Kamala riita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riitapukariko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

riitapukariko

Vieras
Mä lähin käyttämään korvakipuista lasta päivystyksessä. tultiin kotiin puol ysin aikaan ja täällä oli täys meno päällä. lelut pitkin ja poikin, osa päivävaatteista riisuttu ja heitetty pitkin lattioita, osa vielä päällä, yöpuvut pitkin lattioita, iltapala-astiat pitkin pöytää ja keittiötä. Jne. mies istuu sohvalla tyynesti ja katelee telkkaa. ja tasan tietää, että meillä lapset laitetaan keräämään lelut ja vaihtamaan yöpuvut aina ennen iltapalaa klo 19. Ja nukkumaan hammaspesun kautta klo 20. Mä niin räjähdin. Ja mies sanoi siihen vaan, mitään asioiden järjestämiseksi tekemättä että kun rouva enskarran poistuu ovesta niin mä otankin heti digikameralla kuvat lähtötilanteesta ja mittaan mattojen suoruudet viivottimella ja näytän sit takastullessas että ei oo täällä mitään siistiä silloinkaan kun mä tuun töistä. Mä suutuin ja huusin että enskertaa ei muuten oo eikä tuu, mä muutan!
Mä niin pahoitin mieleni, sillä mä oon tänäänkin imuroinut ja laittanut leluja ja pessyt pyykkiä ja ulkoillut lasten kanssa ja tehnyt ruuat ja jne. Ja tuossa on kiitos siitä, että mies ei itse jaksanut lähteä viemään korvakipuista lasta lääkäriin vaan vaati että mun pitää mennä. Toi mun muuttosanomani on nyt viimeinen sana, mikä tässä on vaihdettu. Oliko mulla oikeus suuttua ja kumpi joutuu nöyrtymään anteeksipyyntöön ensin?

Ymmärrän harmituksen. Vastuu pitäisi olla yhtä lailla molemmilla. Kannattaa pyytää anteeksi silti. Ja selittää mikä otti päähän. Josko toinen siitä huomaisi myös pyytää anteeksi ja ymmärtäisi toimia ensi kerralla toisin. Yleensä uhittelu ei toimi yhtä hyvin. Been there and done that :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja api:
laiska töitänsä luettelee...

Ja huono muita arvostelee..

Oli oikeus suuttua. Lasten rytmi kun tahtoo niin herkästi mennä poskelleen ja sitten se sänkyyn laitto on aina hankalampaa.. Saati jos ovat vielä aikaisia herääjiä jolloin menee osa seuraavastakin päivästä pilalle kuikuttelun ja väsyn takia. Vähän ehkä dramaattistahan tuo oli mutta ehkä tarpeen?

Varmasti pahoitit mielesi, mutta ei ole miehesikään tainnut ihan laiskana lojua koko päivää? Ehkä hänkin koki, ettet arvosta hänen panostaan perheen "elättäjänä". Molemmat varmasti loukkaantuivat. Kumpi tahansa voi pyytää anteeksi ensin.

Tosin tuo erokortti on mielestäni yksi niitä inhottavimpia. Itse pyytäisin sitä anteeksi, jos en muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Varmasti pahoitit mielesi, mutta ei ole miehesikään tainnut ihan laiskana lojua koko päivää? Ehkä hänkin koki, ettet arvosta hänen panostaan perheen "elättäjänä". Molemmat varmasti loukkaantuivat. Kumpi tahansa voi pyytää anteeksi ensin.

Tosin tuo erokortti on mielestäni yksi niitä inhottavimpia. Itse pyytäisin sitä anteeksi, jos en muuta.

Se, että mies kokee olevansa perheen elättäjä, ei oikeuta häntä laiskottelemaan. Miehen pitää arvostaa naisen kotona tekemää työtä ja lastenhoitoa ja auttaa kodinhoidossa. Ap on aivan aiheesta kiukkuinen. Se ukko pitää laittaa ruotuun. Voisi olla vaikka ilman pari viikkoa...

