Kateus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kateutta on monenlaista. Osa kateudesta saattaa olla ihan hyväksi, kenties se potkii meitä parempiin suorituksiin. Itse koen, että suurin osa kateudesta on kuitenkin hyvin negatiivista. Se tosiaan vie ne kalatkin vedestä.

Itse myönnän, että koen todella usein suurta kateuden tunnetta. Saatan olla kateellinen naapurille, sukulaisille, tutuille, ystävillä tai julkkiksille. Kateuden aiheita saattaa olla työ, ura muuten, parisuhteet, raha, koti, kauneus, nuoruus jne. Ainoa positiivinen asia tässä on se, että tunnistan nämä tunteet.

Oma tilanteeni on ihan kohtuullinen, mutta ei se paljoa auta.

Kertokaa omista kateudentunteistanne ja miten pystytte elämään niiden kanssa.

Kuulisin myös mielelläni miesten kateudesta. Se on keskimäärin vähän erilaista kuin naisilla. Oma mieheni ei ainakaan kateuttaan paljoa näytä.

Kyllä mä oon kateellinen monelle, mutta oon oppinu huomaamaan, että aika usein sen julkisivun takana totuus voi olla toisenlainen.

Mut mä tunsin kyllä suurta kateutta sitä yhtä superopiskelijaa kohtaan. Siis se tyttö joka mm. luki ittensä juristiksi vuodessa. Se oli vielä nuori ja kaunis. Ja ihna käsittämätön nero + tehopakkaus. Ite en ees päässyt oikikseen vaikka monta vuotta hain.

Kyllä mä oon kateellinen monelle, mutta oon oppinu huomaamaan, että aika usein sen julkisivun takana totuus voi olla toisenlainen.

Mut mä tunsin kyllä suurta kateutta sitä yhtä superopiskelijaa kohtaan. Siis se tyttö joka mm. luki ittensä juristiksi vuodessa. Se oli vielä nuori ja kaunis. Ja ihna käsittämätön nero + tehopakkaus. Ite en ees päässyt oikikseen vaikka monta vuotta hain.

Tuo superopiskelija oli kyl käsittämätön tapaus. Mut vielä käsittämättömämpää oli ihmisten reaktiot. Siinä hyvin näkyi, miten kateellisia ihmiset voivat olla.

Juu ja kyllä mullakin leuka loksahti... itte hirveellä pänttäämisellä sai C:n paperit lukiosta. Ei toivettakaan mihinkään yliopistoon. Ja jos ois päässy, niin varmaan olis siellä kestänyt ainakin 7 vuotta.

On. Eipä kukaan Mbappea, moista luuseria, kadehtisikaan.

Messiäkään ei kukaan ole ennen kadehtinut kun ei ollu ees maailmanmestari. Nyt ehkä kahdehtii.

David Beckham vasta naurettava luuseri onkin...

Mbappea ei moni kadehdi koska n**keri se on rikaskin n**keri. Messiä mä en taas kadehsi kun on tommonen alimittanen pätkä. Beckham taas oli ihan yliarvostettu pelaaja. Ja vaimoksikin hommas anorektisen laudan. Ois ny ottanut ees jonkun Gerin tai sen blondin.

Tuo oli kyllä semmoinen tapaus, jota kohtaan moni tunsi suorastaan vihaa tihkuvaa kateutta. Ymmärrän kyllä, että se oli lannistavaa luettavaa. Monelle ihan normaalille se 5 vuottakin on ihan tarpeeksi haastavaa.

En ole kateellista tyyppiä, mutta toivoisin pitkää lomaa lasten kanssa jossain (ovat niin osoja että omakin aika järjestyy kun menevät jo omin päin) kivassa paikassa, mutta koska on treenit/pelit ja yritys niin eipä täältä sovi lähteä. Pikku lomille vaan päästään. Mitään palkollisen kahta viikkoa kylmällä kaudella ja neljä lämpimällä, ei tule kyseeseenkään. Onneksi työ on merkityksellistä ja sitäkin kautta palkitsevaa niin jaksaa tehhä.❤️

Saan aitoja onnen ja innon tunteita toisten onnesta, että sikäli minusta ei vissiin kateellista edes voi tulla?🤔

On. Eipä kukaan Mbappea, moista luuseria, kadehtisikaan.

Messiäkään ei kukaan ole ennen kadehtinut kun ei ollu ees maailmanmestari. Nyt ehkä kahdehtii.

David Beckham vasta naurettava luuseri onkin...
Mbappe on kingi!!!’❤️ Hieno duuni mömmömmissä!💪

Messi on jumala.

