karppaajat, jos ruokana on spagettia ja jauhelihakastiketta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Meillä syötiin tänään lounaaksi (koko perhe) tomaattikastikepohjaista jauhelihakastiketta, vihreitä papuja ja tuoreita kasviksia. Päivälliseksi on A-luokan nakeista (vähän hh) ja juureksista tehtyä nakkikeittoa.

Perunaa tai spagettia ei siis syö kukaan.

Kiellät lapsiltasi perunan?:o

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja fakta:
päivitäpä tai korjaa tietosi. ihminen todellakin tarttee tarpeellisia hiilareita. niitä saa kokojyvästä jne. valkoiset jauhot, eli nk. huonot hiilarit on turhia.
Ja opettele sinä lukemaan. Minähän sanoin, että kaiken tarvitsemansa hiilihydraatin elimistö pystyy muodostamaan itse muista ravintoaineista. Eli en väittänyt, että ihminen ei tarvitsisi hiilareita vaan että hiilihydraatteja ei tarvitse ravinnosta, koska niitä voi valmistaa muista ravintoaineista. Siksi ihmisen ei tarvitse ravinnoksi käyttää hiilihydraatteja kun on riittävästi muita ravintoaineita tarjolla.

Sen sijaan rasvaa tai proteiinia elimistö ei pysty valmistamaan hiilihydraateista tai rasvaa proteiinista tai proteiinia rasvasta.

saat kyllä aika huolella mättää muita tuotteita jotta saat/lapsesi saa tarvittavat määrät esim. kuituja.

mä en edelleen usko sun väitteeseen. mä uskon että täysjyvä tuotteet on ihmiselle hyväksi.
Ja sehän nyt ei liity tähän asiaan millään lailla saatika että tämä olisi uskon asia. Se, että elimistö kykenee valmistamaan tarvitsemansa hiilihydraatit itse ei ota kantaa siihen tarvitseeko niitä syödä tai minkälaisena. Hiilihydraatteja voi halutessaan syödä, ja käytännössä niiden syömistä on mahdoton välttää, mutta niitä ei ole välttämätöntä syödä. Siitä tässä on kyse.

Sinä itse ensimmäisenä otit esille käsitteen välttämättömät ravinnosta saatavat hiilihydraatit.

päivitäpä tai korjaa tietosi. ihminen todellakin tarttee tarpeellisia hiilareita. niitä saa kokojyvästä jne. valkoiset jauhot, eli nk. huonot hiilarit on turhia.
Ja opettele sinä lukemaan. Minähän sanoin, että kaiken tarvitsemansa hiilihydraatin elimistö pystyy muodostamaan itse muista ravintoaineista. Eli en väittänyt, että ihminen ei tarvitsisi hiilareita vaan että hiilihydraatteja ei tarvitse ravinnosta, koska niitä voi valmistaa muista ravintoaineista. Siksi ihmisen ei tarvitse ravinnoksi käyttää hiilihydraatteja kun on riittävästi muita ravintoaineita tarjolla.

Sen sijaan rasvaa tai proteiinia elimistö ei pysty valmistamaan hiilihydraateista tai rasvaa proteiinista tai proteiinia rasvasta.

saat kyllä aika huolella mättää muita tuotteita jotta saat/lapsesi saa tarvittavat määrät esim. kuituja.

mä en edelleen usko sun väitteeseen. mä uskon että täysjyvä tuotteet on ihmiselle hyväksi.
Ja sehän nyt ei liity tähän asiaan millään lailla saatika että tämä olisi uskon asia. Se, että elimistö kykenee valmistamaan tarvitsemansa hiilihydraatit itse ei ota kantaa siihen tarvitseeko niitä syödä tai minkälaisena. Hiilihydraatteja voi halutessaan syödä, ja käytännössä niiden syömistä on mahdoton välttää, mutta niitä ei ole välttämätöntä syödä. Siitä tässä on kyse.

Sinä itse ensimmäisenä otit esille käsitteen välttämättömät ravinnosta saatavat hiilihydraatit.

eli puhuimme eri asioista.

Minä teen tosi usein kasvispihvejä tai höyrytän esim. keittovihanneksia. Joskus teen kukkakaalista ja parsakaalista gratiinia. www.karppaus.info Tosi hyviä ja maukkaita reseptejä.

Pari päivää sitten olin kaupassa ja n. 4 vuotias lapsi kuului hihkaisevan isälleen makaroonia. Kyllä nauratti. Noin pieni, ja tunnisti välittömästi huonolaatuisen ruoan. Ei ihmisen suolisto ole tehty viljaa varten.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä karppi:
Minä teen tosi usein kasvispihvejä tai höyrytän esim. keittovihanneksia. Joskus teen kukkakaalista ja parsakaalista gratiinia. www.karppaus.info Tosi hyviä ja maukkaita reseptejä.

Pari päivää sitten olin kaupassa ja n. 4 vuotias lapsi kuului hihkaisevan isälleen makaroonia. Kyllä nauratti. Noin pieni, ja tunnisti välittömästi huonolaatuisen ruoan. Ei ihmisen suolisto ole tehty viljaa varten.

lol. mitäs jos ostivat tummaa makaroonia.

Meillä mies ja minä karppaamme, mutta lapselle annetaan kyllä hyviä hiilihydraatteja eli täysjyväpastaa, -leipää ja -riisiä, joskus jopa perunaa. Jokainen karppaaja tietää, että lapsen elimistö vaatii enemmän hiilareita kuin aikuisen ja se tulee huomioida ruokavaliossa.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä karppi:

:D ei jumalauta mikä kommentti. tiesitkös, sitä makaroniakin saa nykyään ihan hyvälaatuisena. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja no just:
Meillä syötiin tänään lounaaksi (koko perhe) tomaattikastikepohjaista jauhelihakastiketta, vihreitä papuja ja tuoreita kasviksia. Päivälliseksi on A-luokan nakeista (vähän hh) ja juureksista tehtyä nakkikeittoa.

