Kalpea, väsynyt lapsi, silmänaluset mustana.. Anemiaako vai mitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eskarilainen kyseessä. Syö normaalia ruokaa ja reippaasti syökin, nukkuu tarpeeksi yöllä, mutta on silti aivan väsynyt päivät ja silmänaluset mustana. Ajattelin nyt tilata ajan terveyskeskukseen. Onkohan tämä anemiaa ja jos, niin mikä tämänikäisellä aiheuttaa? Itselläni anemia myös, mulle ei rauta imeydy, mutta sen ei pitäis olla perinnöllistä.

Ettei sitten mitään sen vakavampaa olis? Mustelmia pojalla tulee, mutta on aika liikkuvainen lapsi. Huolettaa jonkin verran.. :(

Kuorsaako yöllä?
esikolla oli aikanaan 4,5vuotiaana niin isot nielurisat että kuorsasi ja oli jopa hengityskatkoja yöllä.Poika näytti karmealta, laihtui , itki väsymystä ja silmänaluset oli ihan mustat. Nielu- ja kitarisat poistettiin ja lapsi muuttui parissa kuukaudessa aivan toiseksi lapseksi!
ei väsyttänyt , pyöristyi ja ilostui

Mun äitini oli mun lapsena ollessa huolestunut vähän väliä, kun oli just usein tummat silmänaluset ja olin kalpea. Mutta veriarvot olivat aina hyvät. Mulla oli vaan kalpea iho ja luonnostaan heikko pintaverenkierto, jolloin silmänalusetkin näyttivät herkästi tummilta. Aikuisenakin vielä tosi usein lääkärissä kommentoidaan "Sä oletkin kyllä aika kalpea", jos menen valittamaan jotain vaivaa.

Ei kuorsaa öisin, eskarissa kavereita on ja iloisin mielin lähtee aina eskariin. Pitää aivan katsoa vanhoista kuvista, onko tuota silmänaluksien tummuutta ollut aina, mutta minun mielestäni ei. Jotenkin tuntuu että tätä väsymystä on ollut vasta jonkin aikaa. Nukkuu kuitenkin n. 12h yössä ja herää itse aamulla.

Juuri samasta asiasta olin huolissani oman 2-vuotiaani kanssa. Lääkäri kuitenkin selitti, että usein tuo kalpeus, silmien alusten tummuus liittyy virusinfektioihin, ihan siis tavallisiin flunssiin ja toden totta, omani on pitkin talvea ollut erilaisissa nuhissa.

Anemiaan liittyvä kalpeus ilmenee puolestaan enemmänkin huulien värittömyytenä. Eli jos huulet on kuitenkin punaiset, tuskin on mitään vikaa veriarvoissa.

Yhteistyössä