Kasvatusneuvoja näin perjantai-illan ratoksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jelp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jelp

Vieras
Sanokaa nyt suorat sanat mitä olen tehnyt väärin ja millä keinoin saan kitkettyä pojaltani seuraavanlaisen käytöksen:
-hän on 4 v.
-kun häntä kieltää jostakin ei ota kuuleviin korviinsa
->lopulta sitten kovennan äänensävyä ja käsken omaan huoneeseen
->niin poika suuttuu ja menee läppäisemään suutuspäissään vaiks pikkusiskoaan tai ketä vain lähellä on.
-> eli hän ei kestä kieltoa ja suuttuu siitä ja suutuspäissän läpsii jotain toista

Onko kaikki menetetty? Olenko luuseri? Ihan kamalaa käytöstä!!! Otan kiitollisena neuvoja vastaan! Saa haukkuakin!

kun tiedät että poika toistaa tuota käytöstä niin ennakoi torumisen kohdalla: ota poikaa kädestä kiinni ja talutat omaan huoneeseen tms. samalla kun torut, ennenkuin poika ehtii lyödä, nipistää tms. muita

No siis periaatteessa alle kouluikäistä ei sais laittaa yksikseen minnekään, mutta kenties teillä pojan huoneen ovi auki? Hän on pieni, eikä hän hallitse tunnetilojaan. Tuo äänensävyn koventaminen ei vissiin toimi, niin sen voi jättää pois kokonaan. Jäähypenkille 4 minuutiksi, sitten pyytämään anteeksi siskolta jne.

TÄRKEIMPÄNÄ kokisin kuitenkin sen, että sinä ennakoit tilanteita, joissa hän meinaa tehdä jotain kiellettyä. Eli jos aavistat, että kohta hän tekee jotain "tuhmaa", puutut peliin ennen kuin hän ehtii sitä tehdä ja laitat lapsen tekemään jotain sallittua ja kehut häntä.

Mielestäni pienten lasten kasvattaminen ja koirien kouluttaminen ovat aika samanlaisia toimintoja. On oltava johdonmukainen, on toimittava nopeasti ja palkinnoilla/kehuilla saa enemmän aikaan kuin rangaistuksilla. Se vaatii tiettyä hereilläoloa koko ajan, että tietää missä mennään, milloin puututaan peliin, mutta kun lapselle ei tartte ärhennellä, hänkin alkaa kokea tyydytystä siitä, että miellyttää vanhempiaan ja alkaa hakeutua niihin mukaviin ja sallittuihin aktiviteetteihin.

Ihan toinen asia on sitten se, että lasten pitää saada purkaa energiaansa ulkona jne. Ja kuten lapsilleni aina sanon: suuttuminen on sallittua heillekin. Olen sanonut, että vessaan saa mennä päästelemään kirosanoja, mutta ne rajoittuvat siihen tilaan. Omaa tyynyä saa nuijia jne. Anna ne työkalut, millä lapsi tunteitaan voi läpikäydä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei auta muu kuin tiukat rajat.
Toiseen ei saa kajota väkivaltaisesti, siitä napsahtaa heti seuraamuksia. Tiukkana.

Kysyisin vielä;mitä seuraamuksia? Huoneeseensa olen aina vienyt miettimään tai jokin lelu lähtenyt kaappiin jos ei usko kielloista huolimatta jne. eli seutaamuksia on tullutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja viiras:
kun tiedät että poika toistaa tuota käytöstä niin ennakoi torumisen kohdalla: ota poikaa kädestä kiinni ja talutat omaan huoneeseen tms. samalla kun torut, ennenkuin poika ehtii lyödä, nipistää tms. muita

Kiitos, kokeilen tätä. Pahaksi onneksi nämä kieltojen kuulemattomuus,minun äänensävyn nosto ja pojan suuttuminen ja sen jälkeinen läpsiminen tapahtuvat juuri silloin kun kiirettä,jotain muuta minun huomioni vievää tekeillä, kun kaikki olemme väsyneitä jne.jne. Hänen tapansa saada huomiota ja pahaamieltä kun kokee kaltoinkohdelluksi itsensä vaikka itse olisi tehnyt väärin.

