Kannustakaa minua karppaukseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen armoton läski, kaiken kokeillut ja karpannutkin aiemmin jolloin oli jatkuva nälkä ja huono olo vaikka söin ja join niin kuin "piti" Kaikki keinot käytetty, leikkaustakin miettinyt...Ajattelin että kokeilisin aluksi niin että olisin vähillä hiilareilla mutta söisin niin paljon ettei olisi nälkä. Ja siis minä syön PALJON, karppaajien päiväkirjoja lukeneena ne syö tosi vähän..saatan syödä yli puoli kiloa partaäijää päivässä + kaikki muut ruoat jne. Mitä luulette, voiko tällä tavalla muka laihtua vai lihonko vaan lisää? Olen umpikujassa....

Sun täytyy syödä sitä puhdasta rasvaa enemmän eli grammoina suurinpiirtein sen verran kuin painat kiloina. Eli jos painat 80kg, tulis rasvaa syödä se 80g/ päivä.
Jos hiilarit saat pidettyä tarpeeksi matalalla ja oot ketoosissa, ei sitä nälän tunnetta edes ole. Rasva ja proteiinit pitää pitkään kylläisenä.

Kerrotko mitä muuta kuin partista sinun aiempaan ruokavalioon kuului, laita vaikka koko päivän syömiset niin on helpompi auttaa miten kannattaa syödä.

Ja paljonko sulla on pudotettavaa painoa?

kannustan. Itse olen todella lihava, pitkällisen pohdinnan ja kaikkien maailman kuurien jälkeen karppaan nyt kolmatta viikkoa ja painoa on pudonnut 7kg. Mulla ei ole oikeestaan muuta vaihtoehtoa kuin laihtua syömällä tai mennä läskileikkaukseen. Olo on nyt karpatessa todella hyvä ja tuntuu ihmeelliseltä, etten koko ajan syö tai mieti mitä seuraavaksi söisin. En ole mitenkään tarkasti laskenut tässä alkuvaiheessa, kun paino putoaa hyvin. Karkeasti arvioiden hiilareita menee noin 30 päivässä.

[QUOTE="Yks";23135071]Sun täytyy syödä sitä puhdasta rasvaa enemmän eli grammoina suurinpiirtein sen verran kuin painat kiloina. Eli jos painat 80kg, tulis rasvaa syödä se 80g/ päivä.
Jos hiilarit saat pidettyä tarpeeksi matalalla ja oot ketoosissa, ei sitä nälän tunnetta edes ole. Rasva ja proteiinit pitää pitkään kylläisenä.

Kerrotko mitä muuta kuin partista sinun aiempaan ruokavalioon kuului, laita vaikka koko päivän syömiset niin on helpompi auttaa miten kannattaa syödä.

Ja paljonko sulla on pudotettavaa painoa?[/QUOTE]

No juu mutta kun mulla oli nälkä vaikka söin rasvaa yli 100g ja olin ketoosissa kun on ketoositikut joilla kattoa. Tuosta on pari vuotta ja silloin en juuri partaäijää syönyt, nykyään syön muuten vaan. Silloin söin aamulla pekonia, munaa ja tuoreita kasviksia. Ruoaksi esim pihvi ja salaattia tai kesäkurpitsa /munakoiso"lasagnea", kasvisgratiinia jne. Sama päivälliseksi. Tummaa suklaata ja kermaa kahvin kanssa. Illasta en muista mutta tuon tyylistä.

[QUOTE="mä";23135096]kannustan. Itse olen todella lihava, pitkällisen pohdinnan ja kaikkien maailman kuurien jälkeen karppaan nyt kolmatta viikkoa ja painoa on pudonnut 7kg. Mulla ei ole oikeestaan muuta vaihtoehtoa kuin laihtua syömällä tai mennä läskileikkaukseen. Olo on nyt karpatessa todella hyvä ja tuntuu ihmeelliseltä, etten koko ajan syö tai mieti mitä seuraavaksi söisin. En ole mitenkään tarkasti laskenut tässä alkuvaiheessa, kun paino putoaa hyvin. Karkeasti arvioiden hiilareita menee noin 30 päivässä.[/QUOTE]

Mitä olet esimerkiksi tänään syönyt?

