karjalanpaistista kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja millipilli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

millipilli

Vieras
Mulla on tollanen uudenkarhee valurautainen "pata" vai mikä lie jossa ois nyt tarkoitus tehdä karjalanpaisti... kuinka kauan ootte sellaisessa pitäneet uunissa ja missä lämpötilassa? Niinkö että lihat ensin ja porkkanat, lantut jne. myöhemmin mukaan?

porkkanoita ja lanttuja..minusta oikeeseen karjalanpaistiin kuuluu merisuola,lihat,maustepippuria ja sipulia.eka olen pitänyt 150 ast noin tunnin,sitten yön yli noin 90 ast..ihanaa tulee:)

Olen laittanut 150 astetta ja pitkään saa kypsyä, välillä käännellen. Sipulit ja mausteet laitan heti. Porkkanat voi laittaa heti myös, mutta jos on isot lihapalat (esim. atrialla muistaakseni on) tai pakasteporkkanaa niin sitten myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja lilli:
300 astetta ensin et kypsyminen alkaa esim. 45 min. ja 3-4 tuntia 170 astetta. mie en käytä porkkanoita enkä lanttuja

Kannattaa varmistaa padan käyttöohjesta et kestääkä noin kuumaa (300 astetta), voi meinaan paukahtaa rikki...

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja lilli:
300 astetta ensin et kypsyminen alkaa esim. 45 min. ja 3-4 tuntia 170 astetta. mie en käytä porkkanoita enkä lanttuja

Kannattaa varmistaa padan käyttöohjesta et kestääkä noin kuumaa (300 astetta), voi meinaan paukahtaa rikki...

Valurautainen pata ei paukahda rikki ;)

Jos uusi on niin eikös valurautainen Pannu/pata pitäisi esikäsitellä- eli ns. polttaa öljy siihen kiinni.