Kannattaako edes toivoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gatsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvää kesälomaa sulle Krisse ja mukava kuulla että siellä on kaikki nyt hyvin.
Kaavintaanhan se sit mulla meni, eilen suoraan päviystystapauksena jotenka nyt sen sit pitäis olla oikeeesti jo ohi.
Mukavaa kesää vaan kaikille, ja toivottavasti törmäillään sit tolla odotuspuolella.

Tulipa hyvä fiilis kun luin Krissen kuulumiset =) Toipumisia myös Essille ja Mampsulle, nyt kaikki peukut pystyyn että tärppäis heti uudestaan ja päästäs tuonne "onnellisemmalle" puolelle :heart:
Tais muuten meillä kaikilla olla esikoiset mikäli oikein muistelen?

Mä kävin eilen ostamassa pari apteekin omaa raskaustestiä ja ajattelin tsekata josko se negaa näyttäis. Mietin myös semmosta että oliskohan ihan hullua soitella sairaalalle ja valittaa vatsakipuja...jos ne suostuis ultraamaan ja sais varmuuden että kaikki on ok?ja sais vaikka jo luvan uuteen yritykseen?
Olo on jo "normaali",ei vuotoo ja noista hormoonifinneistä päätellen ollaan siinä samassa lähtöpisteessä kun ennen raskautta. Vielä kun menkat tulis! Tekis jo mieli jättää kumit laatikkoon;)
Lauantaina taisin tuntee ensimmäisen kerran ovulaation(?), oli vähän semmosta menkkojen alkamis polttelua vatsassa ja myöhemmin tuli sit paksumpaa valkkaria.

Nyt vaan virittäytymään juhannustaikojen tunnelmaan :D
Ja pysytäänhän kuulolla myös niiden iloisten uutisten koittaessa!

Hei!

Taidan kysellä tältäkin palstalta, vaikka oman aiheen tuonne myös laitoin...Teillä näyttää olevan kokemusta km:stä ja sen hoidosta...
Ovatko em. Naistenklinikka, Jorvi jne yksityisiä vai kunnallisia? Mietin tässä, minne oikein soittelisin, kun kävin eilen yksityisellä ultrassa ja sikiö mitä todennäköisimmin oli lopettanut kasvunsa (piti olla 7+0 ja olikin 4+5). Yksityiselle en enää rahojani haluaisi tuhlata ja tämähän taitaa kuuluakin jo sairauden hoitoon? Asun siis Kuopiossa, ja täällä on yksi yliopistollinen sairaala, jonne menin päivystykseen edellisen km:n saadessani. Nyt ei ole vielä kuitenkaan päivystysasiaa, joten mitähän tässä tekisi...? Kannattaako yrittää soitella sairaalan naistentautien polille, työterveyteen, neuvolaan vai minne?

Toivottavasti saitte edes jotain selvää näistä mun höpiöistä..

eli äsken testasin selvän negan! Ei minkäänlaista haaleetakaan viivaa toisessa ikkunassa =)

Kummi, jaksamisia sinulle :hug: valitettavasti en osaa sun kysymykseen vastata, toivottavasti joku muu osaa.

mulla alkoi maanantaina verinen vuoto..piti olla viikko tilanne 8+4, ja neuvolasta sanottiin ettei mitään hätää, luultavasti vain menkat, illalla alkoi kivut ja päätettiin lähtee päivystykseen. lääkäri tutki ja sanoi rauhallisesti että tämä raskaus on menetetty. Kyllä kyyneleet nousi, nousee edelleen :'( . tiistaina piti sitten mennä sairaalaan ja sain emättimeen ne tabut. sairaalassa 4 h aikana ei alkanut mitään, mutta kun tultiin kotia, niin "synnytin" vauvani kotia :'( :'( .
Itku on ollu tosi herkässä. pää on kipeempi itkemisestä kuin masu supistuksista. ens viikolla torstaina on sitte ultra jossa katsotaan että on kokonaan tyhjentynyt kohtu.
Enää ei kyllä vuoda juuri yhtään, ja osaatteko sanoa miten nopeasti palautuu oma kierto?

mulla on jo kax lasta, ni siks tää tuntu niin uskomattomalta, ett miks tapahtuu tälläista..tunteet menee laidasta laitaan, teinkö itse jotain väärin. söinkö jotain miksi näin kävi, eihän ´vauva´ kärsinyt kipua...
Tää on tosi raskasta... Ei jaksa mitään, välillä tuntuu ettei jaksa itkeäkään enää, kunnes kyyneleet virtaa taas.

