Kannattaako käydä lääkärissä tämän vuoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko kaikki kunnossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko kaikki kunnossa

Vieras
Mulla alkanut olla kuukautiskiputyyppisiä kipuja pitkin kiertoa. Ennen näitä kipuja oli vain ja ainoastaan kk-aikaan - alkamispäivänä ja seuraavana.

Kuukautiskivut kestää 1-2 päivää, joihin ota ibuprofeiinia. Mutta noita kohdun supisteluja on säännöllisen epäsäännöllisesti pitkin kiertoja. Välillä ovat tosi kipeitäkin, mutta yleensä kestävät vain vähän aikaa enkä lääkettä näihin kipuihin tarvitse.

Onko tällainen kipuilu normaalia? Papan yhteydessä kävin lääkärissä, joka ei kommentoinut asiaa mitenkään! Sivuutti vain ku kerroin kivuista. Papan lisäksi teki nopean sisätutkimuksen ja kaikki ok. Ei myöskään sukupuolitauteja.

Ihmettelen, mikä siellä kramppaa ja supistelee? :O Meillä myös "vauva tilauksessa", mitään ei ole tapahtunut...

Pelottaa, jos olisi jokin lapsettomuutta aiheuttava tekijä, kuten endometrioosi. Mutta jos lääkäri vain sivuutti kipuilut... En tiedä pitäisikö sitten ottaa yhteyttä yksityiselle taholle, vai kuuluvatko mahakivut muutenkin joillakin normaaliin kk-kiertoon?? Itselleni tämä on ihan uusi juttu!

Mulla just nyt sama ihmetyksen aihe; kuukautisten pitäisi olla jo loppu mut kipuilu samanlaista kun niinä päivinä kun kuukautiset alkaa... Eli vastatkaa mullekkin!

Minulla endometrioosi oireilee vain kuukautisten yhteydessä tai vähän ennen eli silloin niiden pesäkkeiden limakalvo turpoaa myös ja aiheuttaa kipua. Jos on paha endometrioosi, saattaa varmaan aiheuttaa muulloinkin kipua. Kannattaa mennä uudelleen gynekologille ja puhua uudestaan vaivasta, kyllä tuolla perusteella pitäisi saada lähete jatkotutkimuksiin, jos vaiva on kestänyt pidempään kuin vain muutaman kuukauden.

Terveyskirjaston sivuilta lainattua: "Diagnoosi (PID) tehdään oireiden perusteella. Gynekologisessa sisätutkimuksessa alavatsa, kohtu ja munasarjojen seutu aristavat. Emätintutkimuksessa todetaan suttuinen märkävuoto kohdun kaulakanavassa. Tutkimuksen yhteydessä otetaan papanäyte ja tulehdusnäytteet. "

Multa on papa ja tulehdusnäytteet otettu. Kohtu tai munasarjat ei olleet aristavia. Papa luokka 1, ei tulehduksia tai solumuutoksia.
En sitten tiedä mitä tämä voisi olla :O Kai se on lääkäriin mentävä uudelleen.

Yhteistyössä