Kaksplussan mammojen mielipiteet pähkinänkuoressa:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pinki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Saahan sitä osa-aikatyötä hakemalla nytkin. Itse olen 2 vuotta ollut kotona lapsen kanssa ja viikonloppuisin käynyt töissä miehen ollessa sitten kotona lapsen kanssa. Palkka on todella huono työssäni, mutta harrastuksena sitä lähinnä teen.

Toki niitä aloja pitäisi olla enemmän missä osa-aikatyötä tarjotaan, mutta esim. kaupoissa, kioskeissa, siivousalalla, hoitoalalla ym. voi keikkaa tehdä.. ja moni äitihän ryhtyy yksityisyrittäjäksikin.

Ihmisestä se on kiinni kuka haluaa kotona olla / kuka haluaa osa-aikaisesti töitä tehdä, samoin kuin sekin kuinka pitkään kotiäitinä viihtyy.

Saahan sitä osa-aikatyötä hakemalla nytkin. Itse olen 2 vuotta ollut kotona lapsen kanssa ja viikonloppuisin käynyt töissä miehen ollessa sitten kotona lapsen kanssa. Palkka on todella huono työssäni, mutta harrastuksena sitä lähinnä teen.

Toki niitä aloja pitäisi olla enemmän missä osa-aikatyötä tarjotaan, mutta esim. kaupoissa, kioskeissa, siivousalalla, hoitoalalla ym. voi keikkaa tehdä.. ja moni äitihän ryhtyy yksityisyrittäjäksikin.

Ihmisestä se on kiinni kuka haluaa kotona olla / kuka haluaa osa-aikaisesti töitä tehdä, samoin kuin sekin kuinka pitkään kotiäitinä viihtyy.

Pointti lie siinä, että kun monilla meistä on jo valmiina työpaikka, kun jäämme ä-lomalle, että olisi joustoa palata sinne ensin osa-aikaisena. Ei mennä johonkin kioskille myymään tai muuten "johonkin vaan", vaan palata ensin osa-aikaisena juuri siihen omaan työhönsä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27541789:
Pointti lie siinä, että kun monilla meistä on jo valmiina työpaikka, kun jäämme ä-lomalle, että olisi joustoa palata sinne ensin osa-aikaisena. Ei mennä johonkin kioskille myymään tai muuten "johonkin vaan", vaan palata ensin osa-aikaisena juuri siihen omaan työhönsä.

No näinpä. Muistan taannoisen ketjun missä joku oli tosissaan sitä mieltä että vakituisesta päivätyöstään tulee sanoutua irti että voi tehdä yötyötä huoltoasemalla jotta lapset saavat olla kotona. "Lapsen etu on se että äiti hoitaa heidät kotona kouluikään asti". Just joo,eli siis yöt töissä siivoamassa Teboilin vessaa ja päivät pienten lasten kanssa tehokkaana kotona,kuka sitä nyt kaipaakaan sitä 8-16 duuniaan..

[QUOTE="kotona";27541503]Minulla on kylläkin "aikataulu" näin kotiäitinä. Herään samaan aikaan lasten kanssa kuin työisä.
Minulla on kellonaikoja jolloin pitää olla lasten kanssa paikassa x ja y.

Lisäksi väitän että työäiti ei työpäivän aikana hae lapsia hoidosta kotiin, jotta pääsee tekemään aamupalan/välipalan/lounaan/tms. ja syötä lapsia.
Pue lapsia ulosmenoa varten, siivoa kuraisista vaatteista tulleet sotkut.
Vaihda vaippaa, pese kesken päivää tulleita sotkuisia vaatteita.

Tiskiä kotona ollessa tulee enemmän, samoin sotkua. Nämä on siivottava.

Lasten kanssa pitää leikkiä päivän aikana ja setviä jatkuvasti riitoja (sillä välin kun työäiti on lounaalla tms.).
Monesti lähes kaikki kotihommat on kotiäidin harteilla, työäiti yleensä jakaa nämä miehensä kanssa jos on suhteessa.
Käydään lasten kanssa kaupassa...

Nukutetaan lapset päiväunille. Jne, jne, jne.

Yrität samalla kasvattaa lapsista kunnon kansalaisia, tietäen että tällä hetkellä melkein kaikki riippuu sinusta, sinä olet vastuussa.

Yleensä kotona ollessa myös tulee kriittisemmäksi kotinsa suhteen, tulee siivoiltua ja tehtyä enemmän kuin työssäollessa. Ainakin näin minulla ja muilla kotiäiti-tutuillani.

Varmasti ihmisiä on erilaisia, jotkut sanoo että kotiäitiys on "lomaa".
Minulle tämä on täyttä työtä. Käydessäni (vuoro)työssä, elämäni oli monella tapaa helpompaa. Mutta en vain kestänyt sitä että näin lapseni pahimmillaan tunnin ajan päivässä.[/QUOTE]

Voi kuule kotimamma, kyllä minä olen mieheni kanssa vastuussa lapsemme kasvatuksesta, vaikka työssä käymmekin. Meillä on säännöllinen päivätyö ja lapset on hoidossa 7-8h/pv, tällä hetkellä 3pv/vko, toisinaan 5pv/vko.