Taavetista tulee mieleen boxerit ja Victoria.😁

Tuo että et päässyt oli selkeä merkki että duuni ei sulle sovi, jos sen ottais vaikka noin?

Mistäs oot kaikki rahas saanut?

En tiiä mikä on luuserin määritelmä. Mut luulisin, että jopa 900 000 euroa omistavat voivat olla kateellisia.
Kuka jaksaa kadehtia jos jollain on rahaa? Ei raha tuo onnellisuutta tai balanssia elämään, mutta joku materialisti on varmaan rahasta onnessaan?

Itse tulen toimeen, en ole mikään rikas.
Tärkeintä ovat terveet lapset ja heidän onni.❤️ Ja vietetty aika omien rakkaiden lasten kanssa. Ei tarvita rahaa, että voi olla onnellinen.
Olen onnellinen siitä, että kohta pääsen tervehtimään vanhinta lastani joka tuli reissusta ja ihanaa kun hän asuu ihan naapurissa!😁❤️

Vähäosaisia/köyhiä/(luusereita jos näin saa sanoa) ovat he, jotka eivät osaa nauttia arjen pienistä asioista tai pienistä ilmaisista asioista vaan tavoittelevat koko ajan kuuta taivaalta.🤷‍♀️

Mistä kateus johtuu? Jos minä en ole kateellinen niin miksi en ole (en ainakaan tunnista itsessäni sellaista)?

En vertaa itseäni muihin, johtuiskohan siitä?🤔🤷‍♀️

Kadehdin kaikkia, joilla elämässään on nyt kaikki hyvin ja on sellainen turvallinen tätähän tämä on- elämää.
Miksikö siksi, että vanha isäni tekee kuolemaa ja vanha äitini jää yksin, miniälläni alle 25 todettiin ärhäkkä syöpä ja heillä kaksi alle 2 v lasta, joita olin hoitamassa ja nyt kaikki RS- viruksessa. Taudin takia en pääse katsomaan kumpaakaan vanhempaani, jouduin perumaan kaikki terveyteeni liittyvät tutkimukset ja siirtämään niitä. Nyt mennään vain päivä kerrallaan eteenpäin. Tästä joulusta tulee ikimuistoinen.

80 % kateudesta selittyy ihmisten pysyvällä luonteenpiirteellä, 20 % muulla: iän myötä kyky säännellä tunteita paranee ja taipumus sosiaaliseen vertailuun vähenee. Nuorilla ja naisilla kateus on voimakkainta. Naisilla syynä voi olla voimakkaampi negatiivinen affektiivisuus ja huonompi itsetunto. Negatiivinen affektiivisuus vähenee iän myötä.[8]

Ote Wikipediasta. Olen kai joskus kirjoittanut kateudesta tälläkin palstalla.
Selaan netin juttuja ja en klikkaa auki ikäviä otsikoita. Katsoin kaupassa päivän lööpit ja jatkoin matkaa.
Suomi ihmeellinen maa. Tiladtojen mukaan maailman onnellisin.
Päivä kerrallaan on hyvä elämänasenne.
Elämässä on paljon asioita joihin ei voi vaikuttaa eikä niitä muuksi muuttaa.
Ajan oloon sitten huomaa, että näin pitikin käydä. Ihan turhaan yritin asetella palapelin palaa väärään kohtaan.
Elämästään pitää iloita vaikka olisi kuinka vaikeaa. Ei liian helppokaan elämä ole kadehtimisen arvoista.

Mistä kateus johtuu? Jos minä en ole kateellinen niin miksi en ole (en ainakaan tunnista itsessäni sellaista)?

En vertaa itseäni muihin, johtuiskohan siitä?
Oiskohan niin, että huono itsetunto olis yks kateuden kumakiviä? Toinen voisi olla laiskuuteen yhdistetty ahneus. Kun sekaan vielä heitetään hiukkasen tyhmyyttä ja negatiivisuutta, alkaakin ainekset jo nähdäkseni olla kasassa.
Sitäpaitsi kateus on melkoinen energiasyöppö. On paljon kevyempää toivottaa menestyjälle vain onnea ja menestystä kuin alkaa ynnäilemään joka käänteessä, miten taas tuokin on minulta pois.
Varsinkin, kun hyvin harvoin tiedämme, mikä on sen menestyksen kääntöpuoli.
Se menestyjäkin kun saattaa kadehtia joskus sitä ihan tavallista tallaajaa.

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä