Kasvissyöjät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokotti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokotti

Vieras
Tulipa tuossa hirvipihviä syödessä mieleen kysyä, että miksi ette syö riistaa? Muutama tuntemani kasvissyöjä pitää palopuheita tuotantoeläinten huonoista oloista, minkä tähden he eivät syö lihaa. Vain yksi ei ole lapsuusvuosien jälkeen laittanut lihaa suuhunsa, sillä hän näkee lautasellaan keltaisen kananpojan tahi kosteasilmäisen lehmän, eli ajatus eläimen syömisestä sinänsä tuntuu pahalta.

Mutta te muut, entä riista? Esimerkiksi se hirvi juoksi metsässä vapaana, söi luonnon antimia, toteutti itseään täysillä. Se ei kuollut hirvikolarissa, ei ilveksen, karhun tai susilauman hampaissa vaan luotiin. Luonnonoloissa kaunis kuolema silkkaan vanhuuteen on tuskin koskaan mahdollinen, joten kuolintapana luoti ei liene sutta pahempi. Hirvi ei ole tuotantoeläin eikä itse ongittu kala ole elänyt verkkoaltaassa. Sinisorsa eli elämäänsä, kunnes sen kohtaloksi koitui haulikko ja savipata. Näitä eläimiä varten ei ole erikseen kasvatettu rehua, joten peltopinta-alaa ei kulunut hukkaan nauriinkasvatukselta. Miksi siis ei?

Totta niinkin, mutta monella meistä jotka emme syö lihaa on nimenomaan eläimen tappaminen se eettinen ongelma.

Saako kysyä tarkennusta? Liittyykö se siis jollakin tavalla ajatukseen, että "millä perusteella juuri minä päätän, saako tuo eläin jatkaa elämäänsä juuri nyt vai kuoleeko se", eli tuleeko tunne, että jotenkin menee puuttumaan luonnon kiertokulkuun tarapeettomasti?

[QUOTE="vieras";25019096]Kai kärsivän saa tuskista päästää, mutta se onkin eri asia, tarviiko sitä syödä.[/QUOTE]

Tottakai se syödään, se olis muuten tuhlausta, luonnon antimien hukkaan heittämistä. :D

Mut voisko sitä syödä sellainen joka vastustaa elukoitten tappamista?

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Mulla ainakin on niin, etta kun 15 vuoteen ei ole lihaa syonyt ja jos kerran vuodessa tulee eteen tilanne, jossa on tarjolla riistaa, niin en sita pysty syomaan, kun lihan maku ja koostums vaan allottaa liikaa. Maku- ja tottumuskysymys minun kohdallani.

Ei mulla mitään riistaa vastaan ole. Parempi syödä sitä kuin tehotuotettua elukkaa. Mutta ajatus kuolleesta eläimestä hampaideni välissä on ikävä. Jätän riistat lihansyöjille.

Lemmikissä ja villieläimessä on aika iso ero, en mä uhraa aikaani, rahaani tai tunteitani sille hirvelle jonka isäntä käy losauttaa hengettömäks, mut koiraani mä kiinnyn.

Samaan syssyyn vois kai kysyä miksei me syödä kuolleita läheisiämme?

Mä en todellakaa tarkoittanut nyt saada mitään vääntöä aikaseks eikä mulla ole vegejä vastaa mitään, kunhan joutessani juttelen.. :)

En lopettanut lihan syömistä lapsena eettisistä syistä, vaan siksi, että en pystynyt enää syömään minkään jalkaa ym. ja jonka koostumuksessa välillä tuli vastaan se, että sillä on kävelty ym. (jänteet). Ihan sama onko kävelty ulkona vai sisällä. Yhtä lailla ällöttävää. Kasviksia ei tarvitse ällötä.

Itse olen kasvissyöjä uskonnollisista syistä, joten mikään eläinperäinen juttu ei tule suuhuni...
Tunnen kyllä aika monia ihmisiä jotka ovat "kasvissyöjiä" nimenomaan ap:n mainitsema esimerkillä eli söpö pikkukanan tai putte possun epäinhimilliset elintilat. Lohtuna sitten uskottelevat sekä itselleen, että muillekin ihmisille, että meren antimet sitten ovat sallittuja...tai jos nyt kerran vuodessa sitä kinkkua voisi ottaa ihan perinteen vuoksi...

Lemmikissä ja villieläimessä on aika iso ero, en mä uhraa aikaani, rahaani tai tunteitani sille hirvelle jonka isäntä käy losauttaa hengettömäks, mut koiraani mä kiinnyn.

Samaan syssyyn vois kai kysyä miksei me syödä kuolleita läheisiämme?

Mä en todellakaa tarkoittanut nyt saada mitään vääntöä aikaseks eikä mulla ole vegejä vastaa mitään, kunhan joutessani juttelen.. :)

Juu, ihan samaa mieltä. Ihan järjetöntä ottaa joku chihuahuan ja broileria verrtailtavaksi keskenään tyyliin "mikset syö sitä omaa koiraasi kun kerran broilerikin maistuu"...

