Kannattaako mun ottaa tämä työ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yh

Vieras
Taustaa: olen kahden lapsen yh, nyt työttömänä. Tuloina työmarkkinatuki lapsikorotuksella sekä asumistuki 400? (vuokra 600?) ja tottakai elatusmaksut plus lapsilisät.
Tarjolla olisi työpaikka, jossa bruttopalkka noin 1200?/kk. Työaika ma-pe 8 tuntia päivässä.
Onkohan taloudellisesti kannattavaa ottaa työ vastaan? Asumistuki kuitenkin laskee, ja työttömyyskorvaukset lähtee, lisäksi tulee kahdesta lapsesta hoitomaksut. Miten isot hoitomaksut mahtaa olla, ei kai ihan maksimia mene? Lisäksi tulee työmatkakuluja 45?/kk (bussikortti).
Haluan töihin, ja paikka olisi ihan hyvä ottaen huomioon sen, että työkokemukseni on olematon eikä koulutuksenikaan ole kummoinen (lukio ja merkonomin tutkinto). En ole ollut töissä esikoisen syntymän jälkeen eli sitten vuoden 2002, sitäkin ennen vain pätkätöissä kaupan kassalla ja grillikioskilla opiskeluaikana.
Mutta jos tulot on plus miinus nolla, niin en tietenkään mene töihin silkasta työnteon riemusta, ja laita lapsiani 9 h päivässä hoitoon, kyllä siitä saisi hieman rahallista hyötyäkin olla. Lapset on 5 v ja 2 v.
En vaan itse osaa yhtään laskea, tuleeko työ kannattavaksi vaiko ei :ashamed:

Todennäköisesti ei kannata rahallisesti.
Mutta tietysti on se mahdollisuus, että jos et nyt ota paikkaa, et saakaan sitten mitään kun oikeasti haluaisit, eikä kotihoidontukea enää tule, tai lapset ovat jo koulussa. Mitä pitempi kotijakso, sitä vaikeampi saada työtä, eli vaikka siitä ei nyt jäisi mitään käteen, niin se voi hyödyttää sen, että tulevaisuudessa sinulla on tarjota lapsille muutakin kuin sosiaaliavustuksia.

Mä en ottaisi työtä vastaan tolla palkalla.
Kelan sivuilta löytyy laskuri, joka antaa suuntaa antavan tiedon asumistuen määrästä. Laske sillä paljonko saisit asumistukea. Ja kupunkien omilta sivuilta löytyy usein taulukot hoitomaksuista!

Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
En ottaisi... Tuo on kyllä melkoisen mitätön palkka kokopäivätyöstä...

Niin on, mutta palkka nousee toki myöhemmin kun olen kokeneempi työssäni.
Minnekään muualle en ole päässyt edes haastatteluun vaikka olen hakenut. Myyjän paikkoja olisi, ja palkka olisi varmaan parempi koska tulee ilta- ja viikonloppulisiä, mutten halua vuorotyötä lasten vuoksi.
Osaako joku sanoa, mikä olisi sopiva palkkatoivomus? Työ on kevyttä toimistotyötä (puhelimeen vastaamista, tietokoneen käyttöä, tilausten välittämistä eteenpäin). Koulutukseni on siis yo-merkonomi vuodelta 2000 ja työkokemusta asiakaspalvelusta on pätkissä, yhteensä n.2 v mutta nekin siis hankittu kauan sitten ennen lapsen saamista. Toimistotyötä olen tehnyt ainoastaan harjoittelijana 8 kk ajan aikaisemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Mä en ottaisi työtä vastaan tolla palkalla.
Kelan sivuilta löytyy laskuri, joka antaa suuntaa antavan tiedon asumistuen määrästä. Laske sillä paljonko saisit asumistukea. Ja kupunkien omilta sivuilta löytyy usein taulukot hoitomaksuista!

Kelan sivujen mukaan saisin asumistukea noin 250 euroa. Mutta hoitomaksuista en löytänyt mitään tietoja kaupungin sivuilta.

