Karttakieli? *kuvia*

Vilma vasikka

Jäsen
06.04.2010
879
0
16
Meillä tuo diagnosoitiin pojalla keväällä, ja mua epäilyttää. Kieli on ollut laikukas ja välillä rakoilla nyt 7kk lukuunottamatta kahta viikkoa, kun poika oli antibioottikuurilla. Nyt kun toinen kuuri loppui, alkoi kieli pahentua ja poika herää 7-10 kertaa yössä itkemään ja näyttää, että suu on kipeä :| Mä oon soittanu joka paikkaan, eikä missään tehdä mitään, jos tilanne menee pahempaan suuntaan ja poika lopettaa syömisen, niin sitten osastolle :(

Tuossa muutama kuva kielestä, laikut saattaa "elää" yli sentinkin päivän aikana ja välillä ne on ihan kirkkaan punaisia ja lähes vereslihalla :/ Eli näyttääkö tuo nyt karttakieleltä, vai joltain muulta?

Karttakielihän voi olla laikkujen kohdalta toisinaan arkakin sen ohuen limakalvon vuoksi. Pahalaatuiseksi se ei onneksi ikinä muutu.

Mutta olisiko mahdollista, että kyseessä olisi punajäkälä? Tällöin kortisonivoiden helpottaa kipua:)

3. ja 5. kuva ainakin näyttää karttakieleltä, meillä pojalla on karttakieli.

Meillä ei kuitenkaan rakoilla ole ollut. 2.5 vuotiaana alkoi helpottamaan ruokailun ja kipuilun kanssa. Silloin kun rajat siirtyy valittaa että kieli on kipeä. Mutta enää nuo "rajatkaan" eivät kovin usein siirry.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Karttakielihän voi olla laikkujen kohdalta toisinaan arkakin sen ohuen limakalvon vuoksi. Pahalaatuiseksi se ei onneksi ikinä muutu.

Mutta olisiko mahdollista, että kyseessä olisi punajäkälä? Tällöin kortisonivoiden helpottaa kipua:)

Mua vaivaa eniten se, että kun tuo kieli on noin kauan ollut tuollainen (eikös karttakielen pitäisi parantua välillä ) ja sitten, eihän antibiootin pitäisi vaikuttaa siihen millään lailla :| Me ollaan käyty todella monella lääkärillä, eikä tätä tällähetkellä tutkita enää, vaikka yöt on tuskaa ja päivisin poika vaan itkeskelee. Yöt nukutaan pronaxenilla vähän paremmin.

No mun silmään näyttää karttakieleltä, kun itselläni on moinen vaiva myös. Ei siitä muuten oikein mitään haittaa ole, mutta ärtyy helposti kipeäksi esim. flunssan iskiessä päälle. Myös esim. kiwi-hedelmä saa kielen kipeytymään, toisinaan tomaatti, sitrus-hedelmät ja muut happamat hedelmät. Ja ihan lapsesta asti on mulla tuo ollut ja aina enemmän tai vähemmän päällä; koskaan ei näytä kieli ihan normaalilta tasaiselta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma vasikka:

Mua vaivaa eniten se, että kun tuo kieli on noin kauan ollut tuollainen (eikös karttakielen pitäisi parantua välillä) ja sitten, eihän antibiootin pitäisi vaikuttaa siihen millään lailla :| Me ollaan käyty todella monella lääkärillä, eikä tätä tällähetkellä tutkita enää, vaikka yöt on tuskaa ja päivisin poika vaan itkeskelee. Yöt nukutaan pronaxenilla vähän paremmin.

Niin oliko otettu bakteeriviljelyä? Jos vaikka oliski tuota em.jäkälää..ainaki sais lääkkeen. Joo kyllähän karttakieli on ajoittain paheneva(kuten jäkäläkin), mutta ikävä kyllä hoidollisesti hankalampi. Ootteko kääntyny ihan hammaslääkärin puoeen(varmaan tietty ekana, mut silti) ? Hammaslääkärissä saa ainakin apua ja neuvoja+tarvittavat reseptit lääkkeisiin:)

meillä on nyt 3v poika jolla paljon ollut ab kuureja ja korvatulehduksia elämänsä aikana. karttakieli huomattiin n.1½-2v iässä. välillä on kausia että kieli on ihan normaalin näköinen ja välillä taasen juur tuollainen kun kuvissa. meillä lapsi vain ei ole ikinä valittanut että on kipeä. lääkräit on sanoneet että kieli voi olla kipeä joillakin. olen pistänyt merkille että sillon kun on joku tulehdus päällänsä niin kieli on pahempi.

Mua vaivaa eniten se, että kun tuo kieli on noin kauan ollut tuollainen (eikös karttakielen pitäisi parantua välillä) ja sitten, eihän antibiootin pitäisi vaikuttaa siihen millään lailla :| Me ollaan käyty todella monella lääkärillä, eikä tätä tällähetkellä tutkita enää, vaikka yöt on tuskaa ja päivisin poika vaan itkeskelee. Yöt nukutaan pronaxenilla vähän paremmin.

