Kasvatusvastuu kaupan kassan harteillako ?

Bishkek Drama Theater

Aktiivinen jäsen
25.05.2007
2 351
0
36
Käväisin tuossa äskettäin vielä kaupassa.
Perjantai-illan huuma oli parhaimmillaan ja eräskin agressiivisesti möykkäävä maamme nuori toivo oli kassajonossa ja mäyräkoira oli valikoitunut ostettavaksi tuotteeksi. Kaveri mölysi yksinään keskisuuresti , ei pahoin mutta vähän nousujohteisesti. Nuori tyttö kassalla naputteli nopsaan hinnan koneeseen ja kaveri oli jo maksamassa kun keski-ikäinen rouvashenkilö pyysi tyttöä tarkastamaan herran iän papereista. Kaveri huusi täysillä että vittuakos sä oikein mua kyttäät , maksoi ostoksensa ja katosi ovesta. Tyttö hymyili diplomaattisesti ja jatkoi työtään rouvan mutistessan että kyllä kaikilta nuorilta kaljanostajilta pitää tarkistaa paperit.
Vaikka itsekin olen nuorison kaljoittelua vastaan - varsinkin alaikäisten - en silti lähtisi tyttöä tuomitsemaan. Uskon että meille kaikille asiakkaille oli parempi että heppu pääsi tuhoamaan aivojaan ja jos hän oli alaikäinen niin silloin mielestäni vastuu on kodilla. Voin vain kuvitella millaisen agression tuo sekopää olisi kehittänyt joko siinä jonossa tai kaupan ulkopuolella jos mäyristä ei olisi myyty. En tiedä tytön motiiveista , mutta mielestäni rouvashenkilön ei olisi pitänyt tyttöä moittia . Jokainen joutuu joskus tekemään nopeita ratkaisuja ja kaupanalan työntekijöiden turvallisuus on muutenkin melko heikkoa.
Mitäs mieltä palstasisaret- ja veljet ovat ? Tekikö tyttö väärin ?
 
Laki kieltää kaupan kassaneitien myydä alkoholituotteita alaikäiselle, joten sen puoleen, jos toinen alaikäinen oli, niin teki väärin.

Mutta mistä me tiedämme ostajan ikää? Ehkä myyjä on jo useamman kerran menneiden viikkojen/kuukausien aikana sitä ihää hältä kysynyt, joten saattoipa vaikka sen tietääkin ;)
 
Riippuu monestakin seikasta, mutta jos nyt oli vaikka joku korpi-Siwa kyseessä, mihin poliisin tulo kestää toista tuntia ja paikalla kassatyttö ja tämä vanhempi täti ihminen, niin eipä siinä viitsi rettelöimäänkään ruveta...
Ja jos oli pitkä jono, taas sama juttu, rupea siinä nyt puolen tunnin tappeluun jonkun mäyräkoirasta haaveilevan kanssa...
Sitäpaitsi 18 v näyttää NIIN nuorelta, että eipä me täti ihmiset enää edes osata arvioida kaverien ikää...
 
kyllä pitäs kysyä,jos näyttää alaikäseltä..ja meille (poliisin kertomana ) ohjeena annettu,et jos asiakas ei pysty ihmisiksi ostamaan alkoholia,niin silloin ei enää myydä.Eli jos ei pysy tolpillaan ja on muutenkin agressiivisen oloinen ( mesoo jonossa tms. ) ei myydä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taurus:
Niin ja jatkan vielä, ettei missään ammatissa voi välttää pakollisia velvollisuuksia siksi, että haluaa päästä vähällä!!


Joo , mäkin funtsin että tolla tavalla ehkä vaan haalii niitä ongelmia lisää.
Joten päättelen monen muunkin palstapersoonan tavoin että tyttö on varmaan jo tarkastanutkin ne paperit ja tietää että kundi on 18 v. Ei se kyllä mitenkään liian nuorelta näyttänyt, mutta eihän noista koskaan tiedä...
Ja varmaan ei herkkua sekään jos kaupalta lähtee luvat kassan huolimattomuuden takia.
 
Juups,luulen että oli tarkastanut paperit aiemmin...Itsekin töissä kaupassa,tosin pienellä paikkakunnalla,ja olen itsekin joutunut vastaavaan tilanteeseen...Tosin kyseessä oli keski-ikäinen mies, joka hermostui siinä määrin asiasta kun en suostunut hänelle myymään, että alkoi kiskoa irti sitä kassapöytää,tuli paniikki,kun eihän meillä ole edes mitään vartioita!!!Joten nämä ovat niitä ammatin varjopuolia,jotka on vaan kestettävä.
 
Ei tehnyt väärin vaan se mummeli teki väärin kun menee kaupan kassan puolesta möykkäämään et keneltä paperit tarkastetaan ja keneltä ei. Tiiä vaik tää tyyppi ois tytölle ollu entuudestaan tuttu ja tiennyt et on täysi-ikäinen. Ja toisekseen yleensä rajana on voimakas humalatila ettei enää myydä alkoholia.
 

Yhteistyössä