Kiellät lapsiltasi perunan?:o

En kiellä. Kyllä he saavat siitä mummoloissa ja muualla syödessään. Aikanaan sitten hoidossa ja koulussakin. Itse laitan mielummin ravinteikkaampaa ja maukkaampaa ruokaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minkä ikäiset lapset? Mistä saavat tarpeelliset hiilihydraatit?
Hiilihydraatti on se ainoa ravintoaineryhmä mitä ihminen ei tarvitse ulkopuolelta lainkaan. Kaiken tarvitsemansa hiilihydraatin elimistö pystyy muodostamaan itse muista ravintoaineista!

Rasvan ja proteiinin kanssa onkin sitten vähän hiljaisempaa. Niitä on välttämätöntä saada ruokavaliosta riittävästi. Hiilihydraatteja ei tarvitse lainkaan, tosin harvapa nyt täysin hiilihydraatittomalla dieetillä on.

ja höpöhöpö. Lapset tarvitsevat hiilihydraatteja kyllä, vaikka aikuiset eivät tarvitsisikaan. Lapsille suositus (taapero- ja leikki-ikäiselle) 40-60%. Surullista, jos näin tiukoilla ruokavalioilla jo tuossa iässä, kun energiantarve on suurimmillaan. Proteiineja ja rasvaa kyllä tässä maassa syötetään ihan tarpeeksi..

Oletko muuten tietoinen, että myös kasviksissa on hiilareita?

Perunan, pastan ja riisin hiilareita ei tarttee kukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Muissa juureksissahan on melkein yhtä paljon hiilareita kuin perunassa?! Miksi ette syö perunaa mutta muita juureksia sitten kyllä jos kerran tiukkoja olette..?

Muissa juureksissa on vitamiineja ja ravintoaineita sekä makua enemmän kuin perunassa.

Lisäksi esim. nauriissa ja lantussa on hiilaria alla 5 g/100g, porkkanassa reilut viisi ja punajuuressa alle 7 g/100g. Perununassa hiilaria on reilusti yli 10 %, joten ero on merkittävä myös sillä saralla.

Hiilihydraatti on se ainoa ravintoaineryhmä mitä ihminen ei tarvitse ulkopuolelta lainkaan. Kaiken tarvitsemansa hiilihydraatin elimistö pystyy muodostamaan itse muista ravintoaineista!

Rasvan ja proteiinin kanssa onkin sitten vähän hiljaisempaa. Niitä on välttämätöntä saada ruokavaliosta riittävästi. Hiilihydraatteja ei tarvitse lainkaan, tosin harvapa nyt täysin hiilihydraatittomalla dieetillä on.

Siitä kaikki lienemme yhtä mieltä, että jotakin on välttämätöntä syödä. Energian lähteiksi on tasan kolme vaihtoehtoa: hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat. Liiallinen proteiinien syönti aiheuttaa munuaisvaurioita. Liiallinen rasvan syönti altistaa sydän- ja verisuonitaudeille. Liiallinen hiilihydraattien syönti voi lihottaa. Eli viisainta on syödä kaikkea kohtuudella.

Miten muuten te, joiden mielestä ihminen ei tarvitse lainkaan hiilihydraatteja, selitätte äidinmaidon korkean hiilihydraattipitoisuuden?

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Miten muuten te, joiden mielestä ihminen ei tarvitse lainkaan hiilihydraatteja, selitätte äidinmaidon korkean hiilihydraattipitoisuuden?

En kuulu niihin, joiden mielestä ihminen ei tarvitse lainkaan hiilareita, mutta jos äm:n sisältämästä energiasta 55% tulee rasvasta, 37% rasvasta ja 8% proteiinista, antaa se minusta aika hyvän osviitan siitä, miten energiaravintoaineiden osuuksien tulisi jakautua. (www.fineli.fi)

syön pelkän kastikkeen jos siin ei oo jauhoa tms suurusteena. toki mun hiilarimäärät on alle 20g per päivä. olen tehny kesäkurpitsasta pastaa, resepti on karppaus sivulla. :)

Ei meilläkään 3vuotias poika syö perunaa kotona, tummaa riisiä ja tummaa pastaa saa toisinaan mutta pääasiassa syö meidän kanssa esim. karjalanpaistia lanttumuussin kera, keittoja ilman perunaa, pastakastiketta kasvisraasteiden kera, lihapullia höyrytettyjen kasvisten kera, välipaloina esim. marjoja, rahkaa, hedelmiä, juurespaloja, kananmunaa eri muodoissa, me ei osteta kaupasta leipää kun ehkä kerran kuussa kun poika sattuu pyytämään (sitten paketti suoraan pakkaseen ja sieltä kaivetaan viipale pojalle silloin kun sen tekee leipää mieli).

Poika saa päiväkodissa myös leipää, perunaa, makaroonia, riisiä, pullaa, sokeria, kiisseleitä, mehuja yms. mutta kotona ei osaa edes pyytää moisia, paitsi sitä leipää toisinaan.

Moni on kehunut (myös päiväkodin henkilökunta) että harvoin näkee lasta joka rakastaa näin paljon tuoreita vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja eikä kaipaa herkuikseen jäätelöitä ja karkkeja (karkkipäiväkin pidetään n. joka toinen viikko milloin me vanhemmatkin syömme karkkia) vaan poika herkuttelee esim. uuniomenalla, porkkanalla + dipillä, pähkinöillä ja kuivatuilla hedelmillä.

Yhteistyössä