Kastelu ja vammaistuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "karoliina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"karoliina"

Vieras
Kelasta soitettiin, että saamme vammaistukipäätöksen hylättynä. Lääkäkärin mukaan tukea voi saada vaikka hälytyspatja tai lääkitys ei ole käytössä. Uskoin lääkärin sanaan enkä sitten edes viitsinyt itse asiaa tarkastaa. Kelasta kun sanoivat, että tukea ei voi saada jos ei ole hoito päällä. Lapsella ikää 6v ja kastelee joka yö.

Millä perusteilla ja millaiseksi ajaksi olette saaneet myöntävän päätöksen vammaistuesta kastelun vuoksi?

Mieli meni kyllä nyt maahan ja en aio jatkossa edes tukea hakea. Lausuntoon meni 30e ja lääkkeitä ei ole kyllä vara ostaa kun maksaisivat kuulemma noin 100e/kk.

hyvä tietää tuo, meillä kohta haettava päätöstä. Lääkitys on käytössä ja ei auta kuin tositosi harvoin, oikeastaan isot rahat menee hukkaan.... Meillä 6.5v kastelija, ja on nyt puoli vuotta sitten käyty ekan kerran lääkärissä asian tiimoilta

ikävää että ette saany myönteistä päätöstä. onko teillä vaipat?

Meillä on vaipat käytössä ja pissaa tulee toisinaan niin paljon, että peitto ja patjakin ovat märkiä. Lapsi itse ei haluaisi vaippaa käyttää. Hälytin oli käytössä 4kk, ja silloinkin oli vain pari kuivaa yötä. Minkä hintaisia lääkkeet teillä ovat?

Minä oon kuullut, että hylkäävät nykyään nuo jatkuvasti, oli vaiva mikä hyvänsä. Kokeilkaa valittaa, silloin voitte tuen saada.

Meillä oli ihan muut syyt tuon tuen anomiseen ja melkoista takkuamista vaati. Mutta lopulta vaiva palkittiin ja myönteinen päätös saatiin.

Me saatiin joitakin vuosia sitten hylkäävä päätös koska lääkityksen ansiosta kasteli "liian harvoin" märkiä öitä oli vain 3,6 per viikko (ilman lääkitystä oli noin 6) eli kun lääke tavallaan tehosi niin tukea ei myönnetty ?
No 6 kk jälkeen kastelu loppui en kyllä muista että ne lääkkeet olis maksanu noin paljon muistelen vajaa 100e /3kk mut siitä on tosiaan reilut 3 vuotta aikaa.

Kävin katsomassa yliopiston apteekin sivuilta niin 3kk satsi maksaa 100e. ehkä hain lääkkeet ja toivon, että auttaisi. Kela saa pitää rahansa, en jaksa alkaa takkuamaan sen kanssa.

Ajattelit jättää lapsen vaille hoitoa, kun Kela ei tue? Itse ostan takrolimuusivoiteita atooppiselle lapselleni, vaikka Kela hylkää jatkuvasti sen hakemuksen, että saisi sen erityiskorvattavana. On todella kallis rasva, pieni tuubi maksaa liki satkun, oisko siinä 30 grammaa?

Ajattelit jättää lapsen vaille hoitoa, kun Kela ei tue? Itse ostan takrolimuusivoiteita atooppiselle lapselleni, vaikka Kela hylkää jatkuvasti sen hakemuksen, että saisi sen erityiskorvattavana. On todella kallis rasva, pieni tuubi maksaa liki satkun, oisko siinä 30 grammaa?

Ilmeisesti et lukenut koko ketjua. Haen lääkkeet koska maksavat 30e/kk. En itse ollut aiemmin ehtinyt selvittää lääkkeen hintaa, kun lääkäri sanoi niiden maksavan 100e/kk ja sovittiin, että haen läkkeet apteekista vasta kun päätös tuesta tulee. Näin opiskelijabudjetilla 100e/kk on iso raha.

Lääkäri on tainnut muistellut jotain vanhoja noista saantiperusteista. Kela on viime vuosina kiristänyt myöntämisehtoja varmaan kaikkien vammaistukien suhteen. Niihin voi tutustua http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/NET/300905212853ML/$File/2luku_2.pdf?openElement

[QUOTE="karoliina";22754372]Ilmeisesti et lukenut koko ketjua. Haen lääkkeet koska maksavat 30e/kk. En itse ollut aiemmin ehtinyt selvittää lääkkeen hintaa, kun lääkäri sanoi niiden maksavan 100e/kk ja sovittiin, että haen läkkeet apteekista vasta kun päätös tuesta tulee. Näin opiskelijabudjetilla 100e/kk on iso raha.[/QUOTE]

Onhan se iso raha. Mutta jos omat rahat eivät riitä, voi sossusta saada maksusitoumuksen apteekkiin.

