Kaksoset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Periytyykö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sanotaan, että kaksoset periytyvät äidin puolelta ja että yksi sukupolvi jäisi väliin. Ja ettei kaksoset saa yleensä kaksosia. Itse olen kaksonen ja yhden lapsen äiti. Ei ainakaan vielä ole kaksosia... =)

Onko joku kaksonen ihan totta kauhistunut siitä että joku sanoo että itkisi jos saisi tietää odottavan kaksosia.

Eiko joka ikinen kaksosia odottava ole itkenyt kun on saanut tietää odottavan kaksosia?

Mieheni sisko ainakin itki 2 päivää. Hänen aviomies oli todella iloinen. Luuli että vaimo oli kertomassa että vauva ei olekaan terve. Hän oli aina toivonut 4 lasta ja nyt sai toivonsa läpi.

Itse en ymmärrä miksi äiti ei itkisi. Kaksosena kasvaminen ei ole sama asia kuin kaksosten hoitaminen. Ja pelkästään yhden vauvan hoito ei aina ole kovin romanttista.

Selittäkääs, että millä perusteella muka identtisyys periytyy isän puolelta? Ei oikeen mene järkeen, että se ylipäänsä periytyisi, kun on kerran sattumaa ja luonnonoikku.

sattumaa joo, mutta periytyy isän dna:ssa (kun kyseessa samanmunaiset, eli identtiset kaksoset). Erimunaiset sitten johtuu kahden munasolun samanaikaisesta kypsymisestä ja hedelmöittymisestä, kuten voi käydä hedelmöityshoidoissa.

Meille lääkäri sanoi, että on suuri riski tai mahdollisuus saada kaksoset, kun minun äiti on kaksonen. Sanoi juuri, että hyppää sukupolven yli. Serkut on kyllä saaneet vaan yksiä vauvoja. Nähtäväksi toivottavasti jää. Kaksoset olisi minusta suuri siunaus.

Hei www,
miltä www-sivulta (oletus) olet löytänyt tuon tiedon identtisten kaksosten perinnöllisyydestä? Olen ollut siinä uskossa, että vain naisen suvussa olevat epäidenttiset kaksoset nostavat todennäköisyyttä että pariskunta saa kaksoset.

(Tosin englanninkielisessä Wikipediassa sanottiin, että koko maailmasta on löytynyt alle 20 perhettä, joissa taipumus saada identtisiä kaksosia periytyy.)

Minulla on myös niin, että oma äitini on epäidenttisistä kaksosista toinen. Miehelläni on identtiset kaksostädit :).Itselläni vain yksi lapsi. Serkkutytölläni kuitenkin on kaksoset.

Jostain muistaisin kuulleeni niin, että miehen siittiöissä saattaa olla jokin taipumus, joka saa alkion jakautumaan ja näin ollen identtinen kaksosuus periytyisi tällä tavalla miehen puolelta. En tiedä, vai onko vaan sattumaa.

Neuvolassa aikoinaan kysyivät kyllä myös miehen suvussa olevat kaksoset, ja merkinnät menivät ultra lähetteeseen, että tietäisivät erikoisen tarkkaan tiirailla kaksosten mahdollisuutta. Minulla on siis kaikki mahdolliset ""riskit"" saada kaksoset.( jännitti muuten jonkin verran, ja tuo sana ""riski"", on neuvolatädin suusta, mutta hymyssäsuin sanottuna ;))

Voi että, itse olisin hieman vanhempana ja kauan yrittäneenä aika onnellinen, jos saisin kaksi samalla kertaa, eli jos edes nappaisi! Toisen yritys jos kestäisi yhtä kauan voisi ikä tulla vastaan ;-(

Äidinäiti on epäidenttinen kaksonen ja äitini identtinen kaksonen. Meille on tulossa vain yksi, vaikka kovasti jännitti ennen ensimmäsitä ultraa :)

Ihmettelen kyllä hieman asennettasi, mutta ehkä tarkoitit, että pelkäät kaksinkertaista työmäärää jne.? Eihän kukaan oikeasti voi olla pahoillaan kahdesta vauvasta. Ja täytyy muistaa, että vaikka suvussa olisi paljon kaksosia, niin aina on todennäköisempää saada kerralla vain yksi.

Saa nähä miten täällä käy. mun miehen äiti on identtinen kaksonen. Vähän olen jo etukäteen aatellutkin, että voihan meille tulla kaksoset...niin kuin kelle tahansa. Oishan se kova pala, jos tuliskin kaks kerralla ja kun vielä ois ekasta raskaudesta kyse. Mutta kyllä mieluummin haluan vaikka sitten kaksoset kunhan vaan ovat terveitä.

