Kännissä useasti tietämättä raskaudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä jälleen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä jälleen

Vieras
Raskaustesti näytti plussaa. Viimeiset menkat alkoivat kaksi viikkoa sitten ja olivat todella pienet, jos ollenkaan. Tämä siis mahdollisesti tarkoittaa, että olen ollut raskaana jo 4vk (?). Raskaustestinhän pitäisi näyttää plussaa vasta muutama viikko hedelmöityksen jälkeen. Viimeisen kuukauden aikana olen ollut 4 kertaa juomassa alkoholia ihan kunnon humalaan ja polttanut tupakkaa. Olo ihan ihan mahdoton. Syyttelen itseäni typeryydestä ja yritän olla iloitsematta mahdollisesta raskaudesta. Sillä mitäs sitten, jos vauva onkin vahingoittunut juomisestani?

Olen varannut lääkäriajan ensi viikolle, mutta mietin, että pitäisikö kuitenkin odottaa seuraavien menkkojen alkamisaikaan ennen lääkäriin menoa. Ultrassahan ei kuitenkaan näy elämää ennen kuin 6-8vk raskautta on takana. Toisaalta voihan olla mahdollista, että raskaus on keskeytynyt (?) kun vuotoa (olemattomat menkat kaksi viikkoa sitten) tuli, mutta hormonia on vielä veressä. Tai että olen ollut raskaana, mutta alkio ei ole kiinnittynyt? Nyt oikeastaan vain odotellaan ja katsotaan... Ja tupakka ja alkholi ovat siihen saakka kiellettyjä.

en uskoisi että neljännellä viikolla vielä on hirveästi riskiä, kuten aikaisemmissa keskusteluissa aiheesta myös sanottiin että istukkakaan ei ole vielä kehittynyt eli alkio saa ravintonsa vielä ruskuaispussista ja on siis aikasta turvassa ulkoisilta haitoilta. itsensä pieksäminen aiheella on myös turhaa ja voi tehdä enemmän hallaa kuin se nautittu alkoholi - ymmärrän tottakai että tekee mieli päätä hakata seinään mutta keskity mieluummin positiivisiin ajatuksiin sillä tapahtui mitä tahansa niin tehty on jo tehty ja sitä ei millään saa muutettua. eli häntä pystyyn ja positiivisia signaaleja masulle lähettämään :-)

toivottavasti kaikki on kuitenkin kunnossa ja tsemppiä sinulle.
itse olen käynyt/käyn edelleen samat asiat lävitse kun raskauteni huomattiin vasta pitkällä kolmatta kuuta ja todella reippaasti oli tullut juhlittua koko se aika..ultrat näyttää normaalia ja seurannassa olen. neuvolassa kerroin tästä avoimesti jotta tietävät missä mennään. eli kaikki näyttää olevan päällisin puolin hyvin mutta todelliset mahdollisesti aiheutuneet haitat paljastuvat vasta lapsen syntyessä ja kasvaessa..

Itse olin kännissä 2 kertaa sinä aikana, kun olin jo raskaana. Siis tietysti tietämättäni. Viimeisen juhlinnan aikoihin olin rv5.
Neuvolasta rauhoiteltiin minua, että ei ole voinut aiheuttaa haittaa.

Entäs tämä sitten: "Alkoholin haitallinen vaikutus sikiöön on tehokkaimmillaan silloin, kun sikiön solut ovat kiivaimmassa jakautumisvaiheessa. Raskauden ensiviikkoina ja kuukausina alkoholi aiheuttaa epämuodostumia; sydänviat, munuais- ja virtsatiepoikkeavuudet, kampurajalkaisuutta, luuston ja nivelten kehityshäiriöitä. Keskushermosto on erityisen herkkä alkoholin toistuvalle vaikutukselle, sillä keskushermoston kehitys ajoittuu pitkälle ajanjaksolle. Äidin runsaan alkoholin käytön vaikutuksesta istukka rappeutuu ja napanuoran verivirtaus häiriintyy." Lähde: Espoon kaupungin terveyspalvelujen nettisivut

No kuinka paljon näitä on tosi elämässä tullut vastaan...hyyyvin vähän, niinkuin nolla..ja siksi on olemassa ultrat ja neuvolat jotta tätä seurataan.
Tietenkin alkoholissa on vaikutusta sikiöön mutta pitäisi kyllä kurkusta kaataa saavista joka päivä, ja siihen et tuskin pysty.
Itse painelin baarissa vielä viikolla 8 kun meillä tämä oli yllätysvauva ja kaikki näyttää hyvältä..

Eipä se enää auta murehtia, vaikka raa´alta kuulostaakin:/ Tästä eteenpäin olet sitten kiltisti.

Jos pikkuisen spekuloidaan: Jos edelliset menkat olivat ns. valemenkat, niin silloin olet rv:lla 6 tai 7 (raskausviikot lasketaan alkaneeksi hedelmöitystä edeltävien kuukautisten alkamispäivästä, eli siinä on 2 viikkoa "ekstraa" jolloin et vielä ole ollut raskaana).

Sanotaan, että ennen ensimmäisten kuukautisten poisjääntiä alkio ei ole yhteydessä äidin elimistöön, eikä voi saada sitä kautta vaarallisia aineita tai muutakaan - eli siinä pari viikkoa "pelivaraa" ennen kuin tietää.

Toisaalta, kaikki tärkeät elimet kehittyvät ennen 12. raskausviikkoa, ja jos juominen tms. saa kehityksen menemään vikaan, seuraa yleensä keskenmeno.

