Käsidesi pois vapaasta jakelusta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WompaTiger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä poika koulusta tullessaan laittaa kotona käsidesiä ja jos ollut sellasissa tilaisuuksissa missä paljon väkeä, myös kauppa ym. reissujen jälkeen laitetaan. Poika ny ekalla koulussa ja pienestä viime syksyyn oli aina kipeä mut tänä talvena yksi lievä flunssa vaikka koulussa riehunu kuume-ja mahataudit. Oli mm. ennen joulua sellasta kuumetautia et nousi 40 kuume joka kesti viikon mut poika ei sairastunut vaikka 43 oppilaasta 26 oli pois. Kyllä mä oon alkanut uskoa ton käsidesin käyttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaus:
Meillä ei muuten ole käytössä mut kieltämättä tekis välillä mieli kaivaa esille esim perhekerhossa tai sieltä poistuttaessa kun aina joku raahaa kipeän lapsen sinne ja sit saa pelätä et onko omat pian räkätaudissa. Äskenkin kävi kaveri kylässä lapsensa kanssa eikä huomannut soitellessa mainita et räkä valuu ja sit lapsi pyyhki räkää kämmenselkäänsä ja jatko leikkimistä enkä viittis joka lelua ruveta jynssäämään.

Miten se käsidesi ois tossa tilanteessa auttanu? Käsidesiä joka kerta kun koskee naamaansa?

Niin ja pitää vielä lisätä että käsidesi on aivan tajuttoman hyvää ainetta kun pitää saada permanent tussia pois lakatusta puupinnasta :whistle:
Tai ipanasta irti kultatussi-taiteilun jälkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä poika koulusta tullessaan laittaa kotona käsidesiä ja jos ollut sellasissa tilaisuuksissa missä paljon väkeä, myös kauppa ym. reissujen jälkeen laitetaan. Poika ny ekalla koulussa ja pienestä viime syksyyn oli aina kipeä mut tänä talvena yksi lievä flunssa vaikka koulussa riehunu kuume-ja mahataudit. Oli mm. ennen joulua sellasta kuumetautia et nousi 40 kuume joka kesti viikon mut poika ei sairastunut vaikka 43 oppilaasta 26 oli pois. Kyllä mä oon alkanut uskoa ton käsidesin käyttöön.

Saman asian ajaisi kunnollinen käsien pesu lämpimällä vedellä ja pesunesteellä samoissa paikoissa. Kyse on siitä, että harva lapsi (saati aikuinen) viitsii ja malttaa pestä käsiä niin huolellisesti, kun käsidesiä on niin kätevä lurauttaa hyppysiin.

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:

Saman asian ajaisi kunnollinen käsien pesu lämpimällä vedellä ja pesunesteellä samoissa paikoissa. Kyse on siitä, että harva lapsi (saati aikuinen) viitsii ja malttaa pestä käsiä niin huolellisesti, kun käsidesiä on niin kätevä lurauttaa hyppysiin.

ja kädet pitää olla erittäin kuivat käsienpesun jälkeen ennen kuin sitä käsidesiä lurauttaa.

Ei meilläkään kotona käytetä. Laukussa se on kätsy esim. kun käy kaupassa eikä pääse pesee käsiä ja sit vaikka syö jotain niin silloin. Ja meillä ei kyllä millään antibakteerisilla ja desinfioivilla aineilla pestä kotona. Varmaan sitte kotona käytettäis jos ois vatsatautia mut mietin et mitä hyötyä siitä oikeesti kuitenkaan olis kun se tauti varmasti ois tarttunu/tarttuu kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Mie käytän kans kotona sillon kun on mahatauti tai kova räkätauti että joutuu eritteitten kanssa läträämään.