Mulla on pieni palkka, kokopäivätyö..
Taloudellisesti plus miinus nolla, ollakko töissä vai kotona.
Mutta suurimmaksi osaksi olen siellä jotta saan siltä alalta lisää työkokemusta, ja hyvän työtodistuksen. Kohta vuoden ollut. Ja maine senku kasvaa! :D

Alkuperäinen kirjoittaja yh:
Taustaa: olen kahden lapsen yh, nyt työttömänä. Tuloina työmarkkinatuki lapsikorotuksella sekä asumistuki 400? (vuokra 600?) ja tottakai elatusmaksut plus lapsilisät.
Tarjolla olisi työpaikka, jossa bruttopalkka noin 1200?/kk. Työaika ma-pe 8 tuntia päivässä.
Onkohan taloudellisesti kannattavaa ottaa työ vastaan? Asumistuki kuitenkin laskee, ja työttömyyskorvaukset lähtee, lisäksi tulee kahdesta lapsesta hoitomaksut. Miten isot hoitomaksut mahtaa olla, ei kai ihan maksimia mene? Lisäksi tulee työmatkakuluja 45?/kk (bussikortti).
Haluan töihin, ja paikka olisi ihan hyvä ottaen huomioon sen, että työkokemukseni on olematon eikä koulutuksenikaan ole kummoinen (lukio ja merkonomin tutkinto). En ole ollut töissä esikoisen syntymän jälkeen eli sitten vuoden 2002, sitäkin ennen vain pätkätöissä kaupan kassalla ja grillikioskilla opiskeluaikana.
Mutta jos tulot on plus miinus nolla, niin en tietenkään mene töihin silkasta työnteon riemusta, ja laita lapsiani 9 h päivässä hoitoon, kyllä siitä saisi hieman rahallista hyötyäkin olla. Lapset on 5 v ja 2 v.

ei ziisus... mäkin olin yh ja mun perus palkka oli 1350? - verot ja käteen jäi 900?!!! vuokra oli 610? ja asumistukea sain 240? joten ite maksettavaa jäi 370?... sit tein vähän ylitöitä YHDEN kk ja asumistuki lähti!!! eli tosta 900? tulosta maksoin vuokraa 550?!!! sossusta ei saanut mitään, ku oli "niin hyvät tulot"!!! elatusmaksuja en saanu ku 230? ja sit viel lapslisät, mitä se nyt onkaan!!!
mulla ei olis tullu mieleenkään olla yötön, pelkästään tukien takia, et saa paremmin rahaa työttömänä ku töissä! kyl työ antaa enemmän ku työttömänä olo!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ei voi olla totta:
Alkuperäinen kirjoittaja yh:

ei ziisus... mäkin olin yh ja mun perus palkka oli 1350? - verot ja käteen jäi 900?!!! vuokra oli 610? ja asumistukea sain 240? joten ite maksettavaa jäi 370?... sit tein vähän ylitöitä YHDEN kk ja asumistuki lähti!!! eli tosta 900? tulosta maksoin vuokraa 550?!!! sossusta ei saanut mitään, ku oli "niin hyvät tulot"!!! elatusmaksuja en saanu ku 230? ja sit viel lapslisät, mitä se nyt onkaan!!!
mulla ei olis tullu mieleenkään olla yötön, pelkästään tukien takia, et saa paremmin rahaa työttömänä ku töissä! kyl työ antaa enemmän ku työttömänä olo!!!

Toki työnteko tekee hyvää henkisesti, kotona olo on aika lannistavaa ja tylsää. Kaipaan päästä pois kotoa, haluan töihin, ja haenkin työtä koko ajan. Mutta kuten jo sanoin, en mene töihin jos meille jää kuukaudessa vähemmän rahaa elämiseen kuin nyt. Nytkin on jo rahat tiukalla. Kuopus täytti vasta kaksi vuotta enkä vie sen ikäistä hoitoon 9 tuntia päivässä pelkästään siksi että työttömänä olo on moraalisesti väärin. Mutta jos meille jää enemmän rahaa ja elämänlaatumme nousee työssäkäyntini takia, niin toki otan paikan vastaan.

Ainakin Espoon sivuilla on tämä osio, jonka alalaidassa on linkki tiedostoon josta selviää aika hyvin minkä verran suunnilleen pitää maksaa hoitomaksuja.
Mä olin jossain vaiheessa yh, vuokra oli 600? ja liksa oli silloin 1500 miinus verot. Asumistukea en edes hakenut ja hoitomaksu oli yhdestä lapsesta 60?. Eli ei sulla varmaan ihan taivaisiin nouse se hoitomaksu kahdestakaan lapsesta!

muoks. tässä vielä linkki sivuille: http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;10672;39759

Palkka ei ole kummoinen, mutta silti en neuvoisi sinua jäämään kotiin.

