Kananmuna- Gallup. Virikehäkki-, lattiakanalan vai luomumunia, mitä ostat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja munamunamuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

munamunamuna

Vieras
Minkälaisia munia sinä ostat?
Mietitkö koskaan kananmunien eettistä puolta?

Ostatko häkkikananmunia, lattiakananmunia vai luomumunia?
Vai tiedätkö edes mitä munia, kunhan on kananmunia?

Itse olen pyrkinyt ostamaan vapaan kanan munia (lattiakanala), koska luomuun ei ole varaa ja oletin että ne kanat olisivat edes hiukan paremmissa oloissa kuin häkkikanat.
Mutta en tiedä onko se oikeasti ihan niinkään.

Mitä tunteita munantuotanto teissä herättää?

En yhtään muista miltä nettisivulta luin, mutta nuo vapaan kanan munat ei taidakaan olla yhtään sen eettisempiä kuin muutkaan versiot. Luomu olisi ainut oikeasti eettinen. Niitä ostan jos sattuu olemaan alennuksessa, mutta meillekin yleensä ostetaan maalaismunia tai Pirkan vapaan kanan munia.

Ja luomuhan ei tarkoita kuin kanoille annettavaa luomurehua, voivat silti olla häkkikanalassa.
Ja luomunkin kanssa on niin, että jos luomurehua ei ole antaa tarpeeksi niin voidaan käyttää tavallista.

Eli voisin kuvitella, että tuottajat kuitenkin menee siitä missä aita on matalin ja luomurehua annetaan kanoille vaan se minimi millä saa mainita, että on luomumunia.

Vapaan kanan. Joskus luomu. Kesällä varmaan kantsis ostaa luomumunia, kun periaatteessa niitten kanojen pitäs päästä ulkoilemaan. Jos saavat vihreetä syötävää, pitäis munienkin olla parempia(keltuainen lähinnä).

[QUOTE="vieras";29094574]Ja luomuhan ei tarkoita kuin kanoille annettavaa luomurehua, voivat silti olla häkkikanalassa.
Ja luomunkin kanssa on niin, että jos luomurehua ei ole antaa tarpeeksi niin voidaan käyttää tavallista.

Eli voisin kuvitella, että tuottajat kuitenkin menee siitä missä aita on matalin ja luomurehua annetaan kanoille vaan se minimi millä saa mainita, että on luomumunia.[/QUOTE]

Mistäs tämä tieto peräisin? Ainakin sioilla luomu tarkoittaa paljon muutakin kuin pelkkää luomurehua ja on ihan pakollisia vaatimuksia liittyen eläinten hyvinvointiin ja lajityypillisen käytöksen toteuttamiseen.

[QUOTE="carelia";29094590]Vapaan kanan. Joskus luomu. Kesällä varmaan kantsis ostaa luomumunia, kun periaatteessa niitten kanojen pitäs päästä ulkoilemaan. Jos saavat vihreetä syötävää, pitäis munienkin olla parempia(keltuainen lähinnä).[/QUOTE]

Luomu ei ole samaa kuin vapaa. Luomu=kanoille annettu ravinto.
Tää on se missä kuluttajat menee harhaan.

[QUOTE="vieras";29094614]Mistäs tämä tieto peräisin? Ainakin sioilla luomu tarkoittaa paljon muutakin kuin pelkkää luomurehua ja on ihan pakollisia vaatimuksia liittyen eläinten hyvinvointiin ja lajityypillisen käytöksen toteuttamiseen.[/QUOTE]

Käytännössä luomu tarkoittaa vaan ruokaa, voi joissain tapauksissa tarkoittaa muutakin. Silloin se muu on aina kerrottu paketissa sillä se on iso markkinointivaltti.

Kyse on AINA tuotantokustannuksista. Itse olen työskennellyt elintarvike-alalla ja muistan tästä koulutuksissa puhutun.

[QUOTE="vieras";29094619]Luomu ei ole samaa kuin vapaa. Luomu=kanoille annettu ravinto.
Tää on se missä kuluttajat menee harhaan.[/QUOTE]

Sorppa. Luomuehdoissa kyllä lukee, että kanoja ei pidetä häkeissä. Kiinteätä neliömetriä kohden saa olla tietty määrä kanoja, kuopimismateriaalia ja pesän teko mahdollisuus on oltava+orrelle on päästävä istuskelemaan ja muistaakseni kesällä on oltava mahdollisuus käydä ulkona. Ei todellakaan ole pelkkä rehukysymys.

[QUOTE="carelia";29094647]Sorppa. Luomuehdoissa kyllä lukee, että kanoja ei pidetä häkeissä. Kiinteätä neliömetriä kohden saa olla tietty määrä kanoja, kuopimismateriaalia ja pesän teko mahdollisuus on oltava+orrelle on päästävä istuskelemaan ja muistaakseni kesällä on oltava mahdollisuus käydä ulkona. Ei todellakaan ole pelkkä rehukysymys.[/QUOTE]

Kuten edellä sanoin näinkin voi olla ja hyvä jos on, mutta se on mainittu paketissa.
Näitä mieluiten ostan. Maksoi mitä maksoi.

Luomua tai vapaan kanan munia. Joskus saan opiskelukaverilta kananmunia, heillä on kanoja itsellään eivätkä itse käytä kaikkia munia. Sen luomummaksi ei mene kuin heidän kanojensa munat! Heillä kanat tepastelevat vapaasti ympäri pihaa :)

Ostan kananmunia harvoin, mutta kun ostan, ostan luomumunia. Eettistä puolta mietin paljonkin. Olen ollut lakto-ovo-vege noin 10 vuotta, mutta tavoitteenani on tässä vähitellen siirtyä vegaaniseen ruokavalioon ja elämäntapaan.

[QUOTE="vieras";29094643]Käytännössä luomu tarkoittaa vaan ruokaa, voi joissain tapauksissa tarkoittaa muutakin. Silloin se muu on aina kerrottu paketissa sillä se on iso markkinointivaltti.

Kyse on AINA tuotantokustannuksista. Itse olen työskennellyt elintarvike-alalla ja muistan tästä koulutuksissa puhutun.[/QUOTE]

No itse työskentelen maatalousalalla ja se luomu kyllä tarkoittaa muutakin kuin annettavaa rehua. Nautoja ei saa pitää kytkettyinä muuten kuin hoitotoimen piteen ajan, sioille on oltava virikkeitä ja porsitushäkkejä ei saa käyttää. Eläintiheydelle per lattianeliö on tiukemmat säännöt kuin tavanomaisella tuotannolla. Eläinten ulkoilulle on myös vaatimuksia. Kaikki luomuna myytävät eläinkunnan tuotteet tulevat sellaisilta tiloilta jotka tarkastetaan kerran vuodessa luomuehtojen täyttymisen osalta.

[QUOTE="vieras";29094665]Kuten edellä sanoin näinkin voi olla ja hyvä jos on, mutta se on mainittu paketissa.
Näitä mieluiten ostan. Maksoi mitä maksoi.[/QUOTE]

Se maininta paketissa on se Luomu tai Luonnonmukaisesti tuotettu tai vastaava.

Luomua ostetaan. Luomukanoja saa olla neliömetrillä 6 kanaa, lattiakanalassa saa olla 9 kpl / neliömetri.

Luomukanoilla on oltava kesäisin myös mahdollisuus päästä ulos.

Eli tässä tapauksessa luomu on muutakin kuin se rehu, jota kana syö.

http://www.munax.fi/web/guest/luomu
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/ajankohtaista/?bid=3380

Yhteistyössä