Kätilöt hoi! Miksi aina oksitosiinia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja synnyttäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

synnyttäjä

Vieras
Kolmesta aiemmasta synnytyksestä on jäänyt vaivaamaan oksitosiinin antaminen. Jo esikoista synnyttäessä suhtauduin nihkeästi ehdotukseen. Seuraavalla kerralla sanoin suoraan ei. Painostettiin myöntymään, joten olin vaan hiljaa ja kas. Sitä laitettiin. (Olen vässykkä tiedän.) Kolmannella kerralla sanoin taas ei ja uskaltauduin toistamaan eini. Jouduin peräytymään, koska lapsivesien menosta oli vuorokausi. Kätilö lupasi laittaa vähän vain ja näytti konetta, jossa luku 10 tai jotain. Myöhemmin mieheni huomautti minulle, että oletko huomannut, että kätilö käänsi tuon koneen pois sinun näkyvistäsi ja luki minulle siellä lukevan 60.. No en ollut huomannut kuin seuraukset.

Joka välissä olen myös kysynyt: Miksi?

Vastaukset ovat aina olleet tyyliin: lääkäri käski tai nyt on niin hidasta.. Suostuisin, jos voitaisiin perustella, että on vaarallista odottaa. Näin asiaa ei ole perusteltu ja jälkeenpäin aina ihmettelen, miten ylitseni taas käveltiin ja eikö todella ollutkaan mitään todellista syytä antaa sitä. Tahtoisin luottaa synnärin henkilökuntaan. En pysty keskittymään heidän kanssaan vänkäämiseen kesken synnytyksen ja sen jälkeen en heitä enää tapaakaan. Kenen kanssa voin keskustella ennen tulevaa synnytystäni asiat selviksi.

1. synnytykseni kesti reilut kuusi tuntia ja seuraavat suurinpiirtein saman verran. Olen lukenut, että joillakin voi synnyttäminen kestää pari päivääkin ja silti annetaan rauhassa odottaa.

En pelkää synnytystä, joten pelkopoli ei ole minulle tarkoitettu, mutta en suhtaudu ollenkaan luottaen henkilökuntaan ja haluaisin käydä edelliset synnytykset jonkun kanssa läpi ja keskustella yleisestikin, mutta kenen puoleen kääntyisin. Omassa päässäni, joka alkaa toimimaan kokemusteni mukaan noin kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen, liitän kaikki synnytyksen sattumukset (istukan kiinnijääminen, vauvojen kääntyilyt synnytysvaiheessa..) oksitosiiniin.

Epiduraalin kanssa kai pistetään rutiinisti oksitosiinitippa. Ja jos vedet ovat menneet jo hyvän aikaa sitten, eikä omia supistuksia tule, oksitosiinia tarvitaan. Mutta muuten kai kyseessä on liukuhihna-ajattelu.

Jos synnytys on käynnistynyt spontaaneilla supistuksilla, hyvä keino on pysyä kotona mahdollisimman pitkään: siellä kukaan ei ole oksitosiinia tarjoamassa. Itselläni tosin kuopus oli vähällä syntyä sairaalan sisäänkirjautumishuoneeseen, kun sovelsin omaa neuvoani.

Epiduraalin kanssa kai pistetään rutiinisti oksitosiinitippa. Ja jos vedet ovat menneet jo hyvän aikaa sitten, eikä omia supistuksia tule, oksitosiinia tarvitaan. Mutta muuten kai kyseessä on liukuhihna-ajattelu.

Jos synnytys on käynnistynyt spontaaneilla supistuksilla, hyvä keino on pysyä kotona mahdollisimman pitkään: siellä kukaan ei ole oksitosiinia tarjoamassa. Itselläni tosin kuopus oli vähällä syntyä sairaalan sisäänkirjautumishuoneeseen, kun sovelsin omaa neuvoani.

Minä taas olen pyytänyt epiduraalia nimenomaan tuon oksitosiinin takia, ekalla kerralla tosin myöhästyi pyyntöni, kun ei vielä ollut kokemusta oksitosiinista..

Nuo synnytyspaperit ovat ärsyttäviä. Miksi niissä ei perustella mitään?
Esim. vesien menosta sen ja sen verran aikaa, vaarana xxx.
Verenhukkaakin oli viimeksi tuon istukan takia, mutta paperissa lukee vain tilavuusmittoja ei mitään tietoa oliko se paljon vai vähän, oliko vaarallista vai suht normaalia?