Tämä työpaikka varmasti auttaisi sinua kaikin puolin elämässäsi eteenpäin. Jos oikeasti haluat töihin, niin jostain sitä on aloitettava!!! Harva pääsee suoraan koulunpenkiltä kovapalkkaisiin esimiestehtäviin - ikävä kyllä tai pikemminkin onneksi. Saisit työkokemusta alalta, joka on kuitenkin kaupallista koulutustasi vastaavaa ja varmasti ihan mukavaakin. Mitä vikaa noissa työtehtävissä on??? Ainakaan ensimmäiseksi työpaikaksi!
Lapsesi eivät ole kuitenkaan enää ihan pikkuvauvoja, ja ikävä kyllä tuo 9 tuntia taitaa aika normipituus päivähoidossa käyvillä lapsilla.

Voithan jutella vielä siitä, miten palkka kehittyy jatkossa. Olethan myös tarkistanut minkä TES:n piiriin kuulut? Jos palkka tuntuu kohtuuttomalta, niin voisit soittaa vaikkapa liittoon tms. asiantuntijalle ja jutella, jos vaikka osaisivat neuvoa.

Olen ite aloittanut aikanaan aivan rupupalkalla (eikä työ todellakaan vastannut koulutustani), mutta eka palkankorotus tuli jo 4 kk:n jälkeen!!

meillä mies opiskeli ja mä sain kk:ssa 1300? ja tytön tarhapaikka maksoi 16? kuukaudessa. jos ei ihan nollaluokka ole niin en usko että hirveesti 20 enempää maksat. tuosta 1200 lähtee verot pois joten saat n. 1000? kuussa käteen sekä asumistuen ja lapsilisät. kelan sivuilla voit laskee mihin summaan asumistukesi laskee. päivähoitomaksut ei tosiaan tule sulla olemaan korkeat.
olisiko sulla mahdollista muuttaa halvempaan asuntoon niin pärjäisit viä paremmin?
jos haluat mennä töihin niin ehdottomasti menet! vaikka taloudellinen hyöty ei olisi korkea niin saat vaihtelua ja mieli pysyy virkeenä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minnekään muualle en ole päässyt edes haastatteluun vaikka olen hakenut. Myyjän paikkoja olisi, ja palkka olisi varmaan parempi koska tulee ilta- ja viikonloppulisiä, mutten halua vuorotyötä lasten vuoksi.
Osaako joku sanoa, mikä olisi sopiva palkkatoivomus? Työ on kevyttä toimistotyötä (puhelimeen vastaamista, tietokoneen käyttöä, tilausten välittämistä eteenpäin). Koulutukseni on siis yo-merkonomi vuodelta 2000 ja työkokemusta asiakaspalvelusta on pätkissä, yhteensä n.2 v mutta nekin siis hankittu kauan sitten ennen lapsen saamista. Toimistotyötä olen tehnyt ainoastaan harjoittelijana 8 kk ajan aikaisemmin.

Jos sinulla on noin hyvä koulutuskin niin hae nyt ihmeessä parempipalkkaista työtä.
ITselläni ei ole mitään koulutusta, ja istun toimistohommissa 8h päivässä ja palkkani on 1800e/kk joten tulet varmasti saamaan parempaa liksaa muualla...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jos sinulla on noin hyvä koulutuskin niin hae nyt ihmeessä parempipalkkaista työtä.
ITselläni ei ole mitään koulutusta, ja istun toimistohommissa 8h päivässä ja palkkani on 1800e/kk joten tulet varmasti saamaan parempaa liksaa muualla...

Siis voi TSIISUS!!!!! mulla on koulutuksena merkonomi +tradenomi ja edes läheskään oman alan hommista ei tietookaan! tällä hetkellä siivoon osa-aikaisena ja käteen jää noin 600-700 eukkoo/kk! Tämäkin homma loppuu tän kuun lopussa ja sen jälkeen ollaan taas ihan tyhjän päällä. Siis suosittelen kyllä sinua ottamaan homman vastaan ilomielin vaikka taloudellinen hyöty ei kovin kummoinen olisikaan..kateeks käy...pakko myöntää:(

Yhteistyössä