Kaksikerroksinen talo, yläkerrassa makkarit muttei vessaa, miten onnistuu lapsien yölliset pissareissut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Kellään tällaista tilannetta?

Meillä lapset 1-v ja 4-v ja varsinkin vanhempi käy usein yöllä pissalla yksin... mutta nyt ollaan muuttamassa uuteen asuntoon, joka on otsikossa kuvailemani kaltainen eli kaksikerroksinen, yläkerrassa makuuhuoneet ja alakerrassa wc. En millään uskalla (ainakaan alkuun) päästää lastani yksin menemään portaissa yöaikaan pissalle, kun on jotain unissakävelijän vikaa ja portaat on jyrkät... miten siis hoitaa yölliset pissatukset? Potta yläkertaan? Vanhemmat herää pari kertaa yössä ja käyttää unisen lapsen alakerran vessassa? Vai miten?

anoppilassa ruotsissa on noin. vaikken joisi mitään vaikka klo 8 jälkeen on mun silti könyttävä ne rappuset alas täkki päällä alakertaan, jossa on kaksi vessaa. Parhaimpina öinä vaan kertaalleen...

Koko lapsuus ikäni (19-vuuoteen asti) asuin sellaisessa talossa. Kun mulla oli vessahätä, niin portaita pitkin vaan tartti yöllä sitten käppäillä alas, käydä asioilla ja tulla takaisin. Kohta sitä oppi melkeen unissaankin kävelemään ne portaat alkas. :D

Jännä, ei meillä ole noista kolmesta kukaan käynyt öisin veskissä pienempänä.
Nyt saattaa joskus jompikumpi käväistä janikää jo päälle 10.

Aluksi ehkä mukaan ja sitten vaikka pistorasiaan liikkeeseen reagoivat yövalot, niin ei tarvitse pimeässä kulkea.

kun ei tajunnut mennä vessaan. Näin käy vähintään kerran viikossa ja muina öinä sitten käy sen pari kertaa yössä itsekseen pissalla. En ymmärrä mikä siinä on, että yöllä juoksuttaa pissalla... ja nyt pitäis tosiaan vielä kahden kerroksen väliä rampata, äääh, mitenhän se tulee onnistumaan. Hmm.

Hyvin meillä onnistuu. Kuopus (4v) käy vielä joskus öisin pissalla ja aina toinen meistä lähtee mukaan. Esikoinen (7v) ei tietenkään enää joka yö käy, mutta pari kertaa kk:ssa ja itse kulkee. Ja nuo portaat oppii muksutki kulkemaan puolinukuksissa...

Aluksi teitä varmasti ärsyttää, mutta siihen tottuu

Miten musta ei vaikuta ihan "normaalilta", että lapsi käy joka yö vessassa tai kastelee sängyn... Juoko hän paljon illalla tai ylipäänsä, juoko lapsi paljon? Me asuttiin joskus tuollai ja muistaakseni, jos lapsille tuli yöllä pissahätä niin herättivät minut mukaan.

Miten musta ei vaikuta ihan "normaalilta", että lapsi käy joka yö vessassa tai kastelee sängyn... Juoko hän paljon illalla tai ylipäänsä, juoko lapsi paljon? Me asuttiin joskus tuollai ja muistaakseni, jos lapsille tuli yöllä pissahätä niin herättivät minut mukaan.

Miten mulle ei ole tullu mieleen, että se olis jotenkin epänormaalia? Mitä tuo yöllinen vessareissaiu ja kastelu sit voi tarkoittaa? Ja kyllä lapsi juo iltapalalla klo 20 maissa lasillisen maitoa tai vettä.

Miten mulle ei ole tullu mieleen, että se olis jotenkin epänormaalia? Mitä tuo yöllinen vessareissaiu ja kastelu sit voi tarkoittaa? Ja kyllä lapsi juo iltapalalla klo 20 maissa lasillisen maitoa tai vettä.

Eihän lasillinen ole paljon. No esimerkiksi, jos lapsella on vaikka diabetes, häntä janottaa jatkuvasti ja sitten pitää ravata usein vessassakin. Pissatulehdus juoksuttaa vessassa ja toki se vahinko voi tulla sänkyyn, kun pikkunen sikeässä unessa.. Nämä nyt esimerkiksi tuli mieleen, mutta ehkä yöllinen vessassa käynti vain on lapsesi tapa ja jää pois kun lapsi kasvaa :)

Eihän lasillinen ole paljon. No esimerkiksi, jos lapsella on vaikka diabetes, häntä janottaa jatkuvasti ja sitten pitää ravata usein vessassakin. Pissatulehdus juoksuttaa vessassa ja toki se vahinko voi tulla sänkyyn, kun pikkunen sikeässä unessa.. Nämä nyt esimerkiksi tuli mieleen, mutta ehkä yöllinen vessassa käynti vain on lapsesi tapa ja jää pois kun lapsi kasvaa :)

No voi olla, että on tapa... aikaisemmin kyllä oli kuiva, melkein vuoden ajan kunnes tämä kastelu alkoi... sen jälkeen kun lapsen mummi kuoli yllättäen. Joten olen miettinyt, että voiko olla jotain psyykkistä oireliua, siis niin että reagoi fyysisesti kuoleman aiheuttamaan psyykkiseen pahaan oloon...

mutta ei tätä yökastelua todella ole kuin kerran viikossa ehkä, joinakin viikkoina ei lainkaan ja sitten taas on. Joskus päivälläkin saattaa juosta kiireellä vessaan, huutaa että pissa meni housuun, mutta housuissa on vain tippa tai kaksi... saattaa myös joskus itkeä paikallaan seisoen, että pissattaa ja on kova hätä muttei tajua mennä vessaan ennen kuin käsken... outoa käytöstä kyllä, mutta se on seurannassa.

Tässä aloituksessa lähinnä nyt pohdin käytännön ratkaisuja pissareissuihin uudessa talossamme, en niinkään lapsemme mahdollisia yökastelun syitä. Mutta kiitokset kaikista vinkeistä. :)

Yhteistyössä