Kätilöopisto vai naistenklinikka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelottaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelottaa!

Vieras
Kumpi paikka on kivunlievityksen kannalta "varmempi"?

Minulla jäi hirveät traumat viime keväänä kätilöopistolla synnytyksestä, syistä että:
- Pyysin kaikki mahdolliset kivunlievitykset, (tuskat olivat aivan järjettömät) ja minun käskettiin vain imeä ilokaasua! Lopulta sain epiduraalin kerjättyä ja se auttoikin, pari tuntia (synnytys oli järjetöntä tuskaa 13h) Toista satsia epiduraalia sain myöskin kerjätä ja kerjätä... mistään muista kivunlievitys- mahdollisuuksista minulle ei kerrottu/ tarjottu mitään. Kolmatta satsia epiduraalia kerjäsin, täysin turhaan.

-Ponnistusvaiheeseen pyysin puudendaalia ja sain kommenttia, että OLETKO MUKA JOSTAIN KUULLUT, ETTÄ SE OLISI HYVÄ, en siis saanut, enkä mitään vaihtoehtoakaan tälle!

- Toivoin, että saisin kokeilla jakkaralla synnytystä, missään vaiheessa kukaan ei edes tuonut jakkaraa saliin!

- Ponnistamaan kun pääsin, epiduraalin vaikutus oli lakannut jo pari tuntia aiemmin ja tuskat entistä hirveämpiä, kävin tajuttomuuden rajamailla, näin ihmiset harmaina hahmoina, enkä aina kunnolla kuullut, mitä minulle puhuttiin. Ponnistus sattui sekin, jopa supistuksia enemmän ja huusin kivusta. Huutaminen kiellettiin todella tylysti, vaikka se helpotti omaa kipuani.

- Ne tunnit, kun epiduraali ei vaikuttanut, imin vain hädissäni ilokaasua, kun en muutakaan voinut, kun minua ei kuunneltu! Ja lopulta en olisi edes sitä saanut ottaa, sanottiin vaan tylysti; koita nyt edes välillä hengittää itse! Supistusten väli oli alle minuutti ja kätilökin sen kyllä näki, sanoi vaan, että oho, tuleepas niitä usein! Ei siinä paljon ehtinyt levähtämään ja hengittämään raitista ilmaa.

- En tiedä, kauanko ponnistusvaihe kesti, papereihin oli merkitty virheellisesti about 6 tuntia!

-Synnytystä ei käyty millään tavalla läpi

Tähän ei varmasti tullut edes kaikkea... ahdistaa ja pelottaa pelkkä synnytyksen miettiminen, mutta nyt olen taas raskaana ja neuvolaan täytyisi ilmoittaa tuleva synnytyspaikka. Onko tosiaan niin, että kättärillä suhtaudutaan lääketieteellisiin kivunlievityksiin negatiivisesti? Saako naistenklinikalta parempaa tietoa vaihtoehdoista/hoitoa/kivunlievitystä/ymmärrystä? Voiko naistenklinikalla tehdä synnytyssyynniltelman ja kuunnellaanko niitä toiveita? Kumpi on siis parempi paikka synnyttää? Toivottavasti saan kokemuksia molemmista paikoista... Tällä hetkellä luulen, että valitsen naistenklinikan, mutta haluaisin kuulla, jos kättärilläkin olisi mahdollisuutta enemmän itse vaikuttaa asioihin. Kättäri olisi vaan ultria ym. varten itselle paljon lähempänä, siksi pähkäilen.

Mulla ainakin on nkl:sta hyvät kokemukset, tosin kättärillä en oo ollutkaan. Sain kaiken mahdollisen kivunlievityksen - nopeammin olivat tarjoamassa kun ehdin ottaa vastaan... Ts. kivut lisääntyivät aika vauhdilla (käynnistetty synnytys) ja sillä hetkellä kun olisin ollut valmis epiduraaliin ottamaan, oli anestesialääkäri karkuteillä... Ilokaasua hönkäilin siihen saakka.

Mä en tehnyt minkäänlaista "synnytyssuunnitelmaa". Mun periaate oli se, että mahdollisimman vähin kivuin kiitos! Ja varmaankin aika onnistuneesti sen sain.

