Kamalaa! Työnantaja on saanut minulta korotonta lainaa yli 10 v. Osaatko m1es tai joku muu kokenut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onks tietoo?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onks tietoo?

Vieras
antaa vinkkiä teoreettisista mahiksista saada rahat perittyä korkoineen.

Tämä selvisi vasta tänään, enkä ehtinyt soittaa liittooni neuvoa kysyäkseni. Olis kiva kuulla nyt vkl aikana, jos jollain on tietoa aiheesta. Maanantaina kyllä soitan, asia on tärkeä.

Työkaverin kanssa meillä molemmilla oli satojen eurojen/kk arvoinen työsuhde-etu, josta luovuttiin vapaaehtoisesti, kyseessä oli työn tekemiseen liittyvä tekninen ja laite, jota sai käyttää hyödykseen harrastuksissa vapaa-aikana, ja vapaasti ilman rajoituksia.

Molempien bruttopalkkaa pudotettiin sen verotusarvon verran, kun luovuttiin laitteesta. Asia tuntui silloin olevan ok. Minä en löytänyt silloin työsopimustani, mutta kaverillani luki niin, että se verotusarvo lisätään kk-palkkaan, ja siitä bruttosummasta maksetaan vero. Oletin sinisilmäisesti että minulla olisi samanlainen sopimus, enkä kaivanut asiaa sen enempää.

Mutta, mutta. Sopimukseni löytyi. Minulla sen arvo kuuluikin kiinteään kk-palkkaan!

Eli, minun palkkaani ei olisi saanutkaan laskea sen verotusarvon verran, kun luovuin laitteesta. Työnantaja teki huomaamattani siis suuren virheen.

Käytännössä olen siis antanut työnantajalleni korotonta lainaa joka kuukausi jo hyvin pitkään.

Mutta nyt aion vaatia lainan takaisinmaksua korkoineen koko tuolta pitkältä ajalta.

Tiedän, että takuulla tulevat nikottelemaan, kun takuulla eivät halua nähdä asiaa samalta kantilta.

Onko kellään tiedossa ennakkotapauksia aiheesta? Olisin kiitollinen kaikesta tiedosta, joka liittyy vastaavanlaisiin tapauksiin. Tuskin niitä montaakaan on, mutta kuitenkin haluan kysyä.

Luultavasti tavataan pomon kanssa oikeudessa vielä tämän vuoden aikana, onneksi minulla on ilmaiset lakimiehet liiton kautta.

Tuossahan on paljolti omaa vikaa, kun et ole sopimustasi lukenut ja huomattanut asiasta aikaisemmin. Yli kymmenen vuotta on aika pitkä aika virheen huomaamiseen.

No ihan ensimmäiseksi tarkistaisin asennetta. Itse olet tehnyt pahemman virheen kuin työnantaja, joten vähän nöyremmällä asenteella lähtisin liikkeelle.

Jaa, kyllä minä luotin työnantajaani, toimitusjohtajaan joka teki sopimuksen, ja tietysti myös palkanlaskijan ammattitaitoon. Ja nyt hän kyllä toteutti ammattinimikkeensä täydellisesti.

Laski palkkaani :giggle: Pientä hirtehishuumoria nyt kehiin ;)

Mikä oikeus sinun mielestäsi heillä on pitää minun rahani itsellään?

Missä ajassa pankki antaa anteeksi, jos maksaa vahingossa väärälle tilille, eli sinun tilillesi vaikkapa 50tuhatta? Joka summa kuuluikin Heikki Heikäläiselle !

Siihen asetan rimani.
Sinun tapaukseesi voi käyttää tätä tiliehtoa:
Tilinomistajalla ei ole oikeutta saada pankilta korvausta, jollei
tilinomistaja tai tilin käyttöön oike
utettu ilmoita virheestä pankille
kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai kun hänen olisi
pitänyt se havaita
.

mutta jos työnantaja on reilu, niin se ei varasta rahaa itselleen työntekijältä, joka mokasi ymmärtämättömyyttään

-eikö?

Lisään ja täydennän omaani,

työnantaja mokasi, ja työntekijä ei huomannut sitä, koska luotti tietysti työnantajan ammattitaitoon, eikö niin?

Miksi pitää tinkiä palkasta, joka oikeasti olisi kuulunut hänelle koko pitkänä aikana?

antaa vinkkiä teoreettisista mahiksista saada rahat perittyä korkoineen.

Tämä selvisi vasta tänään, enkä ehtinyt soittaa liittooni neuvoa kysyäkseni. Olis kiva kuulla nyt vkl aikana, jos jollain on tietoa aiheesta. Maanantaina kyllä soitan, asia on tärkeä.

Työkaverin kanssa meillä molemmilla oli satojen eurojen/kk arvoinen työsuhde-etu, josta luovuttiin vapaaehtoisesti, kyseessä oli työn tekemiseen liittyvä tekninen ja laite, jota sai käyttää hyödykseen harrastuksissa vapaa-aikana, ja vapaasti ilman rajoituksia.