Mun synnytys kesti kokonaiset kolme tuntia ja siltikin piti kalvot puhkoa ja laittaa oksitosiinia. Että mukavata. Ja kivunlievitystä tuputettiin kokoajan. Kovin kliininen mielikuva jäi siitä synnytyksestä.

Mulla ei laitettu ensin kun sanoin että haluan kokeilla ilman. Epiduraali kuitenkin pysäytty aukeamisen ja kun kolmeen tuntiin ei tapahtunut mitään niin laittoivat oksitosiinin.
Viimeisessä synnytyksessä ei laitettu, mutta se oli luomu synnytys joten liekkö sillä vaikutusta. Kolmessa muussa siis saanu puudutuksen ja oksitosiinia.

Mulla ei laitettu ensin kun sanoin että haluan kokeilla ilman. Epiduraali kuitenkin pysäytty aukeamisen ja kun kolmeen tuntiin ei tapahtunut mitään niin laittoivat oksitosiinin.
Viimeisessä synnytyksessä ei laitettu, mutta se oli luomu synnytys joten liekkö sillä vaikutusta. Kolmessa muussa siis saanu puudutuksen ja oksitosiinia.

Niinpä, pitäisikö minun sanoa, että luomusti haluaisin kokeilla eivätkai he silti antaisi synnytksen jatkua vaarallisen kauan? Mutta antaisivat ehkä vähän kauemmin tilanteen kehittyä luonnollisesti?
Mulla ei ole mitään erityisiä odotuksia synnytyksen suhteen ja otan mitä tilanne vaatii, mutta jälkeenpäin on jäänyt kuva, että tilanne EI ole vaatinut mitään vaan kätilö tai lääkäri ainoastaan..!?

Eikö sinulla ole lainkaan ap käyty synnytystä läpi? Outoa, jos näin ei ole. Oksitosiinin käyttö synnytyksen vauhdittajana sen sijaan on aika tavanomaista, kysehän on samasta hormonista jota sinunkin elimistöstäsi erittyy. Se on kyllä epäreilua että ei olla kerrottu jos tiputusnopeutta on lisätty. Tarkemmin tietämättä on vaikea sanoa miksi oksitosiinia on kenenkin synnytyksessä käytetty, siihen on kuitenkin oltava synnytysopilliset perusteet aina ja joka synnytyksessä, ei sitä halua eikä voi kukaan huvikseen laittaa. Toisissa sairaaloissa on enemmän luomu-meininki ja on tämä kätilö- ja toki synnyttäjäkohtaistakin. Äidin ja lapsen vointia noudattaen voidaan toki synnyttää kauankin ja jättää oksitosiini käyttämättä mutta joskus synnytystä on tarpeen hiukan nopeuttaa oksitosiinitipan avulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29255062:
Meidän synnärillä on synnytyskertomus käyty aina läpi jälkeenpäin ja sitten vielä neuvolassa

Niinkuin sanoin pää, alkaa selvitä mulla jostain syystä vasta pari viikkoa jälkikäteen. Synnytyskertomusta ei ole käyty konkreettisesti läpi vaan on kysytty onko jotain kysyttävää. Olen yleensä siinä vaiheessa vielä keskittynyt muuhun kuin kysymysten keksimiseen.
Th taas ei ole ymmärrettävistä syistä pystynyt ottamaan mitään kantaa ja muutenkin tuntuvat luulevan, että kaikille riittää vastaukseksi: yleensä näin tehdään, jos.... (ja perusteluna jotain, mistä th ei itsekään tiedä onko se edes millään tavoin vaarallista.. )

Alkuperäinen kirjoittaja synnyttäjä;29255055:
Minä taas olen pyytänyt epiduraalia nimenomaan tuon oksitosiinin takia, ekalla kerralla tosin myöhästyi pyyntöni, kun ei vielä ollut kokemusta oksitosiinista..

Nuo synnytyspaperit ovat ärsyttäviä. Miksi niissä ei perustella mitään?
Esim. vesien menosta sen ja sen verran aikaa, vaarana xxx.
Verenhukkaakin oli viimeksi tuon istukan takia, mutta paperissa lukee vain tilavuusmittoja ei mitään tietoa oliko se paljon vai vähän, oliko vaarallista vai suht normaalia?

