Karppaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vesimeloni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vesimeloni

Jäsen
31.07.2010
89
0
6
Täällä taitaa olla miljoona avausta jo aiheeseen liittyen, mutta aloitan siltikin vielä yhden. :whistle:
Mua vähän kiinnostaisi karppaus, mutta muutama asia mietityttää...

Minkä verran hiilareita tulisi syödä per pvä, jotta karppaus toimii (ja jotta elimistö saa kuitenkin tarpeellisen määrän hiilareita)?

Onko se varmasti terveellistä ja turvallista? (Jotkut sanoo, että ei ole terveellistä.)

Joka paikassa toitotetaan nykyään rasvojen liiallisesta käytöstä, varsinkin niiden "huonojen" rasvojen syömisestä... miten voi olla oikeasti totta, ettei ne rasvat olekaan pahaksi?

Kuinka "tiukkana" karppauksen kanssa tulisi olla, jotta laihtuu? Eli salliiko esim. yhden herkkupäivän viikossa, jolloin voi syödä jotain hiilaripitoisempaakin reippaammin?

Mistä löytää/näkee eri ruokien ja ruoka-aineiden hiilaripitoisuuksia helposti?

Itse olen kolmisen vuotta sitten laihtunut kiloklubissa n. 25kg ja ennen siellä aloittamista painonvartijoiden pisteillä 5kg. Pistehomma ei toiminut mulla, koska ruokamäärä jäi aina liian pieneksi ja oli jatkuvasti huono ja heikko olo. Kiloklubissa laihduin hyvin ja voin hyvin. Koko tuon laihdutuksen ajan pidin yhden herkkupäivän viikossa ja se ei laihtumista haitannut. Tuon yhteensä 30kg laihduin aika tarkkaan vuodessa.
Omaa laiskuuttani ja typeryyttäni olen onnistunut saamaan 10kg pudotetuista takaisin. :ashamed: Ja haluaisin ne pudottaa uudelleen. Mutta jotenkin en vaan saa innostuttua tuosta kiloklubista nyt uudelleen. Tai ehkä vielä innostunkin... Mutta myös muut vaihtoehdot kiinnostaa. :) Jotenkin vaan "epäilyttää" (samalla kun houkuttelee) toi karppaus, kun se sotii niin kiloklubin oppeja vastaan. Ja kk:ssa kuitenkin sain painon putoamaan hitaasti mutta varmasti ja niillä ohjeilla syömällä sain myös kohonneet verensokeri- ja kolesteroliarvot normaaleiksi.

Kiitos, jos joku viitsii ja jaksaa vastailla. :flower:

Laihduttaessa ois hyvä rajoittaa hiilareita tiukasti. Joillekin sopii ketoosi jolloin hiilareita syödään n. 20 g päivässä. Jotkut taas laihtuu korkeammalla hiilarimäärällä. Ei auta kuin kokeilla.

Itse syön nyt ihannepainoisena n. 50 g hiilareita päivässä, proteiinia n. 60 g (varo ettet syö liikaa proteiinia!) ja rasvaa sitten yli 200 g päivässä. Liikun paljon ja energiaa riittää! Kolesteroli, verenpaine ja paastoverensokeri kaikki parantuneet karppauksen myötä. Rasvaa saan lähinnä kermasta ja voista, kasviöljyjä en juuri käytä. Kalaa syön monta kertaa viikossa.

Laihduttaessa ois hyvä rajoittaa hiilareita tiukasti. Joillekin sopii ketoosi jolloin hiilareita syödään n. 20 g päivässä. Jotkut taas laihtuu korkeammalla hiilarimäärällä. Ei auta kuin kokeilla.

Itse syön nyt ihannepainoisena n. 50 g hiilareita päivässä, proteiinia n. 60 g (varo ettet syö liikaa proteiinia!) ja rasvaa sitten yli 200 g päivässä. Liikun paljon ja energiaa riittää! Kolesteroli, verenpaine ja paastoverensokeri kaikki parantuneet karppauksen myötä. Rasvaa saan lähinnä kermasta ja voista, kasviöljyjä en juuri käytä. Kalaa syön monta kertaa viikossa.

Hyppään tähän sulta kysymään että ajaako oivariini voin asemaa? Kun en saa millään ostettua normivoita.

Kroppasi kertoo sinulle totuuden eikä karppauskaan käy ihan kaikille. Kokeile siis sellaista, että viikon ajan pidät hiilareiden saantisi minimissä (20-40g), syöt puoli kiloa kasviksia (laske hiilarit!) päivässä, kohtuudella lihaa/kalaa/kanaa/kananmunaa sekä rasvaa ainakin 100g päivässä (voita, oliiviöljyä, pieniä määriä pähkinöitä). Kuulostele miltä tuntuu tuon viikon aikana, päätä sitten jatkosta.

Kauhistus, tuo 200g rasvaa/pvä kuulostaa ihan hurjalta määrältä! :O 100 grammaakin tuntuu tosi paljolta, kun on tosiaan tottunut siihen, että rasvaa tulee aina välttää.
Mutta kiitos näistä vinkeistä, voisihan sitä tosiaan kokeilla viikon-pari ja katsoa miltä tuntuu.

