kaksosten odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikinen

Vieras
ajattelin tätä kautta kysellä minkä verran on kaksosten odottajia?

Itellä menossa viikko 14+2 ja laskettu aika olis 16.6.

Kaksoset oli ihan suuri yllätys ja luomuna tullut.
Hankalaa odotuksessa on se että mua supistelee jo jonkun verran kun tekee kotihommia mutta olenkin totutellut ajatukseen että saan maata suurinman osan raskausajasta koska olen edellisiltäkin joutunut.

Monikko puolella oli kirjoitusta mutta se tökkäsi heti alkuunsa

Hei,

Täällä toinen! Vaikken usko että meitä kovin montaa täällä on, tiedän että tuolla Toukokuun listalla on kaksi, minä mukaan lukien.

Laskettu aikani on siis toukokuun lopulla, viikkoja nyt 17+3. Tuplaraskauteni oli kaikin puolin ylläri, munasolu oli jakaantunut eli odotan identtisiä kaksosia. Eilen kävin rakenneultrassa jossa kaikki oli hyvin ja sain tietää odottavani poikia! Minulla on jo kouluiässä olevat poika ja tyttö entuudestaan.

Olen voinut tähän saakka mainiosti, hirmu nälkä ainoastaan on vaivannut. Hieman mietityttää se että sikiöt todellakin jakavat tuon istukan, onneksi sentään ovat omissa lapsivesipusseissaan. Mutta eipä pidä pelätä turhaan kun ultran mukaan ovat kasvaneet tasaisesti!

Hyvää joulunodotusta,
Bridie

ajattelin tätä kautta kysellä minkä verran on kaksosten odottajia?

Itellä menossa viikko 14+2 ja laskettu aika olis 16.6.

Kaksoset oli ihan suuri yllätys ja luomuna tullut.
Hankalaa odotuksessa on se että mua supistelee jo jonkun verran kun tekee kotihommia mutta olenkin totutellut ajatukseen että saan maata suurinman osan raskausajasta koska olen edellisiltäkin joutunut.

Monikko puolella oli kirjoitusta mutta se tökkäsi heti alkuunsa

Viimeksi muokattu:
Hei Pikinen ja Birdie,

Täällä olisi kolmas tuplaodottaja. Nyt on viikkoja koossa 15 ja LA on kesäkuun puolivälissä. Ensimmäistä kertaa raskaana, eikä tämä ollut ihan täydellinen yllätys ollut kun me olemme saaneet hieman "lääketieteellistä" apua tämä alullesaamiseksi. Alku on mennyt ihan hienosti, tällä hetkellä ei muuta tapahdu kuin vatsa vain kasvaa. Aika jännäähän tämä kaikki on tällaiselle ensikertalaiselle. Mutta teillä kun on jo lapsia, niin osaatteko sanoa onko nyt kaksosia odottaessa mitenkään erilainen olo? Oliko teillä enemmän pahoinvointia? Onko painoa tullut tähän mennessä enemmän? Seurataanko teidän raskautta kovin tarkasti? Itse en asu Suomessa ja olen siksikin hieman 'pihalla' kaikesta.
Toivottavasti ette loukkaannu kun kyselen niin paljon.
Hyvää vointia teille ja oikein hyvää joulua myös!

Hei Pikinen ja Birdie,

Täällä olisi kolmas tuplaodottaja. Nyt on viikkoja koossa 15 ja LA on kesäkuun puolivälissä. Ensimmäistä kertaa raskaana, eikä tämä ollut ihan täydellinen yllätys ollut kun me olemme saaneet hieman "lääketieteellistä" apua tämä alullesaamiseksi. Alku on mennyt ihan hienosti, tällä hetkellä ei muuta tapahdu kuin vatsa vain kasvaa. Aika jännäähän tämä kaikki on tällaiselle ensikertalaiselle. Mutta teillä kun on jo lapsia, niin osaatteko sanoa onko nyt kaksosia odottaessa mitenkään erilainen olo? Oliko teillä enemmän pahoinvointia? Onko painoa tullut tähän mennessä enemmän? Seurataanko teidän raskautta kovin tarkasti? Itse en asu Suomessa ja olen siksikin hieman 'pihalla' kaikesta.
Toivottavasti ette loukkaannu kun kyselen niin paljon.
Hyvää vointia teille ja oikein hyvää joulua myös!

