Kamala asia, mitä tekisitte?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen äiti

Vieras
Ihmettelin kun synnytyksen jälkeen mun vauvalta kerättiin kakkaa ja liimattiin sellasia pissapusseja jalkoväliin. Mua itketti se ja sanoin siitä miten kamalaa kun vastasyntyneelle liimaillaan muovipussi kiinni ja ihmettelin miksi. Kattoivat vaan kuin hölmöä.

No, sit toka päivänä synnytyksen jälkeen oli se lääkärintarkastus. Kaikki oli ok ja sit lääkäri rupes sanomaan, et mun lapselle tulee kutsu 4kk iässä sinne sairaalaan. Kysyin että miksi? Sitten räjähti pommi! Sanoi, että tutkitaan ettei lapsella ole c-hepatiittia! Olin aivan järkyttynyt, en tajunnut mitään. Sitten lääkäri rupesi lukemaan mun papereista, että "niin lapsen isällähän on c-hepatiitti". Ja siellä luki, että multa on testattu tämä kyseinen tauti. Sitten rupesin kelaamaan...

Joskus oli lyhyt suhde ihmisen kanssa joka paljasti suhteen loputtua olevansa c-hepatiitin kantaja. Aikoinaan sitten sen varmistin ettei itselle vaan ollut tarttunut. Ja ei, en todella ole huumeiden käyttäjä, en edes koskaan kokeillut. Pitivät mua siellä synnärillä kyllä narkkarina ihan selvästi.

Rupesin selittämään, että se ihminen on aivan eri kuin lapseni isä, joka todellakin on normaali terve ihminen, mitä nyt kaljat saattaa ottaa. Lääkäri tutkivasti mua katseli ja jotain kirjasi sinne papereiden reunaan. Joku oli vetänyt mun vanhoista tiedoista yhteenvedon, että lapsen isä siis sairas. En tajua kyllä miten mahdollista, kun aikaa raskaaksi tulemiseen tästä oli kuitenkin reippaasti. Lääkäri puhui jotain hoitovirheestä. Kai tästä jonkun kuuluisi vastata, vai mitä olette mieltä?

Kaiken huippu oli se, kun sain äitiyskorttini takaisin. Sinne on kirjattu: "lapselta otettu huume-meconium". Minua itkettää tämä. Minun lapsen kortissa tämmöistä paskaa.

Tokihan tuo tuntuu kurjalta, mutta koita asennoitua siihen niin, että on hyvä kun asiat tutkitaan. Tosin aika outoa on, jos tuo ei jo raskauden aikana näkynyt jotenkin, että epäilys on olemassa.

Ohoh, joku on vedelly vähän omia johtopäätöksiä, onpa törkeää!
Hyvähän se tietysti on että tutkisivat, mutta olis ehkä ollu korrektia kertoa mistä on kyse niin väärä tieto olis tullut heti oikaistua.

Ota yhteyttä potilasasiamieheen ja kerro tapaus, ei sairaalahenkilökunta voi omien johtopäätöstensä perusteella alkaa hoitaa ihmisiä kertomatta hoidettaville mistä on kyse!

Pääasia että lapsi on terve! Älä tommosia murehdi!

Mulla kävi vähän samoin. Minä olin 19-vuotias kun menin vatsakipujen takia lääkäriin. No lääkäri määräsi KAIKKI mahdolliset tautitesti (sisältäen tän hepatiitin) ja ei yhtään uskonut, kun itse epäilin raskautta. No raskaana sitten olin ja mitään tauteja ei ollut, mutta näkyivät sitten mun äitiyskortissa ne testit. Ja sit synnärillä kaikki luulivat, että olen narkkari ja sen takia otettu ne testit :(

En viitsi lertoa yksityiskohtia, mutta olen itsekin ja läheiseni joutunut samantyyppiseen tilanteeseen, jossa sairaalan henkilökunta on käyttäytynyt avoimen halveksivasti, kun on luullut virheellisesti erääseen vakavaan tapaukseen kuuluneen huumeita. Suoraan jopa kysyttiin, onko lapsen isä tuonut vastasynnyttäneelle äidille huumeita sairaalaan!!!!! Järkyttävää!! Mutta jos asia sinua kovin ahdistaa, joka sairaalassa on potilasasiamiestä edustava sosiaali-ihminen, siis ammattilainen, jonka ainoa tehtävä sairaalassa on avustaa potilasta tämän oikeusasioissa. Vaikka asiallesi ei voitaisi mitään tehdä, hän ottaa vaihtoehdot selville ja auttaa sinua muutenkin. Ota selville hänen tietonsa ja ota yhteyttä. Itse olen saanut paikalliselta vastaavalta paljon apua ja tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja rasvie:
Pääasia että lapsi on terve! Älä tommosia murehdi!

Mulla kävi vähän samoin. Minä olin 19-vuotias kun menin vatsakipujen takia lääkäriin. No lääkäri määräsi KAIKKI mahdolliset tautitesti (sisältäen tän hepatiitin) ja ei yhtään uskonut, kun itse epäilin raskautta. No raskaana sitten olin ja mitään tauteja ei ollut, mutta näkyivät sitten mun äitiyskortissa ne testit. Ja sit synnärillä kaikki luulivat, että olen narkkari ja sen takia otettu ne testit :(

Toisalta jos niistä testeistä kieltäytyy, kohdellaan myös niinkun olisi joku sairaus, koska katsotaan että se on yrtitys peittää niitä sairauksia ja lapsen suojelemiseksi on vermistettava lapselle heti tarvittava hoito, äiti saa siitä halutessaan kieltäytyä -kuten testeistäkin.