Valitettavasti hoitajilla/kätilöillä ei ole aikaa "puhtaaksikirjoittaa" papereita kansanlukuiseen muotoon, siksi ne yleensä käydäänkin henk.koht. läpi. On ihan tavallista että verenhukastakin on vain tilavuusmittoja, jokaisessa synnytyksessä verenhukkaa on kuitenkin jonkun verran. Jos et ole saanut verensiirtoa, niin verenhukka on varmasti ollut ihan normaalilla tasolla.

En tiedä, mulla päinvastainen kokemus. oksitosiinia pihdattiin vielä ponnistusvaiheessakin, kun supparit heikkeni enkä kyennyt ponnistamaan siksi kunnolla. lopulta sain tippani ja lapsi tuli pihalle parilla ponnistuksella, jotka oksitosiini sai aikaan.

Muuten vedet meni vasta kun olin auki 8 senttiä (puhkaistiin), puudutuksia en saanut. Ehkä noilla on sit jotain tekoa asiaan.. (antavat oksitosiinia jos vedet menneet eikä edisty tms).

[QUOTE="kätilö";29255108]Valitettavasti hoitajilla/kätilöillä ei ole aikaa "puhtaaksikirjoittaa" papereita kansanlukuiseen muotoon, siksi ne yleensä käydäänkin henk.koht. läpi. On ihan tavallista että verenhukastakin on vain tilavuusmittoja, jokaisessa synnytyksessä verenhukkaa on kuitenkin jonkun verran. Jos et ole saanut verensiirtoa, niin verenhukka on varmasti ollut ihan normaalilla tasolla.[/QUOTE]

Kiitos kommenteistasi. Sain verensiirtoa enemmän kuin sen yhden "pussin" en nyt muista niitä lukuja. Joku kätilö totesikin, että menetit verta sen ja sen verran.. Eli yhtä neutraali oli puheen sisältö kuin tekstinkin. Voisi tosiaan edes puheessa kertoa, mitä se käytännössä tarkoittaa, jos menettää verta sen ja sen verran. Minulle jäi käsitys, ettei mitään kummempaa tapahtunut. Istukka jäi kiinni ja niin varmaan käy joskus ja sitten se pitää vaan irrottaa tms. Mutta miehelle jäi käsitys, että kuolen siihen saliin...
Kaikista paras olisi, jos tilannetta kuvailtaisiin enemmän ihan sinne paperiin. Ei jäisi niin erilaisia käsityksiä.

Edellisessä viestissäsi kirjoitit, että äidin ja lapsen vointia seurataan. Minulla ei tietääkseni ollut mitään voinnillisia vaikeuksia tai lapsella, koska ei tällaisia papereissa mainita. Syyksi sanottiin joka kerralla lääkärin määräys tai että avautuminen on niin hidasta ja vesien menosta on tietty aika.
Mutta kuten sanottu olen jälkeenpäin ihmetellyt tuota vesiperustetta, koska ensimmäisellä kerralla synnytys kesti kuusi tuntia. Vedet olivat menneet vain muutama tunti ennen supistusten alkamista ja

kakkoskerralla kalvot puhkaistiin vasta salissa ja silti vielä annettiin oksitosiinia.

Kolmas kerta osa vesistä meni vuorokausi ennen saliin pääsemistä ja iso osa vasta tunti ennen salia.

En tiedä, mulla päinvastainen kokemus. oksitosiinia pihdattiin vielä ponnistusvaiheessakin, kun supparit heikkeni enkä kyennyt ponnistamaan siksi kunnolla. lopulta sain tippani ja lapsi tuli pihalle parilla ponnistuksella, jotka oksitosiini sai aikaan.

Muuten vedet meni vasta kun olin auki 8 senttiä (puhkaistiin), puudutuksia en saanut. Ehkä noilla on sit jotain tekoa asiaan.. (antavat oksitosiinia jos vedet menneet eikä edisty tms).

Ponnistelemaan en ole joutunut. Kaikki tulleet viimeistään toisella. Yhteensä varmaan mennyt se viisi minuuttia.

[QUOTE="Juupas";29255057]Mun synnytys kesti kokonaiset kolme tuntia ja siltikin piti kalvot puhkoa ja laittaa oksitosiinia. Että mukavata. Ja kivunlievitystä tuputettiin kokoajan. Kovin kliininen mielikuva jäi siitä synnytyksestä.[/QUOTE]

Sama täällä. Muutaman tunnin kesti osastolla olo, mutta silti tungettiin kaikki mahdolliset.
Kyllähän noilla tehostetaan toimintaa, mutta lopputuloksen kannalta tietysti olisi parempi, kun ei automaattisesti jokaiselle vain pumpattaisi lääkkeitä, vaan annettaisiin synnytyksen edetä omaan tahtiin.