Pääasia, että sä pysyt kiellossa etkä anna periksi. Suuttukoon! Ainahan ne suuttuu ja esim. huutaa mitä kamalimpia asioita, mutta jossakin vaiheessa tulet näkemään kasvatuksen työn tuloksen. Se tulee poikimaan! Lapsi tuntee olonsa kuitenkin turvalliseksi, jos aikuinen määrää tahdin.

Alkuperäinen kirjoittaja jelp:
Sanokaa nyt suorat sanat mitä olen tehnyt väärin ja millä keinoin saan kitkettyä pojaltani seuraavanlaisen käytöksen:
-hän on 4 v.
->niin poika suuttuu ja menee läppäisemään suutuspäissään vaiks pikkusiskoaan tai ketä vain lähellä on.
-> eli hän ei kestä kieltoa ja suuttuu siitä ja suutuspäissän läpsii jotain toista

Onko kaikki menetetty? Olenko luuseri? Ihan kamalaa käytöstä!!! Otan kiitollisena neuvoja vastaan! Saa haukkuakin!

Tiukenna kuria. Kielletystä käyttäytymisestä johdonmukaisesti aina sama rangaistus. Pysy tiukkana. Läpsimistä ei voi sallia. Sinä olet pomo.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
No siis periaatteessa alle kouluikäistä ei sais laittaa yksikseen minnekään, mutta kenties teillä pojan huoneen ovi auki? Hän on pieni, eikä hän hallitse tunnetilojaan. Tuo äänensävyn koventaminen ei vissiin toimi, niin sen voi jättää pois kokonaan. Jäähypenkille 4 minuutiksi, sitten pyytämään anteeksi siskolta jne.

TÄRKEIMPÄNÄ kokisin kuitenkin sen, että sinä ennakoit tilanteita, joissa hän meinaa tehdä jotain kiellettyä. Eli jos aavistat, että kohta hän tekee jotain "tuhmaa", puutut peliin ennen kuin hän ehtii sitä tehdä ja laitat lapsen tekemään jotain sallittua ja kehut häntä.

Mielestäni pienten lasten kasvattaminen ja koirien kouluttaminen ovat aika samanlaisia toimintoja. On oltava johdonmukainen, on toimittava nopeasti ja palkinnoilla/kehuilla saa enemmän aikaan kuin rangaistuksilla. Se vaatii tiettyä hereilläoloa koko ajan, että tietää missä mennään, milloin puututaan peliin, mutta kun lapselle ei tartte ärhennellä, hänkin alkaa kokea tyydytystä siitä, että miellyttää vanhempiaan ja alkaa hakeutua niihin mukaviin ja sallittuihin aktiviteetteihin.

Ihan toinen asia on sitten se, että lasten pitää saada purkaa energiaansa ulkona jne. Ja kuten lapsilleni aina sanon: suuttuminen on sallittua heillekin. Olen sanonut, että vessaan saa mennä päästelemään kirosanoja, mutta ne rajoittuvat siihen tilaan. Omaa tyynyä saa nuijia jne. Anna ne työkalut, millä lapsi tunteitaan voi läpikäydä.

Kiitos,otan opikseni.Meillä ei ole koiraa ja olisin muuten varmaan huono koirankasvattaja. Tuo äänensävyn nosto tulee ihan omasta ärtymyksestäni ja ennakointi olisi varmasti tehokkain keino etten itsekään ärtyisi eikä poika hermostuisi minun ärhentelystäni. MUTTA miten pystyn aina ennakoimaan. Ainakin nyt tuntuu etten aina ehdi tilanteeseen kuin vasta se on jo päällänsä. Muutoinkin tuntuu,ettei lepohetkiä juuri itselläni ole ja silloin kun sitä kipeimmin tarvitsisin tapahtuu jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja jelp:
-hän on 4 v.

Tiukenna kuria. Kielletystä käyttäytymisestä johdonmukaisesti aina sama rangaistus. Pysy tiukkana. Läpsimistä ei voi sallia. Sinä olet pomo.

Pomoutta pidänkin yllä,mutta poika laitta todella kampoihin!!! :) Ehkä toi ennakointi onkin ratkaisu meidän ongelmaan kuin kurin lisääminen,koska meillä on kyllä kuria.

Yhteistyössä