Ajatus siitä että vielä viikko sitten oli raskaana ja onnensa kukkuloilla , ja nyt ei olekaan enää raskaana...tuntuu vain pahalta painajaiselta.

veli sanoi juottavansa perskännit juhannuksena, mutta syyllisyys juomisesta vaivaa yhä vaikkei enää odotakkaan.. :(

kunpa joku herättäis mut töstä pahasta unesta... kumpa kaikki oliskin ihan hyvin...

Hei vaan kaikille ja muutamalle uudellekin!

Tässä on mennyt monta päivää pelkissä häätohinoissa.

Hienoa Gatsu että sait negan. Täytyykin käydä apteekissa ja katsoa olisiko minullakin jo. Viikon päästä vasta on sairaalassa lopputarkastus. Minulla on olo tosiaan jo ihan normaali, ei enää edes pientä tiputusta. Menkkojen pitäisi alkaa ensi viikolla, saas nähdä miten käy. Sitten heitetäänkin ehkäisyt nurkkaan ja aletaan tositoimiin. Tosin mies hieman pelästyi tuota keskenmenoa ja on nyt vähän epävarma uskaltaako sitä heti perään yrittää uudestaan. :o Mutta neuvolatätikin sanoi, että heti vaan uudestaan ja nythän pitäisi raskautua helpommin, kun on kroppa jo valmistautunut asiaan.

Onnea Krisse, että teillä on kaikki nyt ok ja olisi tosi upeeta jos raskautuisit luomuna!!! :heart:

Kummi: Meillä täällä Hämeenlinnassa ottivat minut naistentautien polille. Tai oikeastaan heti kun ensimmäinen vuoto alkoi, minut lähetettiin äitiyspolille, koska naistenpoli oli silloin kiinni. Oli muuten veemäistä odottaa omaa ultraa muutaman tunnin isomahaisten keskellä. Nyt asioin naistentautien polilla. Soita sairaalalle, kyllä ne ohjaa sinut oikeaan paikkaan.

aurinkoenergialle voimia :hug:
Ensimmäiset päivät ovat pahimpia. Pelkäsin kuollakseni mennä vessaan, kun siellä tuli hyytymät ulos. Ja minulla sentään oli tuulimuna eli pelkkä ruskuaispussi. Huoh, onneksi vuoto on nyt ohi. Minä olen käynyt kerran terassilla tämän kaiken jälkeen ja oli kyllä hieman syyllinen olo. :ashamed:

Hyvät juhannukset kaikille! :heart:

Aurinkoenergia :hug: mulla mielessä pyöri ihan samat ajatukset. Ja pyörii edelleen...luulen että vasta uuden raskauden koittaessa pääsen katkeruudesta kokonaan eroon.

Siideriä en ajatellut ottaa nyt juhannuksena enkä sen jälkeenkään, jotenkin ei vaan pysty eikä kiinnosta.
Mieskin äsken yritti että lähetään illalla johonkin mutta mä en vaan halua mihkään baareihin tms. Itkuhan siitä sit pääsi. Mielummin oleilen kotona ja mökillä, toivoisin että mieskin sen jaksais vielä ymmärtää.

SatuKa,täällä edelleen samat suunnitelmat kun teillä. Menkkojen odottelua ja sit hommiin :whistle: kun vaan itte muistais pysyä stressittömänä.

Iloista juhannusta =)

Ensiksikin pahoittelut - vai olisiko mahdollista, että hedelmöitys olisikin tapahtunut myöhemmin? Sellaistakin aina välillä sattuu.

Minäkin olen Kuopiosta ja kun tuhruvuodon takia epäilin keskenmenoa, niin neuvolasta kehotti soittamaan omahoitajalle, jonka kautta pääsisin ultraan. No, en sitten päässyt läpi soittoajalla, joten marssin päivystykseen (ja se reissu sitten kesti nimittäin jotain 9 tuntia...). Eli voisit soittaa sille alueesi omahoitajalle ja kysellä ultraan tai sitten tosiaan mennä vaan päivystykseen, jossa laittavat sitten gynepolille (kun odottelee eka julmetun pitkään...). Tai varmaan myös työterveyden kautta pääsisi eteenpäin.

