Kannan huonoa omaatuntoa tästä - suottako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv28
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv28

Vieras
Eli perjantaina hain 2v tytölle silmätulehdukseen lääkkeen päivystyksestä ja lääkäri sanoi, että sitä saa käyttää koko perhe (kenelle tulehdus sitten tuleekin). Minä tarkistin vielä, että onko ok minun käyttää, vaikka olenkin raskaana ja sanoi, että tottakai.

Oftan Akvakol on siis lääke. Valmisteen mukana tulleessa lääkeselosteessa lukee, että raskaus ja imetysaikana lääkkeen käytöstä keskusteltava lääkärin kanssa. Tästä syystä soitin sitten vielä eilen aamulla teratologiseen tietopalveluun ja tarkistin lääkkeen sopivuutta sieltä. Sanoivat, että on täysin turvallinen valmiste käyttää ja kun kerroin mitä netissä oli lukenut niin sanoi, että aina sieltä löytää sellaista tietoa kun lääkkeistä etsii jotain. Mutta että tämä on turvallinen ja yleisesti käytetty lääke ja voin huoletta laittaa.

No tänään aamulla silmä oli hieman kipeä ja laitoin sitten ekan tipan ja olen päivän mittaan pistänyt niitä muutaman (lääkäri laittoi että yksi tippa viisi kertaa päivässä). Tulehdus ei ole mennyt pahaksi ja toivon mukaan on aamuksi kokonaan ohi. Toinen silmä on säilynyt, aamulla laitoin siihen kyllä yhden tipan varuilta myös.

Nyt kuitenkin huolettaa pienesti, että onhan tämä taatusti turvallista.

Uskon että on turvallista käyttää tota lääkettä koska lääkärikin on niin sanonut :hug:

Kun esikoista odotin niin mä sain kolmen antibiootin sekotusta suoraan suoneen...Että ei varmaan silmätippa pahaksi ole.

Ihan suotta murehdit. Olet saanut varmasti oikeaa tietoa. Melkein kaikissa lääkkeissähän lukee, että raskaus ja imetysaikana vain lääkärin luvalla. Kyllä raskausaikana on pidettävä omastakin terveydestä huolta, sekin on erityisen tärkeää ja haitallisempaa olla käyttämättä lääkkeitä silloin kun niitä todella tarvii.

Hoidat silmän terveeksi ja unohdat koko asian. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:
Ihan suotta murehdit. Olet saanut varmasti oikeaa tietoa. Melkein kaikissa lääkkeissähän lukee, että raskaus ja imetysaikana vain lääkärin luvalla. Kyllä raskausaikana on pidettävä omastakin terveydestä huolta, sekin on erityisen tärkeää ja haitallisempaa olla käyttämättä lääkkeitä silloin kun niitä todella tarvii.

Kiitos. Joo ja kyllähän ne tuolla teratologisessa tietopalvelussa yleensä nämä lääkeasiat tietää ja jos ei tiedä niin ne ottaa taatusti selvää eli en ole kuullut, että jakaisivat virheellistä tietoa. Eikös lääkäritkin saata sieltä jotain tarkistaa?

Ja tämä joka vastasi minulle niin sanoi, että jos painan silmän sisänurkkaa 30 sekunttia tipan jälkeen niin lääkettä ei edes pääse verenkiertoon ja että muutenkin se on hyvin vähäistä mitä sitä jostain silmätipasta sinne pääsee.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:

Kiitos. Joo ja kyllähän ne tuolla teratologisessa tietopalvelussa yleensä nämä lääkeasiat tietää ja jos ei tiedä niin ne ottaa taatusti selvää eli en ole kuullut, että jakaisivat virheellistä tietoa. Eikös lääkäritkin saata sieltä jotain tarkistaa?

Ja tämä joka vastasi minulle niin sanoi, että jos painan silmän sisänurkkaa 30 sekunttia tipan jälkeen niin lääkettä ei edes pääse verenkiertoon ja että muutenkin se on hyvin vähäistä mitä sitä jostain silmätipasta sinne pääsee.
Olen kanssa ymmärtänyt, että teratologinen tietopalvelu tarjoaa sitä luotettavinta tietoa lääkkeistä ja kemikaaleista Suomessa. Lääkäritkin käyttävät tosiaan sitä palvelua.

Yhteistyössä