kannattaako kirkosta erota

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtii

Vieras
kirkollisveroa menee vuodessa 110 euroa. Mies ei kuulu kirkkoon. Lapset on kastettu. En käy kirkossa tai kerhoissa. En edes jouluna. En edes muista milloin kävin kirkossa, useita vuosia sitten. Lapsetkin kastettiin aikanaan kotona. Tarvitseeko (minunkaan) usko kirkkoa?

palkastahan se menee. itse katsoin suoraan verolapusta joka tuli tänään postissa. Niillä rahoilla olisi tehty jo ulkomaan matka kun olen niin paljon veroja maksanut

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
minä en eroa kirkosta siksi että lapseni joutuvat aikanaan kärsimään hurjista hautaus kuluista, jos en kuulu kirkkoon.

Samat kulut ne maksaa jotka ei kuulu kirkkoon. Joten ei sekään mikään syy kuulua kirkkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja pohtii :
minä en eroa kirkosta siksi että lapseni joutuvat aikanaan kärsimään hurjista hautaus kuluista, jos en kuulu kirkkoon.

Samat kulut ne maksaa jotka ei kuulu kirkkoon. Joten ei sekään mikään syy kuulua kirkkoon.

näin olen kuullut, että hautapaikka on kirkkoonkuulumattomilta sikakallis.

Täällä odotellaan vauvan syntymää ja kastetta (kun mies haluaa "normi" kastajaiset) jonka jälkeen eroan kirkosta. Typerää vedota hautajaiskustannuksiin että ne olisivat muka isot verrattuna siihen jos kuuluisi kirkkoon. Se on kyllä melko kallista kuulut kirkkoon tai et. Niillä rahoilla mitä maksat vuodesta toiseen kirkkoon kuulumisella maksaa koko suvun hautajaiset. Eiköhän tuota perintöä jää sen verran että on varaa lapsilla kuopata tämäkin mamma :)

Oli ennen. Nykyisen lain mukaan hautapaikka on oltava samanhintainen kuului vainaja kirkkoon tai ei.

Jos ei ole muuttunut toi asia niin jos ei kuulu kirkkoon ja kuolee niin hautajais kulut ovat suuremmat+hautapaikan vuokra.

muoks. asia on siis muuttunut.

Alkuperäinen kirjoittaja yönlapsi:

Oli ennen. Nykyisen lain mukaan hautapaikka on oltava samanhintainen kuului vainaja kirkkoon tai ei.

ok, sitten mulla vanhaa tietoa. joka tapaukserssa se 110e vuodessa ei mua niin paljoa rikastuta että jaksaisin kirkosta erota :D

niin. tietenkihän sitä kirkollisveroa maksaa sen mukaan mitä palkkaki on. jos ei saa paljon paskaakaan niin ei sitä tarvi sillon hirveesti ees maksella.

ja onhan nuita varmaan muitaki syitä olla kuulumatta kirkkoon kun se, ettei halua sitä veroa maksaa... tai näin ainaki toivon sen olevan.

Kyllä mää ihan mielelläni maksan kirkollisveron, se on kuukausittain PIENI OSA siitä hyvästä, että seurakunnat ja niiden IHMISILLE TARJOAMAT PALVELUT ovat olemassa. Esim. riparit ja perhekerhot jotain mainitakseni. Minusta hyvin pieni vastuu niin suuresta asiasta.

Kyllä 2500 kuukausipalkasta lähtee kirkkoon per vuosi enemmän kuin 110 euroa...

Nyynän kanssa samaa mieltä, että jos ei kunnioita moista instituutiota niin eroaa. En halua elättää näitä hihhuleita omasta palkkapussistani kun minulle itselleni kirkko ei merkitse mitään.

hyvä että olette rikkaita, jokainenhan voi laskea mitä 110 euroa tekee 50 vuodessa..

niin, jos sie sen nuin ajattelet. mie en aattele. viimeki jouluna turun ja kaarinan seurakuntayhtymä yhdessä pelastusarmeijan kanssa järjestivät muistaakseni useammankin jouluruokakattauksen vähävaraisille. mie ihan mieluusti annan nuo omat roposeni (mitä se nyt tekeekään, en oo laskenu) mm. tuommoseen.

ja turha tulla sitte lässyttään että voihan sitä ne almut antaa vaikkei kirkkoon kuulukkaan, mutta tosiasia on, että suurin osa niistä ihmisistä jotka kirkosta eroaa tuon veron takia, eivät tasan varmaan sitä samaa summaa mihinkään hyväntekeväisyyteen anna. kyllähän tuo näkyis julkisuudessa jos niin ois... :whistle:

hyvä että olette rikkaita, jokainenhan voi laskea mitä 110 euroa tekee 50 vuodessa..

en ole rikas, mutta kun sen 110? jakaa 12 kuukaudelle, niin ei se mulle säästöön jäis eikä se 9? kuukaudessa tuntuis oikeesti missään, eri asia jos sen todellakin 50 vuotta säästäis, mut siihen en pysty.

Minä ajattelen sen sillä tavalla, että jos ei usko eikä osallistu seurakunnan toimintaan, voisi erotakin. Jos taas uskoo ja allekirjoittaa ainakin keskeiset asiat kirkon opetuksesta, siellä voi kirjoilla olla. Ja on niitä sitten vielä muitakin kristillisiä seurakuntia, jos oikein haluaa asioita miettiä. Sellaiseen nimijäsenyyteen vain tiettyjen toimitusten vuoksi itse usko. Mutta tämä minun ajatukseni :).

ps. Olen muuten antanut omastani niin paljon enemmän kuin kirkollisverona maksaisin, etten edes ryhdy laskemaan, mutta olen tehnyt sen kyllä mielelläni. Kuuluu minun ajattelutapaani :).

Alkuperäinen kirjoittaja diu diu:
Täällä odotellaan vauvan syntymää ja kastetta (kun mies haluaa "normi" kastajaiset) jonka jälkeen eroan kirkosta. Typerää vedota hautajaiskustannuksiin että ne olisivat muka isot verrattuna siihen jos kuuluisi kirkkoon. Se on kyllä melko kallista kuulut kirkkoon tai et. Niillä rahoilla mitä maksat vuodesta toiseen kirkkoon kuulumisella maksaa koko suvun hautajaiset. Eiköhän tuota perintöä jää sen verran että on varaa lapsilla kuopata tämäkin mamma :)

ja typerää olla kirkossa vain ristiäisten vuoksi. tai häiden tms.

Yhteistyössä