Tai ehkä olet jo toiminut tavalla tai toisella. Tsemppiä joka tapauksessa ja toivottavasti tilanne selviää pian! :hug:

Kiitos stoppis viestistäsi. En oikein usko, että olen laskenut tuon kierron väärin..Lisäksi kaikki r-oireet ovat hävinneet...
Soitin sitten kuitenkin suoraan naistentautien polille Kysiin ja selvittelyjen jälkeen sain ajan ultraan nyt perjantaiksi. Sittenpä antavat tuomionsa. Olen jo asennoitunut pahimpaan mutta itku varmaan siellä vielä pääsee, kun kuulee tilanteen. Itse vain ihmettelen, että molemmat raskaudet päättyivät niin pian alkamisen jälkeen, mutta vuotoa ei silti ole kuulunut. Täytyy varmaan yrittää kysellä, olisko nyt jo jotain mahdollisuuksia tutkimuksiin - seuraavaa keskenmenoa en ehkä enää kestäisi...

Alkuperäinen kirjoittaja Kummi:
Kiitos stoppis viestistäsi. En oikein usko, että olen laskenut tuon kierron väärin..Lisäksi kaikki r-oireet ovat hävinneet...
Soitin sitten kuitenkin suoraan naistentautien polille Kysiin ja selvittelyjen jälkeen sain ajan ultraan nyt perjantaiksi. Sittenpä antavat tuomionsa. Olen jo asennoitunut pahimpaan mutta itku varmaan siellä vielä pääsee, kun kuulee tilanteen. Itse vain ihmettelen, että molemmat raskaudet päättyivät niin pian alkamisen jälkeen, mutta vuotoa ei silti ole kuulunut. Täytyy varmaan yrittää kysellä, olisko nyt jo jotain mahdollisuuksia tutkimuksiin - seuraavaa keskenmenoa en ehkä enää kestäisi...

No perjantaina saat sitten selvyyden. Voimia jaksaa sinne saakka ja siitä eteenpäin! :hug: Toivottavasti tutkivat asiaa, tuo on tosi ikävää ja seuraavaa raskauden alkua varmasti varjostaa nämä kokemukset! :( Tsemppiä!

Moikka kaikille!

Minä soitin tänään lääkärille sitä negatiivista raskaustestin tulosta ja hän tuumasi että asia on sillä selvä. Kysyin vielä että mites uus yritys, hän vastasi että saa alkaa yrittään heti koska kohtuun ei tarvinnut millään instrumenteilla koskea!! Vielä tarkistin että ei siis tarvi menkkoja odottaa ja ei siis tarvi koska ultralla voidaan sitten tarkistaa millä viikoilla uudessa raskaudessa mennään.

Näin siis meillä päin. Nyt mietityttää kovasti että uskaltaisko vaiko odottaisko niitä menkkoja...koska sillon tän härdellin alussa sanottiin että odota yhdet menkat koska kroppa on kumminkin ollu raskaana ja olis hyvä antaa sen palautua.

Jotenkin ittestä tuntuu että kroppa on jo palautunu mutta jos tää onkin vaan sitä että haluaa pian uudestaan raskaaks...

Mitäs ootte muut mieltä näistä ohjeista?

Niin ja sain muuten äidin työpaikalta lehtisen "sinulle jonka raskaus on keskeytynyt", joten jos joku haluaa että kirjottelen sen aiheista tänne niin käsi pystyyn vaan...aiheita oli:
*mitä keskenmeno on ja kuinka se hoidetaan?
*mitä syitä keskenmenolle on?
*mitä sikiölle tapahtuu keskenmenon jälkeen?
*tunteet-onko tämä normaalia?
*kuinka tästä eteenpäin?
*mistä pitää huolehtia keskenmenon jälkeen?
*uusi raskaus

Kiitos Gatsu tietopaketistasi - kirjoita vain mistä aiheesta vaan, jos jaksat. Kaikki kiinnostaa tässä vaiheessa...(mm. syyt, sikiö jne)
Mitä mieltä muuten olette, ts. onko jollain kokemusta sekä lääkkeellisestä että kaavinnasta? Kumpaa suosittelisit? Olen menossa huomenna polille ja pitäsi varmaan sitten päättää, kumman valitsee (jos tarjoavat molempia vaihtoehtoja...) Mullahan viikkoja pitäisi olla nyt n 8, mutta viimeisessä ultrassa näkyi vaan 4+5.
Ajattelin, että kaavinta voisi olla lyhyempi, kätevämpi toimenpide kaiken kaikkiaan, vaikka limakalvot sitten kärsivätkin...Lääkkeellinen pelottaa jo senkin takia, että kivut kestävät pidempään ja niitä aineksia tulee monta päivää...
Mähän sain ekan km:n ennen joulua, tuli itsestään ulos, ilmeisesti tm. Kivut olivat silloin siedettävät, mutta eihän noista tiedä, ovat kai aika yksilöllisiä.