[QUOTE="veera";25019310]Itse olen kasvissyöjä uskonnollisista syistä, joten mikään eläinperäinen juttu ei tule suuhuni...
Tunnen kyllä aika monia ihmisiä jotka ovat "kasvissyöjiä" nimenomaan ap:n mainitsema esimerkillä eli söpö pikkukanan tai putte possun epäinhimilliset elintilat. Lohtuna sitten uskottelevat sekä itselleen, että muillekin ihmisille, että meren antimet sitten ovat sallittuja...tai jos nyt kerran vuodessa sitä kinkkua voisi ottaa ihan perinteen vuoksi...[/QUOTE]
No joka tapauksessa heidänkin kasvissyönnistäänkin on eläimille ja luonnolle hyötyä.

[QUOTE="Poppeli";25019342]Söisitkö vierasta koiraa? Voisitko ostaa esim mäyräkoiraribsejä lihatiskiltä? Mä koitan kai vaan sanoa että eläimiä ne kaikki on, ja saman arvoisia.(:[/QUOTE]

Itseasiassa joo, voisin syödä. Mulla ei periaatteessa ole mitään sitä vastaan et maistelisin toisten elukoita, kunhan mulla ei ole tunnesidettä siihen elukkaan.. :D

Liha kun liha.

[QUOTE="vieras";25019356]No entä jos joku toinen söisi sinun koirasi?[/QUOTE]

Siitä vaan, parempi se niin olis kun laittaa maahan mätänemään..Isäntä on vaan varannut tuosta jo nahan itelleen liivitarpeeks.. :D

[QUOTE="Poppeli";25019342]Söisitkö vierasta koiraa? Voisitko ostaa esim mäyräkoiraribsejä lihatiskiltä? Mä koitan kai vaan sanoa että eläimiä ne kaikki on, ja saman arvoisia.(:[/QUOTE]

Kysymys ei ollut mulle osoitettu, mutta vastaampa silti. Varmasti söisin, jos olisin kasvanut kulttuurissa, jossa koiraa syödään. Kai mä voisin nytkin sitä maistaa, mutta mun mielestä ei voida asettaa samalle viivalle kahta eläintä, joista toista on syöty Suomessa "aina" ja jota on pitkään kasvatettu nimenomaan ruuan lähteeksi sellaisen eläimen kanssa, joka on ollut ihmisen ystävä ja se ei ole koskaan kuulunut Suomalaiseen ruokapöytään.

Ei mun tekisi mieli syödä myöskään sammakoita, heinäsirkkoja tai käärmeitäkään, koska en ole tottunut ajattelemaan niitä ruokana. Ja vaikka kasvikset mulle maistuukin, ei myöskään houkuttelisi syödä jotain sellaista kasvinosaa tai kasvia, joka mun mielestä ole ihmisen ruokaa, mutta jota jossain muualla maailmassa syötäisiin hyvällä ruokahalulla.

Mulle koira ja lehmä eivät ole eriarvoisia, ja molemmille soisin hyvän elämän ja kivuttoman kuoleman, mutta koiraa en haluaisi syödä. Jos muuttaisin ulkomaille, varmaankin maistaisin ja pikkuhiljaa ehkä oppisinkin sitä syömään siinä missä hirveä tai possuakin.

Toisaalta vois myös miettiä, että vastustaako myös porkkanoitten tms tehotuotantoa, vai suosiiko luomua?
a015.gif

Niin että kuinka on, rajoittuuko eettisen puolen mietintä myös kasviksien tuottamiseen vai vain lihan tuottamiseen?

Minusta Amerikan intiaaneilla oli terve suhde luontoon. Kaikki käytettiin hyödyksi, mitään ei tuhlattu ja saadusta ravinnosta kiitettiin ja pyrittiin antamaan omalta osalta takaisin.

Eli se metsästettiin, joka tarvittiin. Ei enempää. Ja eläintä kiitettiin antamastaan ravinnosta. Samoin maata ja vettä. Kaikki on yhtä.

Aiemmin luulin, etten voisi tappaa ruuaksi, mutta niin kauan, kuin voin esim. kalastaa ja käsitellä kalat tai teurastaa kanat, voin syödä lihaa. Jos en niihin pystyisi, en katsoisi, että minulla olisi oikeutta syödäkään niitä. En voisi pitää kanaa pienessä munitushäkissä, jolloin en katso voivani käyttää sellaisen muniakaan. En myöskään pysty hyvillä mielin käyttämään mm. tuontitofua, -kvinoaa, -linssejä tms takaamaan proteiinintarpeeni. Silti käytän niitäkin...

Olen siis ollut täysin kasvisyöjä, joitain vuosia.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä