Karenssi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
eli jos mä haen työpaikkaa ihan itse, niin ettei työkkäri tiedä siitä ja huomaankin ettei ole munpaikka nii sunmielestä työnantajalalon oikeus soittaa työkkärin? Miksi?
Jos työkkäri ei oo työtä mulle valinnut nii varmaan mulla on oikeus valitakin haluanko sen vai en.

Olen sen verran outo ja vanhanaikainen, että kuvittelen työttömän työnhakijan tosiaan hakevan ja haluavan töitä, eikä vaan odottavan että työkkäri pakottaa jonnekin.
Uutta, mukavampaa työtä voi hakea vaikka ottaisikin ei-niin-ihanteellisen duunin vastaan.
Työnhakijan velvollisuus on edesauttaa työllistymistään kaikin tavoin, ja se että kieltäytyy tarjotusta työstä ei ole sitä.

nyt et ymmärtänyt; jos mä laitan hakamuksen jonnekin ja sitten kun olen haastatelussa käynyt, huomaankin että sinne en vomennäsent akia että työmatka on liian pitkä eikä kulje julkisia ( lähtisitkä itte kulkemaan pyörällä esim 60 kilsaa) ROvaniemellä on paljonkin paikoja jonne ei pääse bussilla tai junalla.
Työttömällä ku ei oo varaa sitä autonromua osta ennen ekaa tiliä.

Tätä mä rollo tarkoitin, että et kai edes sinä voi olla niin tyhmä, että haet paikkaan johon et pääse kulkemaan, oli kyse omatoimisesta hakemisesta, ei työkkärin määräämästä :)

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
joo on työssäkäyntialeueet, mutta kun tää ROVANIEMEN alue on jo pelkästään niin iso että päästä toisen o matkaa noin 20o kilsaa joten kohtuuton on matka silloin, varsinkin autotomalle. ja kun busseja ei kulje edes oka paikkaan tai jos kulkee niin yks aamula toinen illalla

Niinhän se on. Silloin ei auta muu kuin hankkia jotenkin auto, muuttaa lähemmäs, etsiä äkkiä toinen työ, osallistua työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen ettei menetä korvauksia...
Mutta näin kärjistäen: ei ole työkkärin asia miettiä, miten työnhakija kulkee työmatkat.

mieti itte, miten työtön hankkii sen, jos työttömyyskorvaus on noin 500e. ja tässä en puhu itestäni. on paljo ihmisiä jotka joutuvat kieltäytymän van siksi etteivät yksinkertaisesti voi mennä. JA muutto onkin sit hyvä ratkaisua esim puolen vuoden työn takia vai? mieti vähän. ja kahdessa paiaksa asunminen on kallista
No mut eihän sun työttömyyskorvauksella silloin ole elettävä, jos työtä saat. Sitten ostat auton sitä varten, että pääset tienaamaan.

eihän se palkka sieltä työstä ehti tule, voi mennä jopa 2kk ku saa ekan tilin.

Kyllä ne muutkin joutuu lainaa ottamaan auton ostoon!

et saa lainaa jos sulla ei oo työpaikkaa. ja se että työt alkaa esim huomenna ei riitä. aina ei edes puolen vuoden työ riitä
No siis otat työn vastaan. Sitten kävelet autokauppaan ja ostat muutaman tonnin auton. Siihen saat varmasti lainan, vaikka olis pienemmätkin tulot. Tai maksat visalla, jos sellainen on olemassa. Tämän kerkeät hyvin tehdä ennen kuin huomenna alkaa työ.

Mikä siinä on niin vaikeaa?

miten työtönostaa sillä 500e sen auton? ja visaa ei saa työtön
No mähän just sanoin, että ostat sen sitten, kun sulla on se työpaikka. Ei ennen sitä. Samana päivänä kun soppari on kirjoitettu alle, menet autokauppaan ja ostat auton. Ongelma?
Ja joo, visaa ei saa työtön, mutta esim. mulla on visa, vaikka olen työtön, koska olen sen hankkinut 10 vuotta sitten, kun visan sai yliopisto-opiskelija jolla oli 90 opintoviikkoa täynnä. Ja myöhemmin olen työssäollessani hankkinut toisenkin visan pahan päivän varalle. Eli heti kun on töitä, yleensä visa myönnetään.
ei autoa saa jos olet vasta tehnyt työsopimuksean. Ja miten menet sinne täihin jos sulla ei o sitä autoa. Etkö sä nyt halua ymmärtää. Jos tökköäri käske mut menemään paikkaan mikä sijaitsee 150 km päässä ja sinne ei mee aamulla kuin yks bussi ja illalla tulee takaisi toinen. tai ei kulje sitäkään. MITEN MENEN TYÖPAIKALLE EDES SITÄ SOPIMUSTA TEKEMÄÄN JOS SINNE EI PÄÄSE.