Hei Heli!

Sulla taitaa olla laskettu aika lahella Pikista. Onneksi olkoon! Mulla ei tassa raskaudessa ole ollut enempaa pahoinvointia tai vasymysta kuin aiemmissa, osittain jopa vahemman. Mutta tama taitaa olla epatavallista, ennemmin sen on toisin pain. Ainoa mika tahan saakka on eronnut aiemmista raskauksista on se etta alkuraskaudessa mua riivasi raivonalka, pienin valiajoin piti olla syomassa ettei heikottanut. Huomaa etta itsestaan pitaa todellakin pitaa huolta kun kantaa kahta. Kohtu nayttaa myos kasvavan vahan nopeampaa tahtia, eli se "tuntuu" aiemmin kuin muissa raskauksissa liikkuessani (tosin paino ei ole noussut nopeampaa tahtia, ainakaan toistaiseksi). Laakari on myos maarannyt valttamaan kovaa rehkimista ja liikuntaa paljon aikaisemmin kuin aiemmissa raskauksissa. Kayn useammin ultrassa kuin tavallisesti, eli seuranta on tiheampaa, varsinkin koska odotan identtisia kaksosia ja he jakavat saman istukan.

Niin, asustelen itsekin ulkomailla, mutta vaikka yksi lapsistani on syntynyt Suomessa ja toinen taalla, on itsellakin vahan samanlainen olo kuin ensisynnyttajalla tuplaraskauden takia. Tosi tyytyvainen olen tahan saakka ollut seurantaan, toivottavasti synnytyksessakin ei sitten suoraan paata edeta keisarinleikkaukseen niinkuin joissain maissa kun odottaa yhden istukan kaksosia. Uskon etta ainakin periaatteessa voin tehda alatien synntyksen jos kaikki menee hyvin.

Hyvaa joulua kullekin!

Birdie
rv 18+1

Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vastauksesta Birdie!
Täällä edetään entiseen malliin, nyt 17 viikkoa koossa. Olo on oikeastaan melko normaali, paitsi että vatsa vasvaa kovasti. Nyt jo vähän tuntemattomammatkin ovat tulleet suoraan kysymään että olenko raskaana. Olen normaalisti hoikka ja tämä vatsa näkyy nyt siis jo oikein hyvin.
Pahoinvointi on loppunut (patsi toisinaan aamulla hampaita harjatessa), toisinaan vatsasta pippailee ja tuottaa hankaluuksia nostaa joku pieni juttu maasta. Muuten kaikki ok; viikko sitten oli kyllä muutamana yönä hankalaa kun sain kovan säryn käsivarteen. Lääkäri päätteli että se johtuu magnesiumin puutteesta. Vielä en oikein osaa miettiä niinkään tulevaisuutta, synnytystä tai varustelua. Voihan olla että pitäisi jo, mutta en tiedä että mistä aloittaisin. Luin tuolta toisesta ketjusta että Pikisellä on jo ihan valmista huonetta myöten. Mutta eroaako teidän valmistelu mitenkään aikaisemmasta, paitsi tietenkin niin että kaikkea pitää olla tuplat :-D
Kirjoittelin tässä nyt omia kuulumisia oikein olantakaa, sori. En vain niinkään pääse puhumaan näistä ja vielä suomeksi. Kiitos, siskot kun kuuntelitte ;-)

Hyvää voitia!
Terveisin, Heli

terve Heli!

Aikasemmista raskauksista viisastuneena olen jo laittanut kaikki valmiiksi tai en aivan yks pinnasänky puuttuu ja vaunut ja tuttipullot.
Käskettiin jo ottamaan hieman rauhallisemmin koska on ollut jo supisteluja.

Maha todellakin kasvaa ja on aika valtava jo mieheni sanoi tossa toissa iltana saunassa että maha on nyt jo yhtä iso kun junioria lopussa odottaessa.
Missä maassa asustelet?

terve Heli!

