kasvaako lapsi yhdessä yössä teiniksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
Kun välillä tuntuu, et alle 10v pidetään vielä ihan lapsena, ei saa olla yksin kotona, ei saa katsoa pokemonia, ei saa käydä kaupassa yms
Ja sitten yhtäkkiä se onkin valmis kokeilemaan alkoholia, käymään kaupungilla jne

Missä vaiheessa teidän mielestä se lapsi sitten kasvaa siihen alkoholin käyttöön tarpeeksi vanhaksi, ja milloin siitä tulee iso?

Annatteko te lapsille vastuuta itsestään ja elämästään pikkuhiljaa, sieltä eskarilaisesta alkaen, vähän kerrallaan, vai rysäytättekö sen vastuun ja osaamisen sit joku kaunis aamu sen lapsen naamalle, et no niin, eilen mä vielä passasin sua, mut en enää..

(älä lue tätä sanatarkasti, pikkasen kärjistettynä kirjoitettu, jos et sitä sattunut rivien välistä lukemaan :saint: )

Olen laiska ihminen ja inhoan muiden passausta, meillä joutuu tehdä itse heti kun on kynnelle kykenevä, valitettavasti.

Ja annan vapautta vähän sitä mukaa kuin sitä pyydetään. Halutaan ottaa.ja kun vastuunkanto sujuu.
alkoholia en aio ostaa alaikäiselle. tosin nuo ajat ovat vielä kaukana.

en tiedä missä iässä lapset käyvät edes kaupungilla?

eiköhän se tapahdu päivä päivältä ja kuukausi kuukaudelta =) huomaamattahan se vain tapahtuu, yhtenä aamuna herää että tuoko se on minun aikuinen lapseni :'( / =)
Alkoholin kanssa olen ollut tarkkana ja ennen 18v meillä ei luvan kanssa olla läträtty. tiedän kyllä että on kokeiltu.

Jos palstaa on uskominen, muutos tapahtuu 12-vuotissyntymäpäivänä. Silloin lapsenvahdin sijasta lapselle hankitaan siideripullo.

Meillä kuitenkin vastuu ja oikeudet ovat kulkeneet käsi kädessä siitä lähtien, kun lapsi nousi omin avuin pystyasentoon. Sillä periaatteella, että ensin lapsi osoittaa vastuuntuntoisuutensa ja sen perään saa oikeuden. Joskus nuo tapahtuvat samalla kertaa eli oikeus annetaan samalla hetkellä kuin annetaan vastuukin. Esim eräänä päivänä lapsi sai valita, ostetaanko kaupasta omenoita vai appelsiinejä. Ja kun lapsi valitsi omenat, oli kotona turha itkeä niiden appelsiinien perään: itsehän valitsi omenat. Pienin askelin on menty eteenpäin kaikki nämä vuodet ja mitä isommista asioista lapsi on oppinut kantamaan vastuun, sitä isompia vastuita hän on - halutessaan - saanut seuraavaksi.

Onko täällä ollut joku keskustelu, jossa on puhuttu alkoholin antamisesta teineille? On mennyt minulta ohi, jos on ollut, nyt viime aikoina siis.

Minä pidän varmaan lapsiani ihan liian pieninä, olen varmaan sietämätön äiti. 13-vuotiaani, pian 14, on minusta vielä ihan lapsi. =)