Kannattaako ottaa alproxia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vihainen_äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vihainen_äiti

Vieras
Sain reseptin joku aika sitten Alproxille (0,5 mg), lähinnä ilta-ahistukseen. Saa paremmin unen. Joskus oon ottanut jo alkuillasta ja ollut parempi fiilis.

Nyt on vaan semmonen tilanne, että oon ihan vitun aggre. Ihan syystäkin, ukko on tääs ollut niin paskapää, mutta siis mun tekis mieli ihan koko ajan rikkoa jotain. Siis lapsien kanssa jotenkuten olen pystynyt olemaan (nyt 3v ja 1v päiväunilla), mutta kauhee aggre päällä. Kannaaks tota ottaa lietykseen vai auttaaks se tämmöseen...

en viittis ottaa jos alkaa vaikka väsyttää. Mut ei mua iltaisin ainakaan sillä lailla oo ruvennu. Mut en oo koskaan ottanut aggressiivisuuteen, vaikka sitäkin mulla välillä on... kohdistuen just ukkoon, syystä tai ei.

Ja ei mitään seliseli-löpilöpi, että pitäis hoitaa suhde mieheen kuntoon. Tottakai mutta se ei ny just auta.

€Auttaa hetkellisesti ja koukuttaa helvetin nopeasti... Teho häviää pikkuhiljaa ja annokset kasvaa. Pharmaca Fennica => Lääkehoito tulisi aloittaa korkeintaan 4 viikon pituisella hoitojaksolla, jonka jälkeen lääkehoidon tarve on syytä arvioida huolellisesti. Paniikkihäiriön hoidossa joudutaan usein pitkäkestoisempiin lääkehoitojaksoihin, jolloin hoidon kesto on yleensä aluksi 4-6 kuukautta. Tämän jälkeen lääkityksen jatkamisen tarpeellisuus tulee selvittää lopettamalla lääkitys asteittain, korkeintaan 0,5 mg viikossa tarpeettomien, hoidon tarpeellisuusarviota häiritsevien vieroitusoireiden välttämiseksi.
Hoidon äkillinen lopettaminen voi aiheuttaa myös ohimenevää ahdistuneisuuden pahenemista (rebound-ilmiö). Rebound-ilmiön välttämiseksi tulee annosta pienentää ja lääkitys lopettaa vähitellen (ks. myös ”Haittavaikutukset”). Potilaalle on syytä kertoa rebound-reaktion riskistä, jotta edellä mainittujen oireiden mahdollinen ilmaantuminen lääkkeen lopettamisen jälkeen ei lisäisi potilaan ahdistusta entisestään.
Bentsodiatsepiinien käytön tiedetään aiheuttaneen paradoksaalisia reaktioita, kuten rauhattomuutta, kiihtyneisyyttä, ärtyisyyttä, aggressiivisuutta, harhaluuloja, painajaisunia ja hallusinaatioita. Paradoksaalisia reaktioita on havaittu erityisesti lapsi- ja vanhuspotilailla.

Riippuvuus: Bentsodiatsepiinien käyttö voi aiheuttaa fyysistä ja psyykkistä riippuvuutta. Riippuvuuden riski kasvaa annosten suurentuessa ja hoitoajan pitkittyessä. Fyysisen riippuvuuden kehityttyä hoidon äkillinen keskeyttäminen aiheuttaa vieroitusoireita. Näitä ovat mm. levottomuus, unettomuus, vatsa- ja lihaskrampit, pahoinvointi, hikoilu, vapina, päänsärky, lihaskivut, ahdistuneisuus, jännittyneisyys, rauhattomuus, sekavuus ja ärtyisyys. Vaikeissa tapauksissa voi esiintyä mm. depersonalisaatiota, raajojen tunnottomuutta ja pistelyä, yliherkkyyttä valolle, melulle ja fyysiselle kosketukselle, sekä hallusinaatioita ja kouristuksia.

Juu. Mä en ole koskaan näitä säännöllisesti syönyt. Vuosi sitten ostin tommosen purkin (100 kpl) ja vieläkin on jäljellä. Cipralexiä söin kans joskus kauan sitten säännöllisesti, mut ei se mua auttanut yhtään.

Eli en ny olis riippuvuudestani niin varma, oon käyttänyt enempi silleen "täsmälääkityksenä". Ciprathan ei toimi niin, vaan niitä pitääkin syödä koko ajan. Kai?

Yhteistyössä