Tämä siis vuosi sitten...ja helmikuussa uudestaan. :)

Mene Naikkarille, mulla kokemus sieltä x 2 ja tosi hyvin ovat hoitaneet. Lääkkeitä ei pihtailtu, mäkin sain ekassa epiduraalin x3 ja vielä siinä vaiheessa kun oli 10 cm auki (vauva oli niin korkealla). Toinen synnytykseni päätyi hätäsektioon ja siinäkin olen iloinen että olin NKL:lla- tekivät sektiopäätöksen tarpeeksi nopeasti ja vauva saatiin turvaan (muualla olisi varmaan yritetty synnyttää kauemmin alakautta). Mun kaveripiirissä on tosi monia sun kokemuksen kaltaisia synnytyksiä Kättärillä (ja pahempaakin, todellisia vaaratilanteita, vähättelyä yms.) ja en menisi sinne vaikka maksettaisiin- no onneksi lapset on nyt tehty joten ei tarvitse enää mennä minnekään...

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:
Mene Naikkarille, mulla kokemus sieltä x 2 ja tosi hyvin ovat hoitaneet. Lääkkeitä ei pihtailtu, mäkin sain ekassa epiduraalin x3 ja vielä siinä vaiheessa kun oli 10 cm auki (vauva oli niin korkealla). Toinen synnytykseni päätyi hätäsektioon ja siinäkin olen iloinen että olin NKL:lla- tekivät sektiopäätöksen tarpeeksi nopeasti ja vauva saatiin turvaan (muualla olisi varmaan yritetty synnyttää kauemmin alakautta). Mun kaveripiirissä on tosi monia sun kokemuksen kaltaisia synnytyksiä Kättärillä (ja pahempaakin, todellisia vaaratilanteita, vähättelyä yms.) ja en menisi sinne vaikka maksettaisiin- no onneksi lapset on nyt tehty joten ei tarvitse enää mennä minnekään...

Kun tätä juuri mietin, kun olen kuullut Kättäristä muiltakin, että ei aina kuunnella. Itse ajattelin, jos olis vaan sattunut inhottava kätilö mun kohdalle...

Sain jo tosi aikasessa vaiheessa epiduraalin, mutta vain koska kärsin järkyttäviä taukoamattomia supistuksia jotka eivät johtaneet mihinkään,olin yliväsynyt 5 pvän käynnistyksestä ja mieheni pelästyksissään raivostui lääkärille. Eivät olisi antaneet muuten muuta kuin ilokaasua ja petidiiniä. Epiduraalia lisättiin aina kun pyysin ja luvattiin myös ponnistusvaiheeseen,koska sitä pelkäsin eniten, en tosin koskaan päässyt kokemaan ihan täyttä ponnistusta kun jouduttiin leikkaamaan. Mutta joka tapauksessa, kätilöni oli aivan ihana ja ymmärtäväinen ja sain jopa kahvia siinä odotellessani avautumista :) Synnytyksen jälkeen kyseinen kätilö tuli myös osastolle katsomaan minua, kuultuaan mitä oli tapahtunut hänen vuoronsa loputtua. Eli ainakin minulla oli positiivinen kokemus nkl:n kätilöistä,synnytyslääkäristä en oikeen tiiä..mutta anestesialääkärikin oli mahtava!

Siis nyt näytti tulevan vähän sekavaa tekstiä, ja paljolti meni asian vierestäkin..oli vissiin vähän tarve avautua :D Mutta siis joo, oli ihan jees!

Mä oon kolme kättärillä synnyttänyt ja jokaisen jakkaralla, kyllä ne sen tuo kun vaan pyytää. Ainakin mulla. Eivätkä ole yhtään "vastaan vinkuneet" vaikka monet kätilöt ei tykkää siitä jakkarasta, kun se on niille huonompi työasento kun sängyllä synnyttäminen.
Mulla ollut ihanat synnytykset siellä!

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Mä oon kolme kättärillä synnyttänyt ja jokaisen jakkaralla, kyllä ne sen tuo kun vaan pyytää. Ainakin mulla. Eivätkä ole yhtään "vastaan vinkuneet" vaikka monet kätilöt ei tykkää siitä jakkarasta, kun se on niille huonompi työasento kun sängyllä synnyttäminen.

Meille sano kätilö että jakkara on parempi selälle, siis kätilön selälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:

Meille sano kätilö että jakkara on parempi selälle, siis kätilön selälle.

Aah, no mulle taas yks vanhempi kätilö on sanonut, että "se on meille niin hankala asento työskennellä" :)

Kättärillä synnytin ja omasta tahdosta alun menin ilokaasulla. Kätilön kanssa oli puhetta synnytyshuoneeseen mennessä, että epiduraalinkin otan jos tulee tarvetta. Sen sainkin, mutta en sitä itse kivuiltani tajunnut pyytää eli oli hyvä kätilö minulla ja ihan tyytyväinen olin synnytykseni kulkuun! =)
Meillä oli myös etukäteen tehty synnytyssuunnitelma eli oli mahdollisia toiveita synnytyksen suhteen kyselty.

naikkarilla synnytin vajaa kuukausi sitten ja sain ennenkuin ehdin pyytääkkään epiduaalin.Loppujen lopuksi ähkittyäni 8h supistusten kanssa päädyttiin hätäsektioon.