Tottakai mä arvostan miehen työpanosta mutta se, että jos mä joudun pakon edestä poistumaan lääkäriin meidän oman lapsen kanssa niin hän ei voi tikkua ristiin laittaa illalla kotona? Hänenkö ei tarvitse, koska hän on päivät töissä? Ja sitten hän saa arvostella mun tekemää työtä, että ei ole tarpeeksi siistiä jos mä oon hoitanut kipeää lasta enkä hinkannut lattioita? ja miehellä oli valintaoikeus, joko vie lapsen lääkäriin tai on kotona ja hoitaa kodin iltatoimet. Hän sanoi, ettei jaksa lähteä minnekään lääkäriin jonottamaan.

miehillä se vaan menee niin että ei ne oleta että niiden pitäis tehdä samat työt kun naisten! Jos haluat että miehesi toimii niin kuin haluat, eli siivoaa ennen iltapalaa ja laittaa muksut ennen 8 petiin niin sun pitää siitä sanoa juuri ennenkö lähdet ja tuskin siltikään kaikki on tiptop kun tulet takas...
Mutta kyllä sulla oli oikeus suuttua siitä että lapset ei olleet pedissä jne. mutta ei saa olettaa että mies jopa tajuais siivota/ korjata iltapalan jäljet...

Alkuperäinen kirjoittaja danski:

Se, että mies kokee olevansa perheen elättäjä, ei oikeuta häntä laiskottelemaan. Miehen pitää arvostaa naisen kotona tekemää työtä ja lastenhoitoa ja auttaa kodinhoidossa. Ap on aivan aiheesta kiukkuinen. Se ukko pitää laittaa ruotuun. Voisi olla vaikka ilman pari viikkoa...

Ei tietenkään saa laiskotella, mutta jos on tehnyt jo kodin ulkopuolella työpäivän, niin eihän silloin ole laiskotellutkaan. Joskus sitä on työpäivän jälkeen väsynyt, eikä jaksa panostaa ihan täysillä vielä iltaakin. Ihan samalla tavoin kotona oleva vanhempi voi työteliään päivän jälkeen olla väsynyt eikä jaksa oikein enää illalla panostaa täysillä.

Ap oli pahoillaan siitä, että mies ei arvostanut hänen päivän aikana tekemäänsä työtä. Minä ajattelin, että mies saattoi puolestaan kokea, ettei ap arvostanut hänen tekemäänsä työtä. En väittänyt, että mies olisi näin ajatellessaan oikeassa. Toisaalta mies saattoi vain ärtyä siitä, että ap alkoi moittimaan häntä, koska koki ap:n olevan oikeassa ja meni puolustuskannalle.

Seksillä kiristäminen on ihan yhtä halpamaista kuin erokortin heiluttaminen. Toivottavasti et ollut tosissasi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Tottakai mä arvostan miehen työpanosta mutta se, että jos mä joudun pakon edestä poistumaan lääkäriin meidän oman lapsen kanssa niin hän ei voi tikkua ristiin laittaa illalla kotona? Hänenkö ei tarvitse, koska hän on päivät töissä? Ja sitten hän saa arvostella mun tekemää työtä, että ei ole tarpeeksi siistiä jos mä oon hoitanut kipeää lasta enkä hinkannut lattioita? ja miehellä oli valintaoikeus, joko vie lapsen lääkäriin tai on kotona ja hoitaa kodin iltatoimet. Hän sanoi, ettei jaksa lähteä minnekään lääkäriin jonottamaan.

Sinä arvostelit hänen panostaan kodin hoidon suhteen ja hän vastasi samalla mitalla. Ei varmasti ollut oikein, mutta ymmärrettävää silti.

Minua ärsyttäisi, jos mieheni sanoisi, että joko viet tämän lapsen lääkäriin tai teet nämä minun luettelemani hommat sillä välin kun minä vien. Saattaisin toimia ärtyneenä juuri noin. Kokisin loukkaavana sen, että minulla ei olisi kodissani päätösvaltaa sen suhteen, miten asiat hoidetaan.