Aikasemmista raskauksista viisastuneena olen jo laittanut kaikki valmiiksi tai en aivan yks pinnasänky puuttuu ja vaunut ja tuttipullot.
Käskettiin jo ottamaan hieman rauhallisemmin koska on ollut jo supisteluja.

Maha todellakin kasvaa ja on aika valtava jo mieheni sanoi tossa toissa iltana saunassa että maha on nyt jo yhtä iso kun junioria lopussa odottaessa.
Missä maassa asustelet?

Vastailen ihan nopesti Pikiselle, että minä asustelen etelä-Sveitsissä. Täällä on aika erilaiset käytännöt kuin Suomessa; ei ole neuvoloita ja neuvoja saa vain erityisesti pyytäessä. Mutta kyllä kai ne täälläkin työnsä osaavat kätilöt ja lääkärit.
Hyvää torstaipäivää!
Terveisin,
Heli

Viimeksi muokattu:
Hei,

En tiedä onko minullakin sitä magnesiumin puutetta mistä Heli mainitsi, mutta nyt keskiraskaudessa ovat ne ikihirveät suonenvedot alkaneet jokaöisenä vaivana. On aivan kamalaa herätä sellaiseen kipuun kesken ihanien unten, yritän aina venyttää jalkaa päinvastaiseen suuntaan kuin mihin kramppaa, se vähän auttaa. Syön raskausajanvitamiinejä, banaaneja, meloneja, vaikka mitä, luulisi että ne auttaisivat.

Alkuraskaudessa minulla todettiin pinnallinen verihyytymä käsivarressa ja jouduin koko käsivarren ultraan, verestäkin tarkastettiin hyytymistekijät. Onneksi ei mitään vakavampaa löytynyt ja tukoskin meni itsestään pois. Tarkkailen silti turvotusta raajoissa, toistaiseksi ei ole mitään ilmennyt.

Mitä tuplaraskauteen tulee, ihmeen hyvin olen jaksanut verrattuna edellisiin raskauksiini! Vähän alkaa nivusissa kolottamaan ja pallomaha on kyllä jo aika iso. Vauvat liikkuvat mukavasti ja tunnen ne jatkuvasti. Töissä yritän kohottaa jalkoja ja käydä vessassa usein että pääsen liikkumaan.

Kyselin paikalliselta lääkäriltä onko jotain tiettyä aikaa milloin suositellaan kaksosodottajille että lopettavat työt. No ei..., olon mukaan sitä voi olla istumatyössä ihan loppuun asti. Mutta samaan hengenvetoon sanoi että 24 viikon jälkeen minun pitäisi lopettaa liiallinen liikkuminen, jopa kävelyt, jotten joudu vuodelepoon. Pläh. Tosi tylsää, olo on niin seisautunut. Kyllähän itsekin tunnen että kävely ei enää ole niin reipasta ja joskus jopa supistelee, mutta harmittaa kun täällä meillä ei tosiaan tunneta sairaslomia, ellei sitten ihan ole vuoteenoma.

Miten teillä on mainittu liikunnasta, ja Heli, miten Sveitsissä äitiyslomat y.m. toimivat?

Päinvastoin kuin Pikisellä meillä ei ole vielä mitään tarvikeostoksia tehty vauvoille. Parit bodyt ja kangasvaipat olen ainoastaan hankkinut (ajattelin kokeilla ainakin osaksi kestovaippoja). Tutkin tuplarattaita ja niiden valikoimaa, ja varmaan Ikeasta lähdemme pian hakemaan pinnasänkyjä. Skandinaavisen sirot sängyt mahtuvat paljon paremmin makkariimme kuin paikalliset massiiivihökötykset.

Terkuin,
Birdie
rv 21+2

Vastailen ihan nopesti Pikiselle, että minä asustelen etelä-Sveitsissä. Täällä on aika erilaiset käytännöt kuin Suomessa; ei ole neuvoloita ja neuvoja saa vain erityisesti pyytäessä. Mutta kyllä kai ne täälläkin työnsä osaavat kätilöt ja lääkärit.
Hyvää torstaipäivää!
Terveisin,
Heli

Viimeksi muokattu:
Miten teillä on mainittu liikunnasta, ja Heli, miten Sveitsissä äitiyslomat y.m. toimivat?

Ciao!

18. rv vetää loppujaan, mutta en ole vielä tuntenut liikkeitä tai voihan olla tietenkin etten erota niitä muista nippailuista. Välillä tulee sellaisia paniikkikohtauksia, että mietin onko kaikki hyvin. Mutta kuitenkin vatsa kasvaa ja painoa tulee lisää, niin että eiköhän kaikki ole hyvin. Ensi viikolla on ultra. Täällä on mulla aika usein lääkärikäynti (noin parin viikon välein), siis kun neuvoloita ei ole niin lääkäri hoitaa sen homman.
Tuohon magnesium-juttuun vielä että mulla nyt vielä korotettiin annostusta, koska nivelvivut ja yökrampit tulivat takaisin. En tiedä saisinko koskaan tarpeeksi magnesiumia ruoasta. Kuitenkin esim. tummanvihreät vihannekset, palkokasvit ja pähkinät sisältävät magnesiumia.
Mulle ei ole lääkäri sanonut mitään liikunnasta, mutta huomaan itse että olen hitaampi kuin ennen ja esim. bussiin juoksun olen jo jättänyt tekemättä.
Täällä Sveitsissä äitiysloma on 4,5 kuukautta ja se alkaa siitä kun vauva(t) on syntynyt. Sitä voi sitten pidentää lomilla ja muilla vapailla ja aika yleistä on ettei äitiyslomalta palata 'full time' töihin. Mä ajattelin pitää reilun puoli vuotta vapaata töistä, vaikka eihän sekään ole tarpeeksi. Täällä anotaan jo vuotta etukäteen päivähoitopaikkoja ja ne on tosi kalliita.
No mutta päivä kerrallaan. Hyvää (pallomahaista) vointia teille.
Heli

Viimeksi muokattu:
Hei

Mukava löytää tuore viestiketju tuplaodottajista :) Olen parhaillani rv 17+6 ja odotan epäidenttisiä kaksosia, ainakin lääkäri tiesi ultrasta tulkita näin. Meillä on ennestään vaja 1.5 vuotias pieni mies joka kyllä pitää äidin päivät kiireisinä. Lääkäri kehottikin jo np-ultran jälkeen välttämään pikkuisen nostoja ja ottamaan rennosti ja hoitoonkin poika kuulemma pitäisi laittaa, mutta aiak vähällä nostelulla tässä on pärjätty, kun herra jo niiin hyvin kiipeilee ja kävelee. Ja mikä sen parempaa kun ottaa nokoset samaan aikaan pojan kanssa. ainakin vielä pärjätty hyvin, mutta muutokst mahdollisia myöhemmin riippuen omasta voinnista.

Alkuraskaudesta verrattuna esikoisen odotukseen voinen todeta kauhean pahoinvoinnin, jossa päivittäin tuli usein ylös ja koko ajan oli todella huono olo, mutta kyllä sekin onneksi on ajan kanssa helpottanut :) Ja maha kasvaa huimaa vauhtia, mies totesi eilen että tuo mahahan kasvaa silmissä ja siltä minusta itsestänikin välillä tuntuu, mutta tarviihan kaksi lasta hyvin kasvu tilaakin :) Painoa on ehtinyt kertyä vasta kilo, mutta se tippuikin tuossa loppu syksystä kiloja pahoinvoinin ja oksentelun takia, meni sitten jouluerkut vähän hukkaan.

Nyt on alkanut hiljalleen ruoka maistumaan ja ulkoilu ja tekeminenkin jo miellyttämään, wenää ei ole etovaa oloa koko ajan, kunhan muistaa syödä miltei koko ajan, alituinen nälkä:) Nyt malttamattomana odottelen neuvolakäyntiä että kuulee pienten sydänäänet, liikkeet tuntuvatkin ylä/ ja alavatsassa.