[QUOTE="a p";23135101]No juu mutta kun mulla oli nälkä vaikka söin rasvaa yli 100g [/QUOTE]

No voi hui. Mä syön edelleen yli 200g rasvaa vaikka en edes laihduta.

Kyllähän sitä painoa lähtee tippumaan vaikka aluksi jätät vain valkoisen vehnäjauhon, riisin, pastan ja perunan pois. Unohdat hiilarit alkuun kokonaan.. näin ainakin minulla lähti paino laskuun, mutta nyt tarvis ekan kuukauden jälkeen alkaa vähän laskeskelemaan noita hiilareita että pääsis eteenpäin...tai sit vaan jaksaa odotella pidempään hitaan vauhdin kanssa...

[QUOTE="a p";23135105]Mitä olet esimerkiksi tänään syönyt?[/QUOTE]

söin aamulla munia ja puoli pakettia pekonia,
ruoalla voissa paistettua naudanlihaa, papuja, ruusukaalia, juustokuutioita ja salaatinkastiketta sekä kahvi ja pala tummaa suklaata,
välipalaksi sokeritonta mehukeittoa ja kourallinen saksanpähkinöitä ja nyt illalla rahkaa kuohukermasta, maitorahkasta ja mustikoista. Vettä on menny lisäksi.

[QUOTE="mä";23135176]söin aamulla munia ja puoli pakettia pekonia,
ruoalla voissa paistettua naudanlihaa, papuja, ruusukaalia, juustokuutioita ja salaatinkastiketta sekä kahvi ja pala tummaa suklaata,
välipalaksi sokeritonta mehukeittoa ja kourallinen saksanpähkinöitä ja nyt illalla rahkaa kuohukermasta, maitorahkasta ja mustikoista. Vettä on menny lisäksi.[/QUOTE]

Toooooooosi vähän syöt verrattuna minuun. Siksi mä suuresti epäilenkin että auttaako karppaus mitään kun syön varmaan 3000 kaloria päivässä...
eikö nuo sokerittomat jutut ole pahasta? Tai ainakin silloin oli kun pari vuotta sitten karppasin mutta pelästyin kun sokeriarvot, kolesterolit sun muut oli perseellään.

[QUOTE="a p";23135197]Toooooooosi vähän syöt verrattuna minuun. Siksi mä suuresti epäilenkin että auttaako karppaus mitään kun syön varmaan 3000 kaloria päivässä...
eikö nuo sokerittomat jutut ole pahasta? Tai ainakin silloin oli kun pari vuotta sitten karppasin mutta pelästyin kun sokeriarvot, kolesterolit sun muut oli perseellään.[/QUOTE]

Siis mä syön normaalisti varmasti yli tuon 3000kalorin, ylipainoakin on enemmän kuin sulla. Mutta tämä on vienyt mun jatkuvan nälän, eli kai tässä joku menee oikein, vaikka en ole niin tarkkaan laskenutkaan. Mun ymmärtääkseni noita mehukeittoja voi ottaa, eihän ne hiilareita sisällä juurikaan.

[QUOTE="mä";23135217]Siis mä syön normaalisti varmasti yli tuon 3000kalorin, ylipainoakin on enemmän kuin sulla. Mutta tämä on vienyt mun jatkuvan nälän, eli kai tässä joku menee oikein, vaikka en ole niin tarkkaan laskenutkaan. Mun ymmärtääkseni noita mehukeittoja voi ottaa, eihän ne hiilareita sisällä juurikaan.[/QUOTE]

Kyllä mä kokeilen vielä, enpä mitään haluakaan. Viimeksi vaan karppasin 3 kuukautta eikä se nälkä lähtenyt :( Mutta enpä mitään häviäkään ja taustatiedot on hyvät ennestään :)

Epäilen että olet syönyt liikaa proteiinia ja liian vähän rasvaa. Ja tolla ylipainomäärällä sais energiaa tulla reilusti yli 2000 kaloria, mielellään yli 2500. Proteiinia tarvitset vain 1 g/tavoitepainokilo, ylimääräinen käyttäytyy kuin hiilari elimistössä. Mulla katosi näläntunne vasta kun lisäsin rasvaa TUNTUVASTI, eli vähintään 50 g jokaiseen ateriaan lisäsin voita.

Aloita vähän korkeemmilla hiilareilla että saat ensin hyvän olon. Esim. 50 g päivässä. Siihen mahtuu hyvin vähän riisikakkuja tai perunaa :) Mä hyväkarppaan nyt ja syön noita vähän...