En väitä tietäväni, kuka teidän perheessänne tekee mitäkin päätöksiä. Aika tyypillistä on kuitenkin, että perheessä äiti suunnittelee lasten rutiinit ja isän on vain noudatettava niitä. Äiti ikäänkuin johtaa perheen toimintaa ja mies tottelee. Ja jos ei tottele, niin äiti kokee, että mies ei välitä. Vaikka mies haluaisi ehkä vain hoitaa asiat omalla tavallaan. (Nyt en siis puhunut sinusta tai sinun miehestäsi )

Minä vain arvailen tietenkin. Oikeasti uskon, että miestäsi vain laiskotti, eikä huomannut ajan kulua. Sitten kun tulit ja suutuit, hän meni puolustuskannalle ja sanoi mitä sanoi. Molemmat sanoivat ikäviä asioita ja molemmat voivat pyytää anteeksi. Ei anteeksi pyytämisen tarvitse mitään nöyristelyä olla. Voi sanoa ohimennen että anteeksi kun huusin, oli rankka päivä. Tai jos ääneen anteeksi pyytäminen on hankalaa, voi huomioida puolisoaan jotenkin muuten. Ei parisuhde ole mikään valtataistelu, jossa pitää olla nöyrä häviäjä ja ylpeä voittaja.

Erokortti oli silti inhottava ja sitä pyytäisin anteeksi.

Ei tietenkään saa laiskotella, mutta jos on tehnyt jo kodin ulkopuolella työpäivän, niin eihän silloin ole laiskotellutkaan. Joskus sitä on työpäivän jälkeen väsynyt, eikä jaksa panostaa ihan täysillä vielä iltaakin. Ihan samalla tavoin kotona oleva vanhempi voi työteliään päivän jälkeen olla väsynyt eikä jaksa oikein enää illalla panostaa täysillä.

Ap oli pahoillaan siitä, että mies ei arvostanut hänen päivän aikana tekemäänsä työtä. Minä ajattelin, että mies saattoi puolestaan kokea, ettei ap arvostanut hänen tekemäänsä työtä. En väittänyt, että mies olisi näin ajatellessaan oikeassa. Toisaalta mies saattoi vain ärtyä siitä, että ap alkoi moittimaan häntä, koska koki ap:n olevan oikeassa ja meni puolustuskannalle.

Seksillä kiristäminen on ihan yhtä halpamaista kuin erokortin heiluttaminen. Toivottavasti et ollut tosissasi.

Niin no. Tietenkin on niin, että mies kokee tehneensä paljon perheen eteen raataessaan töissä. Usein tuollaisessa vaiheessa kun nainen hoitaa lapsia ja kotia ja mies käy työssä, molemmat kokevat tekevänsä enemmän kuin toinen.

Nyt oli kuitenkin sellainen tilanne, että ap ei kyennyt tekemään normaaleja iltavalmisteluja, koska hänen piti lähteä lääkäriin. Tuollaisessa tilanteessa miehen pitäisi auttaa ja huolehtia kodista parhaansa mukaan.

Seksillä kiristäminen oli puolittain huumoria ja se ei ole oikein, mutta vaikeata on kylläkin saada väsynyt ja kiukkuinen nainen suostumaan...

Niin no. Tietenkin on niin, että mies kokee tehneensä paljon perheen eteen raataessaan töissä. Usein tuollaisessa vaiheessa kun nainen hoitaa lapsia ja kotia ja mies käy työssä, molemmat kokevat tekevänsä enemmän kuin toinen.

Nyt oli kuitenkin sellainen tilanne, että ap ei kyennyt tekemään normaaleja iltavalmisteluja, koska hänen piti lähteä lääkäriin. Tuollaisessa tilanteessa miehen pitäisi auttaa ja huolehtia kodista parhaansa mukaan.

Seksillä kiristäminen oli puolittain huumoria ja se ei ole oikein, mutta vaikeata on kylläkin saada väsynyt ja kiukkuinen nainen suostumaan...

No se on kyllä totta =) (viitaten tuohon viimeiseen... )

Hyvin kiteytit myös tuon, miten kumpikin kokee tekevänsä enemmän.

Epäilen, että mies lähinnä ei huomannut ajan kulua ja kun vaimo tuli kotiin ja räjähti, niin nolostui ja sitä peitelläkseen suuttui. Aika normaali puolustusreaktio. Siihen, olisiko pitänyt huomata ajan kuluminen ja onko oikeus olla väsynyt ja laiskotella, en ota kantaa.