Lisääkin vinkkejä ja vastauksia toivon! :)

Kauhistus, tuo 200g rasvaa/pvä kuulostaa ihan hurjalta määrältä! :O 100 grammaakin tuntuu tosi paljolta, kun on tosiaan tottunut siihen, että rasvaa tulee aina välttää.
Mutta kiitos näistä vinkeistä, voisihan sitä tosiaan kokeilla viikon-pari ja katsoa miltä tuntuu.

Lisääkin vinkkejä ja vastauksia toivon! :)

Joo, se on ihan uskomatonta. Mulla kesti entisenä rasvafoobikkona kauan ennen kuin uskalsin oikeasti käyttää sitä rasvaa. Lisään voita tosi paljon ruokaan, muuten en saa tarpeeks energiaa.

Mä söin siis aika kauan n. 100 g rasvaa päivässä ja proteiinia aivan liikaa ja nyt kun olen lisännyt rasvan määrää ja vähentänyt proteiineja on olo HUOMATTAVASTI parempi ja energisempi.

[QUOTE="vesimeloni";22885707]Mutta onko tuollainen rasvamäärä oikeasti terveellistä? Se oikeasti kummeksuttaa...[/QUOTE]

mäkin olen miettinyt, että eikö sillä "tuki" suonet?

*olen juuri tekemässä viikon ruokalistaa karppauksen mukaan* ajattelin kokeilla minäkin.

Aloitin karppauksen viikko sitten -4kg lähtenyt. Oloni ei ole koskaan ollut parempi, myös siis henkinen. On tosi raikas olo. Itse en punnitse ruokia enkä laske kaloreita, luotan siihen että elimistö ilmoittaa jos ei toimi.
Karppiruoan teko on maailman helpoin juttu, voit tehdä ihan samaa ruokaa mitä muutkin mut karppiversiona.
Esim tein tänään lihapullia ja mureketta, murekkeeseen tuli vielä juustoa sisälle sekä kukkakaalimuusia. usein kyllä syön ihan vaan keitettynä vihannekset.
Salaattia vielä paljon lautaselle niin hyvä tulee. Kahvissa käytän punaista maitoa ja ruoanlaitossa aitoa voita ja kermaa.
Salaatteihin lisäksi öljyä vaikka.

[QUOTE="pii";22885834]mäkin olen miettinyt, että eikö sillä "tuki" suonet?

*olen juuri tekemässä viikon ruokalistaa karppauksen mukaan* ajattelin kokeilla minäkin.[/QUOTE]

Monesti tutkimuksissa on todettu, että se ei tuki suonia vaan jopa pienentää koresteroliarvoja

[QUOTE="vieras";22885963]Ketokarppauksella saan tehokkaasti kiloja pois. Hiilarit max 20g/pvä.
Voita pekonia, kermaa, juustoa, leikkeleitä, broileria...NAM![/QUOTE]

Ihan vaan ettei kukaan pelästy, niin ei se ketokarppauskaan tuota tarkoita että mitään muuta ei voi syödä ;) Mä syön sitä mikä maistuu ja pekonit ei maistu, eikä kananmunakaan.

Mä syön nyt karpatessa enemmän kasviksia kuin ikinä aiemmin.

Mitä terveellisyyteen tulee, niin yleensähän karpataan, koska halutaan laihtua. Ja useinhan se lihavuus on tullut siitä, että mättää enemmän kuin on suotavaa. Ja kun mättää sipsejä suklaata pullaa ja ties mitä, niin eikö siitä muka saa pahaa rasvaa? Väitän, että laihduttaminen karpaten kuitenkin on terveellisempää kuin lihominen mässäten ;)

[QUOTE="vieras";22886157]Mä syön nyt karpatessa enemmän kasviksia kuin ikinä aiemmin.

Mitä terveellisyyteen tulee, niin yleensähän karpataan, koska halutaan laihtua. Ja useinhan se lihavuus on tullut siitä, että mättää enemmän kuin on suotavaa. Ja kun mättää sipsejä suklaata pullaa ja ties mitä, niin eikö siitä muka saa pahaa rasvaa? Väitän, että laihduttaminen karpaten kuitenkin on terveellisempää kuin lihominen mässäten ;)[/QUOTE]

Jos karppauksen jälkeen palaa entiseen lihoaa aina takaisin. Siksi monet karpit onkin elämäntapakarppeja. Eli aika moni jää kiinni karppaukseen koska siinä on niin valtavasti hyviä juttuja. Ja karppaushan ei ole rasva- tai proteiinidieetti. Kumpaakaan ei voi mätätä miten sattuu, varsinkaan prodea. Ja kaikille ei tämäkään valio sovi mutta hirveän moni huomattavasti ylipainoinen on laihtunut SYÖMÄLLÄ kymmeniä kiloja.

[QUOTE="vieras";22886743]Tämän minäkin haluaisin tietää?Ja vielä sen että jos pitää kuitenkin yhden hiilaripitoisemman herkkupäivän viikossa niin vesittyykö koko homma??[/QUOTE]

Miten voita ei voi ostaa?

Laskin juuri kiloklubissa mun kalorit ja hiilihydraatit, vaikka en ole syönyt pasta , peruna, ym, niin kasviksista tulee kuitenkin hiilareita....
Täytyypä tankata iltapalaksi jotain rasvaista....

Yhteistyössä