Katala temppu!

Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Okei. Mepä ei lueta tästä lähtien yhtään satukirjaa, ettei siitä vaan tuu näsäviisas ja pikkuvanha. Täytyy yrittää pelastaa se, mikä pelastettavissa on. Viis siitä, että poika rakastaa satuja.

:kieh: :kieh: :kieh:

Jaa, kyllä meillekin lapsille on satuja luettu, mutta ei ne ole pikkuvanhoja eikä näsäviisaita :).

:o :o :o

???

:o:o:o

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa:
Ei kukaan 3,5 vuotias käytä sanaa "kohtuuton"

Samaa mieltä. Lukuunottamatta näsäviisaita kakaroita joita onneksi on harvassa.

Siis oikeasti mä haluaisin nähdä minkälaisia KAKAROITA teillä on. Jos äiti on noin ilkeä, niin lapsesta taitaa tulla samaa sorttia. Oksettavaa käytöstä!

Meidän neiti käyttää sanontaa: Nousee tippalinssit ( Nousee tippa linssiin ) Tosin se ei taida edes ymmärtää mitä se tarkoittaa...
Onkohan sekin näsäviisas kakara, kun puhuu tollasia?

Ilkeä??? Sinulle ei kukaan koskaan ole taitanut olla ilkeä, jos edellä mainittu on mielestäsi ILKEÄÄ :D.

Ai, sun mielestä on ihan kilttiä ja normaalia haukkua muiden lapsia näsäviisaiksi kakaroiksi jonkun yhden sanan käytön perusteella? Oukei, kiva tietää, ettei se ole yhtään ilkeää...

Ai, sun mielestä on ihan kilttiä ja normaalia haukkua muiden lapsia näsäviisaiksi kakaroiksi jonkun yhden sanan käytön perusteella? Oukei, kiva tietää, ettei se ole yhtään ilkeää...

Toisten lapset nyt ovat näsäviisaita, joidenkin juntteja, jotka eivät osaa tervehtiä tai kiittää yms.
Samanlaisia on aikuisissakin =).

Tapahan se on tämäkin hiukan sivusta hivuttamalla koittaa kertoa miten meidän poika on kyllä ikäisekseen viisaampi kuin teidän lapset :D.

Höh, EI kyllä ollut tarkoitus. Yritin vain keventää mieltäni varmistamalla, etten oikeasti ollut liian julma, kun niitä kyniä imuroin. Joskus nimittäin mietin, että onko tuolla meidän sällillä liiankin kova kuri kotona...

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Mä mietin, että miksihän meidän poikaa olisi saanut kutsua, kun se 3-vuotiaana puhui mm geenimuuntelusta, hallintojohtajista ja maksansiirroista :D

Näsäviisas :attn:

Oikeesti; tässä sen näkee, että lapset on tosi erilaisia 3-4 v iässä. Jotkut on sellaisia, joita mä kutsun imureiksi: imevät itseensä kaikki uudet ja kiinnostavat termit, ja matkivat mm. aikuisten eleitä. Toiset taas...no, ne eivät tee samaa :).

Se, että aletaan syyttelemään vanhempia siitä, että he opettavat lapsensa näsäviisaiksi, on outoa. Outoa on sekin, että näsäviisaus pystytään näkemään näin virtuaalisesti, äidin parista lauseesta, itse lasta koskaan tapaamatta :D

Tuli mieleen se kerta, kun tuttuni (jonka tyttö on samanikäinen kuin omani) hätkähti sanoessani tytölle että "sano jos tulee pissahätä, vien sut puskapissalle". Mitäh, eikö hänellä ole enää vaippaa? Ei, ei ole, on ollut kuiva nyt muutaman kuukauden ajan. Alkoi kiemurtelu ja kaartelu: noo, me ei olla viitsitty painostaa Liisamaijaa, ei tämänikäisellä oo mikään kiire päästä vaipoistaan...Totesin, että painostaminen onkin väärin: ei mekään olla painostettu. "Noooh...onhan se eräänlaista painostamista" sanoi Liisamaijan äiti, "ei kukaan kaksivuotias itse vaipoistaan luovu...lapsen pitää saada olla lapsi ja nykyään lasten pitäisi kasvaa isoiksi niin nopsaan, kovat on paineet jo pienestä pitäen, ja kaksivuotias on vielä ihan pikkuinen...".
Eli kamalaa puolustautumista, kuviteltua hyökkäystä vastaan, ja syyllistämistä. Miksi? Ei kukaan sanonut tai ajatellut, että hänenkin samanikäisen lapsensa pitäisi jo olla kuiva!
Sama ilmiö toistuu mielestäni tässäkin ketjussa.

Toisten lapset nyt ovat näsäviisaita, joidenkin juntteja, jotka eivät osaa tervehtiä tai kiittää yms.
Samanlaisia on aikuisissakin =).

