Katkeruus tuhoaa parisuhteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DDDDDD
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

DDDDDD

Vieras
Tässä tarina eletystä elämästä. Eteenpäin on jatkettava, mutta onko se tehtävä yksin vai yhdessä? Koska on aika luovuttaa ja todeta, että teki kaikkensa, mutta se ei riittänyt?

2008 esikoinen syntyi. Minä tuore äiti jäin kotiin. Olin nuori, tietämätön mitä vauva toisi tullessaan, mutta halusimme lapsia molemmat. Mies oli päivät töissä, jatkoi illat harrastuksensa parissa, josta toivoi itselleen tulevaisuudessa ammatin, se oli hänen suurin unelmansa. Lopulta masennuin, lapsen ollessa noin 6kk. Päivät täyttyivät itkusta, riittämättömyydestä, elämäni oli viety minulta ja olin vain vankina kodissa päivästä toiseen yksin lapsemme kanssa. Yritin, mutta en lopulta saanut mistään elämäniloa. Mies oli töissä 7-15, harrastuksessaan 17-21 ja viikonloppuisin vaihtelevasti harrastuksen velvoittamissa reissuissa ainakin 2 vkonloppua kuussa, joskus joka viikonloppu. Hän yritti auttaa minua, mutta se ei riittänyt. Hän oli loistava isä ollessaan paikalla. Jakoi kotityöt kun oli kotona, antoi minun nukkua, patisti lenkille, ystävien luokse. Lopulta jumituin kotiin. Elin täysin yksin, koska mieheni aika oli niin rajallinen perheensä kanssa. Kuvittelin tyhmässä mielessäni ettei vauvan tulo tuo niin paljoa muutosta elämään, että kyllä minä jaksan ja mies pystyy harrastamaan. Kun masennukseni todettiin ja aloin käydä terapiassa, terapeutti kehotti miestäni olemaan kotona kanssani ja tukemaan minua. Hän tekikin niin, 2 viikkoa. Kun pääsin jälleen tuolloin ylös sängystä, hän lähti taas. Muistan kun seisoin eräänä lauantaiaamuna keittiön ikkunassa 9kk lapsi sylissämme ja itkin katsellessani mieheni kaikkonevaa selkää ja päätin, että en anna sen mulkun satuttaa minua enää näin. Hetkeä ennen miehen lähtöä olin itkenyt kaksinkerroin lattialla ja anellut miestä jäämään kotiin. Hän sanoi pahoillaan, että sinä tiedät että en voi. Sinä tiedät että minun on mentävä jos joskus haluan tästä ammatin itselleni.

Aika kului. Mikään suhteessamme ei muuttunut, mutta minä muutuin. Aloin vihaamaan miestäni. En tietoisesti, mutta se viha vain yltyi vaikka yritin taistella sitä vastaan. Elin elämää vain itselleni ja lapselleni. Kun mies tuli illalla kotiin, kun olin saanut lapsen nukkumaan, hän kiehnäsi kainalossa ja halusi intohimoa ja läheisyyttä. Minä en pystynyt niistä kumpaankaan enää. Palasin töihin, elämä ja arki rullasi. Luulin sen pelastavan kaiken, nyt kun olisin itsekin saanut taas otteen elämään. Mutta ei se auttanut. Lopulta kun kylmyyttä parisuhteessamme oli kestänyt 3-vuotta, me erosimme.

Alkushokin jälkeen tunsin vapauden, tunsin pärjääväni. Lähennyin lapsemme kanssa kaksikoksi, jota ei mikään kaataisi koskaan. Mies eli edelleen omaa elämäänsä kuten suhteemmekin aikana. Poikkeuksena se, että harrastuksesta hän oli vihdoin saanut unelmiensa ammatin itselleen. Hän teki töitä 6-7 pv viikossa. Lastenvalvojalla tapaamisten määrittelyksi tuli alle 7pv kk, koska miehellä ei ollut enempää aikaa. Se sopi minulle, mutta usein mietin, kuinka hänen arvomaailmansa oli niin erilainen kuin omani. Minulla lapsi meni aina edelle, mies näki häntä kun töiltään ehti, vaikka olikin sitten loistava isä ja on sitä edelleen ja aina ollut (kun on paikalla).

Palasimme kuitenkin yhteen kun olin vuoden etsinyt itseäni ja tutkinut sisintäni. Halusin ydinperheen, kaipasin rakkautta, ja mieheni oli kuitenkin aina rakastanut minua. Päätin, että sen minä haluan, perheeni ja mieheni ja olin valmis antamaan anteeksi katkeruudelle mitä elämä oli mukanaan tuonut. Lapsemme oli jo viisi vuotias, mies paljon edelleen pois, mutta minullakin olisi nyt oma elämä, josta en enää luopuisi toisen unelmien takia. Alku oli ihanaa ja kaikki sujui hyvin. Vuosi yhteenpaluusta aloimme odottaa toista lastamme. Jäin kotiin lasten kanssa ja tunsin olevani voimissani. Elämä oli tasaista ja hyvää. Mies oli työreissuilla viikonloput, arkisin töissä, mutta myös välillä vapaalla ja iltaisin entistä useammin kotona.

Kaikki muuttui kun hänelle tarjottiin töitä muualta. 400km päästä kotiamme. Hän mietti tarjousta, mietimme sitä yhdessä. Minä vastustin, en nähnyt siinä järkeä ja mies pelkäsi että joutuu luopumaan unelmatyöstään jos ei lähde ja joutuu kotikaupungissamme palaamaan vanhaan ankeaan työhönsä. Lopulta olimme vastakkain. Minä toisella puolella, hän toisella. Itkin hänelle iltaisin, että en halua riistää lapsilta tätä kotia, ystäviä, itseltäni työpaikkaani, ei lähdetä, minä en halua. Seuraavana päivänä hän tuli kotiin töistä ja sanoi, minä otin sen paikan. Hän lähti jouluna, minä ja lapset jäimme kesään asti vanhaan kotiimme. Olin väsynyt ja pettynyt. Mietin, jos en lähdekään, jos jäänkin tänne lasten kanssa, menköön hän. Mies hankki meille ihanan kodin uudesta kaupungista, minua odotti uusi työpaikka, hän sai minut ymmärtämään että ei ole muuta järkevää vaihtoehtoa kuin lähteä. Keväällä istuin uudessa kodissamme, kaupungissa josta emme tunteneet ketään. Pikkuhiljaa suhteemme syöksyi samaan kuin aiemmin. En pystynyt enää katsomaan miestäni edes silmiin. Päivät olivat piikittelyä, syyttelyä ja silti elimme kuin kuka tahansa perhe lauantaisin saunoen ja uimrannalla käyden. Pidimme lapsistamme aina huolta, mutta emme toisistamme. Tai mies yritti, mutta minä torjuin. En pystynyt päästämään häntä lähelleni enää. Olin niin vihainen. Miksi hänen elämänsä oli omaani arvokkaampaa? Miksi hän ei kuunnellut minua koskaan elämämme suurissa päätöksissä? Miksi minun unelmani olivat hänen unelmiaan arvottomampia? Hän yritti, hän todella yritti, palvoi maata jalkojeni alla ja teki kaikkensa, mutta asiat jotka tulivat hänen ja hänen työnsä (unelmansa) eteen, olivat kuin musta vaate, niistä hän ei edes neuvotellut.

