Kannattaako vauvalla ylläpitää pullosta juomisen "taito" kun kerran suostuu pullosta juomaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "1234"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

"1234"

Vieras
Meillä ihan pikkuvauva ja imetys on vasta lähtenyt paremmin käyntiin, eli vauva on saanut lisämaitoa pullosta ja hienosti sen juonut, nyt juo rinnastakin jo sujuvasti ja lisämaidolle ei ole enää pakottavaa tarvetta. Pelkäänkin vaan, että alkaako hylkiä pulloa, jos syö pelkkää rintaa? Olisi kuitenkin hurjan kätevää, jos vauva joisi välillä myös pullosta, jotta voisi pullosta antaa esim kauppareissulla, tai jos itsellä on jokin meno, tai jos tulee kiire jonnekin niin vauva saa nopeasti vatsan täyteen pullosta.
Eli olisiko ok syöttää imetyksen ohella vaikka kerran päivässä (imetyksen päälle) vähän maitoa pullosta, että taito pysyisi yllä?

No siinä voi käydä niin että alkaa hylkiä rintaa jos saa välillä pullosta. Eli jos haaveena on pitkä imetys niin älä anna enää pullosta jos kerran oma maitosi riittää vauvalle.

Nää on niin mielipide asioita. Me annettiin pullosta muutaman kerran viikossa pumpattua maitoa, että taito säilyy. Oli tiedossa minun leikkauksen takia muutaman päivän ero vauvasta, joten siksikin pidettiin taitoa yllä. Mitenkään se ei meillä vaikuttanut imettämiseen, hyvillä mielin söi rintaa ja myös tarvittaessa pulloa.

Meillä vauva saa maitoa pullosta pari krt viikossa, kun on isin hoidettavana. Eipä tuo "taito" ole mihinkään kadonnut :)

Kyllä vauvat aika helposti juo pullosta, ennemmin se pullon käyttö voi vaikeuttaa rintaruokintaa. Kaikki vauvat eivät tosin pulloa huoli, varsinkaan jos haistavat että äiti on vieressä. Mutta eipä tähänkään mikään harjoittelu varsinaisesti auta.

Malliesimerkki kuinka imetys saadaan tyssäämään alkuunsa ja kohta itket että maito loppui kuin seinään.

Jospa pienen vauvan äitinä opettelisit järjestämään elämäsi niin, että siinä on tilaa ja aikaa vauvallekin, etenkin hänen ruokinnalleen!
Kauppareissuillakin voit istahtaa tuolille ja imettää pienen vaikka harson alla, siinä mitään pulloja ja korvikkeita tarvita.

Minä antaisin pari krt viikossa pullosta. Me tehtiin niin, koska aloitin keikkahommat vauvan ollessa 3kk vanha ja minun ollessa töissä mies hoitaa lapset. Vauva saa pumpattua maitoa.

Malliesimerkki kuinka imetys saadaan tyssäämään alkuunsa ja kohta itket että maito loppui kuin seinään.

Jospa pienen vauvan äitinä opettelisit järjestämään elämäsi niin, että siinä on tilaa ja aikaa vauvallekin, etenkin hänen ruokinnalleen!
Kauppareissuillakin voit istahtaa tuolille ja imettää pienen vaikka harson alla, siinä mitään pulloja ja korvikkeita tarvita.

Ja höpöhöpönhöpö!!! Mistä voi tietää mikä toisilla on elämäntilanne? Jos äiti joutuu vaik sairaalaan tai jotain vastaavaa. Jos homma toimii noin nii mikäs siinä sitte. Meillä oli esikko 8kk tissillä ja tarvittaessa joi pullosta. Hyvin toimi meillä.

Tämä on mun 3. lapsi ja edellisiä imetin 8kk ja 1v! Heidän kohdallaan vaan ei pullon käyttö ollut edes vaihtoehto koska kumpikaan ei suostunut siitä juomaan ikinä. Ja oli kyllä aika hankalaa kun hoitoon heitä ei voinut yhtään jättää että pääsisi vaikka ostoksille, ja julkisesti en imetä, vähintään lastenhoitohuone pitää olla..

[QUOTE="aapee";23806515]Tämä on mun 3. lapsi ja edellisiä imetin 8kk ja 1v! Heidän kohdallaan vaan ei pullon käyttö ollut edes vaihtoehto koska kumpikaan ei suostunut siitä juomaan ikinä. Ja oli kyllä aika hankalaa kun hoitoon heitä ei voinut yhtään jättää että pääsisi vaikka ostoksille, ja julkisesti en imetä, vähintään lastenhoitohuone pitää olla..[/QUOTE]

En minä sinua kiellä.
Mutta itse teet asiat hankaliksi. Mikset mene sitten ostoksille vauvan kera ja imetä lastenhoitohuoneessa?