Mun mielestä tuokaan ei ole normaalia kotikäyttöä jokapäiväisessä arjessa vaan erityistilanne. Oksennusten siivoamisen jälkeen se huojentaa ällöttävää oloa, kun suorastaa haistaa bakteerien tuhoutuvan. Mutta, jos ei nyt päälle oksenneta, niin kertakäyttöhanskoja voi käyttää oksennuksen siivoamiseen.

sitäkin eskari vuonna kokeiltiin ja poika oli joka jeesuksen viikko kipiä mut nyt ei joten jotain vaikutusta tuolla on. Poika on syntynyt keskosena ja keuhkot vieläkin huonot joten kaikkea tässä on kokeiltu. En nyt hysteerinen tuon asian suhteen ole mutta jokaisella on omat mielipiteensä.

sitäkin eskari vuonna kokeiltiin ja poika oli joka jeesuksen viikko kipiä mut nyt ei joten jotain vaikutusta tuolla on. Poika on syntynyt keskosena ja keuhkot vieläkin huonot joten kaikkea tässä on kokeiltu. En nyt hysteerinen tuon asian suhteen ole mutta jokaisella on omat mielipiteensä.

Siinä tapauksessa tuokaan ei ole normaali kotitilanne, vaan erityistarpeinen, herkästi sairastuva lapsi. Sama juttu esim. syöpäsairaiden kohdalla, jolloin infektiot on oikeasti vaaraksi eikä luonnollista vastustuskykyä kertakaikkiaan ole.

Meillä on kyllä reissussa(siis kaupoissa, leikkipuistoissa ym), jos ruokaillaan, käytetty ihan noita puhdistuspyyhkeitä käsien puhdistamiseen jos ei pesumahdollisuutta ole...eihän se desi noihon likasiin käsiin auta...siis puhdista sitä esim hiekkaa tms. pois

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Käsidesiangstin huomaa hyvin sairaalassa osastoilla, kun vierailijat kulkevat niin sujuvasti käsidesipullojen ohitse :xmas:

Itse kyllä töissä ja vierasilla käytän käsidesiä ihan angstitta LAITOKSISSA, jotka by the way ovat saaneet nimensä siitä, että ne eivät ole normaaleja kotioloja, vaan laitoksia.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Käsidesiangstin huomaa hyvin sairaalassa osastoilla, kun vierailijat kulkevat niin sujuvasti käsidesipullojen ohitse :xmas:

Itse kyllä töissä ja vierasilla käytän käsidesiä ihan angstitta LAITOKSISSA, jotka by the way ovat saaneet nimensä siitä, että ne eivät ole normaaleja kotioloja, vaan laitoksia.

Ihanko totta :o

:headwall:

Kyllähän mä sen nyt tajuan, enkä väittänytkään muuta. Mutta kun pitkään on aikaa viettänyt osastolla, niin on saanut huomata että ehkä noin 90% osastolla olevien lasten vanhemmista EI käytä käsidesiä, lukuunottamatta pitkäaikaissairaiden lasten vanhempia. Muiden mielestä se nyt on vaan hömpötystä, kun käsipesukin riittää. Tosin useimmat ihmisistä ei osaa edes käsiään pestä sillä tavalla, että ne oikeasti puhdistuisivat sieltä mistä pitää :D

Alkuperäinen kirjoittaja akka:
meillä paskatutiaikaan se on käytössä ja kun tullaan sellaisita lasten paikoista jonne kusipäät vie omia paskatassujaan puolikuntoisina.

kusipäät... paskatassujaan... just just

No onhan se ihan totta, että liian monet vie lapsiaan puolikuntoisina päivähoitoon.

En nyt kusipäiksi ehkä kutsuisi, mutta ajattelemattomiksi ja itsekeskeisiksi. Ja lapset on puolikuntoisia tai kipeitä, ei paskatassuja.

