Kananmuna-allergia (Kuinka herkästi voi reagoida?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katjuza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

katjuza

Aktiivinen jäsen
09.04.2005
1 827
0
36
Meillä on poika 5kk, jolla todettu muunmuassa kananmuna-allergia. Hän ei ole koskaan saanut itse kananmunaa vaan oirehti rintamaidon kautta. Prickeistä tuli voimakas reaktio.
Itse kysymys kuuluu että voiko muna-allerginen oirehtia kun kotona paistetaan munia? Meillä mies syö usein munakasta aamuisin ja olen huomannut että poika rupeaa yskimään kauheasti kun mies paistelee aamiaismunakastaan ....tai nyt olen muutaman kerran ihmetellyt miksi yskii aamulla, muttei muuten ja tänään älysin että yskii nimenomaan munakkaan paistamisen ajan ja vähän sen jälkeen lisäksi yskä paheni kun menin keittiöön pojan kanssa. Onkohan tämä äippä ihan jo vainoharhanen vai onko tämä mahdollista?

Siskoni on muna-allerginen ja hän ei voi olla samassa tilassa missä munia paistetaan. Jos erehtyy syömään pikkupullan, jonka taikinassa on munaa, saa vaikean kohtauksen ja sairaalareissu on edessä. Pelkkä munien käsittelykin aiheuttaa oireita.

Et varmaan ole vainoharhainen. Muna-allergia on samantyypinen kuin kala-allergiakin, eli todella ärhäkkä jos sikseen tulee. Minä olen puolestani kalalle allerginen ja isojen markettien kalatiskit onkierrettävä kaukaa, ellen halua vaikeita oireita.

Munan allergeenit voi todella kulkeutua myös ilman kautta ja aiheuttaa oireita. Tsemppiä kovasti pienen allergisen kanssa. Toivottavasti ajan myötä helpottaa.

Meillä nuori oli lapsena hyvin herrkä kananmunalle. Sai sitä ensimm kerran vahingossa ollessaan runsaan vuoden ikäinen. Otti sormenpäällä raaàsta taikinasta suuhunsa ja sitä seurasi välitön reaktio kasvoihin ja pian poika valitti eikä voinut hengittää kunnolla. Veimme lapsen ulos kohti aurtoamme ja srl:aan, mutta hengitys helpottui viileässä ilmassa ja palasin sisään soittamaan Tyksiin. Lääkäri sanoi, että jso ei 10 min mene ohi niin sitten srl:aan.
Myöhemmin Prick-testissa kananmuna vain 3 plussaa eli reaktio oli mahdollsiesti aeurausta myös muista allergisoivista aineista.
Itse olen allerginen munalle, mutat voin syödä sitä, kuten poikanikin nykyisin, valmistetussa muodossa eli leivonnaisissa jne...
kananmuna-allergian kanssa ei ole " leikkimistä", sitä voi seurata anafylaktinen shokki. Jos lapsella 5 plussaa muanlle niin syytä välttää sitä seuraavat vuodet kaikissa muodoissa.

Yhteistyössä