Niin oliko otettu bakteeriviljelyä? Jos vaikka oliski tuota em.jäkälää..ainaki sais lääkkeen. Joo kyllähän karttakieli on ajoittain paheneva(kuten jäkäläkin), mutta ikävä kyllä hoidollisesti hankalampi. Ootteko kääntyny ihan hammaslääkärin puoeen(varmaan tietty ekana, mut silti) ? Hammaslääkärissä saa ainakin apua ja neuvoja+tarvittavat reseptit lääkkeisiin:)

Viljely otettiin ja sieltä löytyi vain hiivasieni, jota ei kuulemma hoideta mitenkään. Monella hammaslääkärillä on käyty ja lastenlääkäreitäkin on ollut useita, eli poikahan lopetti kieli-oireilun alkaessa syömisen ja on syönyt keväästä lähtien vain jauhopuuroa ja jugurttia, antibioottikuurien aikana syö paremmin ja maistaa uusiakin ruokia.

luin vielä ketjua läpi tarkemmin. meillä poika on aina ollut huono syömään hedelmiä ja esim tomaattia yms.. joka kirvelee. en ole ikinä ajatellut että sehän voi johtua tuosta kielestä kun ei niitä suuhunsa suostu laittamaan.

Viljely otettiin ja sieltä löytyi vain hiivasieni, jota ei kuulemma hoideta mitenkään. Monella hammaslääkärillä on käyty ja lastenlääkäreitäkin on ollut useita, eli poikahan lopetti kieli-oireilun alkaessa syömisen ja on syönyt keväästä lähtien vain jauhopuuroa ja jugurttia, antibioottikuurien aikana syö paremmin ja maistaa uusiakin ruokia. [/quote]

Meille eräs lääkäri sanoi että karttakieleen tulee paljon herkemmin hiivasieni. Ja hiivasieni kielessä on TODELLA kipeä! Me saatiin kyllä voide silloin kielen hiivasienen hoitoon, koska poika ei suostunut syömään mitään!! Eli tuon hiivasienenkään takia poikasi ei saata syödä kunnolla ja itkee koska pelkkä kielen liikuttaminen sattuu! :/

Alkuperäinen kirjoittaja nedee:
Viljely otettiin ja sieltä löytyi vain hiivasieni, jota ei kuulemma hoideta mitenkään. Monella hammaslääkärillä on käyty ja lastenlääkäreitäkin on ollut useita, eli poikahan lopetti kieli-oireilun alkaessa syömisen ja on syönyt keväästä lähtien vain jauhopuuroa ja jugurttia, antibioottikuurien aikana syö paremmin ja maistaa uusiakin ruokia.

Meille eräs lääkäri sanoi että karttakieleen tulee paljon herkemmin hiivasieni. Ja hiivasieni kielessä on TODELLA kipeä! Me saatiin kyllä voide silloin kielen hiivasienen hoitoon, koska poika ei suostunut syömään mitään!! Eli tuon hiivasienenkään takia poikasi ei saata syödä kunnolla ja itkee koska pelkkä kielen liikuttaminen sattuu! :/[/quote]

Mä oon taistellu tämän ongelman kanssa kauan ja perjantaina viimeksi soittelin suupolille, eikä sieltäkään apua tule :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
luin vielä ketjua läpi tarkemmin. meillä poika on aina ollut huono syömään hedelmiä ja esim tomaattia yms.. joka kirvelee. en ole ikinä ajatellut että sehän voi johtua tuosta kielestä kun ei niitä suuhunsa suostu laittamaan.

Meidän poikakaan ei muuten suostu tomaattia syömään ja tajusin juuri nyt että mistä johtuu!! Tai siis voi johtua.

Meille eräs lääkäri sanoi että karttakieleen tulee paljon herkemmin hiivasieni. Ja hiivasieni kielessä on TODELLA kipeä! Me saatiin kyllä voide silloin kielen hiivasienen hoitoon, koska poika ei suostunut syömään mitään!! Eli tuon hiivasienenkään takia poikasi ei saata syödä kunnolla ja itkee koska pelkkä kielen liikuttaminen sattuu! :/

Mä oon taistellu tämän ongelman kanssa kauan ja perjantaina viimeksi soittelin suupolille, eikä sieltäkään apua tule :kieh: [/quote]

joo kyllä kielen sieneen on lapsillekkin lääkettä. sellaista geliä mitä laitetaan. ainakin me ollaan sellaista saatu.

Ai suun hivvasienitulehdusta ei hoideta? Oho, kyllä se on melkosen kivulias ihmisellä ku ihmisellä ja vaatii hoitoa. Ainaki sienilääkitys päälle (ja ensiavuksi maustamatonta jogurttia), jotta pikkuisen olo helpottuu. Ja kaikkea sokeria vältettävä. Vaikka itsestäänselvyyksiähän nämä ovat.

Mä oon taistellu tämän ongelman kanssa kauan ja perjantaina viimeksi soittelin suupolille, eikä sieltäkään apua tule :kieh: [/quote]

Uskomatonta!! Jokaisella lääkärillä on niin eriävät näkemykset asioihin :/ Mutta koita saada tuo hiivalääke ja kokeile tepsiikö se.

Yhteistyössä