No ap:n tapauksessa ei ainakaan ollut mitään näsäviisasta tai junttia, miksi siitä kenenkään pitää tulla aukomaan päätään? Mun mielestä se on ilkeää samalla lailla, kun toisten lasten ulkonäön haukkuminen. Jos se sun mielestä on ihan normaalia, niin en voi kuin toivoa, ettei sun lapset ole mun lasten tuttuja, koska ne luultavasti on koulukiusaajia, jos on äidiltään oppia ottanut. "Joo totta kai sinä kultaseni saat haukkua muiden ulkonäköä tai vaatteita tai sanontoja, se on ihan normaalia" "Naapurin Silja nyt vain on vähän näsäviisas kakara, onneksi sinä kultaseni et ole"

Imurilla täälläkin uhkaillaan.
Meillä tuo 3 vee tokaisi kaupassa kun olin suklaata ostamassa, että "åiti, tuo ei taida olla terveellistä ihmiselle" :D
Ja aatelkaa miten ärsyttävä, kun vielä puhuu ihmisistä 'hän'-muodossa, eikä ikinä sano niistä 'se', tai 'tuo' :o

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä mietin, että miksihän meidän poikaa olisi saanut kutsua, kun se 3-vuotiaana puhui mm geenimuuntelusta, hallintojohtajista ja maksansiirroista :D

Oikeesti; tässä sen näkee, että lapset on tosi erilaisia 3-4 v iässä. Jotkut on sellaisia, joita mä kutsun imureiksi: imevät itseensä kaikki uudet ja kiinnostavat termit, ja matkivat mm. aikuisten eleitä. Toiset taas...no, ne eivät tee samaa :).

Se, että aletaan syyttelemään vanhempia siitä, että he opettavat lapsensa näsäviisaiksi, on outoa. Outoa on sekin, että näsäviisaus pystytään näkemään näin virtuaalisesti, äidin parista lauseesta, itse lasta koskaan tapaamatta :D

Tuli mieleen se kerta, kun tuttuni (jonka tyttö on samanikäinen kuin omani) hätkähti sanoessani tytölle että "sano jos tulee pissahätä, vien sut puskapissalle". Mitäh, eikö hänellä ole enää vaippaa? Ei, ei ole, on ollut kuiva nyt muutaman kuukauden ajan. Alkoi kiemurtelu ja kaartelu: noo, me ei olla viitsitty painostaa Liisamaijaa, ei tämänikäisellä oo mikään kiire päästä vaipoistaan...Totesin, että painostaminen onkin väärin: ei mekään olla painostettu. "Noooh...onhan se eräänlaista painostamista" sanoi Liisamaijan äiti, "ei kukaan kaksivuotias itse vaipoistaan luovu...lapsen pitää saada olla lapsi ja nykyään lasten pitäisi kasvaa isoiksi niin nopsaan, kovat on paineet jo pienestä pitäen, ja kaksivuotias on vielä ihan pikkuinen...".
Eli kamalaa puolustautumista, kuviteltua hyökkäystä vastaan, ja syyllistämistä. Miksi? Ei kukaan sanonut tai ajatellut, että hänenkin samanikäisen lapsensa pitäisi jo olla kuiva!
Sama ilmiö toistuu mielestäni tässäkin ketjussa.

AMEN! :)

Alkuperäinen kirjoittaja tina:
Imurilla täälläkin uhkaillaan.
Meillä tuo 3 vee tokaisi kaupassa kun olin suklaata ostamassa, että "åiti, tuo ei taida olla terveellistä ihmiselle" :D
Ja aatelkaa miten ärsyttävä, kun vielä puhuu ihmisistä 'hän'-muodossa, eikä ikinä sano niistä 'se', tai 'tuo' :o

Meilläkin 3½ v sanoo "hän". Ai miten ärsyttävää ja näsäviisasta :D

Mun mielestäni on aika jännää, että usein tällaiset tietyt taidot tai suuntaukset koetaan jotenkin negatiivisesti. Käykö kukaan "syyttelemässä" vanhempia, jos lapsi on liikunnallisesti lahjakas? Pidetäänkö vanhempia silloin jotenkin painostavina tai brassailijoina? Osa ihmisistä on verbaalisempia kuin toiset, eihän se kerro mistään muusta kuin siitä, että he ovat verbaalisempia. Ja osa heistä hyvämuistisia.

Meilläkin 3½ v sanoo "hän". Ai miten ärsyttävää ja näsäviisasta :D

Todellakin ;)

Välillä on ihan oikeesti ärsyttävää kun likka puhuu suomeksi usein mies-hän ja nais-hän, haluaa tehdä samalla tavalla eroa miehen ja naisen välille kuin ruotsiksi :xmas:

Minä ja mieheni olemme iäkkäähköjä (heh) vanhempia, korkeastikoulutettuja, ja ehkä jonkinlaisia älykköjäkin (ja sit tää lukee tätä palstaa, daa?!), lapsemme ainokaisemme. Ja kieltämättä joskus on tullut mieleen, että pitäisikö yrittää hikottaa, kun kaksivuotias käyttää sanaa "intelligentti", selostaa vesivoiman syntyä ym. - kaikki nämä kuitenkin kimmokkeensa kirjoista saaneita aiheita, mutta kun toista kiinnostaa, niin minusta on väärin olla selittämättä. Olen vähän huolissani, saako lapseni olla lapsi: ympäristö olettaa hänen olevan vanhempi, ja ainakin monilta muiltakin kuin puhetaidoiltaan edistyneempi.

