Kaksosraskaus rakenneultra? Tehdäänkö sisätutkimus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä rakenneultrassa tehdään monikko-odottajan kohdalla, onko erilainen käynti kuin yhtä odottavalla?

Meille on annettu tunnin aika lääkärille, joka tekee ultraäänitutkimuksen. Rv 12 ultran teki kätilö.

Miten kohdunsuun tilannetta seurataan ultralla? Näkyykö se mahan päältä vai tehdäänkö alakautta?

[QUOTE="vieras";28431922]Mulle tehtiin tuplia odottaessani joka kerta myöskin sisätutkimus :)[/QUOTE]

Minulle on tehty tähän mennessä yksi ainoa sisätukimus, rv 9+4 terveyskeskuksen lääkärineuvolassa.

Nyt menossa rv 20+2.

[QUOTE="vieras";28431922]Mulle tehtiin tuplia odottaessani joka kerta myöskin sisätutkimus :)[/QUOTE]

Samoin, muistaakseni just rakenneultrasta lähtien. Rakenneultrassa keskusteltiin myös yleisesti mahdollisista haasteista raskauden suhteen, käytännön järjestelyistä yms.

Mulle ei tehty. Rakenneultraan meni aikaa normaalia kauemmin mutta sisätutkimuksia useammin vasta viikolta 30 lähtien. Voi tietysti olla yksilöllistä. Mulla oli ns. helppo raskaus kaksosista huolimatta. Jäin sairauslomalle vasta viikolla 35 ja sekään ei olisi ollut tarpeellista vaan lääkäri pakotti. Synnytin vasta viikolla 39 yli kolmekiloiset pojat.

Monikkoraskaudessa menee aikaa reilummin ihan siihen vauvojen tsekkaukseen, kun on enemmän kuin yksi sikiö. Sisätutkimuksen teko riippuu vain ja ainoastaan lääkäristä ja hänen tavoistaan (No, toki tietty myös raskaudenkulusta). Jotkut tekevät aina ja toiset enemmän valikoiden.

Mulle ei ole koskaan tehty raskausaikana sisätutkimusta, ei lääkärineuvolassa, ultrissa eikä missään muuallakaan. En ole katsonut niitä tarpeelliseksi, joten en ole suostunut.

[QUOTE="vieras";28432113]Monikkoraskaudessa menee aikaa reilummin ihan siihen vauvojen tsekkaukseen, kun on enemmän kuin yksi sikiö. Sisätutkimuksen teko riippuu vain ja ainoastaan lääkäristä ja hänen tavoistaan (No, toki tietty myös raskaudenkulusta). Jotkut tekevät aina ja toiset enemmän valikoiden.

Mulle ei ole koskaan tehty raskausaikana sisätutkimusta, ei lääkärineuvolassa, ultrissa eikä missään muuallakaan. En ole katsonut niitä tarpeelliseksi, joten en ole suostunut.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä et ole suostunut? Mistä päättelit ettei ole tarpeellista?

Miksi ihmeessä et ole suostunut? Mistä päättelit ettei ole tarpeellista?

Takana kaksi raskautta ja olen aina kysynyt joka toimenpiteeseen syyn, että miksi tehdään. Sisätutkimukseen ei ole koskaan ollut mielestäni järkevää syytä. Esim. raskauden alkuvaiheessa lääkäri on halunnut "todeta raskauden", vaikka se on saatettu juuri ultralla todeta. Loppuvaiheessa taas on haluttu tarkistaa kohdunsuun tilanne, koska "äitejä yleensä kiinnostaa". No mua ei ole kiinnostanut.

Ei mulle ole myöskään esim tehty veriseulaa. Np-ultrassa olenmolemmista käynyt vain koska halu nähdä vauva ultrassa oli niin suuri. Elämä on valintoja.

Yhteistyössä