Mitään lomaa mun työssäkäyminen ei ole, haastavassa työssä tosin olen. Enkä ylipäänsä laske lapseni kanssa olemista työksi, sehän on ihan normaalia elämää; vaipanvaihdot, syötöt, pukemiset, ulkoilut, siivoukset jne. En ymmärrä, miten joku kokee sen rankaksi.

Ja kotona oloa ei voi verrata siihen, kuinka rankkaa on käydä töissä ja samalla hoitaa kotia, tai sitten minä vaan satun olemaan erittäin tehokas. Olen tehnyt nimittäin molempia ja kotona todellakin sai olla LOMALLA.

[QUOTE="kotona";27541503]Minulla on kylläkin "aikataulu" näin kotiäitinä. Herään samaan aikaan lasten kanssa kuin työisä.
Minulla on kellonaikoja jolloin pitää olla lasten kanssa paikassa x ja y.

Lisäksi väitän että työäiti ei työpäivän aikana hae lapsia hoidosta kotiin, jotta pääsee tekemään aamupalan/välipalan/lounaan/tms. ja syötä lapsia.
Pue lapsia ulosmenoa varten, siivoa kuraisista vaatteista tulleet sotkut.
Vaihda vaippaa, pese kesken päivää tulleita sotkuisia vaatteita.

Tiskiä kotona ollessa tulee enemmän, samoin sotkua. Nämä on siivottava.

Lasten kanssa pitää leikkiä päivän aikana ja setviä jatkuvasti riitoja (sillä välin kun työäiti on lounaalla tms.).
Monesti lähes kaikki kotihommat on kotiäidin harteilla, työäiti yleensä jakaa nämä miehensä kanssa jos on suhteessa.
Käydään lasten kanssa kaupassa...

Nukutetaan lapset päiväunille. Jne, jne, jne.

Yrität samalla kasvattaa lapsista kunnon kansalaisia, tietäen että tällä hetkellä melkein kaikki riippuu sinusta, sinä olet vastuussa.

Yleensä kotona ollessa myös tulee kriittisemmäksi kotinsa suhteen, tulee siivoiltua ja tehtyä enemmän kuin työssäollessa. Ainakin näin minulla ja muilla kotiäiti-tutuillani.

Varmasti ihmisiä on erilaisia, jotkut sanoo että kotiäitiys on "lomaa".
Minulle tämä on täyttä työtä. Käydessäni (vuoro)työssä, elämäni oli monella tapaa helpompaa. Mutta en vain kestänyt sitä että näin lapseni pahimmillaan tunnin ajan päivässä.[/QUOTE]

Joo siis kyllä mä ymmärrän sua. Kotona ollessa joutuu petaamaan sängyt ja viemään roskat,tyhjentämään astianpesukoneen ja laittamaan pyykkiä kaappii. Kotona ollessa jotuu myös tekemään ruokaa ja vielä huolehtimaan siitä että lapsetkin saavat syötyä.

Mä kyllä teen tuota kaikkea myös viikonloppuisin kun mulla on vapaata. Sitä kutsutaan lapsiperheen elämäksi. Kuka ääliö ihan oikeesti luettelee tommosia normaaliin elämään kuuluvia asioita kuten ruuanlaittoa ja kaupassakäyntiä? On sulla mahtanu olla helppo elämä ennen lapsia jos nyt tuommoset perusasiat tuntuu työltä.

Kyllä mä käyn kaupassa lasten kanssa ollessani työelämässä ja jaan miehen kanssa kotitöitä ollessani äitiyslomalla.

Siis normaalit ihmiset tekevät noita sun luettelemia asioita vapaa-ajallaan kun se nyt sattuu olemaan heidän elämäänsä silloin kun lapset ovat pieniä. Ja jotkut vielä kutsuvat sitä kotonaolemista lomaksi,ajatella. Outo ajatus että omassa kodissa on niin rankkaa että sitä voi verrata työelämään.

Ja vielä noista riitojen selvittämisestä..luuletko että ne lapset iltaisin istuvat kuin herrantertut ja liimailevat kiiltokuvia vihkoon? Työssäkäyvä äiti/isä joutuu kohtaamaan ihan samoja asioita kuin kotona oleva vanhempikin. Meillä ei muuten työpaikalla "istuta lounaalla" vaan käydään kulauttamassa jugurtti naamaan seisaaltaan suoraan purkista. Olisipa ihanaa jos tosiaan voisi vaikka kotona lasten kanssa istua siinä pöydän ääressä ja syödä.

Kyllä tää lapsen tekeminen on nykyään Suomessa ihan helevetin vaikeaa. Aina on jollain joku vitun kärkevä mielipide toisten lisääntymiseen. Kai siihenkin pitää keksiä joku hyvin byrokraattinen lupajärjestelmä kuka saa luvan ja kuka ei. Ei muuta kun haarat ja rajat kiinni niin jää vellit syöttämättä saattokodissa kaikille tasapuolisesti.

• Tykkää
Reactions: Pinki

Yhteistyössä