KÄSITYÖIHMISET APUA! Miten kavennan housut onnistuneesti? Mites vetoketju korjataan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ompelutaidoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ompelutaidoton

Vieras
Ensinnäkin: minun on todella vaikea löytää mieluisia housuja. Tänäänkin kiersin monet kaupat -tuloksetta....

...ja koska kaupasta ei löydy sopivia, ajattelin kavennella entisiä housuja. Kaapissa on monet yhtä tai kahta kokoa liian suuret housut. Voiko niitä mitenkään kaventaa niin että lopputulos on hyvännäköinen?

Ja lempihousuistani on vetoketju rikki. Yhteen kohtaan on tullut vika ja siitä kohtaa aina lähtee liukumaan auki.... :( Voiko sitä korjata muutoin kuin vetoketjua vaihtamalla?

Minä kavennan näin ohuita housuja. Ajan muotolaskokset eteen sekä oikealle että vasemmalle puolelle. Mulla siis ongelma on liian leveä vyötärö.

Farkut olisi pakko ratkoa, leikata saumoista ja ommella uudelleen. Liian iso työ minusta. Jotain collegehousuja olen näin korjannut ja se vielä meni (mutta en tainnut jaksaa leikata ylimääräisiä saumoja). Kannataa katsoa, riittääkö sivusaumoista vai pitääkö ottaa peffasta kanssa. Ja vyötärökaistale pitää sitten lyhentää myös.

Farkkuja ja muita semmosia housuja, joissa on sauma päälle ommeltuna, on hankala kaventaa. Koko sauma pitäisi purkaa ensin. Ei auta että kaventaa vain sisäsauman puolelta, jossa tuota päälle ommeltua saumaa ei ole, vaan pitäisi kaventaa myös lahkeen ulkosaumasta.

Vetskaria voi koettaa korjata kynsilakalla. Ei pysyvä, mutta tilapäinen ratkaisu.

Vaateliikkeistä voi kysellä, jos heidän korjausompelijansa tekee myös tämmösiä entrauskeikkoja!

että olen kyllä joskus kaventanut ihan vaan raa`asti silleen, että sivusaumoista vaan kapeemmaksi. Sitten kyllä jää semmoset tönköt sinne sisäpuolelle... jsokus tulee hyvännäköinen lopputolos... mutta useimmiten ei...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Kannataa katsoa, riittääkö sivusaumoista vai pitääkö ottaa peffasta kanssa. .

miten persauksista kavennetaan?

Samalla tavalla kuin sivusaumasta. Mutta tosiaan se riippuu niin siitä, millainen se sauma on. Päälleompeleet pitää ensin ratkoa, jotta ei tule niitä möttejä.

Yhteistyössä