Kampaajat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Limalisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Limalisko

Aktiivinen jäsen
18.09.2007
1 042
0
36
Jos täällä semmosia pyörii, niin kertoisitteko ammatistanne? Palkka kiinnostaa, pohjakoulutus, työn monipuolisuus, etenemismahdollisuudet, viihtyvyys jne. Kannattaisiko alalle hakeutua? Kiitos!

Siis tiedän, että yo/pk pohja jne, mutta miten nää asiat on siun kohdalla menny?

olin kampaajana 7,5 vuotta. sain tarpeekseni yrittäjyydestä ja siitä että yrittäjiä ei arvosteta eikä "palkita". Ei ole mitään tukea, jos sairastuu. Pitkää päivää pitää painaa. Asiakkaat oli todella ihania, ja moneen tuli läheinne suhde. Mutta päätin että nyt saa loppua, ja nyt mietin mitä sit tekis... ihan sairaspäivärahalla olen ja jos jään työttömäksi niin peruspäivärahalla pitää olla...
Jos menet vieraalle töihin: palkalla kyllä varmaan pärjää (en tiedä), mutta ite en helposti menis palkalla. Yrittäjyydessä sentään on omat vapautensa, varsinkin jos on yksin tai kaksin. Mutta isommassa porukassa ja palkalla voipi tulla ongelmia... (en tiedä)

Alkuperäinen kirjoittaja Limalisko:
Jos täällä semmosia pyörii, niin kertoisitteko ammatistanne? Palkka kiinnostaa, pohjakoulutus, työn monipuolisuus, etenemismahdollisuudet, viihtyvyys jne. Kannattaisiko alalle hakeutua? Kiitos!

Siis tiedän, että yo/pk pohja jne, mutta miten nää asiat on siun kohdalla menny?

Minä olen nyt ollut kotiäitinä jo yli 3 vuotta, mutta siis sitä ennen kampaajan hommia tehnyt vuokratuolilla.

Itse tykkään, että tuo vuokratuoli on tosi hyvä systeemi. Kampaajan palkat on kohtalaisen paskat (en muista summia) ja vuokratuolilla on oma vapaus, mutta toisaalta ei ole niin sitoutunut siihen kuin omaan liikkeeseen olisi. Minä esim. olen voinut jäädä aina äitiyslomallekin tuosta vaan, kun ei ole tarvinnut hiukkaakaan pohtia, että miten liikkeen käy, kun itse jään pois töistä.

Olen käynyt peruskoulun jälkeen kauppiksen ja ollut kaupan alan töissä. Sitten opiskelin 2 vuodessa ammattikoulussa parturi-kampaajaksi.

Nautin siitä, että näkee oman kätensä jäljen ja työ on sellaista vapaata. Kukaan ei huohota niskaan ja jakele ohjeita. Yksikään päivä ei myöskään ole täysin edellisen kaltainen. Ja tuo, että toisista asiakkaista tulee läheisiä niin on aivan totta ja ihanaa siinä ammatissa. Se kiitos mitä saa asiakkailta niin on yks parhaista asioista.

Mutta onhan siinä omat stressitekijänsä kuten se, että itse ainakin menin töihin melkein pää kainalossa välillä, kun poissaolo on pelkkää tappiota.

Ei nyt tule muuta mieleen.... kysyä voi lisää. :)

Täällä kans yks ex ja tein sitä työtä 10 vuotta valmistumisen jälkeen ja olin toisella töissä että yrittäjänä. Palkka huono ja päivästä toiseen samaa, ihmiset tekee harvoin mitään muutoksia eli sentti pois ja uusi väri. Ja naisvaltanen ala ja se että olet naisella töissä on sanonko mistä... en palaisi takaisin alalle.

http://www.pam.fi/mp/db/file_library/x/IMG/140810/file/Hiusalanpalkkataulukko_010608-300409.pdf

Siinä voimassa oleva palkkataulukko. Kyllä sillä pärjää, mutta rikastumaan ei todellakaan pääse. Noita taulukossa mainittuja lisiä ei paljoa kerry, koska useimmat kampaamot menee kiinni niin aikaisin, ettei lisiä tarvitse maksaa. Lukuunottamatta isoja ketjuja, kuten HairStore, jossa on myös iltavuorot ja mahdollisuus tehdä sunnuntaitöitäkin tuplapalkalla...

Itse myös olen kampaajan töitä tehnyt muutaman vuoden, sekä palkallisena että yrittäjänä. Olen aika samoilla linjoilla kuin Kotiäiti Narniasta, eli työn hyviä puolia on se, että näkee oman käden jäljen, ihanat vakioasiakkaat sekä työn monipuolisuus (tai se riippuu hyvin paljon paikasta missä on töissä; jossain teet lähes samaa päivästä toiseen, kun taas joissain pääset käyttämään enemmän luovuutta, riippuen liikkeen asiakaspiiristä..). Ja töitä sillä alalla löytyy melko helposti, ainakin vuokratuolipaikkoja.

Miinuspuolia taas on toi palkka, ja yrittäjänä taas stressi ja se, että on tosiaan mentävä sitten vaikka pää kainalossa töihin, kun ei ole ketään muutakaan joka niitä asiakkaita tekis. Palkalliseksi en ainakaan kovin helpolla enää lähtisi, sen verran huonoa kokemusta...Työntekijän on tehtävä niin täyttä päivää, että palkallinen on kannattava ottaa. Monissa paikoissa palkallisena työ on tuntunut liukuhihnatyöltä ja asiakkaat on tehtävä kelloa vahtien, että pysyy aikataulussa ja siinä taas kärsii asiakaspalvelu ja menee itselläkin into työhön...Tyyliin "tuohon väliin voit ottaa yhden pikaleikkauksen" tai "sä voit leikata tän tuossa värin vaikutusajalla"... Itse viihdyin enemmän yrittäjänä, kun oli omaa vapautta ja sai tehdä työt omaan tahtiin keskittyen asiakkaaseen.

Mulla peruskoulu eli kolmivuotisena kävin. Meidän luokalla oli pari lukiopohjaista, ja he tais valmistua muutamaa kuukautta aiemmin, kun ei tarvinnut kaikkia niitä yleisaineita opiskella... Onhan niitä myös lisäksi joissain paikoissa aikuiskoulutuksena, joista selviää parissa vuodessa, ja yksityisiä kouluja, jotka kestää alle vuoden.

Yhteistyössä