Kasvissyöjät! Proteiininlähteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tinttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tinttu"

Vieras
Miten nuita soija/tofujuttuja käytetaan? ihan alusta pitäen neuvokaa, ostin jotain soijasuikaleita ja näyttää epäilyttäviltä. :D

kertokaa vinkkejä muihinkin kasviperäisiin proteiininlähteisiin?

Olen ihan sekasyöjä, mutta en erityisesti pidä minkään lihan mausta. Kala on hyvää, mutta alkaa yököttää useammin kuin 2-3krt viikossa :)

Syön lähes aina wokattuja kasviksia tai salaattia, en siis kaipaa mitään kasvis-makaroonilaatikoiden/lasagnen ohjetta vaan ihan miten saada näihin wokkeihin ja salaatteihin lisättyä proteiinia ilman lihaa.

Maitovalmisteita käytän, juustoista en oikein pidä, paitsi raejuustosta.

[QUOTE="vieras";24856019]Kokeile fetajuustoa salaatin sekaan. En tosin tiedä onko se proteiininlähde...

Kananmunassa taitaa olla proteiinia, joten paista kananmunaa.[/QUOTE]

en pidä fetajuustosta, liian suolaista, eikä se mitenkään erityisen proteiinipitoista taida ollakaan..Ja juu kananmunat on jo käytössä, mutta kaipaisin jotain uutta vaihtelua juurikin näistä soijavalmisteista yms "oudoista"pavuista jne.haha Ei vaan ole mitään hajua miten niitä valmistetaan. :D

Mä en sen kummemmin pidä kirjaa päivittäisistä proteiineista ja niiden syödystä määrästä, mutta joo..käytän soijaa esim. tofuna, soijarouheena, soijasukaleina yms. Papuja tulee laitettua myös jonkin verran. Kalaa syön melko paljon ja kananmunia. Mulle tulee vaan mielitekoja, ilmeisesti silloin jos en ole syönyt tarpeeksi proteiinipitoista..?
Tofu on erinomaista wokeissa, etenkin marinoitu ja kylmäsavustettu. =) Toissapäivänä tein soijabolognesea..eli korvasin jauhiksen soijarouheella. Onhan tässä kaikenlaista kokeiltu..

ite en käyttäis soijatuotteita ollenkaan, uskon että ne ei ole terveellisiä. Oletko kokeillu tehdä erilaisia papupihvejä tai -pyöryköitä, esim. falafel? Pähkinöitä ja siemeniä kantsii kokeilla salaatissa.

Tofua voi marinoida ja laittaa vaikka vokkeihin, soijarouheet ja -suikaleet käytän yleensä pastakastikkeissa. GoGreenillä on tosi hyviä erilaisia valmiiksi keitettyjä papuja, jotka hyviä sellaisenaan salaateissa yms.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Hyviä proteiinin lähteitä ovat soija, pavut, linssit, kokojyväviljat, pähkinät ja siemenet. Pähkinöitä voi mättää naposteluna pitkin päivää, ja niitähän on vaikka minkälaisia... Siemeniä voi lisätä salaattiin, kuten myös raejuustoa.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Ensinnäkin kasvisruokavalioon voi kuulua kananmuna ja maitotuotteet, vegaaniruokaan ei. Mutta ap kysyi kasvisruuista. Vähärasvaiset juustot ja maitotuotteet on hyviä proteiininlähteitä. Samoin pavut ja linssit joita saa kuivattuina ( pitää liottaa ja keittää) tai säilykkeinä, linssit kypsyy ruuassa nopeasti ilman liotusta. Eli käytä herneitä, linssejä, kidney-, valkoisia- mungpapuja, kikherneitä jne. Lisää niitä keittoihin ja laatikoihin, paista säilykepapuja ja kasviksia pannulla jne. Myös pähkinöissä on proteiinia mutta myös paljon rasvaa.

Tofua voi marinoida ja laittaa vaikka vokkeihin, soijarouheet ja -suikaleet käytän yleensä pastakastikkeissa. GoGreenillä on tosi hyviä erilaisia valmiiksi keitettyjä papuja, jotka hyviä sellaisenaan salaateissa yms.

okei miten sitä tofua marinoidaan? ja syödäänkö tofu "raakana" vai pitääkö se jotenkin kypsentää? näin alkeellisia tietoja kaipaan. :D Soijarouhe.- ja suikaleet taitavat siis vaatia jonkusortin kastikkeen ?

okei miten sitä tofua marinoidaan? ja syödäänkö tofu "raakana" vai pitääkö se jotenkin kypsentää? näin alkeellisia tietoja kaipaan. :D Soijarouhe.- ja suikaleet taitavat siis vaatia jonkusortin kastikkeen ?