Toisaalta: olen itse ollut aina alisuoriutuja. Olen älykäs ja nokkela, verbaalisesti lahjakas. Useimmiten on pitänyt vähän alentaa omaa tasoaan jottei vastapuoli koe itseään uhatuksi. Kamalan raskasta.

Ja luultavasti mut haukutaan tästä kommentista palstalla, mutta pitipähän sanoa. Toivoisin (erityis)lahjakkaille samanlaista ymmärrystä kuin hieman lahjattomillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Välillä on ihan oikeesti ärsyttävää kun likka puhuu suomeksi usein mies-hän ja nais-hän, haluaa tehdä samalla tavalla eroa miehen ja naisen välille kuin ruotsiksi :xmas:

Mies-hän ja nais-hän :D. Hassua. Mutta loogista, tavallaan.

Yhtä julma olen minäkin :saint:

Ihana tuo "kohtuuton" :D. Meidän samanikäinen sälli selittää että "kyllä minä kohtuullisesti päiväkodissa viihdyn, mutta joskus olen hieman levoton" ja "tässä purkassa on hyvä hinta-laatusuhde", jne. Imee aikuisten termejä itseensä kuin sieni.

:laugh:

Mun mielestäni on aika jännää, että usein tällaiset tietyt taidot tai suuntaukset koetaan jotenkin negatiivisesti. Käykö kukaan "syyttelemässä" vanhempia, jos lapsi on liikunnallisesti lahjakas? Pidetäänkö vanhempia silloin jotenkin painostavina tai brassailijoina? Osa ihmisistä on verbaalisempia kuin toiset, eihän se kerro mistään muusta kuin siitä, että he ovat verbaalisempia. Ja osa heistä hyvämuistisia.

Niinpä! En muista kuulleeni muuta kuin ihastuneita "oho, noin pieni ja osaa jo!"- kommentteja siitä, kun ystäväni poika oppi juuri 2 v täytettyään ajamaan pyörällä ilman apupyöriä.
Mutta jos samanikäinen lapsi sanoo "aikuisten sanan" niin johan on näsäviisas lapsi, vanhempiensa ärsyttävä tuotos kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:

Mies-hän ja nais-hän :D. Hassua. Mutta loogista, tavallaan.

Lapsen kielellistä kehitystä on innostavaa seurata. Esim. taivutusmuodoissa lapsi usein alkuun hakee sen muodon, mikä olisi kielen muiden sääntöjen mukaan oikein, mutta joka on jostain syystä poikkeava (esim. kirves-kirvekset).

Ihan oikein teit! Niin mäkin oisin tehnyt.
Oonpa kerran heittänyt lelut "roskikseen", kun ei esikoinen siivonnut niitä lattioilta pois... Toiki vein ne oikeasti varastoon, että mä oon tosi julma äiti...

Juurikin samaa ajattelin!

Lapsen kielellistä kehitystä on innostavaa seurata. Esim. taivutusmuodoissa lapsi usein alkuun hakee sen muodon, mikä olisi kielen muiden sääntöjen mukaan oikein, mutta joka on jostain syystä poikkeava (esim. kirves-kirvekset).

Joo :)

Omissa lapsissani, pojassa etenkin, olen huomannut sen, että lauseiden sanajärjestys tulee joskus toisen kotikielen mukaan. Ei nyt enää, mutta pienempänä. Pöydällä paljon kirjoja on, yms. Iskä töissä, eli jättää on-sanan välistä pois. Sen sellaista.

Kirves-kirvekset on myös tullut tutuksi. Ja kivet-kivejä.

Joo :)

Omissa lapsissani, pojassa etenkin, olen huomannut sen, että lauseiden sanajärjestys tulee joskus toisen kotikielen mukaan. Ei nyt enää, mutta pienempänä. Pöydällä paljon kirjoja on, yms. Iskä töissä, eli jättää on-sanan välistä pois. Sen sellaista.

Kirves-kirvekset on myös tullut tutuksi. Ja kivet-kivejä.

Pojalla on uusi hoitokaveri, Isla. Tänään hän ei ehtinyt kuulemma leikkiä tarpeeksi Islaksen kanssa :D

kyllä on meilläkin lentänyt tavarat ja vauhdilla roskiin/säkkiin takkahuoneeseen tämmösen jälkeen toimii muutaman kerran kunnes täytyy toistaa
onkohan mulla jotenkin hitaat lapset kun ei ymmärrä mitä äiti sanoo :whistle: vai lienevätkö kovapäisiä...

eilen kun oltiin suunnilleen koko päivä askarreltu poika totesi illalle isälleen kun pukivat pyjamaa et "onpa ollut upea päivä!" :laugh:

Yhteistyössä