Kätilöopisto vai naistenklinikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minne mennä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minne mennä

Vieras
Moi,

Pitäisi valita synnytyssairaala pääkaupunkiseudulla, mutta kun eihän näistä ensikertalaisena mitään tiedä ja tutuillakaan ei ole kokemuksia.

Täällä palstalla pitäisi olla kokemusta asiasta, joten voisitteko avittaa ensikertalaista ja kertoa Kätilöopiston ja Naistenklinikan hyvistä ja huonoista puolista ja kokemuksistanne

Käsittääkseni Naistenklinikalla on aika paljon opiskelijoita, koska se on kuitenkin yliopistollinen keskussairaala, kun taas Kätilöopisto on ns. keskussairaalatasoa. Itselläni on kokemusta vain Naistenklinikasta, koska oma kotikuntani osoittaa synnytyssairaalaksi Hyvinkään ja erityistapauksissa Naistenklinikan. Näinollen Kätilöopistosta tuskin tulee jatkossakaan kertymään kokemusta.

Omalla kohdallani juuri HUS:issa kävi niin, että lääkäritutkimuksissa oli kandeja mukana ja synnytyksessä kätilöharjoittelija. Ihan kohtuullisen hyvä kokemus oli, joskin parempi kokemus on ehdottomasti Hyvinkään sairaalasta. Toisaalta synnytykset ovat erilaisia ja hoitohenkilökunta erilaista, joten ei voi koskaan tietää, millainen kokemus tulee. Itse olen kokenut, että kätilöllä on hirveän suuri merkitys synnytyskokemuksen onnistumisen syntymisessä. Itse ainakin olen tarvinnut kätilöltä tukea ja rohkaisua erityisesti ekan kohdalla. Se taas riippuu ihan henkilöstä, kokemuksesta ja synnyttäjän sekä kätilön välisistä henkilökemioista.

Mulla syntyi ensimmäinen kättärillä ja toinen naistenklinikalla. Molemmat ns normaaleja synnytyksiä. Kättärillä meni synnytys ja kivunlievitys paremmin kuin naistenklinikalla, jossa anestesialääkärin tulossa kesti kovin pitkään. Enemmän kyllä tykkäsin olla osastolla naistenklinikalla, kättärillä jätettiin minusta hirveän yksin vauvan kanssa. Kukaan hoitaja ei tullut käymään ellei erikseen pyytänyt, naistenklinikalla käytiin muutaman kerran päivässä katsomassa ja yöhoitaja hoiti ekoina öinä muutaman yösyötön pullolla, kun olin niin väsynyt. Jos nyt pitäisi vielä mennä, niin valitsisin naistenklinikan.

myös yksi vaihtoehto sinulle - käsittääkseni sen voi valita siinä missä ym. sairaalatkin. Itse olen synnyttänyt Jorvissa ja kokemus oli enemmän kuin positiivinen. Olen kuullut myös monen muun kehuneen Jorvia kovasti. Henkilökunta siellä on tosi mukavaa ja auttavaista, ainoa huono kokemus oli yhdestä yövuorossa olleesta (lähi?)hoitajasta joka heitteli ilmoille ihan kummallisia kommentteja. Jorvi on toki myös opetussairaala, joten kätilöopiskelijoita sielläkin on.

Ihan kaikenlaista olen kuullut niin Kättäristä, Naikkarista kuin Jorvista. On erilaista tuttipolitiikkaa, äksyjä ja ihania kätilöitä.

Itse pidin kokemuksesta Naistenklinkalla, jonka valitsin asiantuntemuksen ja lastenklinikan lähellä olon vuoksi. Siellä uusi perheosasto on aivan ihana, samoin hoitajat. Synnytys meni ihan ok, mutta en ollutkaan ajatellut jäädä sinne ihailemaan verhojen sävyä :)

Vielä: sain oman synnytyshuoneen koko illaksi ja yöksi, olisin saanut ammeen, epiduraali tuli heti, minulta kysyttiin, "miten olen ajatellut" synnyttää. Kaikki meni siis aivan sääntöjen mukaan. Naistenklinikka ei kuitenkaan ole oikea paikka, jos haluat kodinomaisen synnytyspesän: se on kuitenkin iso sairaala ja näyttää ihan sairaalalta vihreine seinineen. Mutta kuten mainitsinkin, minulle se sopi hyvin, kun halusin vaan sen lapsen turvallisesti ulos itsestäni.

Synnytin Kättärillä esikoiseni . Kivunlievitys meni pieleen ja vaikka henkilökunta oli mukavaa, jäi synnytyksestä paha maku. Lapsivuodeosastolla sen sijaan vietin neljä ihanaa päivää perhehuoneessa ja saimme hyvin esim. imetysneuvontaa.

Synnytin esikoiseni kättärillä heinäkuussa. Aivan ihana henkilökunta, ja muutoinkin todella hyvä kokemus, sai hurjasti tukea koko ajan ja kaikki kätilöt (yhtä lukuunottamatta) ihania. Mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen: henkilökemiat, itse synnytyksen kulku, mahdolliset ruuhkat jne. Joten aika vaikea on lähteä valitsemaan muiden kokemusten perusteella, tai edes omien, kun synnytys on aina ainutkertanen kokemus. Itse menisin kättärille uudestaan, mutta siksi, että paikka on tuttu ja edellinen kokemus niin hyvä; mutta seuraava kokemus voi silti olla kaikkea muuta.