Joo tollasia ne on sielä sairaalassa. Mut toi menee jo vähän yli että ne alkaa ottaa sun lapselta huumeseuloja!! Olenpa kuullut sellasestakin että se näyte oli ollut posiitivinen ja vauva meinattiin huostaanottaa, kunnes ne tutki vähän tarkemmin ja tajusi että se olikin se epiduraalipuudutus mikä sieltä positiivisen tuloksen anto! Eikä ne edes pyytäneet anteeksi! Sillon niitä seuloja lähdettiin ottamaan kun oli kyseinen henkilö sanonut neuvolan tädille että joo olen 15v sitten polttanut pilveä kerran pari, joten joutui käymään koko raskaus ajan seulassa!

Suosittelen todellakin tekemään valituksen asiasta!!

Olen pahoillani kun oot joutunut sietämään tuommoista :(. Itse aikoinaan kun sain esikoisen ja olin aika nuorikin, niin mua kohdeltiin tosi hyvin. Toista oli huonekaverillani, mua 6 vuotta vanhempi, sai toisen lapsen, mutta papereissa merkintä, että on kärsinyt joskus masennuksesta. Hyvähän se on huomioida tälläisissä tapauksissa vähän enemmän, mutta tämän naisen kohtelu oli aivan törkeää, pidettiin aivan sitä tyhmänä, kyseltiin jopa, että osaatko vaippoja vaihtaa ym. En muista edes enää niitä kaikkia juttuja.

Kiitos kovasti vastauksista! Ihme, että näitä tapahtuu näin paljon. Muuten en varmaan ottaisi näin raskaasti, mutta eka lapsi ja mieli herkässä. Raskausajan elin niin terveellistä elämää kuin vaan voi ja sitten tämmöinen show. Enhän mä voinu tietää, onko se vaan normaali toimenpide, et niitä pissoja ja kakkoja keräillään. Harmittaa ja suututtaa toi äitiyskortti, olisin halunnu omalle lapselleni kerätä kaikki nämä ja antaa joku päivä luettavaksi jos haluaa. Mutta ei tällaista, ei ikinä. Tuli mieleen kun mun äiti kävi sairaalassa ja toi mulle mehuja ym. ni kumman tarkkaan ne kyttäsivät nekin. Nyt tajuan joo mistä johtui.

Uskon kyllä että tuntuu pahalta. Mun papereihin oli merkattu että äidillä raskausjan diabetes vaikka ei ollukkaan. Ja pahalta sekin tuntui kun oli väärin, joten voin uskoa että tuo tuntuu tosi pahalta! Mitä miehesi on asiaan sanonu? Kun siis häntähän tässä on epäilty myös..

mulla oli kanssa niin että kun ensimmäistäni odotin 18 vuotiaana ja jouduin sairaalaan kovan raskauspahoinvoinnintakia niin tultiin parin päivän päästä sanomaan että haluavat ottaa huume seulan,olin ihan että siis mitä?en oo koskaan mitään käyttänyt..no hoitaja sanoi siihen ynseästi et sittenhän sulla ei ole mitään salattavaa.. annoin tehdä sen testin ja ajattelin et asia sillä selvä kunnes myöhemmin luin papereistani että sinne oli kirjattu että äiti suostui huumeseulaan joka kuitenkin NYT oli negatiivinen..siis oikeesti ei todellakaan kuulu minkään hyperemesiksen hoitoon huumeseula eikä sitä multa kolmannestakaan otettu kun siellä olin taas tipassa.kyllä ärsyttää vieläkin se kohtelu..en ees polttanut tupakkaa tai mitään vaan elin terveellisesti ja olin onnellinen raskaudestani jne..

Hurjia kokemuksia. Eihän ihmiset uskalla kohta mennä hakemaan apua masennukseensa, sukupuolitauteihin tai mihinkään, jos pitää pelätä, että vielä kymmenienkin vuosien takaa joku asia saattaa vaikuttaa hoitoon ja aiheuttaa tuollaista kohtelua mitä tässä ketjussa on kuvattu.

Tekisin valituksen johonkin potilasasimiehelle tai vastaavalle.
Muutenkin herkässä tilassa kun synnyttänyt ja tälläistä saa kokea!
Voi lukea niitä potilaskansioita ,enkä todellakaan vaan tyytyisi siihen että onhan lapsi terve.
Miksei olisi?!

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Tekisin valituksen johonkin potilasasimiehelle tai vastaavalle.
Muutenkin herkässä tilassa kun synnyttänyt ja tälläistä saa kokea!
Voi lukea niitä potilaskansioita ,enkä todellakaan vaan tyytyisi siihen että onhan lapsi terve.
Miksei olisi?!

Peesaan. Tee valitus!

Noi on ikäviä tollaset :( Multa on otettu joka raskauden aikana kans nuo c-hepatiitti kokeet, mutta lapsiin onneks ei oo kajottu. Varmaan senkin takia että ne on aina näyttänyt negaa mulla. Samoin mut mut meinattiin laittaa huume seulaan, vaikken eläessäni tupakkaa ja alkoholiin vahvempaan oo koskenu. Se hoitaja vielä kailotti sen keskellä käytävää, että kaikki odottavat äidit katto sen jälkeen mua erittäin kieroon :/ Meillä noi testit on ihan hyvästä ja haluunkin ne, kiitos miehen villin ja rajun nuoruuden (tämä ennen reilusti kun meitä edes oli), mutta se on ikävää että mut on niin monta kertaa leimattu myös sellaseks. Onneks meiän sairaalassa on ihana lastenlääkäri kenen kanssa ollaan näistä puhuttu ja hänkin on aidosti ollu huolissaan, mutta sanonut sitten ettei oo tarvetta ja kiva että asioista voidaan puhua mitään salaamatta.