Niitä saa ostaa valmiiksi marinoituina, juustohyllystä löytynee. Soijarouhe on kuin jauheliha, sitä saa ostaa kuivattuna mutta sitä keitetään n. 5min ja sen jälkeen voidaan vaikkapa ruskistaa öljyssä tai heittää suoraan kastikkeeseen.

Tofua on valmiiksi marinoituna tai maustettuna mutta jos ostat naturel, pitää olla maukas kastike tai marinadi, muuten on mautonta. Soijasuikaleet pitää liottaa kunnolla tai jää sitkeäksi, soijarouhe taas menee kastikkeessa tai keitossa sellaisenaan mutta parempaa on jos liottaa hetken. Ei kuitenkaan vaadi pitkää liottelua ja käytetään kuten jauhelihaa usein. Soijatuotteita on vaikka mitä, kokeile jos tykkäät mausta. Minä en tykkää ja vege nuoreni inhoaa, kun näyttää lihalta, mutta pavut maistuvat hänelle.

Tofua voi syödä kypsentämättömänä tai sen voi ruskistaa pannulla öljyssä tai heittää senkin suoraan kastikkeeseen. Itse olen pilkkonut tofuköntsän pieniksi kuutioiksi, joskus jopa siivuina grillannut. Silkentofu on sitten taas asia erikseen. On myös sellaista pehmeää tofua, jota ei välttämättä kannata ruskistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri;24856124:
Proteiinia on vain lihassa, kalassa, maitotuotteissa ja kananmunissa, ei lainkaan missään kasvistuotteissa, ei siis myöskään tofussa, pavuissa jne.

Älä valehtele, linsseissä on 100g linssejä noin 25g proteiinia, kidneypavuissa yms vajaat 10g / 100g. Eli on kyllä, lakkaa höpöttämästä "valelääkäri"

Alkuperäinen kirjoittaja vegen äiti;24856142:
Älä valehtele, linsseissä on 100g linssejä noin 25g proteiinia, kidneypavuissa yms vajaat 10g / 100g. Eli on kyllä, lakkaa höpöttämästä "valelääkäri"

Olen toiminut lääkärinä jo 40 vuotta ja tiedän hyvin, että kasviskunnan tuotteet eivät sisällä proteiinia.

Maitotuotteista saa hyvin proteiinia joten syö maitorahkaa ja raejuustoa päivittäin. Myös lasillinen maitoa tai piimää aterialla tekee paljon.

Linsseistä saa hyvää keittoa, itse pidän eniten sellaisista joissa on maitotuotteita tai kookosmaitoa mukana. Soijarouhetta käytän kaikessa missä voisi käyttää jauhelihaakin. Se turvotetaan ja maustetaan ennen käyttöä, helppoa pikaruokaa esimerkiksi tomaattikastikkeen ja sipulin kanssa. Soijasuikaleet taas keitetään maustetussa vedessä noin kymmenisen minuuttia. Sen jälkeen niitä voi käyttää kanasuikalaiden tilalla erilaisissa ruuissa. Itse olen käyttänyt lähinnä kastikkeissa ja keitoissa mutta toimivat myös leivitettyinä ja paistettuina.

Pavut ovat helppoja varsinkin jos ne ovat valmiiksi liotettuja. Niistä olen tehnyt pihvejä ja chili sin carnea. Tofu on lautasellani usein vain paistettuna tai erilaisissa wokeissa/risotoissa :D Valmiiksi maustetuista se savustettu versio on hyvää samoin yrttimaustettu. Pehmeä tofu sopii hyvin pirtelöihin ja erilaisiin piirakoihin kermaviiliosuuden korvaajaksi. Kannattaa käyttää reilusti myös sieniä, metsäsienistä saa kaiken lisäksi D-vitamiinia (varsinkin kanttarelleista).

Pähkinöissä ja siemenissä on myös mukavasti proteiinia ja hyviä rasvoja mutta valitettavasti myös 100g niitä sisältää aterian verran energiaa.

Soijan tilalla kannattaa kokeilla myös härkäpapurouhetta.

Hyviä proteiinin lähteitä voi etsiä vaikka täältä http://www.fineli.fi/topfoods.php?lang=fi
Valitse ravintotekijäksi proteiini ja erikoisruokavalioksi lakto-ovo-vegetaarinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri;24856172:
Olen toiminut lääkärinä jo 40 vuotta ja tiedän hyvin, että kasviskunnan tuotteet eivät sisällä proteiinia.

Niin, taitaa olla sinun tutkinnon ravitsemisosuus jo vanhentunut... Mun ravitsemistieteen opinnot ei oo vielä edes 10 vuotta. Laatu on eläinkunnan tuotteissa parempi, mutta kyllä palkokasveissa on proteiinia. ;)

Yhteistyössä