Hän sai jälleen työtä muualta. Toisesta kaupungista. Olin pettynyt, toisaalta helpottunut, koska paikkakunta jossa elimme ei ollut minulle koti. Siellä oli kuitenkin jälleen työni, lapsilla uudet ystävät..taasko joutuisimme lähtemään. Mietimme ratkaisua paljon. Päätimme yhdessä että lähdemme, mutta niin että minä ja lapset palaamme entiseen kotikaupunkiimme ja koti, yhteinen tukikohta on siellä. Mies reissaa ja on kotona kun pystyy. Hän otti työn vastaan. Kuukausi ennen lähtöä hän ilmoitti, että ei se olekaan hyvä ratkaisu, että me muu perhe menemme muualle. Hän ei halua olla erossa meistä, hän haluaa jakaa arjen kanssamme. Olin järkyttynyt. Nytkö hän peruu kaiken kun sopimus on kirjoittettu uudella paikkakunnalla alkavaan työhön. Hän sanoi, että ei pysty elättämään meitä niin, minä sanoin, että minä elätän hänen kanssaan, mutta taas löytyi syy miksi vaihtoehto olikin surkea. Lopulta hän sai minutkin uskomaan niin. Ilmoitin ystävillemme ja sukulaisillemme, ettemme tulekaan. Ei siinä olekaan järkeä. Enhän minä jaksa yksin arkea...ja mitä muita tekosyitä ikinä keksinkään, syvällä sisimmässäni kuitenkin ajattelin, miten tässä kävi näin, luulin pääseväni takaisin kotiin, hän lupasi, hän lupasi sen minulle ja perui kaiken.
En antanut miehen enää koskea itseeni, kun hän kysyi syytä, kerroin, että hän on loukannut minua liikaa. Perustelin ja kerroin kaiken niin avoimesti aina kun pystyin. Hän ei ymmärtänyt. Hänen mielestään kaikki oli hyvin. Hän piti meistä aina huolta, oli ihana isä lapsillemme, vaikkakin jatkuvasti poissa enemmän kuin keskiverto isä. Hän ei hyväksynyt vetäytymistäni, vihaani tai ymmärtänyt mistä se kumpusi. Hän sanoi usein, sinä tiesit että haluan tehdä tätä työtä, sinä tiesit mitä tämä vaatii, sinä tiesit mihin ryhdyit kanssani, sitäpaitsi onhan sinulla ja lapsilla kaikki hyvin...katto pään päällä, ruokaa kaapissa ja työtä aina siellä minne menemmekin, minun työni taas on sellainen ettei sitä voi tehdä kuin siellä missä sitä on.

Hän lähti uudelle paikkakunnalle kuukautta ennen meitä muita. Pyöritin kotia ja arkea jälleen yksin. Luotin silti parempaan tulevaisuuteen. Päätin, että minun on annettava anteeksi ja päästävä vihastani eroon. Odotin yhteistä kotia ja sitä, että voisimme asettua aloillemme, vaikka pelottikin jälleen aloittaa alusta. Muutama viikko ennen muuttoamme sain tietää, ettemme tulisi jäämään uudelle paikkakunnalle kuin vuodeksi ja mies lähtisi taas. Hän sanoi, että ei se haittaa, rakennetaan koti sinne ja hän reissaa sitten lopun elämäänsä. Keskustelimme pitkään ja hartaasti. Sanoin, ettei tässä ole järkeä enää. Minä olen heittopussi, jonka elämän hän kirjoittaa puolestani valmiiksi. Hän ei nähnyt asiaa niin. Lopulta soitin ystävilleni ja sukulaisilleni. Järjestimme minulle ja lapsille muuton takaisin kotikaupunkiimme, toki ilmoitin miehellenikin. Hän oli poissa tolaltaan, itki, ei ymmärtänyt ratkaisuani ja syytti itseään voimakkaasti aivan kaikesta. Silti hän ei tullut kotiin auttamaan minua. Hän jätti minut yksin etsimään itselleni ja lapsillemme kodin ja pakkaamaan.

jatkuu seuraavassa viestissä...