Molempien bruttopalkkaa pudotettiin sen verotusarvon verran, kun luovuttiin laitteesta. Asia tuntui silloin olevan ok. Minä en löytänyt silloin työsopimustani, mutta kaverillani luki niin, että se verotusarvo lisätään kk-palkkaan, ja siitä bruttosummasta maksetaan vero. Oletin sinisilmäisesti että minulla olisi samanlainen sopimus, enkä kaivanut asiaa sen enempää.

Mutta, mutta. Sopimukseni löytyi. Minulla sen arvo kuuluikin kiinteään kk-palkkaan!

Eli, minun palkkaani ei olisi saanutkaan laskea sen verotusarvon verran, kun luovuin laitteesta. Työnantaja teki huomaamattani siis suuren virheen.

Käytännössä olen siis antanut työnantajalleni korotonta lainaa joka kuukausi jo hyvin pitkään.

Mutta nyt aion vaatia lainan takaisinmaksua korkoineen koko tuolta pitkältä ajalta.

Tiedän, että takuulla tulevat nikottelemaan, kun takuulla eivät halua nähdä asiaa samalta kantilta.

Onko kellään tiedossa ennakkotapauksia aiheesta? Olisin kiitollinen kaikesta tiedosta, joka liittyy vastaavanlaisiin tapauksiin. Tuskin niitä montaakaan on, mutta kuitenkin haluan kysyä.

Luultavasti tavataan pomon kanssa oikeudessa vielä tämän vuoden aikana, onneksi minulla on ilmaiset lakimiehet liiton kautta.

Selostus on hieman sekava. Mikä on laitetta koskeva sanamuoto sopimuksessasi - oliko siis kysessä työsuhteeseen liittyvä luontaisetu vai ei? Miten tuosta poistamisesta sovittiin, tehtiinkö siitä paperi?

"Työsopimuksella sovitut luontaisedut ovat työntekijän palkkaa. Työsopimusta voidaan muuttaa ja luontaisetu poistaa työnantajan ja työntekijän välisellä sopimuksella. Jos työnantaja kuitenkin haluaa yksipuolisesti poistaa luontaisedun, on oikeudellisesti kysymys työsopimuksen palkkausta koskevan ehdon muuttamisesta, mikä on mahdollinen vain irtisanomisperusteella ja irtisanomisaikaa noudattaen."

En usko, että työnantaja sinulle takautuvasti yli kolmen vuoden takaa maksaa. Suosittelen yhteydenottoa liiton lakimieheen.

Selostus on hieman sekava. Mikä on laitetta koskeva sanamuoto sopimuksessasi - oliko siis kysessä työsuhteeseen liittyvä luontaisetu vai ei? Miten tuosta poistamisesta sovittiin, tehtiinkö siitä paperi?

"Työsopimuksella sovitut luontaisedut ovat työntekijän palkkaa. Työsopimusta voidaan muuttaa ja luontaisetu poistaa työnantajan ja työntekijän välisellä sopimuksella. Jos työnantaja kuitenkin haluaa yksipuolisesti poistaa luontaisedun, on oikeudellisesti kysymys työsopimuksen palkkausta koskevan ehdon muuttamisesta, mikä on mahdollinen vain irtisanomisperusteella ja irtisanomisaikaa noudattaen."

En usko, että työnantaja sinulle takautuvasti yli kolmen vuoden takaa maksaa. Suosittelen yhteydenottoa liiton lakimieheen.

"Työkaverin kanssa meillä molemmilla oli satojen eurojen/kk arvoinen työsuhde-etu, josta luovuttiin vapaaehtoisesti, kyseessä oli työn tekemiseen liittyvä tekninen ja laite, jota sai käyttää hyödykseen harrastuksissa vapaa-aikana, ja vapaasti ilman rajoituksia."

Äh, loppujen lopuksi tämä olikin väärä hälytys, sopimuksessa on selvä virhe käytäntöön verraten. Kaivoin sopimuksen ja palkkakuitit esiin.

Nyt voinkin sanoa tarkemmin, kun ei ole tarvetta hakea rahoja. Kaikki on sittenkin mennyt oikein. Ihan vuosituhannen alussa aloitin työt. Palkka oli karvan alle 20.000 mk/kk ja vapaa autoetu noin 500 mk/kk.

Sopimuksessa lukeekin virheellisesti, että autoetu sisältyy kk -palkkaan. Mutta todellisuudessa se lisättiin palkan päälle, niinkuin vaadinkin neuvotteluissa.

Itse asiassa minua pyydettiin kaksi kertaa töihin, ensimmäisellä en vaivautunut neuvottelemaankaan, kun oli muita mielenkiintoisia projekteja menossa. Toisella sain sen, mitä vaadinkin.

Mutta ihan kiva, ei tarvitsekaan alkaa riitelemään asiasta :)

Yhteistyössä