Keinotekoiset makeutusaineet ja kofeiini kannattaa jättää myös. Mä juon vihreetä teetä kermalla ja makeutan stevialla joka on kasviperäinen kaloriton makeuttaja :)

Epäilen että olet syönyt liikaa proteiinia ja liian vähän rasvaa. Ja tolla ylipainomäärällä sais energiaa tulla reilusti yli 2000 kaloria, mielellään yli 2500. Proteiinia tarvitset vain 1 g/tavoitepainokilo, ylimääräinen käyttäytyy kuin hiilari elimistössä. Mulla katosi näläntunne vasta kun lisäsin rasvaa TUNTUVASTI, eli vähintään 50 g jokaiseen ateriaan lisäsin voita.

Tämä oli luultavasti se mun sudenkuoppani, kun kokeilin karppausta eikä paino laskenut. En vaan pystynyt syömään enempää pelkkää rasvaa. Nyt toisaalta mietin, et tarttisko kuitenkin vielä yrittää uudelleen. Tuntuu vaan, että karppiruoka yleisesti on myös suolaista, että saisi tarpeeksi rasvaa ilman, että pelkkää voita pitäisi mättää.

[QUOTE="vieras";23135615]Tämä oli luultavasti se mun sudenkuoppani, kun kokeilin karppausta eikä paino laskenut. En vaan pystynyt syömään enempää pelkkää rasvaa. Nyt toisaalta mietin, et tarttisko kuitenkin vielä yrittää uudelleen. Tuntuu vaan, että karppiruoka yleisesti on myös suolaista, että saisi tarpeeksi rasvaa ilman, että pelkkää voita pitäisi mättää.[/QUOTE]

Osta sitten vaikka suolatonta voita. Kermakastikkeisiin saa upotettua aika paljon rasvaa, samoin erilaisiin muusseihin (esim. lanttu ja kukkakaalimuussi). Mulla ei kestä voipaketti montaa päivää :D Ja kyllä siihen rasvasuuteen tottuu, minäkin olin ennen karppausta rasvanvälttäjä useita vuosia.

Kuten sanoin, söin niin kuin "piti" 1-1,5 g proteiinia tavoitepainokiloa kohti ja rasvaa n. 130 g päivässä. Hh maks 20 g / päivä. Keinotekoisia makeutusaineita en käyttänyt, en edes tuolloin tiennyt että ovat sallittuja.

Mä olen karpannut myös. Ketoosiin en edes yrittänyt päästä, en juurikaan laskenut hiilareita. Kuuntelin kroppaani ja söin mitä söin, vähähiilarisista aineksista. Ei tullut paha olo, ei ollut nälkä ja paino laski että hurina kävi.

Väitän, että kalorimäärälläkin on osuutensa asiaan, mutta mulla syöminen oli paljon hallitumpaa ilman mitään kirjoja ja oppaita siitä, miten karpataan "oikein." Mun kroppa, mun aineenvaihdunta eroavat taatusti naapurin vastaavista.

Kokeile ap unohtaa laskin ja syödä sen mukaan, kuin tuntuu hyvältä, niin, että ruoan päälle on hyvä ja keveä olo, mutta ei nälkä. Syö rauhallisesti, niin ehdit havaita kylläisyyden.

Osa karppaajista tuntuu muuten syövän lähinnä sitä lihaa, munaa, pekonia ja jugurttia, (kärjistettynä) mulle se ei sellaisenaan suoraan kävisi tai olisi tosi kauhea olo.

Mä olen syönyt esim. munakkaan aamulla, lounaalla jauheliha- tai kanasalaattia eli paljon kasviksia, välipalalla rahkaa, päivällisellä kuumaa porkkana-kesäkurpitsahöystöä, sen kaverina loput lounassalaatista ja siitä lihasta/kanasta, illalla pirtelöä kermasta, jäästä ja marjoista. Ei sokeria eikä makeutusaineita. Vatsa o täytettävä salaatilla ja kurkulla, tai tulee sellainen olo, että on niellyt kasan tiiliä.

Nyt raskaana veri vetää hiilarien lähteille, mutta vauvan synnyttyä palaan viimeistään taas normaaliin päiväjärjestykseen :)

Yhteistyössä