Kannattaako lähteä 5:2-dieettiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ylipainoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ylipainoinen

Vieras
Mulla on sairaalloisesti ylipainoa ja olen tässä opettelemassa uusia elämäntapoja. Paino kuitenkin putoaa tuskallisen hitaasti ja jumittaa välillä viikkoja. Mun laihtuminen ei siis suju normaalikaavan mukaan jostain syystä.

Metodinani on tähän saakka ollut se, että laitan kaiken ylös kalorilaskuriin, syön 4-6 kertaa päivässä pieniä aterioita. Olen siis yrittänyt opetella normaalin ateriarytmin ja perusterveellisen syömisen. Kasviksia ja marjoa se yli puoli kiloa päivässä, vähärasvaista lihaa, kalaa, hyviä rasvoja, täysjyvää jne.

Olen nyt puolitoista kuukautta jaksanut ja tällä hetkellä tuntuu että ei jaksais enää pinnistellä. Tekisi siis mieli elää vaan pelkällä smoothiella yksi päivä, niin ei tarttis miettiä ja vääntää salaatteja ja ruokia. Pääsis edes päivän helpommalla.

Mutta kannattaakohan mun lähteä tuolle 5:2:lle? Mietin vain sitä, että jumittaako se mun jo ennestään huonon aineenvaihdunnan kokonaan ja laihtuminen tyssää taas? Ajattelin tehdä niin, että ne viisi päivää söisin samalla tavalla kuin nyt tämän puolitoista kuukautta, kaloreita maks. 1600/vrk. Ja kaksi päivää sitten eläis vaikka sillä smoothiella ja mehukeitolla tms.

Millaisia kokemuksia? Mitä mieltä? Ja tiedän että puolitoista kuukautta on vielä lyhyt aika, mutta jotenkin mua tällä hetkellä nyppii suunnattomasti ajatuskin salaattien ja ruokien vääntämisestä ja punnaamisesta ja merkkaamisesta, ei jaksais taas.

Jos sen noin toteuttaisit, niin voisi hyvin tehostaa laihtumista. Sen sijaan tilanteessasi ei varmastikaan toimi sellainen malli, että 5 päivää syö mitenkään kontrolloimatta mitä mieli tekee ja vain kahtena päivänä laskee kaloreita.

Onko painosi pudonnut ollenkaan nyt 1,5 kuukauden aikana? Eihän pudotus hirveän nopeaa voi ollakaan, jos syöt kuitenkin 1600 kcal päivässä. Sinuna varmaan ottaisin parin-kolmen viikon kuurin VLCD-dieetillä ja sitten palaisin normaaliin kevennettyyn ruokavalioon.

Paino on pudonnut 5 kiloa. Ensimmäiset 4 kiloa putosivat ekan 10 päivän aikana, jonka jälkeen jumitti monta viikkoa ja tällä viikolla on lähtenyt taas kilo. En tiedä miksi ei putoa tasaisesti.

Kaipaisin jotain välipäiviä ruuanlaitosta, mutta en haluaisi kuitenkaan sössiä saavutettuja tuloksia millään eineksillä. Siksi ajattelin että jos söis vaikka päivän vain pelkkiä smoothieita, kun ne on nopeita ja täyttäviä.

Ja tuo 1600kcal on miinus viidensadan vajeella, vähän reilummallakin. Mun peruskulutus on noin 2200 kcal ilman liikuntaa.

Kovin pysyviä tuloksia et tule saamaan jos jon nyt tympii terveellisen ruan laittamien. Minun tutuu jätti kaiken pois missä on sokeria ja laihtui 20 kiloa ihan vaan sillä siihen nyt meni reilu vuosi mutta eipä ole tullut takaisinkaan. Eikä syö edelleenkään mitään missä on sokeria.

Ei, mua tympii ylipäänsä ruuan laittaminen. Olis mukava kun joskus vois päästä jotenkin vähemmällä. Siksi ajattelin tuota paastoa väliin. Luetunymmärtäminen ois ihan jees.

Ruuanlaitto tympii, hmm.. Mitä ihmeen ruokia teet? Voithan syödä pari päivää samaa tai pakastaa annoksia. Ja siis lounashan on vaikka (pussista) salaattisekoitus+joku kasvis/hedelmä pilkottuna ja kanapihvi/kalafile (voi paistaa pari kerralla). Onko helpompaa.. Joskun voi syödä esim. raejuustoa ja omenan lounaaksi. Onhan annoskoot järkeviä?

Yhteistyössä