Nyt olen asunut lasten kanssa kuukausia kolmestaan. Olen valtavan yksinäinen ja vihainen miehelle. Hän on muualla ja poissa luotamme. Hän tulee 2-6vkon välein käymään kodissamme ja on edelleen se isä joka on aina ollut. Vie lapsia luistelemaan, uimaan, antaa minulle omaa aikaa...silloin kun on paikalla. Minä vastaan kaikesta yhä yksin. Arjesta, lapsista, niistä kipupisteistä mitä vanhemmuuteen kuuluu vesirokkoineen ja lasten itkiessä ikäväänsä isän luo. Mies haluaa meidän jatkavan näin. Minä ja lapset täällä, hän siellä. Koti täällä, minä ja lapset täällä, hän poissa. Yritin tätä vaihtoehtoa alkuun, mutta nyt kun hän tulee olen kireä, iloton, ärsyyntynyt. Pelkkä hänen läsnäolonsa kuvottaa. Olen äärettömän katkera ja vihainen. Olen vihainen siitä, että hän on niin usein mitätöinyt toiveeni isoissa päätöksissä, olen vihainen, että hän voi jättää minut niin yksin lapsistamme vastuuseen, eikö perhe tehdä yhdessä, eikö lapset ole molempien elämän keskiö, miten hän voi tehdä minulle näin?

Viikonloppuna sanoin hänelle, että en pysty tähän. Olen liian vihainen. Ei jatketa enää. Minulla olisi hänen kanssaan ihana koti, ydinperhe, uusi auto, etelänmatkat, taloudellinen turva, mutta hän ei olisi täällä. Pystynkö siihen? Miten saan itsestäni vihan ulos, koska jos en voi antaa anteeksi, mikään ei muutu, voinko antaa anteeksi jälleen ja kuinka voin luottaa että en jälleen pety?
Toisella puolella odottaa kahden lapsen yksinhuoltajuus, heidän murskatut unelmat, minun murskatut unelmat kuulua tähän perheeseen, elämiseen yhdessä, mutta toisaalta olemme yhdessä tai yksin, olen silti yksin, eikä se tule koskaan muuttumaan. Tässä ratkaisussa pääsisin ehkä aikanani eroon vihasta ja katkeruudesta, saisin taas oman elämäniloni takaisin ja olisin vapaa, mutta silti hirveässä vastuussa yksin lapsistamme. Kukaan ei voisi päättää enää puolestani, mutta samalla sortuisi ne pilvilinnat ihanasta kodista, uudesta autosta, etelänmatkoista ja taloudellisesta turvasta, hyppy tuntemattomaan olisi suuri, enkä tiedä miten minun ja lasten kävisi.

Muutama viikko sitten mies itki minulle hysteerisenä, että ei löydä enää sisältöä elämäänsä kun olemme poissa. Töissä menee hyvin, mutta tyhjä koti on pahinta mitä hän tietää ja ikävä ja jatkuva syyllisyys kaikesta, omista valinnoista, minun jaksamisesta, lasten ikävästä. Loppuun hän sanoi, muuttakaa tänne, tulkaa tänne, en halua olla yksin ilman teitä, te olette perheeni. Olin hiljaa, en kyennyt sanomaan mitään. Edelleen vaihtoehto joka häneltä tuli, oli se, että minä ja lapset menemme hänen luokseen, ei se että hän tulee tänne ja myy vaikka hodareita nakkarilla ja saa perheensä takaisin.

No hmmmm, hiukan tasapainottomilta ihmisiltä vaikutatte molemmat.
Ja ihan sama, pääsetkö katkeruudesta eroon vai et, ei nyt ainakaan kannata enää jatkuvasti muutella, jos kerran se ei yhtään nappaa.

*halaus*

Ehkä sinun on aika tosiaan ottaa koppi omasta elämästä ja alkaa elää sellaista elämää jota sinä haluaisit. Surullista että nykyinen miehesi ei sitä sinulle kykene tarjoamaan vaikka haluaisi. Lasten kannalta taas ero ei ehkä niin suurta muutosta toisi kun isä jo muutoinkin harvoin läsnä.