[QUOTE="vieras";22754380]Lääkäri on tainnut muistellut jotain vanhoja noista saantiperusteista. Kela on viime vuosina kiristänyt myöntämisehtoja varmaan kaikkien vammaistukien suhteen. Niihin voi tutustua http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/NET/300905212853ML/$File/2luku_2.pdf?openElement[/QUOTE]

Kävin tämän lukemassa ennen kuin perustin ketjun. Mutta mitä tästä oppii, kannattaa aina kaikki selvittää itse.

[QUOTE="karoliina";22754394]Kävin tämän lukemassa ennen kuin perustin ketjun. Mutta mitä tästä oppii, kannattaa aina kaikki selvittää itse.[/QUOTE]

Pidä vaan kastelupäiväkirjaa lääkkeiden aloituksen jälkeen. En nyt muista kuinka tuore lääkärintodistuksen pitää olla, laita uusi hakemus ennen kuin se vanhenee lääkeaikaisen päiväkirjan kera. Tukeahan voi hakea 6 kk takautuvasti. Ilmoitat, että se lääkärintodistus on sinne toimitettu aikaisemmin. Yleensä ei juuri noita valituksia kannata tehdä vaan kokonaan uusi hakemus.

[QUOTE="vieras";22754428]Pidä vaan kastelupäiväkirjaa lääkkeiden aloituksen jälkeen. En nyt muista kuinka tuore lääkärintodistuksen pitää olla, laita uusi hakemus ennen kuin se vanhenee lääkeaikaisen päiväkirjan kera. Tukeahan voi hakea 6 kk takautuvasti. Ilmoitat, että se lääkärintodistus on sinne toimitettu aikaisemmin. Yleensä ei juuri noita valituksia kannata tehdä vaan kokonaan uusi hakemus.[/QUOTE]

Kiitos neuvosta :)! Nyt vain täytyy selvittää kuinka kauan lääkärintodistus on voimassa. Haen heti huomenna lääkkeet ja jatkamme kastelupäiväkirjan pitoa.

Meillä saadaan vammaistukea yökasteluun n. 200 €/kk, aluksi saatiin alin vammaistuki, mutta nyt tänä vuonna ite tarkistivat päätöksen ja nostivat (meidän yllätykseksi), koska katsoivat yökastelun vaativan meiltä suhteettoman paljon hoitoa. Meillä on käytössä hälytyspatja aika-ajoin lääkärin ohjeen mukaan + tablettihoito. Lääkärin kans hoito aloitettiin 3/2010 / yökastelua ollut 9/2009 (poika silloin 5 v. täytti kohta 6 v.). Nyt poika 7 v.: käytössä aika-ajoin vaipat, hälytyspatja ja tablettihoito. Nyt ollut pari yötä kuivia.. joten toiveissa ois, jos pikkuhiljaa päästäis kuiviksi =). Ja siis meillä kela korvas 1/2010 asti, vaikka lääkärin hoito aloitettiin 3/2010, mutta sitä ennen oli käytössä kastelupäiväkirja jo 12/2009 lähtien.

Minä oon kuullut, että hylkäävät nykyään nuo jatkuvasti, oli vaiva mikä hyvänsä. Kokeilkaa valittaa, silloin voitte tuen saada.

Meillä oli ihan muut syyt tuon tuen anomiseen ja melkoista takkuamista vaati. Mutta lopulta vaiva palkittiin ja myönteinen päätös saatiin.

Näin se menee.

Meillekin sanottiin että kun on tietty aika kastelua takana ja siitä päiväkirja, saa tuen, etenkin kun lapsella on muutakin vaivaa josta jo saa vammaistukea. Lääkärit ei halua aloittaa minirin lääkitystä vaivaan lapsen muitten lääkkeitten vuoksi ja hälytin ei lasta herättänyt :D Varsin sikeäuninen tapaus.

Ei tukea heru. Pyykkivuori sen sijaan kasvaa...

JA koska lapsi ei ole enää niin pieni, tiputettiin vammaistuki perusosaan. Pienemmät reumapotilaat saavat helpommin tuen kuin nämä 'isommat'.

Muutenkin on hassua, että sairaus edellyttää säännöllistä fysioterapiaa, mutta kela ei sitä korvaa koska fysioterapia on auttanut ja ollut hyödyksi lääkityksen ohella, jolloinka sairaus on paremmassa hallinnassa- siis lapsi on 'liian terve'. JOS nämä säännölliset käynnit ja lääkkeet lopetetaan, sairaus räjähtää taas käsiin ja kelaa odottaa iso nippu kuitteja apteekista ja sairaalakäynneistä.

Yhteistyössä