karppaus.. mitä saa syödä ja mitä ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
siis mitä saa syödä ja mitä ei.

eks kasvikset ja hedeltän ole kiellettyjä tai ainaki tosi vähä
jauhithan myös kiellettyjä

sallittuja; kananmuna, pekoni, pihvi....sit??

Ei suklaata, ei lakritsaa, ei salmiakkia, ei hedelmäkarkkeja, ei sipsejä, ei olutta ei VIINAA. Ei pitkopullaa, ei sämpylää, ei piimälimppua, ei perunalimppua, ei paahtoleipää, ei munkkeja, ei viinereitä ei patonkia, ei perunamuusia ja soosia, ei keksejä, ei suolatikkuja, ei kakkua, ei kääretorttua, ei edes puuroa, ei karjalanpiirakkaa, ei marenkia, ei nonparelliakaan, ei runebergintorttua, bebe-leivosta, mutakakkua, perunaleivosta, hattaraakaan.

Ei, en karppaa. Yllämainituista syistä! :D

Kasviksia kyllä saa syödä, joitakin poikkeusta lukuunottamatta ja niitä pitääkin syödä aivoille ja lihaksille tarpeellisten hiilareiden sekä kuitujen ja tärkeiden vitamiinien saamiseksi. Et sä pelkällä lihalla ja kanamunalla elä, jos sitä luulit. :)

kasviksia ja marjoja saa kyllä syödä. Maitotuotteita rasvaisina, lihaa, kalaa, kanaa, kananmunaa, pähkinöitä, papuja.

Viikon karppauksella saa turvotuksen pois, on siitä se hyöty.

[QUOTE="...";24889125]Mitä sitten esim. lihapullien lisukkeeksi?[/QUOTE]

salaattia, keitettyjä tai paistettuja kasviksia, gratiinia, raasteita, kukkakaalimuusia, vaitoehtoja on vaikka mitä.

muista vielä välttää muroja, hilloa, marmeladia, hunajaa, talkkunaa, maitoa, kahvia, ketsuppia, sinappia, pipareita, noin kaikkia jouluruokia paitsi kinkkua, pipareita, konvehteja, jäätelöä, torttuja, kaakaota, piirakoita, pasteijoita, uuniomenoita, glögiä...
niin ja joulupuurosta otat vain mantelin.

Ei siitä tule kuin kiukkuiseksi: syö kaikkea, mutta vähemmän. Osta talousvaaka ja punnitse kaikki mitä syöt, ellei paketin päällä lue. Syö vaikka 1200 kcal plus vihannekset. (niitä saa syödä paljon, ei kuitenkaan älyttömästi).

[QUOTE="mie";24889153]mut ei kai lihapullia saa syödä, niissähän on jauhoja tai leipää taikinassa.[/QUOTE]

No haittaako se nyt jos niissä vähän on? Vai vesittyykö tuo kokonaan jos menee tippa jotain jauhoja suuhun? Tuleeko hyvä olo ja poistuuko turvotusta, jos vaan vähentää hiilihydraattien määrää (kaikki turhat sokerit pois ja vaihtais perunan/riisin/pastan useammin johonki muuhun ja vähentäis leipää).

[QUOTE="mie";24889153]mut ei kai lihapullia saa syödä, niissähän on jauhoja tai leipää taikinassa.[/QUOTE]
Sullon aika kummallisia reseptejä, ei mun tekemissä lihapullissa ole kumpiakaan ollut ikinä.

Saattaahan se vähentää turvotusta, jos vain vähentää hiilareita, mutta ei se ole sama kuin karppaus. Joku fiksumpi voi selittää, kun omasta karppauksesta on niin monta vuotta aikaa, että en enää oikein tarkasti muista, mutta: alussa yleensä vedetään hiilarit ihan minimiin, että saavutetaan ketoosi. Se on tila, jossa elimistö polttaa kroppaan kertynyttä oliko se nyt sitten rasvaa. Tätä ketoosia voi sitten jatkaa vähän omasta voinnista riippuen ja siitä miten tiukkaa karppausta haluaa harrastaa. Joillain se on 20g hiilaria päivässä, joillain kai lähemmäs 100g. Tuo 20g tulee ihan maitotuotteista sekä kasviksista, vaikka söisikin vain niitä kaikkein vähiten hiilaria sisältäviä kasviksia. Eli se vaatii ihan tosi tarkkaa tarkkailua, että saa hiilarit pidettyä sillä tasolla. Eipä tuohon 100g tasoonkaan oikeastaan vielä mitään leipää tai puuroa vielä pääse juurikaan syömään, mutta vaikkapa hedelmiä.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24889210:
Sullon aika kummallisia reseptejä, ei mun tekemissä lihapullissa ole kumpiakaan ollut ikinä.

Koitapas joskus laittaa vaikka kaurahiutaleita, tulee paljon mehevämpiä. Mä kun käytän vain paistijauhelihaa, niin pelkkä lihasta tulis aika kovia kikkareita.

kaaleja, sipulia, salaattia, kurkkua, tomaattia, herneitä, pinaattia, sieniä, munakoisoa, keräkurpitsaa, selleriä, oliiveja... vaihtoehtoja on.

Nyrkkisääntö on se, että juureksia ei kannattaisi syödä vaikka esim. porkkanasta käydään kovaa vääntöä välillä. Minä syön jonkin verran porkkanaakin.

Minä karppaan ilman lihaa.

Yhteistyössä