Itse menisin kättärll

Minä synnytin ensimmäisen Jorvissa, jossa kaikki meni pieleen ja päädyimme sektion kautta vauvan kanssa eri osastoille. Tosin en tiedä johtuiko se sairaalasta.
Toisen synnytin Naistenklinikalla, joka oli aivan ihana niin henkilökuntineen kuin kivunlievityksineen.
Minä liputan NKL:n puolesta, mutta eiköhän ne kaikki sairaalat ole osaavia ja auttavia paikkoja.

Joka sairaalassa synnytys voi mennä hyvin tai huonosti, Kättäri ja Naistenklinikka (ja Jorvi) ovat kaikki täysin hyviä paikkoja synnyttää. Jopa henkilökunta osittain samaa, kun tuuraajiakin tarvitaan.

Olen synnyttänyt molemmat lapseni Naistenklinikalla. Synnytyksissä on ollut todella ihanat kätilöt, mutta lapsivuodeosasto on ollut vähän ankea. Kun synnytin helmikuussa toisen lapseni, jouduin neljän hengen huoneeseen ja siellä ei paljon nukuttu, kun vauvat huusivat vuorotellen. En tiedä, onko Kättärillä näin isoja huoneita. Kandien ja harjoittelijoiden osallistumisen synnytykseen voi ainakin NKL:ssa kieltää, minä kielsin kandit ja kieltooni suhtauduttiin oikein asiallisesti.

minulla eka oli perätilavauva ja onneksi olin naistenklinikalla! sain synnyttää sen turvallisesti usean lääkärin valvonnassa. Kaikki sujui hyvin. Sen jälkeen keskenmeno joka hoidettiin päin honkia kättärillä, olin jopa hengenvaarassa. Todella ahdistavan huono paikka, monta hoitovirhettä. Sitten taas synnytys naistenklinikalla, ilman kivunlievityksiä ja normaali synnytys, hienosti meni ja kivat kätilöt. Pari päivää olin molemmilla kerroilla kahden hengen huoneessa ja sitten kipin kapin kotiin.

Ei noita voi noin vertailla. On aika lailla tuuria, että miten käy. Kirjoitin tästä jo odotuspuolellekin. Minulla on 2 täysin erilaista kokemusta naikkarilta vaikka synnytyksen kulku sama. Ei olisi uskonut samaksi sairaalaksi. Siis todellakin erilaiset kokemukset ihan vuodeosastoa myöten. Sen tarkemmin en erittele, että millaiset, mutta lähes vastakkaiset.

Tuttuja on synnyttänyt molemmissa paikoissa ja lisänä Jorvissa ja Tammisaareenkin on täältä Helsingistä menty ja ihan laidasta laitaan on tutuillakin kokemuksia samoista ja eri sairaaloista. On kyllä aika lailla tuuri peliä, että miten tykkää.

Edellinen oli synnyttänyt onnistuneesti perätilavauvan naikkarilla, mutta kyllä se kättärilläkin onnistuu. Yksi minun tutuistani taas synnytti perätilavauvan kättärillä ja paikalla oli useampi lääkäri ja hoitaja valvomassa, että kaikki varmasti sujuu turvallisesti ja hyvin ja niinpä sujuikin.

Minulla oli perätilavauva ja olin kättärillä vuosi sitten. Olisin saanut synnyttää mutta kun ei käynnistynyt niin meni suunnitelluksi sektioksi. Kaikki seuranta äippäpolilla asian tiimoilta oli kyllä tosi osaavaa ja oli turvallinen olo.
Sektiosta voin sanoa että leikkaussalissa oli aivan ihana turvallinen ja rauhallinen olo. Jäi TODELLA hyvä kyvä ja fiilis vaikka pelotti toimenpide. Sain keskustella peloista etukäteen. Jälkikäteen osastolla perhehuoneessa olin (haikaranpesässä) ja siellä oli ihanaa ja rauhallista. Tosin kiire niillä oli koska sairaala oli ihan täynnä mutta silti kätilöt jaksoi neuvoa ja hymyillä, eli kiire ei välittynyt minulle äitinä. Myös lääkärit ja muut oli tosi lämpimiä ja ihania. Minulla jäi kättäristä hyvä fiilis ja menisin sinne uudelleen.

itse synnytin naikkarilla ja mun synnytyksessä oli mukana kätilöopiskelija.sairaalaan mennessä jo kysyttiin saako tulla ja ajattelin, että miksei, mitenkäs muuten ne oppii ja ompa yksi käsipari lisää, jos jotain sattuu.opiskelijan päästämisestä synnytykseen on sekin etu, että hän on tosi paljon läsnä ja huolehtii oikeesti et kaikki on hyvin.toki ohjaava kätilö on vastuussa, mut kuitenkin.naikkarista pelkkää hyvää sanottavaa. oltiin muuten perheosastolla ja se oli ihanaa.en olis voinut kuvitellakaan olevani siellä tavan osastolla.

Yhteistyössä