No etköhän sä pääse sinne työpaikalle sen sopparin kirjoittamaan, jos edes yksi auto kulkee päivässä. Tai sitä autoa voi lainata vaikka päiväksi kaverilta, että sen sopparin pääsee kirjoittamaan. Sitten kävelet se soppari kädessä sinne autokauppaan.

Ja jos aamulla menee yks bussi ja illalla se tulee takaisin, ja jos vuorot vielä sattuu lähes työaikaan, niin mikä ongelma?

Ja eikö Rovaniemen työssäkäyntialue ole Rovaniemi? Ei kai sieltä työssäkäyntialueelle ole 150 kilsaa vaikka miten mutkan kautta laskisi?

tutustu Rovaniemen karttaan. Kyllä van rovaniemi iso kunta

Rovaniemeen kuuluu apljn pieniä kyliä, joten äkkiä tuo matka tulee. jos mä lähden täältä tervolan rajalle, saan matkaksi melkein 80 kilsaa jo ja mä oon vasta keskustan lähellä. tosieen suuntaan sama matka lähele sodankylän rajaaon jo tulut tuo 150 kilsaa

Karenssi voidaan tuomita jos työnhakija kieltäytyy tarjotusta työsta tai koulutuksesta tai muuten ilmenee ettei hän halua vastaanottaa työtä.

Jos kieltäytyy työnantajan itse tarjoamasta paikasta johon ei ole työhönosoitusta niin karenssia ei tule automaattisesti vaikka työnantaja siitä ilmoittaisikin työvoimatoimistoon. Tällöin kuitenkin työvoimatoimisto tekee asiassa harkinnan että olisiko paikka pitänyt ottaa ja karenssi voi aivan hyvin tulla kuitenkin mutta ei siinä tapauksessa jos paikka ei työvoimatoiston mielestä ole hakijan tilanteeseen sopiva esim. haittaisi muita jo sovittuja toimenpiteitä.

Soveltuvuuden arvioiminen kuitenkin kuuluu työnantajalle ja vaikka hakija ilmoittaisi olevansa täysin epäpätevä ja taitamaton niin työnantajalla on oikeus vaatia hänet työhön.

joo on työssäkäyntialeueet, mutta kun tää ROVANIEMEN alue on jo pelkästään niin iso että päästä toisen o matkaa noin 20o kilsaa joten kohtuuton on matka silloin, varsinkin autotomalle. ja kun busseja ei kulje edes oka paikkaan tai jos kulkee niin yks aamula toinen illalla

Niinhän se on. Silloin ei auta muu kuin hankkia jotenkin auto, muuttaa lähemmäs, etsiä äkkiä toinen työ, osallistua työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen ettei menetä korvauksia...
Mutta näin kärjistäen: ei ole työkkärin asia miettiä, miten työnhakija kulkee työmatkat.

mieti itte, miten työtön hankkii sen, jos työttömyyskorvaus on noin 500e. ja tässä en puhu itestäni. on paljo ihmisiä jotka joutuvat kieltäytymän van siksi etteivät yksinkertaisesti voi mennä. JA muutto onkin sit hyvä ratkaisua esim puolen vuoden työn takia vai? mieti vähän. ja kahdessa paiaksa asunminen on kallista
No mut eihän sun työttömyyskorvauksella silloin ole elettävä, jos työtä saat. Sitten ostat auton sitä varten, että pääset tienaamaan.

eihän se palkka sieltä työstä ehti tule, voi mennä jopa 2kk ku saa ekan tilin.

Kyllä ne muutkin joutuu lainaa ottamaan auton ostoon!

et saa lainaa jos sulla ei oo työpaikkaa. ja se että työt alkaa esim huomenna ei riitä. aina ei edes puolen vuoden työ riitä
No siis otat työn vastaan. Sitten kävelet autokauppaan ja ostat muutaman tonnin auton. Siihen saat varmasti lainan, vaikka olis pienemmätkin tulot. Tai maksat visalla, jos sellainen on olemassa. Tämän kerkeät hyvin tehdä ennen kuin huomenna alkaa työ.