Höps, ei pidä paikkansa.

Pitää. Oksitosiinin aiheuttamat supistukset ovat voimakkaampia ja kivuliaampia kuin luonnostaan tullet. Näinollen kivunlievitystä tarvitaan enemmän. Oksitosiinin aiheuttamat rajummat suoistukset saattavat myös aiheuttaa lapselle hengitysvaikeuksia.
Yksi haitta on se, että synnytys etenee nopeammin ja rajummin kuin se etenisi luonnostaan, joten äiti saa yleensä pahempia vaurioita.

[QUOTE="...";29255871]Pitää. Oksitosiinin aiheuttamat supistukset ovat voimakkaampia ja kivuliaampia kuin luonnostaan tullet. Näinollen kivunlievitystä tarvitaan enemmän. Oksitosiinin aiheuttamat rajummat suoistukset saattavat myös aiheuttaa lapselle hengitysvaikeuksia.
Yksi haitta on se, että synnytys etenee nopeammin ja rajummin kuin se etenisi luonnostaan, joten äiti saa yleensä pahempia vaurioita.[/QUOTE]

Niin, siis kyllä minulle kuitenkin on jäänyt hieman paska maku suuhun. Itse liitän päässäni kaikki ongelmat tuohon oksitosiiniin, koska olen pelkkä potilas. Mistä minä voisin tietää, mikä on normaalia ja mikä ei?
Toivoisin vain hieman vakuuttavampia perusteluja. Jos lääkäri sanoo, että lapsi on hengenvaarassa tottakai otan hänen ammattitaitonsa vakavasti, mutta kyllä pahasti haiskahtaa jälkikäteen pelkältä kiireeltä minun käsittelyni.
Monellehan se lienee ihan sama mitä pikkuista problematiikkaa siinä synnytyksessä on, jos 1 tai 2 lasta tekee. Mutta ottaako ne tyypit siellä ollenkaan huomioon, että joku saattaa haluta palata sinne vuosi toisensa jälkeen..?!

Niin, että onko kukaan päässyt juttelemaan lääkärin tai kätilön kanssa huolistaan synnytykseen liittyen? Kenelle kerron huolista tai mihin tahoon otan yhteyttä
? Mieluummin luottaisin ammattilaiseen kuin omaan näkemykseeni, mutta luottamus ammattilaisiin on nyt tämän erityisesti tämän oksitosiini asian kanssa aika lailla kateissa..

Eikö tuosta aineesta tule pahoinvointiakin? Ilman muuta sun pitää käydä läpi asiat,ihanteellista olis kait hoitaneen lääkärin ja kätilön kans. Törkeää valehdella että antaa vähän lääkettä jos antaa enemmän!!

Potilasasiakirjojen ensisijainen tarkoitus on toimia tiedon välityksenä ja dokumentointina hoitohenkilöstölle. Koska hoitohenkilöstö tietää, onko esim 1000 ml verenvuotoa vähän, normaalisti vai paljon, ei heidän tarvitse sitä erikseen toisilleen kertoa. Useimmissa äitiyshuollon tietojärjestelmissä esim tuota verenvuotoa koskevat kentät ovat sellaisia, että niihin voi syöttää ainoastaan numeraalisen arvon. Hoitohenkilökunnalla menee myös hyvin paljon aikaa erilaisten tietojen dokumentointiin terveydenhuollon tietojärjestelmiin ja se kaikki aika on pois potilaan hoitamiselta. Sen vuoksi ei ole mielekästä, että hoitajat ja lääkärit alkaisivat kirjoittaa "kansankielistä" versiota hoitotapahtumasta potilasta varten.

On tietysti harmillista, että ei ole saanut omasta synnytyksestään riittävästi tietoa. Sen vuoksi pyritäänkin siihen, että kätilö/sairaanhoitaja käy synnyttäjän kanssa asiat läpi ennen sairaalasta kotiutumista. Neuvolan terveydenhoitaja osaa varmasti vastata moniin mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin (esim verenvuodon määrän poikkeavuuteen), jos viet hänelle nähtäväksi synnytyssairaalasta saamasi paperin.

