´Kannattaako´äidinmaidon luovuttaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti x 3"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti x 3"

Vieras
Esikoisen aikaan luovutin maitoa sairaalalle. Matkaa tuli aika paljon kun maito piti viedä 30 km päähän. Mies sai välillä vietyä työmatkalla joten helpotti.
Kun maitoa riitti pidempään,neuvola tarjosi apua niin että maito lähtisi neuvolan kautta sairaalalle.Meiltä neuvolaan vain 2 km.
Olisi helpottanut kyllä mutta kuski unohti hakea maidon ( muistaakseni 2 päivän lypsyt),ja harmitti tosi paljon :/ En luottanut heihin sitten enää,maito meni pilalle :(
en tykännyt sähköpumpusta joten lypsin ihan käsikäyttöisellä pumpulla,ja yhteensä melkein 20 litraa tuli luovutettua :)
Toisen lapsen aikaan en sitten edes aloittanut luovuttamista!

Nyt odotan kolmatta ja mietin lähtisinkö tuohon rumbaan taas mukaan. Asutaan muualla mutta matkaa edelleen kaupunkiin 30 km :/ Toki neuvolasta voin kysellä saako täälläpäin nykyisin pakastaa tms,voi olla asiat muuttuneet.
Täytyisi vaan ostaa pumppu ja miettiä missä välissä saisi maidon aina lypsettyä.Mutta onko se nyt niin että sitten ei esim. yli 3 h reissuun pääse,kun pitää vähän väliä olla lypsämässä?
Miten paljon hankaloittaa elämää? Rintatulehduksia?

Luovutin maitoa keskimmäisen kanssa. Asutaan Helsingissä ja mun oli helppo viedä maidot n. kerran viikossa äidinmaitokeskukseen. Meillä maidosta maksetaan 19 e/l. Kolmannen kanssa oli taas tarkotus luovuttaa maitoa, mut keskimmäinen oli 1v9kk kun kolmas synty ja koin ettei mulla ole mahdollisuutta istua alas ja pumpata maitoa rauhassa ilman että keskimmäinen olisi yrittänyt syliin tai muuten vaan tarvinnut jotain apua.

Pummpasin maitoa aamusin ja iltaisin joskus tosi harvoin kerran iltapäivällä. Esikko oli silloin jo melkein 4v joten hänestä ei ollu haitaa pumppaamisen suhteen. Eli sun tilanteessa en ainakaan itse edes lähtisi yrittämään. Ylimääräset maidothan voi pakastaa omaan käyttöön.

Minä luovutin niin, että toimitin maidot kolmesti viikossa Matkahuollon kautta Taysiin. Sekin oli melko hankalaa, koska maidon piti olla Tampereella muistaakseni klo 10 mennessä, ja ainoa sopiva bussi lähti täältä 7 jälkeen. Ex onneksi vei maidon aina töihin lähtiessään bussille.

Olihan siinä työtä, mutta rahaa tuli ihan mukavasti (3 litraa viikossa tekee 60 euroa/viikko). Ja tietysti hyvä mieli :) Minä pumppasin kolmesti päivässä, enkä kokenut sen rajoittavan elämää hirveästi.

Mä imetysvammaisena (2 lasta eikä maitoa tullut kummallekaan ) nostan hattua teille luovuttajille! Varmasti työlästä, mutta ihanaa että on ihmisiä jotka viitsivät luovuttaa. Kiitos!

Vieraan viesti sai tunteet pintaan itselläkin :)
hankalaa varmaan tulee olemaan,koska nuorin on vauvan synnyttyä vasta reilu 2 v...Mutta tekisi mieli kokeilla.Itse muistelen että joka toinen päivä piti maito viedä.
Nyt ollaan eri kunnassa joten eroja voi hyvinkin olla.
Tuollainen 2kertaa päivässä lypsy ei kuullosta pahalta,esikoisen aikaan sitä maitoa vaan tuli niin paljon että piti lypsää tosi usein (ja siitähän se maidontulo villiintyi vielä enemmän..)

Selvitä sieltä sairaalasta miten tuo luovutus ja kuljetus toimii. Kun itse aikoinaan harkitsin tuohon rumbaan ryhtymistä, niin silloin olisi haettu kotoa joka toinen päivä, jos sitä luovutettavaa olisi ollut yli tietyn rajan.

Yhteistyössä