Mikä siinä on niin vaikeaa?

miten työtönostaa sillä 500e sen auton? ja visaa ei saa työtön
No mähän just sanoin, että ostat sen sitten, kun sulla on se työpaikka. Ei ennen sitä. Samana päivänä kun soppari on kirjoitettu alle, menet autokauppaan ja ostat auton. Ongelma?
Ja joo, visaa ei saa työtön, mutta esim. mulla on visa, vaikka olen työtön, koska olen sen hankkinut 10 vuotta sitten, kun visan sai yliopisto-opiskelija jolla oli 90 opintoviikkoa täynnä. Ja myöhemmin olen työssäollessani hankkinut toisenkin visan pahan päivän varalle. Eli heti kun on töitä, yleensä visa myönnetään.
ei autoa saa jos olet vasta tehnyt työsopimuksean. Ja miten menet sinne täihin jos sulla ei o sitä autoa. Etkö sä nyt halua ymmärtää. Jos tökköäri käske mut menemään paikkaan mikä sijaitsee 150 km päässä ja sinne ei mee aamulla kuin yks bussi ja illalla tulee takaisi toinen. tai ei kulje sitäkään. MITEN MENEN TYÖPAIKALLE EDES SITÄ SOPIMUSTA TEKEMÄÄN JOS SINNE EI PÄÄSE.

No etköhän sä pääse sinne työpaikalle sen sopparin kirjoittamaan, jos edes yksi auto kulkee päivässä. Tai sitä autoa voi lainata vaikka päiväksi kaverilta, että sen sopparin pääsee kirjoittamaan. Sitten kävelet se soppari kädessä sinne autokauppaan.

Ja jos aamulla menee yks bussi ja illalla se tulee takaisin, ja jos vuorot vielä sattuu lähes työaikaan, niin mikä ongelma?

Ja eikö Rovaniemen työssäkäyntialue ole Rovaniemi? Ei kai sieltä työssäkäyntialueelle ole 150 kilsaa vaikka miten mutkan kautta laskisi?

tutustu Rovaniemen karttaan. Kyllä van rovaniemi iso kunta

Rovaniemeen kuuluu apljn pieniä kyliä, joten äkkiä tuo matka tulee. jos mä lähden täältä tervolan rajalle, saan matkaksi melkein 80 kilsaa jo ja mä oon vasta keskustan lähellä. tosieen suuntaan sama matka lähele sodankylän rajaaon jo tulut tuo 150 kilsaa

Olen tutustunut Lapin karttaan, kun asuin Sallassa 20 vuotta =)

Mutta siis nykyiset työssäkäyntialueethan pääsääntöisesti ovat silleen, ettei matka saa mennä kohtuuttomaksi (yli 3 h per päivä). Eihän 1,5 h suuntaansa vielä paha ole. Isäntäkin käy sellaista matkaa ja pääkaupunkiseudulla moni matkustaa pitkälle toista tuntia junissa/busseissa päästäkseen töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Kyllä, jos työnantaja kertoo asiasta työkkärille.

Entinen pomoni tykkäsi vasikoida työstä kieltäytyviä. Hän siis pyysi työkkäristä nimilistan, soitti porukkaa läpi ja pyysi haastatteluun, ja vasikoi kaikki kieltäytyneet työkkärille, mikä oli mun mielestä ihan oikein :D

joo, voi tulla karenssi jos joku kielii.

ja karenssi tulee myös jos kieltäytyy työstä lastenhoidollisten ongelmien takia. ei ole pätevä peruste kieltäytyä vastaanottamasta työpaikkaa vaikka lapsille ei työn ajaksi olisikaan hoitopaikkaa. :| |O

ei se ettei ole autoa tai lapsile ole hoitopaikkaa ole koskaan ollut riittävä syy. Mulle työkkärin täti sanoi ettei hän voi sitä kirjata ylös että olen autoton, vaan työ on otettava vastan, vaikka sijaitsisi 120km päässä ( kuuluu vielä työssäkäyntialueesen) ja keskellä korpea. työtöntä EI voi pakottaa ostamaan autoa sen takia.

Työttömyysturvalaki, 8§
Työnhakijalle on työtä tai koulutusta tarjottaessa varattava kohtuullinen aika lastenhoidon järjestämiseen sekä kulkuvaikeuksien ja muiden vastaavien rajoitusten poistamiseen.

15§, 2. momentti
Työnhakijalla on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta hänelle tarjottua työtä, jos hänelle ei varata 8 §:n 2 momentin mukaisesti kohtuullista aikaa lastenhoidon järjestämiseen sekä kulkuvaikeuksien ja muiden vastaavien rajoitusten poistamiseen.

4 momentti
Työnhakija voi kieltäytyä tarjotusta työstä menettämättä oikeutta työttömyysetuuteen myös muusta kuin edellä 1-3 momentissa tai 13-14 §:ssä tarkoitetusta syystä, jos se on pätevyydeltään verrattavissa näihin.

Noiden lainkohtien perusteella kulkuyhteydet pitää olla kunnossa ennen kuin työhön voidaan velvoittaa. Ja höpö höpöä että muka voisi pakottaa työttömän ostamaan auton ja vielä velkarahalla. Kyllä ainakin meillä päin on näistä asioista yhteisymmärrykseen päästy työvoimatoimiston kanssa. Jos ei suju niin valitusta vaan eteenpäin.