Kasvimaan perustaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hippo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hippo"

Vieras
Meillä on sen verran savinen maaperä, että kaivoin siihen noin 15-20 sentin syvyisen kuopan, jonka aion täyttää mullalla yms, kun savikossa tuskin mikään kasvaa. Maanpinnan yläpuolella on lautakehikko, jolla saan lisää paksutta kasvualustalle.

Aion heittää pohjalle ja reunoille palan juurimattoa. Tarvitseekohan minun salaojittaa loota jotenkin? Pidättääkö savimonttu liikaakin vettä? Mulla olisi läjä hiekkaa ja kiviä myös, kannattaisiko niitä laittaa montun pohjalle ennen juurimattoa?

Kasvualustan laaatikkoon ajattelin koota vähän siitä sun tästä, käytän osan siitä savimaasta, jota kaivoin pois, sitten mulla on sitä hiekkaa (semmoista hiekkalaatikkohiekan tyyppistä raekooltaan, ehkä vähän karkeampaa) ja iso läjä kompostimultaa. Se on 2-4 vuotta vanhaa, sisältää puutarhajätettä, jonkin verran pehkuna käytettyä lampaanpissaista olkea ja satsin lampaansontaa. Pärjäänköhän noilla vai tuleeko maasta liian tujua tuolla kompostimullalla? Melko typpipitoista se ainakin on, muuta en osaa sanoa. Mutta pitääkö mun siis ostaa lisäksi vielä multaa tai turvetta ja onko väliä, kumpaa?

Mä luulen että tulee liian tujua tuolla sonta ja kompostimäärällä.....
Eri asia jos kasvatat jotain kurpitsaa, niin sitten tarvitseekin tujua ja lahoavaa tavaraa tuottamaan lämpöä maatuessaan, tavallinen kasvimaa (tyyliin porkkanaa ja hernettä) ei tarvitse tuollaista voimanpesää alleen.

Sä olet todellakin kaivanut 'altaan'. :D

Savimaa kannattaa muokata sekoittamalla siihen muita aineksia, niin se päästää veden läpi. Näin mulle on neuvottu.
Tai sitten siten, että perustaa maansa reilusti siihen maanpinnan päälle, eli rakentaa kehikon (korkeutta kunnolla, niin mahtuu porkkanaiset kasvamaan) jonka vuoraa halutessaan suodatinkankaalla ja siten täyttää mullalla.

Viimeksi muokattu:
En mä kurpitsaa ajatellut, meinaan laittaa muutaman porkkanan, vähän hernettä, rivin retiisiä, salaattia jne, teen koko kasvimaata lähinnä lasten iloksi (ja omaksi riesakseni) :D

Ja tarkoitus tosiaan on, että pääosa maasta on sen ympäröivän maanpinnan yläpuolella, mutta pelkään, että porkkanankärjet joutuvat silti uimasille, jos sattuu sateinen kesä.

Taidan minäkin kiikuttaa multasäkkejä tullessani.

Mä olen vähän epävarma tapaus, mitä puutarhahommiin tulee, mun mansikkamaanikin karkasi lapasesta. Olen kyllä leikannut rönsyt, kuten ohjeistettu on, mutta meidän pihanurmi on kohta kokonaan pelkkää mansikanlehteä. Pelkäsin, että ne eivät kasvakaan, mutta päinvastoin kävi, kai niitä kasvaa kohta sisälläkin. Aggressiivisia, mokomat.

Yhteistyössä