Mutta on tuossa ihan pointtia, se että liian moni tuo kipeitä lapsia hoitoon ja muutenkin itse liikkuu liian kipeänä ihmisten ilmoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Alkuperäinen kirjoittaja hongankolistaja:
Niin ja sit jotku vetää sit viinanhimossa naamaan sairaaloissa ym. Se oli musta jo kaiken huippu! :laugh:

Yksi puliukko oli hyvin tyytyväinen itseensä, kun oli onnistunut vetämään sairaalassa pullollisen värjättyä käsidesiä. Parta oranssina muikisteli. Paha vain, ettei se ollut alkoholia vaan klooriheksoolia :)

Muistaakseni klorhexol -liuos on suurimmaksi osaksi etanolia.
Mut en mä sitä siltikään jois...

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja akka:
meillä paskatutiaikaan se on käytössä ja kun tullaan sellaisita lasten paikoista jonne kusipäät vie omia paskatassujaan puolikuntoisina.

kusipäät... paskatassujaan... just just

No onhan se ihan totta, että liian monet vie lapsiaan puolikuntoisina päivähoitoon.

En nyt kusipäiksi ehkä kutsuisi, mutta ajattelemattomiksi ja itsekeskeisiksi. Ja lapset on puolikuntoisia tai kipeitä, ei paskatassuja.

Mutta on tuossa ihan pointtia, se että liian moni tuo kipeitä lapsia hoitoon ja muutenkin itse liikkuu liian kipeänä ihmisten ilmoilla.

No mut minkäs teet kun ei ole hoitajaa? Kaks muksua kun on , niin voi esittää, että ne on vuoronperään kipeät -saa olla 3 päivää per lapsi kotona. Mut en mä saa tösitä sairauslomaa jos mulla on yskä tai nuha. Vasta kun on kuumetta.
Nim. Viime syksynä oltiin kipeitä lokakuusta jouluun.

Meidän pojalla oli viikko sitten oksennustauti ja saman tein otin käsidesin käyttöön. Eipä tullut muille sitä. jotain siis auttoi.. mut ei meilläkään muuten sitä oo käytössä!

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
No mut minkäs teet kun ei ole hoitajaa? Kaks muksua kun on , niin voi esittää, että ne on vuoronperään kipeät -saa olla 3 päivää per lapsi kotona. Mut en mä saa tösitä sairauslomaa jos mulla on yskä tai nuha. Vasta kun on kuumetta.
Nim. Viime syksynä oltiin kipeitä lokakuusta jouluun.

En mä yskästä ja nuhasta puhunutkaan. Vaan siitä että moni tuo vielä kuumeisia lapsia hoitoon, tai liian nopeasti kuumeen jälkeen. Tai sellaisia, jotka ei ole oksennustaudista kunnolla parantuneet, ja yrjöävät vielä hoidossa. Tai menee itse ripulitoipilaana tai tyhmimmän ripuloivina töihin.

Mä en tiedä kuinka paljon nää tapaukset tulee muiden hoitolasten vanhempien tietoon, en usko että läheskään kaikki.

Ja mun mielestä on vaan niin idioottimaista ajatella, että vie lapset hoitoon kun ei ole hoitajaa, vaikka ne ei ole hoitokunnossa. Sillä siellä hoidossa niin paljon niitä pöpöjä onkin, kun tulee liian aikaisin hoitoon ja levittää muille tauteja ja sairastuu itsekin helpommin niihin toisten puolikuntosten tuomiin pöpöihin, kun elimistö on vielä heikoilla. Ei oo ihme, että on sitten koko ajan kipeänä.

Töissä käytän minäkin ja tautiepidemian iskiessä kotona.
Pyritään että pöpö ei tarttuis,kuten esim nyt on esikko kaameessa kurkkukivussa,kuumeessa ja oksentaa.
Edellispäivänä 1,5 vee ollut leikkauksessa ja alavatsan tikit ei varmasti hyvää tykkäis oksentamisesta.

Ja kun lapsia on 6 kaikenkaikkiaan,pyrin tautien iskiessä tekemään kaikkeni ettei kaikki sairastuis.
Eli käsidesi kunniaan!
Meillä auttanut ainakin.

Yhteistyössä