Olen nyt ihan raskauden alussa, varhaisultraan menen reilun viikon päästä. Eikös sikiöiden määrä selviä heti varhaisultrassa?

Äidinäidilläni oli kahdet kaksoset. Äitini sai 42-vuotiaana epäidenttiset kaksostytöt, joista minä olen toinen. Itse sain 34-vuotiaana identtiset kaksospojat. Kahdella serkullani (toinen miespuolinen) on myös kaksoset. Eli kyllä alttius saada kaksoset periytyy, tutkimusten mukaan vahvemmin äidin puolelta, mutta viitteitä on myös siihen, että voi periytyä isänkin puolelta. Kaksosraskauden riskiä lisää äidin ikä sekä pituus eli vanhemmat ja pidemmät saavat todennäköisemmin kaksosia. Äitini on kylläkin n. 155 cm, minä taas olen 170 cm.

Tietääkseni äidin puolelta periytyy epäisettiset ja identtisistä en olekaan kuullut että periytyis,sen tiiän että joskus vaan sattuu niin että munasolu jakaantuu kahtia jo hedelmöityttyään.Tässä oon kuullut että iällä olisi merkitystä..

Olin 25 odottaessani kaksosia.Esikoinen 20 vuotiaana.
Raskaus oli normaali ja vointini hyvä.Ei komplikaatioita ja olin/olen etuoikeutettu saadessani kasvattaa kaksi vauvaa.
Mies odotti kovasti nytkin kaksosia mutta tyydymme yhteen.
Oli rankkaa kun odotusaikana ihmisten kommetit olivat tyyliin-otan osaa ja kaameeta.

Mulla ei ole mitään pelottelun sanaa,jos saa kaksi vauvaa kerrallaa-siitä selvii ja vieläpä useinmiten hymyssä suin!!

Mun isoisä on toinen kaksosista.ELi meillä hyppäs yhen sukupolven ylitse.

Niin, siis isoisän (epäidenttinen) kaksoisuushan ei vaikuta lapsenlapseen mitenkään, enkä tiedä vaikuttaisiko identtinenkään kaksoisuus. Itselläni ilmeisesti on taipumusta kahden munasolun kyspymiseen ja irtoamiseen (tässä kierrossa kävi näin) ja äitini on epäidenttinen kaksonen.

On varmaan aika tuuristakin kiinni, että sattuu hedelmöittymään juuri siinä kierrossa, jossa irtoaa ne kaksi munasolua ja vielä niin, että molemmat selviävät eli ovat elinkykyisiä. Ehkä todennäköisyys näin käymiselle onkin sen verran pieni, että kaksoset hyppäävät usein sukupolven ellei toisenkin yli. Oletan ettei varmaankaan kenelläkään joka kierrossa irtoa kahta munasolua.

Kaksosuus periytyy äidin puolelta ja hyppää usein yhden sukupolven yli (naiselta irtoaa kaksi munasolua). Identtisyys EI periydy, se on sattumaa (eli yksi munasolu jakautuu hedelmöittymisen jälkeen). Vaikka miehen suvussa on kuinka monet kaksoset, mies ei voi siihen vaikuttaa tuleeko kaksoset vai ei....
Mun äitini on kaksonen ja ite sain just kaksospojat.

www: mistä sait tiedon että identtisyys periytyy isän puolelta?

Luin raskausaikana kaikki mahdolliset opukset kaksosraskaudesta läpi ja kertaakaan en tuommoiseen törmännyt.
Identtisyyshän tarkoittaa että MUNASOLU on jakautunut hedelmöittymisen jälkeen, ei SIITTIÖ (jonka tuottaa isä ja jolla voi olla suvussa vaikka kolmoset). Kannattaa lukaista
http://www.suomenmonikkoperheet.fi/tietoa.php

Ei vaan molempien puolelta ja identtiset tulevat isän puolelta!
Itse en ole kaksonen ja silti saimme kaksi poikaa eilaman istutuksia=) Elämä on asia jota ei onneksi pysty ihamiset määräämään!!!

Uskon kanssa että identtiset tulevat isän puolelta, omassa suvussani ei ole kellään kaksosia. ja miehellä taas on. ja meille on tulossa identtiset.

Viimeksi muokattu:
joo kaksosraskautta kannattaakin kaikkien "pelätä", etenkin kun niitä tulla tupsahtaa vaikkei suvussa olisikaan kaksosia! Näin kävi meille, ei yhtään kaksosta suvussa ja silti kaksoset tuli :O Mutta arvatkaas, niitä kaksosia ei ihan kaikille annetakaan ;)

Yhteistyössä