Mulle jäi ekasta synnytyksestä trauma, oli kaikki mahdolliset lääketieteelliset toimenpiteet käytössä ja vauva syntyi sinisenä ja joutui happikaappiin kolmeksi tunniksi eikä minulle kukaan vaivautunut selittämään mitään.
En kuitenkaan pelännyt seuraavaa synnytystä, muutoin kuin että joutuisin sektioon. Otin itse selvää kaikesta mahdollisesta, esim bebesinfon sivut tulivat tutuiksi, se kun tuntui olevan ainoa paikka jossa myönnetään että lääketieteellisillä toimenpiteillä ja puudutuksilla voi olla haittavaikutuksia äidille ja vauvalle.
Olin sähköpostitse yhteydessä synnytysosaston ylihoitajaan toisen raskauteni aikana ja pari kertaa kävin juttelemassa kätilön kanssa, käytiin huolella edellinen synnytys läpi (en kaikkia vastauksia saanut mutta lähes). Synnytystoivelistaan käskin kirjoittaa että mitään toimenpiteitä ei saa tehdä ellei niille ole todella hyviä perusteluita. Eikä tehty kun pidin pääni synnytyssalissakin.
Keinotekoinen oksitosiini saattaa muuten vaikeuttaa imetyksen käynnistymistä, koska keho ei tuota oksitosiinia samalla tavallakun on saanut sitä yliannoksen synnytyksen aikana.

Mutta siis pointtini on että aloittaja voi aivan hyvin olla yhteydessä synnäriin jos haluaa käydä synnytyksiään läpi ja saada vastauksia kysymyksiinsä.

Alkuperäinen kirjoittaja synnyttäjä;29255953:
Niin, siis kyllä minulle kuitenkin on jäänyt hieman paska maku suuhun. Itse liitän päässäni kaikki ongelmat tuohon oksitosiiniin, koska olen pelkkä potilas. Mistä minä voisin tietää, mikä on normaalia ja mikä ei?
Toivoisin vain hieman vakuuttavampia perusteluja. Jos lääkäri sanoo, että lapsi on hengenvaarassa tottakai otan hänen ammattitaitonsa vakavasti, mutta kyllä pahasti haiskahtaa jälkikäteen pelkältä kiireeltä minun käsittelyni.
Monellehan se lienee ihan sama mitä pikkuista problematiikkaa siinä synnytyksessä on, jos 1 tai 2 lasta tekee. Mutta ottaako ne tyypit siellä ollenkaan huomioon, että joku saattaa haluta palata sinne vuosi toisensa jälkeen..?!

Niin, että onko kukaan päässyt juttelemaan lääkärin tai kätilön kanssa huolistaan synnytykseen liittyen? Kenelle kerron huolista tai mihin tahoon otan yhteyttä
? Mieluummin luottaisin ammattilaiseen kuin omaan näkemykseeni, mutta luottamus ammattilaisiin on nyt tämän erityisesti tämän oksitosiini asian kanssa aika lailla kateissa..
En tiedä, hyödyttääkö tuo kysyminen mitään. Oksitosiinia käytetään nykyisin rutiininomaisesti useimmissa synnytyksissä, ei siis edellytä, että olisi ollut jotain erityistä syytä sen käyttöön.

[QUOTE="Juupas";29255057]Mun synnytys kesti kokonaiset kolme tuntia ja siltikin piti kalvot puhkoa ja laittaa oksitosiinia. Että mukavata. Ja kivunlievitystä tuputettiin kokoajan. Kovin kliininen mielikuva jäi siitä synnytyksestä.[/QUOTE]

Laitettiinko sulle oksitosiini ja kalvot puhkaistiin sitten synnytyksen jälkeen, vai miten niiden olis pitänyt tietää tuo etukäteen? Mitä pointtia sä hait tolla lauseella?

[QUOTE="...";29255871]Pitää. Oksitosiinin aiheuttamat supistukset ovat voimakkaampia ja kivuliaampia kuin luonnostaan tullet. Näinollen kivunlievitystä tarvitaan enemmän. Oksitosiinin aiheuttamat rajummat suoistukset saattavat myös aiheuttaa lapselle hengitysvaikeuksia.
Yksi haitta on se, että synnytys etenee nopeammin ja rajummin kuin se etenisi luonnostaan, joten äiti saa yleensä pahempia vaurioita.[/QUOTE]

Mistä saisin tietoa näistä haittavaikutuksista? Eli löytyykö jotain suomenkielistä lähdettä?

Yhteistyössä