kalanpaistoapuja uusavuttomalle kiitos!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusauton öttis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusauton öttis

Vieras
miten paistaa haukea ja siikaa + särkeä? Poika toi partioreissusta älyttömästi kalaa, ja nyt niistä pitäisi valmistaa jotain. Oon TÄYSIN avuton kun kala kyseessä.. kotona ei syöty juurikaan kalaa, koska lähivesien kaloissa oli liikaa elohopeaa silloin ku olin lapsi.
Mä oon hauet fieloinu (ja puolet kalasta jäis ruotojen ympärille kun tylsällä puukolla nykersin)
leivitänkö jauhoissa ja paistinpannulle hauet, siioille + särjille en oo tehny vielä mtn
pitkään mä pääsinkin ettei tarvinnut kalaa laittaa :D

fileet voi paistaa rasvassa ilman jauhoissa pyörittelyäkin, mutta mä melkiis laittasin ne suolaantumaan joksikin aikaa ensin. Särkeä mä en syö enkä laita, mutta jotkut tykkää siitäkin.

No ekat palat paistu tuolla jauhosuolasydeemillä, ainakin miehelle + tytölle maistuu :D mies ei kyllä suostunut sotkeen käsiään kalan perkkuulla, mut ekana syömässä

Ruisjauhoja + suolaa sekaisin, voit käyttää kyllä vaikka korppujauhojakin. Leivität ja paistat voissa. Särkeä me ei käytetä mitenkään. Siika on mulle himpan outo, vaikka paljon kalaa syödäänkin. Eiköhän netistä löydy ohjeita.

Ja taas hävis mun kirjoitukseni bittiavaruuteen |O |O Vaan ohjeita jo saitkin. Keitä niistä ruodoista ynnä muista roiskeista kalaliemi kera kasvisten ja mausteiden. Siivilöidyn liemen voit pakastaa ja käyttää esim kalakeiton liemenä myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ja taas hävis mun kirjoitukseni bittiavaruuteen |O |O Vaan ohjeita jo saitkin. Keitä niistä ruodoista ynnä muista roiskeista kalaliemi kera kasvisten ja mausteiden. Siivilöidyn liemen voit pakastaa ja käyttää esim kalakeiton liemenä myöhemmin.

mä meinasin koiralle keittää noi päät ja muut roippeet :) Meillä kalakeitto on tehty aina maitoon, seitiä laitettu. mä laitoin ihan vehnäjauhoa + suolaa, ja osa muksuista syöny ja tykännyt.. osa ei uskalla maistaakkaan. Eikä kuulemma paljoa ruotojakaan ole paloissa ollut :)
kiitoksia avusta :) toivottavasti poika innostuu kalastaan useamminkin

mä meinasin koiralle keittää noi päät ja muut roippeet :) Meillä kalakeitto on tehty aina maitoon, seitiä laitettu. mä laitoin ihan vehnäjauhoa + suolaa, ja osa muksuista syöny ja tykännyt.. osa ei uskalla maistaakkaan. Eikä kuulemma paljoa ruotojakaan ole paloissa ollut :)
kiitoksia avusta :) toivottavasti poika innostuu kalastaan useamminkin

Muuten onko lapamatomunat järvi/jokikaloissa? no, ainakin noi on tosi paistettuja, meinaavat hajota kun paistinpannulta pois nostaa. Mut mua hirvittää noi lapamadot

KOIRALLE :o :o :o Jos asuisin lähempänä, tulisin hakemaan. Mutta hei...ne voi antaa koiralle sen jälkeen, kun olet niistä ensin keittänyt sen kalaliemen.

tuota mä sun viestin jälkeen suunnittelinkin :D ilman sun viestiä koira ois saanut herkkuliemetkin

Hauki on paras paistettuna. Suolaa + ruisjauhoa tai vehnäjauhoa, ja paistetaan voissa. Siika on vaalea pintainen kala, jolla on tummat evät ja rasvaevä (pieni nystyrä ennen pyrstöä) selässä. Siika on lohen sukuinen kala, siis erittäinen terveellinen ja maukas. Sen voit valmistaa monella tavalla, esim. paistaa kuten hauen fileroituna. Voit myös laittaa siiat kokonaisena fileroimatta voideltuun uunivuokaan, hieman suolaa ja tilliä päälle, sekä sipulirenkaita + voita reunoille, ja paistat uunissa 175, kunnes on kypsää. Tosi hyvää. Siiat voi paistaa myös kuten pakastekalan eli kermaa vuokaan ja mausteita, hyvää keitettyjen perunoiden kanssa. Siika on myös hyvä graavisuolattuna. Siian ja hauen selkäruodot keitän, sitten perkaan ruodot pois ja teen liemeen keiton, ja lopuksi lisään ruodoista jääneet kalapalat takaisin keittoon. Tämä on perinteinen kalakeitto, siis oikeaan kalaliemeen tehty.Särkeä ei juurikaan käytetä nykyään enää ruokana, koska siinä on paljon ruotoja. Sen voi toki paistaa pannulla tai tehdä keitoksi, maukas kala se kyllä on.

Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
Muuten onko lapamatomunat järvi/jokikaloissa? no, ainakin noi on tosi paistettuja, meinaavat hajota kun paistinpannulta pois nostaa. Mut mua hirvittää noi lapamadot
Meillä syödään aika vähän järvikalaa, kun on nuo järvetkin täällä vähän kortilla. Mutta en mä ahveniakaan paistaessani ole lapamatoja ajatellut, kun kypsäksi olen sen kalan paistanut. Eri juttu olisi, jos sen söisi raakana.

Mulla mielessä kauhujutut lapamadoista ja niiden häädätyksistä :( ei tee mieli paljoa maistaa kalaa.. mut on noi kypsiä kun hajoavat nostettaessa :D jo liiankin kypsiä..
pienenä mä yritin paistaa jotain pikkukaloja kun äiti + isä oli käymässä jossain, ja ajattelin yllättää. Kaikki kalat tarttui pannuun ja kärysivät.. se siitä yllätyksestä. En sen jälkeen ole paistanut pannulla kalaa.. ennenkuin nyt :)

anopille menee huomenna pikkukalat ja pari haukea. viimeisimmät fileet onnistu jo melko hyvin, paistuivat niin nätistikkin että kehtaisin jopa anopille tarjota ruuaksi jos ois täällä :)

Koitas joskus vaihteeksi maustetussa korppujauhossa leivittää ja paista sit. Säret ennenvanhaa laitettiin perkauksen jälkeen uunivuokaan,lisättiin suolaa,vettä, sipulia ja silavaa hiukka.Haudutettiin uunissa montatuntia. Eipä ruodot tuntuneet edes särkilöissä!Se oli leivinuuni aikaa!Ah niin makeeta teen joskus vieläkin!Jos olis paljon kaloja ni purkkijuttuja ja säilyis. Oispa makeeta voileivänpäällä.

Yhteistyössä