No mä olen kyllä kahden mielestäni hyvin onnistuneen imetyksen tuomalla kokemuksella eri mieltä. Me ei esikoiselle tarjottu ekoina kuukausina ollenkaan pulloa, olin aina saatavilla niin sitä ei tarvittu. Hän ei sitten ikinä suostunut pullosta juomaan, kunnes 11kk kohdalla lopetin imetyksen kokonaan, neiti oli pari päivää kokonaan juomatta ja sitten alkoi korvike maistumaan. Siihen saakka en itse päässyt koskaan mihinkään ilman vauvaa.

Toiselle alettiin sitten parin viikon iässä antamaan aina välillä pumpattua maitoa pullosta, jotta oppisi siitä juomaan (korviketta en ole viitsinyt antaa kun maitoa on tullut tarpeeksi pumpullekin ja uskon että jos lisämaitoa annetaan korvikkeena niin oma maidontulo kyllä lopulta ehtyy). Nyt olen voiniut käydä iltaisin kävelyllä kun mies on saanut vauvalle annettua iltamaidot pullosta. Suunnittelemme myös elokuviin menoa miehen kanssa kaksin, mitä esikoisen aikana ei voitu tehdä. Tää meidän nuorempi on nyt 7,5kk ja imetys jatkuu ja saa jatkuakin, mutta silti välillä annan pullosta pumpattua maitoa.

[QUOTE="aapee";23806515]Tämä on mun 3. lapsi ja edellisiä imetin 8kk ja 1v! Heidän kohdallaan vaan ei pullon käyttö ollut edes vaihtoehto koska kumpikaan ei suostunut siitä juomaan ikinä. Ja oli kyllä aika hankalaa kun hoitoon heitä ei voinut yhtään jättää että pääsisi vaikka ostoksille, ja julkisesti en imetä, vähintään lastenhoitohuone pitää olla..[/QUOTE]

mutta se aikahan on lyhyt kun vauva on niin kiinni sussa ettet voi jättää hoitoon imetyksen takia. meillä ainakin on kaikkien 3 kohdalla ollu niin että ekat 5-6kk oon ollu kiinni vauvassa ja sen jälk oon imetyksestä huolimatta pystynyt kulkemaan ilman vauvaa kun vauva on jo pärjänny soseiden ja tavallisesta lasista annetun nesteen avulla sen aikaa. ja mä kyllä ainakin imetän siellä missä sattuu vauvalla olla nälkä. En tokikaan niin että tissit on paljaana, useimmiten ihmiset on luulleet että vauva nukkuu mun sylissä kun se on tissillä, paljastan tissiä vaan sen verran että vauva saa nännin suuhun ja muutoin tissit on piilossa. En näe siinä mitään ongelmaa.

Mä lisäisin vielä, että en kyllä imetyksen päälle kerran päivässä antaisi pullosta mitään. Ja tosiaan lisämaitoa, siis korviketta en minäkään antaisi, vaan pumpattua maitoa. Ja kauppareissuilla toki minäkin kyllä imetän mieluummin ihan suoraan tissistä, onhan se paljon helpompaakin kun alkaa säätämään joidenkin pullojen kanssa?

Miten itse tykkää. Esikoisella tarvittiin ekojen viikkojen aikana pulloa ja kun se tarve loppui niin en nähnyt mitään syytä pitää tuota taitoa yllä. Joskus myöhemmin kun kiinteiden ohessa tuli veden tarjoaminen niin pullo ei kelvannut ja otettiin nokkamuki sitten käyttöön.

Kakkoselle taas koin tarvetta opettaa pullolle vaikka imetys lähtikin heti käyntiin. Tosin ei se mitään opettamista sitten tarvinutkaan. Kokeiltiin joskus kuukauden iässä antaa rintamaitoa pullosta ja se toimi. Yhteensä vissiin viitisen kertaa sai maitoa noin, ei tosissaan mitään päivoittäistä eikä viikotiastakaan.

Kolmonen täyttää kohta 6kk ja on täysimetyksellä. Mies kerran kokeili tarjota maitoa pullosta mutta vauva ei huolinut, joten jkätetään tuttipullo kokonaan väliin.

Itse en päivittäin menisi pulloa tarjoamaan, enkä tiedä viikottainkaan. Jos itse haluaa jonnekin mennä ilman vauvaa tai pullolle muuten on tarvetta vaikka kaupungilla liikkuessa niin antaisin sitten silloin.

Minun vauvani ei pullotarjoilusta huolimatta ryhtynyt rintaa hylkimään eikä maito alkanut loppua. Vauvat on yksilöllisiä.

Ja minusta on hyvä, jos vauva saa välillä pulloakin. Ikinä kun ei tiedä, miten elämässä käy, joutuuko äiti vaikka leikkaukseen tai lääkitykselle tms.

Ja äiditkin on yksilöllisiä, toisia ei haittaa imettää julkisilla paikoilla, toiset eivät siihen pysty.