Kätilöt!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Onko täällä ketään kätilöitä tai kätilöopiskelijoita.

Kertokaahan kokemuksenne ammatistanne, hyvät ja huonot puolet. Haen kätilöksi tänä keväänä ja kovasti olen kiinnostunut alasta ja kaikki tälläinen tietopuoli on minusta mielenkiintoista. En vain tunne ketään, joka oikeasti tekee sitä työtä, niin olisi kiva kuulla käytännönkokemuksia, sen pelkän teoriatiedon lisäksi.
:wave:

Ite en oo mut paraskaverini on kätilö. Ite olen saikkari, joten paljon kätilöitten kanssa työtä tehny.

Meilläpäin ainakin töitä huonosti. Ja kuitenkin vähän porukkaa töissä, joten aina on kiire. Synnytyssalissa työ on tosi itsenäistä. Osastolla normaalia osastotyötä. Äitien neuvomista, imetysopetusta, jälkihoitoa ym...Naistentaudeilla hoidellaan sitten naistentauteja, keskeytyksiä, leikkauspotilaita jne...Ei poikkea sairaanhoitajan työstä mitenkään. Meillä kätilöt kiertävä 6vko synnytyssalissa, 6vko synnytysosastolla, 6vko naistentaudeilla.
Työpaikkoina voi siis olla äitipoli, naistentautien poli ja osasto, synnytyssali ja osasto, yksityiset lapsettomuusklinikat, ja tietty sairaanhoitajan hommia voi tehä melkein missä vaan. Kun sairaanhoitajan pätevyys tulee opiskelujen ohessa.

9 v. katilonuraa takana. alanvaihto mielessa. alkuun tyo oli ihanaa, mutta vuosien myota on ruusunpuna kadonnut laseista. ehka tyo suomessa on erilaista, itsella 7 v. englannissa takana ja tyo raskasta, kiireista ja vastuuseen nahden huonosti palkattua.

Heip!

Valmistuin kätilöksi 6 vuotta sitten ja olen tehnyt "varsinaista" kätilöntyötä sairaalassa ensimmäiset 8 kuukautta valmistumisen jälkeen. Työ oli ihanaa, mutta rutiininomaista ja halusin myös vuorotyöstä pois. Tämän jälkeen olen työskennellyt seksuaalineuvonnan ja kasvatuksen parissa ja opiskellut lisää. (aika paljonkin :whistle: )

Nyt olen esimiehenä ihan eri työssä (sosiaali/terveysalalla kuitenkin). Ja tähän olen päätynyt ihan kätilön ammatinkin ansioista, kätilöiden työkenttä on kun onkin yllättävän laaja. Työtilanne taitaa vaihdella, vakinaista työsuhdetta on kuitenkin käsittääkseni vaikea saada julkisella puolella.

Suosittelen kuitenkin varauksetta tätä ammattia! Jos jaksaa alkuajan paineet saa ammatista sitten kaiken irti myöhemmin!

Kiitos näistä kommenteista. Lisääkin voi kertoa =)

En tiedä, onko minulla ruusunpunaiset lasit silmillä ammatin suhteen. Ei tämä ole mielestäni mikään päähänpistokaan, koska olen jo monta vuotta miettinyt ja nyt tuli otollinen hetki hakea.
Ymmärrän, että monet haluaa saliin töihin, mutta mulle on jotenkin sellainen mieli nyt, että kaikki nuo vaihtoehdot vaikuttavat mielenkiintoiselta. Lapsivuodeosasto, naistentaudit, ä-neuvola ja muutkin.
Vuorotyön tiedän ja olen valmis siihenkin. Palkkauksen tiedän olevan surkeaa, työn vastuullisuuteen nähden.

Yhteistyössä