Kunhan pahin raivo on osapuolilta laskenut, voi vaikka ihan yhdessä pohtia, mitä ongelmia lasten liian myöhäinen nukkumaanmeno aiheuttaa vai aiheuttaako mitään. Työssäkäyvä ei välttämättä tiedosta mahdollisia ongelmia. Toisaalta sitä saattaa joskus tottua niihin rutiineihinsa niin että suuttuu siitä, kun niitä ei noudateta, vaikkei siitä olisi edes vahinkoa...

Tässä huomataan, että "pienistä" asioista voi tulla suurikin riita. Miesten tulisi ymmärtää, että nainen voi suuttuessaan sanoa sellaista mitä ei tarkoita. Tai tarkoittaa juuri sillä sekunnilla kun kiukku kipunoi, mutta ei enää hetken päästä.

Helppo se silti on toisten toimintaa arvostella. Itse olen vieläkin pahastunut ex-vaimoni 10 vuotta sitten sanomista rumista asioista.

Tässä tapauksessa mies ei varmaankaan ymmärtänyt miksi ap suuttui niin paljon, koska mies ei tiennyt miltä ap:stä tuntui kun tämä oli laittanut kotia ja sellaista ja sitten kun ap oli vähän aikaa pois, niin kaikki olikin mullin-mallin. Olisi hyödyllinen parisuhdetaito - opetella asettumaan toisen asemaan. Voiko sitä edes oppia - en tiedä - ehkä empatiakyky on pääasiassa synnynnäistä.

Alkuperäinen kirjoittaja d:
ehkä empatiakyky on pääasiassa synnynnäistä.

Ei ole.

On se kuitenkin aika paljon myös periytynyt ominaisuus. Varsinkin sillä tavalla, että sitä on enää aikuisena vaikea oppia. Itselläni on muutama sisar ja meillä kaikilla samanlainen kasvatus ja muut lähtökohdat. Yksi meistä on kuitenkin täysin empatiakyvytön ja muilla on normaali empatiakyky.

Tietoa MLL:n nuortennetti sivuilta:

"Kyky asettua toisen asemaan vaihtelee. On olemassa empaattisia ja vähemmän empaattisia ihmisiä ja pieni joukko kokonaan empatiakyvyttömiä. Empatia tarkoittaa toisen henkilön kokemien asioiden ja tunteiden kohtaamista ja niihin eläytymistä. Se miten äiti, isä ja muut aikuiset ovat kohdelleet sinua vauvana, pienenä tyttönä tai poikana, leikki-ikäisenä, myöhemmin koululaisena ja teininä, vaikuttaa empatiakykyysi. Empatiakyky kehittyy vähitellen lapsen ja hänestä huolta pitävien aikuisten vuorovaikutuksessa."

Niin makaa kuin petaa.

En osannut minäkään pedata tarpeeksi hyvin, mutta en sentään niin ääliö ole, että olisin päästänyt itse vapaaehtoisesti valitsemani puolison tuohon kuosiin.

Mä en saanut pyytää anteeksi kun mies aamulla lähti töihin niin hiljaa etten edes kuullut hänen lähtöä. Mä soitin sitte sille ja sanoin että mä oisin vaan pyytänyt anteeksi ja että mä olin tosi väsynyt illalla. Mies totesi kamalan kylmästi että no toivottavasti nukuit hyvin että hänen ei tarvitse palata kotiintullessaan sellaiseen sikolättiin. Kyllä mä ymmärrän että mä sanoin ehkä pahasti mutta minusta toi anteeksipyyntö mun aloitteesta ois pitänyt riittää ja mies ois voinut tulla vastaan pyytämällä myös anteeksi. Sen sijaan hän ottaakin taktiikaksi taas arvostella mun työtäni mikä on kovin omituista siksi kun mies itse oli myös alunperin sitämieltä että lapset hoidetaan kotona. Ihan niinkun minutkin on hoidettu ja hänet myös.