Tällaisia faktoja. En kyllä tiedä tarkalleen mitä alkoholi aiheutaa alkiolle, siitä vaarmasti lääkäri voi antaa enemmän tietoa. Tällaista Helistin.fi sivuilta:

"--- päivittäinen alkoholin käyttö kaksinkertaistaa keskenmenoriskin ja yli 10 annosta viikossa lisää sikiön kehityshäiriöiden ja alkoholisyndrooman riskiä."

Mutta: et ihan varmasti ole ensimmäinen jolle näin on käynyt. Ymmärrettävästi olet huolissasi, mutta alkio voi olla yllättävän sitkeä. Tai sitten keskenmenon voi saada ihan ilman selvää syytä. Nyt vain odottelet ja yritä olla murehtimatta. Toivotaan että kaikki on hyvin!

Kaverini joi kaksi kertaa viikossa kunnon humalan ja poltti päivittäin, kunnes sai tietää olevansa raskaana viikolla 23.

Vauva on täysipainoinen, syntyi yliaikaisena ja voi muutenkin hyvin. Mahdollisista kehityshäiriöistä ja oppimishäiriöistä ei tietenkään vielä tiedä, mutta alku on lupaava.

Minä olin sekä pe että la ryyppäämässä, ja niin kunnolla että oksennus tuli pe-la välisenä yönä ja silti viel lauantainakin lähdettiin porukalla liikenteeseen... (Meillä oli ollut erittäin pitkä tauko juhlimisesta, ja muutenkin oli yksi "hyvä" syy juhlia.)

Viikko kului ja maanantaina tein selvän plussatestin, kun menkat oli kalenterin mukaan päivän myöhässä.

Jossitellut olen minäkin, että varmasti olisi testi näyttänyt jo tuolloin ainakin haamu plussan, jos vain olisin älynnyt testata.

Kävin ultrassa n. 8 viikolla, ja silloinkin pikkuisella näkyi ruskuaispussi, eli ilmeisesti ei ottanut ravintoa vielä istukasta. Näin ollen vauva olisi välttynyt alkoholin vaikutuksilta. Mutta eihän sitä tiedä. Nyt odottelenkin np-ultraa tuolla muutaman viikon päässä, ja toivon että kaikki menisi hyvin.

Turha meidän on näitä asioita enää murehtia, tehty mikä tehty.

Minä sain tietää yllätysvauvastani ollessani raskaana viikolla 13. Siihen asti olin baareillut eli vetänyt pienen humalan kerran-pari viikossa, ja polttanut päivittän noin 10 tupakkaa... Lisäksi olin käyttänyt tulehdukseen vaarallista kipulääkettä ja lihasrelaksantteja raskaaksitulon aikaan. Söin e-pillereitä koko ajan enkä pitänyt taukoa laattojen välillä, siksi en tiennyt raskaudestani ennen kuin lopetin pillerit. Aika hurja yllätys oli raskaus ja pelotti tietenkin ensin kaikki sikiövauroiot ym. Kokenut kätilö ultrasi kunnolla rv 13+1ja kaikki näytti olevan kunnossa. Teki samalla rakennetutkimuksen ja pääsin uudelleen vielä kunnon tutkimukseen rv 20 rakenneultraan. Vauva näytti hyvin kasvavalta ja terveeltä. Ja niin kävikin, syntyi rv 41 ja nyt mulla on maailman ihanin 7 kk poika. Oppi ryömimään 5,5 kk iässä, istumaan itse samaan aikaan. Konttaamaan 6-kuisena ja seisomaan samaan aikaan tukea vasten. Juttelee tavuja ja on tosi hienosti ollut koko ajan ikäistään motorisesti kehittyneempi. Ei siis näytä olevan ainakaantähän mennessä mitään "vikaa" pojassa :)

Ole huoletta, jos suuria vaurioita olisi tullut, raskaus olisi mennyt luonnostaan kesken jo aivan alussa!! Toki yhä riskiviikot, mut jos pääset 12:sta viikon paremmalle puolelle, vauva on mitä suurimmalla todennäköisyydellä täysin terve.

Tsemppiä raskauteen :)

Jos äiti juo tai polttaa raskaana ollessaan, se ei tarkoita ettei mitään hätää ole jos vauva syntyy terveenä. Vaikutus voi näkyä lapsessa vasta hänen tullessaan aikuiseksi, esim. hedelmättömyytenä.
Tää nyt vaan kommentiksi niille, jotka sanoivat tuttujensa juoneen ja polttaneen läpi raskausajan.

Mulla raskaus tuli tietoon n. viikolla 6 ja sitä ennen kyllä poltin tupakkaa normaaliin tahtiini ja alkoholiakin tuli juotua muutaman kerran ihan reippaastikin. Turha noita on murehtia, niille ei enää tässä vaiheessa mitään voi, ja toisekseen neuvolassa sanottiin että alkiolla on olemassa suojamekanismi muutama viikko hedelmöittymisestä.
Itse en kuitenkaan tuudittaudu siihen että kun nyt ollaan tässä 20 viikkoa jo porskuteltu, terve vauva sieltä tulee. Jännityksellä odotan ensi viikon rakenneultraa, ikinähän ei voi tietää..
(selvennykseksi laitan vielä että ite lopetin "pahuudet" välittömästi plussatestin jälkeen viikolla 6) Piru niitä periköön jotka ovat niin itsekkäitä etteivät lopeta juomista ja polttamísta raskaana - mutta se on taas toinen juttu se.

Yhteistyössä