Mä nyt ainakin omalla kokemuksella valitsen suoraan kaavinnan jos näin ikävästi vielä käy.
Tohon oon kirjotelllutkin aina noita kuulumisia välillä ja mulla tosiaan ei tyhjenyt niilllä tabuilla (kahteen otteeseen koitettin) ja kivut oli kyllä välillä aika suuret.. kaavinnan jälkeen ei kipuja..

Mä sain lääkkeellisen tyhjennyksen toukokuun alussa, kaikki meni tosi hyvin, mulla ainakin panacod auttoi hyvin kipuihin, vuoto kesti kaikkiaan 2 viikkoa, eka viikko runsaampana, toinen tuhrua. Menkatkin tuli 3 vkoa vuodon loputtua. Olin naistenpolilla myös jälkitarkastuksessa puoltoista vkoa sitten ja siellä sanoivat sekä hoitaja että lääkäri että kropalle niiiin paljon ystävällisempi vaihtoehto saada kohtu lääkkeillä tyhjäksi, kaavintahan tehdään mekaanisesti mikä ohentaa kohdun limakalvoja ja kestää kauemmin palautua normaaliksi. Mulla jälkitarkastuksessa limakalvot oli ihan normaalit jo, ja vihreää valoa näytettiin uudelle yritykselle, nyt onkin puolentoista vkon päästä piinapäivät kun odotellaan että oisko jo ekasta kierrosta tärpääny, yritys oli ainakin kova.
Meillä on muuten aivan ihana ketju tuolla vauvakuume-puolella otsikolla
km:n jälkeen kuumeilevat sinne vaan tervetuloa kaikki kanssasisaret täältä sitten kun alkaa olla sellainen olo että jaksaisi toivoa uutta raskautta.

:hug: vielä kaikille km:n kokeneille!!

-Ninni-

..mulla siis viikko sitten tehtiin lääkkellinen tyhjennys, ja tänään oli jälkitarkastus, jossa todettiin ensin että kaikki on kunnossa, kunnes ultrattiin ja lekuri vaan totesi että istukka on edelleen kohdussa, huomenna on kaavintaan meno!!!
Joten jos vielä joskus tulee km niin olen heti sitä mieltä että kaavintaan...
mutta näin vaan kävi meillä... :headwall: :headwall: :'(

kaikille vastauksista!
Nyt on sitten lääkäri takana, joka varmisti, että kesken on mennyt jo kuukausi sitten...Hänen ohjeillaan otan nyt ensin lääkettä ja jos ei auta, sitten vielä kaavinta. On kuulemma sen verran pitkällä jo eikä näytä minkäänlaisia loppumisen (ts. vuotamisen) merkkejä vielä, joten varmaan kivuiliaimman kautta mennään...No toivottavasti ei kuitenkaan. Yksi lääke takana, ylihuomenna sitten ne kunnon lääkkeet. Tulen kertoilemaan myöhemmin omia kokemuksia.
Tuosta hoidosta vielä; olin todella tyytyväinen, että lääkäri päätti jo ruveta lisätutkimuksiin, ja saan seuraavaan raskauteen ainakin keltarauhashormonilisää sekä jokaviikkoista seurantaa.. Toivotaan, että onnistuu, vaikka juuri nyt ei uusi raskaus voisi vähempää olla mielessä...

Tänään oli tarkastuskäynti ja ultra, kaikki oli kunnossa. Kuukautisetkin alkoivat perjantaina ja nyt ovat jo lähes ohi. Lääkäri (kesäsijainen?) suositteli odottamaan vielä yhdet kuukautiset mutta onneksi mukana oli vanhempi hoitaja, joka sanoi, että ei ole katastrofi jos käy "vahinko". ;) Meillä ainakin alkaa saman tien harjoitukset, en todellakaan aio odottaa kuukautta.

Tsemppiä kaikille teille ja nähdään km:n jälkeen kuumeilijoissa , tulkaa sinne kun olo muuttuu paremmaksi ja jaksatte miettiä taas tulevaa. :heart: :heart: :heart:

Yhteistyössä