Alkuperäinen kirjoittaja riitapukariko:
Mä suutuin ja huusin että enskertaa ei muuten oo eikä tuu, mä muutan!
Mitäs lapset tykkäs tästä kun äiskä ilmottaa muutavansa?

Mun mielestä ylipäätänsäkin erolla uhkailu jonkun lattialla olevan yöpuvun tai iltapala-astioiden takia on HALPAMAISTA ja ala-arvoista. Suuttua vai ja riitojakin tulee, mutta joku erokortin pelaaminen ja sormusten viskely on lähinnä säälittävää, PAITSI tietysti jos on aikeissa toteuttaakin uhkailunsa eikä vaan lyö vyön alle.

Kuinka miljoonia lapsia teillä on jos "yöpukuja" riittää pitkin poikin lattiaa samoin kuin "osa päivävaatteista" täyttää koo huushollin? Vai kilahditko siitä yöpuvusta lattialla ja astioista pöydällä? Lasten nukkumaanmeno oli peräti puoli tuntia myöhässä ja sillon läks, MÄÄÄÄ MUUTAN ÄITIN LUOOOOOOO?

Kyllä mä ymmärrän että mä sanoin ehkä pahasti mutta minusta toi anteeksipyyntö mun aloitteesta ois pitänyt riittää

Eli kun sulla kiehahtaa sulla on oikeus olla ottamassa eroa ja sit kun lepyt niin PIM miehenkin pitää leppyä ja pyytää sulta anteeks?

Mä en saanut pyytää anteeksi kun mies aamulla lähti töihin niin hiljaa etten edes kuullut hänen lähtöä. Mä soitin sitte sille ja sanoin että mä oisin vaan pyytänyt anteeksi ja että mä olin tosi väsynyt illalla. Mies totesi kamalan kylmästi että no toivottavasti nukuit hyvin että hänen ei tarvitse palata kotiintullessaan sellaiseen sikolättiin. Kyllä mä ymmärrän että mä sanoin ehkä pahasti mutta minusta toi anteeksipyyntö mun aloitteesta ois pitänyt riittää ja mies ois voinut tulla vastaan pyytämällä myös anteeksi. Sen sijaan hän ottaakin taktiikaksi taas arvostella mun työtäni mikä on kovin omituista siksi kun mies itse oli myös alunperin sitämieltä että lapset hoidetaan kotona. Ihan niinkun minutkin on hoidettu ja hänet myös.

Olet hoitanut homman hienosti tähän asti :flower: Nyt kun mies tulee kotiin töistä, voisit sanoa, että haluat jutella sitten kun hänelle sopii (saman päivän aikana kuitenkin). Kun sopiva aika tulee, kerrot, että pahoitit mielesi sinäkin ja toivoisit mieheltä anteeksipyyntöä myös. Tästäkin asiasta voi puhua ilman kiihkoa ja vastakkainasettelua. Mielestäni miehelläsi on anteeksipyynnön paikka myös ja hänenkin pitää tajuta, ettei toiminut oikein.

No onko asunto sikolätti? Onko syytä pahastua vai onko sotkuista.
Kyllä normaalin ihmisen, jopa miehen, tulee ymmärtää ettei lasten kanssa kämppä ole aina tip-top.
Mitäs jos olisit päässyt vasta puolen yön aikaan lapsen kanssa lääkäriin, olisiko lapset joutuneet valvomaan niin kauan että tulet kotiin, koska mies halusi katsella telsua?

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
miehillä se vaan menee niin että ei ne oleta että niiden pitäis tehdä samat työt kun naisten! Jos haluat että miehesi toimii niin kuin haluat, eli siivoaa ennen iltapalaa ja laittaa muksut ennen 8 petiin niin sun pitää siitä sanoa juuri ennenkö lähdet ja tuskin siltikään kaikki on tiptop kun tulet takas...
Mutta kyllä sulla oli oikeus suuttua siitä että lapset ei olleet pedissä jne. mutta ei saa olettaa että mies jopa tajuais siivota/ korjata iltapalan jäljet...

Tämä on niin totta!

ps. Ap:n tilanne olisi voinut käydä myös meillä.

Yhteistyössä