Alkuperäinen kirjoittaja jarna36:
kaksi traumaattista synnytystä Kättärillä ja kaksi seuraavaa synnytin tyytyväisenä naikkarilla :D

Mitkä seikat vaikutti noihin traumaattisiin kokemuksiin ja taas noihin tyytyväisiin? Vaihdoitko synnytyspaikkaa noiden traumojen takia?

Minä olen synnyttänyt vain Kättärillä ja aivan ihania ihmisiä sattui kohdalleni. Varsinkin kätilöopiskelija oli vallan mainio tapaus ja hän innokkaana ehdotteli vaihtoehtoisia kivunlievitysmenetelmiä kuten jumppapalloa. Aquarakkuloitakin hän minuun pisteli harjoitusmielessä, kun ei ollut koskaan hommaa kokeillut. Kokeiltiin siis molemmat sitä ja hyvät kokemukset jäi tuostakin :)
Jo tutustumiskäynnillä meille esiteltiin synnytysjakkara ja siinä sai kuivaharjoitellakin, jos vain kehtasi. Joku iskä lopulta joutui koekaniiniksi, kun ei naiset uskaltaneet. Myös amme esiteltiin ja mielestäni kaikki kivunlievityskeinot käytiin läpi. Mainittiin jopa, ettei heillä itsellään ole kaurapusseja hygieniasyistä (hankala puhdistaa) mutta että niitä voi mielellään tuoda itse mukanaan ja käydä sitten mikrossa lämmittämässä.
Itse synnytyksessä kätilö teki ratkaisun epiduraalin antamisesta, varmisti vain minulta, että sen saa laittaa. Oloni oli selvästi tuskainen: en kyennyt kuin tärisemään, vastauskin oli tosi heikko nyökkäys. Ensin kätilö aikoi ehdottaa vain ilokaasua, mutta luopui ajatuksesta. Jälkeenpäin olen ollut todella iloinen, että kätilö teki ratkaisunsa ja vielä erittäin nopeasti. Synnytys eteni tuon epiduraalin jälkeen vauhdilla ja täysin kivuttomasti.
Kuten sanottu, kohdalleni sattui vallan ihanat työntekijät, kaikilla ei valitettavasti näin hyvin käy, oli synnytyspaikka mikä tahansa.
Noin ulkoisesti pidän Naistenklinikkaa kalseampana paikkana. Tosin en siellä ole kuin käväissyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Pelottaa!:
Alkuperäinen kirjoittaja jarna36:
kaksi traumaattista synnytystä Kättärillä ja kaksi seuraavaa synnytin tyytyväisenä naikkarilla :D

Mitkä seikat vaikutti noihin traumaattisiin kokemuksiin ja taas noihin tyytyväisiin? Vaihdoitko synnytyspaikkaa noiden traumojen takia?

No kyllä meni molemmissa tosi paljon asioita pieleen.Esim.kätilö ei osannut katetroida ja väitti töykeästi ettei minulla ole virtsaa rakossa, kun ei tullut pussiin(synnytyksen jälkeen tuli 2l kun toinen kätilö laittoi), tippaletku vääntyi , epiduraali laitettiin 2 x väärin eli toisen kerran supistuksen aikana jolloin se lensi pitkin selkää eikä uutta annosta voinut laittaa ja toisen kerran unohdettiin laske apäätypuoli alas jollaoin puudutemeni jalkoihin mutta kivut jäi synnytysalueelle.Jne jne jne.Voi olla huonoa tuuriakin, mutta nämä synnytykset vaikuttivat vaihtooni.

Mun yksi kaveri melkein kuoli synnytykseen Kättärillä (ja hänen etukäteispelkojaan vähäteltiin), toinen sai niin pahan kiputrauman että käy sitä vieläkin läpi terapiassa (eivät antaneet enää epiduraalia kun oli 8cm auki vaikka ponnistusvaiheeseen asti pääsemiseen meni vielä 3 tuntia ja kivut oli pahimmillaan) ja kolmannen synnytystä hoiti vastavalmistunut kätilö opiskelijan kanssa kahden ja eivät edes osanneet jalkatukia oikein laittaa ja monta muutakin asiaa mennyt pieleen...

Yhteistyössä