Nyt syömään.
Riksu

Hei,

Tervetuloa Riksu82 meidän epäviralliseen tuplaketjuun! Mulla on laskettu aika toukokuussa joten kirjoittelen tuonne Toukokuun ketjuun myös. Koska LA aika on kuun loppupäässä ja aiemmat lapseni olivat yliaikaisia ajettelin ensin synnyttäväni kesäkuussa, mutta nyt tuplat muuttivat kuviota ja viimeistään viikolla 38 mut käynnistetään, eli toukokuun puolessavälissä.

Kaksosuutisista toivuttuani auvoinen keskiraskaus on nyt vaihtunut pienoiseen paniikkiin siitä ehtiiköhän tässä keräillä kaikki tarvittavat lastentarvikkeet (tietenkin jos lompakko olisi pohjaton menisin samantien lastentarvikeliikkeeseen), nyt odottelen mitä käytettyjä tavaroita vielä löytyy. Kuopukseni kun on jo 8-vuotias ja tätä kolmatta raskauttani kun en liiemmin suunnitellut en ole paljon säästöön laittanut.

Harmi että sullakin on Riksu ollut pahoinvointia. Ihmettelen kovasti kuinka lievällä olen selvinnyt , tietty pahoinvointia on ollut muttei tavallista raskautta kamalampaa. Väsymyskin oli jopa pienempää kuin edellisellä kerralla. No, nyt alkaa paikat olla vähän jumissa ja liikkuminen tuntuu vaivalloiselta löysien nivelien johdosta. Viikonloppuisin jos siivoilen tai shoppailen alkaa heti supistelemaan, mutta onneksi mies on kiitettävän puuhakas näissä asioissa ja olen suosiolla jättänyt pölynimuroimisen hänelle.

Vanhempainvapaita en saa täällä ulkomailla muuten kuin 6 viikkoa sairaslomaa ja siihen päälle 6 viikkoa palkatonta, päälle vielä kolmen viikon vuosilomat, joten näillä näkymin aion sanoa itseni irti kun en millään muotoa usko että oltaisiin vauvojen kanssa siinä vaiheessa valmiita hoitoon, minä duunissa silmät ristissä valvottuani ensi kahden pienen vauvan kanssa ja pumppaamassa maitoa jossain vessan nurkassa. (Ja kahden vauvan hoitomaksut olisivat huikeat!) Tietenkin täällä ihan pienenä hoitoon viedyt vauvat vaikuttavat useimmiten ihan tasapainoisilta, mutta yleensä avuksi tulee isoäiti tai nanny kotiin joihin muodostuu lämmin kiintymyssuhde.

No, asiasta toiseen, liikkeitä mulla tuntuu eniten heti navan alla, monasti kun laitan siihen käteni tunnen ihan kuin pienen käden painavan vastaan. Todella hauskan tuntuista. Viimeksi ultrassa ylempi vauva makasi ylävatsassa poikittain, alempi vauva taas potkii virtsarakkoani päin, auts.

Terkkuja kaikille!

t. Birdie rv 24+0

Hei taas ja tervetuloa Riksu82!

Täällä elellään keskiraskauden ei niin tapahtumarikasta aikaa. Rakenneultrassa on käyty ja kaikki oli ihan hienosti, pojat ovat nyt reilun 500g. Jotenkin pelottaa vain että kun nyt jo liikkuminen on hitaanlaista ja varsinkin iltaisin nivuset ja vatsa on kipeänä, että mitä kaikkea remppaa tästä vielä ehtiikään tulla.

Noista hankinnosta, joista Birdiekin mainitsi on myös meillä hieman stressiä; oikeistaan mitään ei vielä ole hankittu, paitsi joitakin vaatteeita, mutta isommat hankinnat on vielä tekemättä. En oikein löydä mitään käytettyjä täältä meiltä päin ja kaikki on niin kallista että pitää miettiä tarkasti ennenkuin ostetaan mitään ja sitten kun niitä merkkejäkin on niin tuhottoman paljon että olen ihan sekaisin. Mitä kaikkea teillä on ostoslistalla? Meillä tietenkin enemmän sillä lapsia ei ole ennestään.

No nyt siis töiden pariin. Hyvää vointia kaikille.

Terveisin Heli rv 22+2

Yhteistyössä