Kantoliinoista kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Olen harkinnut jonkinlaisen kantoliinan hankintaa, mutta en oikein tiedä mikä olisi hyvä ja helppokäyttöinen. Etenkin kun ollaan menossa keväällä etelään ja vauva on silloin n. 4kk, niin kantoliina olisi kätevä etenkin lentokentällä ja kenties muutenkin.

Kokemuksia eri kantoliinoista haluaisin kuulla :)

Mulla pitkä trikooliina ja pitkä kudottu puuvillaliina (amazonas brazil). Ihan 2vk ikäisestä olen kantanut tuossa trikooliinassa ja se on kyllä kätevä, kietaisuristissä pystyasennossa olen kantanut. Alle kaksiviikkoista kietaisukehdossa. Tosin tuo trikooliina alkaa pian käymään huonoksi, kun pienokaisella ikää 2,5kk ja painoa reilut 6 kiloa. Trikoo venyy liikaa kun on painava lapsi kannossa. Mutta sitten taas itse tykkään että ihan pienen kanssa trikooliina on paras. Jos tarkoituksena on ihan pienestä kantaa sinne reilun vuoden ikään niin suosittelen kahta liinaa, trikoista ja kudottua, mutta jos aikomus on aloittaa kantaminen vasta kun vauva on isompi niin kudottu on paras ja jos tarkoitus on kantaa vaan ihan pienenä niin sitten trikoinen.

Mun mielestä trikoinen hyvä vaikka olis vähän painavampikin lapsi. Meillä ollut käytössä vastasyntyneestä asti. Kesällä käytin vielä liinaa, ikää tuolloin vauvalla oli 7kk. silloin ainakin toimi vielä tosi hyvin, pysyi siis "kyydissä" enkä havainnut kyllä mitään haitallista venymistä kun kietoi oikein liinan, napakasti, muttei tietysti liian kireästi :) en sitten tiedä onko liinoissa eroja...

meillä on ollut pitkä trikooliina, ehan loistava kietaisuristi sidonnalla! Nytvauvan ollessa 8kk mietin manducan ostoa, saisi helposti selkään, kun vauva ei enää jaksa olla/viihdy jos ei näe... Trikooliinan saa toki sidottua lonkallekkin.

Meillä on ollut useampaa mallia ja Amazonas Brazil (vai onkohan se Brazin Amazonas) on mun mielestä paras. Tosin nyt olen tykästynyt myös Ergoon, joka on kantoreppu :)

Itsekin kyllä trikoisella liinalla muutaman kerran kantanut tutun lasta, joten se ei enää kovin painavan lapsen kanssa ole maailman paras kun antaa liikaa myöden.

Ystävälläni oli esikoisen kanssa ilmeisesti kudottukin kantoliina, mitä käyttivät. Nyt hankki nuoremmalle pojan kantamiseen Manducan, sillä elämäntilanteet muuttuivat ja ei ole aina ketään avustamassa kiristämään kantoliinaa. Manducan kun saa säädettyä nopeasti itsekin sopivaksi ja menee tarvittaessa kantovälineenä esikoisenkin kantamiseen.

Itsellekin taitaa kyllä Manduca ilmestyä tuon trikoisen liinan kaveriksi, jos joku pv meille lapsi saadaan. Menisi kuitenkin helposti pienillä säätöjen muutoksella myös miehelle, joka tuskin tuohon pitkään kantoliinaan ihastuisi :P

Yhteistyössä