karjalanpaisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokki3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokki3

Vieras
Valmiit karjalanpaistilihat odottamassa ja vain kerran sitä ennen tehnyt enkä muista miten se tapahtuu.

Eli siis pitääkö niille lihoille tehdä jotain ennen pataan laittoa? huuhdella? Ruskistaa?
JA sit voiko sinne laittaa lanttua joukkoon porkkanan ja sipulin+mausteiden kanssa, tuleeko lantusta hyvää noin lihojen kanssa haudutettuna?

Ja mitkä oli ne aloitusasteet ja minkä ajan kuluttua sitä asteita sit vähennetään ja mihin asteeseen?
Sen tiedän et sitä parempaa tulee mitä kauemmin hautuu. *edes jonkun asian tiedän*

Siinä paketissahan yleensä on ohje! Ja itse laitan aina joukkoon myös herkkusieniä, selleriä lanttua porkkaa ja sipulia! Pari mustaa pipuuria ja laakerin lehti sekä tarpeeksi suolaa. Lihoille en koskaan ole mitään tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja dee:
ruskista lihat, lisää porkkanaa ja sipulia, laakerinlehti + maustepippuria. vettä niin että lihat peittyy, uuniin n. 150-175 n.3- 4h

kiitti!
Näin teen ellei joku sano että tuota lanttuakin voi laittaa. :)
Sitä kun olisi kaapissa eikä aavistustakaan mitä siitä tekisi.

Alkuperäinen kirjoittaja kokki3:
Alkuperäinen kirjoittaja dee:
ruskista lihat, lisää porkkanaa ja sipulia, laakerinlehti + maustepippuria. vettä niin että lihat peittyy, uuniin n. 150-175 n.3- 4h

kiitti!
Näin teen ellei joku sano että tuota lanttuakin voi laittaa. :)
Sitä kun olisi kaapissa eikä aavistustakaan mitä siitä tekisi.

ihan hyvin voit laittaa! lanttua siis :D

Paketin päällä on ohjeessa lukenut että 200 astetta uuniin ja sillä oon kypsyttäny n.4h. Annan lihojen lämmitä huoneen lämmössä 30min, kuorin porkkanat joukkoon. laitan vettä että lihat ja porkkanat peittyy. Laitan kunnolla suolaa ja 2 laakerin lehtee ja 10 pippuria. suolaa saatan lisätä lopussa koska vettä joutuu lisäämään aika ajoin. Oon vielä niin nirso että leikkaan saksilla läskit pois lihapaloista.. Mutta mitä pitempään pitää uunissa sitä mureampaa lihaa tulee, nam! Tein toissa pv:nä karjalanpaistia ja toinen paketti odottaa jääkaapissa.

Huuhdo lihat ensin. Ruskistus on makuasia... Oikeasti niitä ei tarvitse ruskistaa, mutta itse tykkään, että parempaa tulee, jos ruskistaa. Sekaan voit laittaa mitä haluat...porkkanaa, sipulia..mitä vaan... Myös se lanttu käy hyvin. Ja suolaa tietenkin. Vettä niin paljon, että peittyvät ja uuniin. Muutama tunti miedossa lämmössä :p

Jos ruskistat lihat niin et tarvitse enää 3-4 tuntia uunissa.

Hyvää tulee kun laitat sipulin, porkkanan, mausteet ja lihat samaan aikaan uuniin ja lihat se rasvainen puoli ylöspäin veteen. Laitat vettä siten että lihat juuri peittyvät.

2-3 tuntia ja soppa on valmis, muista lisätä vettä välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos ruskistat lihat niin et tarvitse enää 3-4 tuntia uunissa.

Hyvää tulee kun laitat sipulin, porkkanan, mausteet ja lihat samaan aikaan uuniin ja lihat se rasvainen puoli ylöspäin veteen. Laitat vettä siten että lihat juuri peittyvät.

2-3 tuntia ja soppa on valmis, muista lisätä vettä välillä.

Lisäys:ensiksi 30 min 200 astetta ja sen jälkeen 175 astetta loppu ajasta

Tälläisellä ohjeella ite oon tehnyt.

KARJALANPAISTI (6 annosta)
700g valmiiksi paloiteltua karjalanpaistilihaa
2 sipulia
1 porkkana
2 laakerinlehteä
6 maustepippuria
2-3 tl suolaa
kiehuvaa vettä

Kuori sipulit ja leikkaa lohkoiksi. Pese, kuori ja leikkaa porkkana paloiksi. Aseta pataan kerroksittain lihapaloja, sipulia, porkkanaa ja mausteita. Kaada pataan kiehuvaa vettä niin, että lihat juuri ja juuri peittyvät. Kypsennä uunissa ensin 225 asteessa puoli tuntia ja peitä pata sitten kannella. Laske lämpötila 150 asteeseen ja anna hautua 2-3 tuntia. Tarjoa lisänä perunamuusia tai keitettyjä perunoita.

ei tarvi huuhtoa, nostele lihat paistoastiaan (älä kaada; paketissa oleva neste ei ole verta vaan sulamisvettä, karj.paisti lihat paloitellaan tehtaassa jäisinä) lihat voi ruskistaa jos haluaa, mutta ei tarvitse. laita sekaan suolaa, laakerinlehti tai 2, muutama maustepippuri, sipuli ja halutessasi 1 porkkana tai pieni pala lanttua pilkottuna. lisää vettä niin että lihat juuri peittyvät, astiassa tulisi olla kansi, niin nestettä ei tarvitse lisätä.
lämmitä uuni 200 asteeseen ja kun laitat astian uuniin käännä asteet 150. paista lihoja 1½-3h.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Minä ruskistan lihat ja anna olla uunissa kuitenkin mahdollisimman kauan niin on oikein mureata ja maut imeytynyt.

Niin minäkin... Mutta taitaa olla tässäkin asiassa yhtä monenlaista ohjetta, kuin on tekijääkin :D

Varmaan sait jo lihan uuniin, mutta ens kertaa varten, vink, vink, katso mitä siinä paketissa sanoo. Viimeksi ostamani lihat oli valmiiksi suolattuja ja tuli muuten hyvää!

Yhteistyössä