Hei,
En tiedä onko minullakin sitä magnesiumin puutetta mistä Heli mainitsi, mutta nyt keskiraskaudessa ovat ne ikihirveät suonenvedot alkaneet jokaöisenä vaivana. On aivan kamalaa herätä sellaiseen kipuun kesken ihanien unten, yritän aina venyttää jalkaa päinvastaiseen suuntaan kuin mihin kramppaa, se vähän auttaa. Syön raskausajanvitamiinejä, banaaneja, meloneja, vaikka mitä, luulisi että ne auttaisivat.
Alkuraskaudessa minulla todettiin pinnallinen verihyytymä käsivarressa ja jouduin koko käsivarren ultraan, verestäkin tarkastettiin hyytymistekijät. Onneksi ei mitään vakavampaa löytynyt ja tukoskin meni itsestään pois. Tarkkailen silti turvotusta raajoissa, toistaiseksi ei ole mitään ilmennyt.
Mitä tuplaraskauteen tulee, ihmeen hyvin olen jaksanut verrattuna edellisiin raskauksiini! Vähän alkaa nivusissa kolottamaan ja pallomaha on kyllä jo aika iso. Vauvat liikkuvat mukavasti ja tunnen ne jatkuvasti. Töissä yritän kohottaa jalkoja ja käydä vessassa usein että pääsen liikkumaan.
Kyselin paikalliselta lääkäriltä onko jotain tiettyä aikaa milloin suositellaan kaksosodottajille että lopettavat työt. No ei..., olon mukaan sitä voi olla istumatyössä ihan loppuun asti. Mutta samaan hengenvetoon sanoi että 24 viikon jälkeen minun pitäisi lopettaa liiallinen liikkuminen, jopa kävelyt, jotten joudu vuodelepoon. Pläh. Tosi tylsää, olo on niin seisautunut. Kyllähän itsekin tunnen että kävely ei enää ole niin reipasta ja joskus jopa supistelee, mutta harmittaa kun täällä meillä ei tosiaan tunneta sairaslomia, ellei sitten ihan ole vuoteenoma.
Miten teillä on mainittu liikunnasta, ja Heli, miten Sveitsissä äitiyslomat y.m. toimivat?
Päinvastoin kuin Pikisellä meillä ei ole vielä mitään tarvikeostoksia tehty vauvoille. Parit bodyt ja kangasvaipat olen ainoastaan hankkinut (ajattelin kokeilla ainakin osaksi kestovaippoja). Tutkin tuplarattaita ja niiden valikoimaa, ja varmaan Ikeasta lähdemme pian hakemaan pinnasänkyjä. Skandinaavisen sirot sängyt mahtuvat paljon paremmin makkariimme kuin paikalliset massiiivihökötykset.
Terkuin,
Birdie
rv 21+2
Vastailen ihan nopesti Pikiselle, että minä asustelen etelä-Sveitsissä. Täällä on aika erilaiset käytännöt kuin Suomessa; ei ole neuvoloita ja neuvoja saa vain erityisesti pyytäessä. Mutta kyllä kai ne täälläkin työnsä osaavat kätilöt ja lääkärit.
Hyvää torstaipäivää!
Terveisin,
Heli