Ymmärrän toisaalta miehesi hädän että menettää teidät. Me ihmiset olemme niin kummallisia, eikä elämä ole musta-valkoista. Jotenkin vaan näen että sinun on ehkä syytä todeta hänelle niinkin triviaali juttu, että elämässä ei voi saada kaikkea. Tämä työ - urheiluun liittyvältä kuulostaa kovin - on hänen unelmansa. Ja sen unelman vuoksi hän menettää toisen unelmansa, eli perheen.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Hävettää sanoa, että tuhlasin äsken useita minuutteja elämästäni lukemalla koko tarinan.

Voi jumalauta mitä höyryävää paskaa.Kannattaa lukea rivien välistä. Tämän päivän naiselle ei mikään riitä, ja kaikki on aina miehen syytä ja tarvittaessa ainakin saadaan näyttämään siltä. Tämä aika on sairas, ja siitä nyt lehdissäkin kirjoitetaan ja asiantuntijatkin pikku hiljaa alkavat uskaltautua antamaan lausuntoja siitä miten kieroutuneita ja harhaisia naiset tänä päivänä ovat. Tätä samaa sontaa voi muodossa ja toisessa lukea palstalta päivittäin, tämä kyseinen kirjoitus vain oli monisanaisempi ja huuruisempi kuin monet muut.

Uusfeminismi ja naisten "voimaistuminen" on kääntynyt naisia itseään vastaan jo nyt ja tulee iskemään vielä entistä lujemmin kun hyvinvointiyhteiskuntaa ja yhteiskunnan sosiaalista turvaverkkoa puretaan. Siinä sitä lujuutta ja "girl power"- asennetta sitten kysytään kun miehillä on jo mitta täynnä tätä paskaa, suomalaisen naisen arvo parisuhdemarkkinoilla on saavuttanut nollan ja yhteiskuntakaan ei enää naisen haahuilua läpi elämän kustanna.

Sinä olet aina ollut se, joka joustaa. Kun sinulta loppui voimat joustaa, perhe hajosi.

Kuulostaa tutulta. Näin kävi meillekin: ilmoitin, etten ole enää mikään kynnysmatto. Ero siitä tuli. Olen lasten kanssa rakentanut ihan hyvän kodin ja arjen. Mies ei ole mukana elämässämme juuri ollenkaan, omasta tahdostaan. Hän ei halua nähdä meitä, koska lähteminen luotamme olisi liian tuskaista. (tai näin hän ainakin selittää, mene ja tiedä)

Hävettää sanoa, että tuhlasin äsken useita minuutteja elämästäni lukemalla koko tarinan.

Voi jumalauta mitä höyryävää paskaa.Kannattaa lukea rivien välistä. Tämän päivän naiselle ei mikään riitä, ja kaikki on aina miehen syytä ja tarvittaessa ainakin saadaan näyttämään siltä. Tämä aika on sairas, ja siitä nyt lehdissäkin kirjoitetaan ja asiantuntijatkin pikku hiljaa alkavat uskaltautua antamaan lausuntoja siitä miten kieroutuneita ja harhaisia naiset tänä päivänä ovat. Tätä samaa sontaa voi muodossa ja toisessa lukea palstalta päivittäin, tämä kyseinen kirjoitus vain oli monisanaisempi ja huuruisempi kuin monet muut.

Uusfeminismi ja naisten "voimaistuminen" on kääntynyt naisia itseään vastaan jo nyt ja tulee iskemään vielä entistä lujemmin kun hyvinvointiyhteiskuntaa ja yhteiskunnan sosiaalista turvaverkkoa puretaan. Siinä sitä lujuutta ja "girl power"- asennetta sitten kysytään kun miehillä on jo mitta täynnä tätä paskaa, suomalaisen naisen arvo parisuhdemarkkinoilla on saavuttanut nollan ja yhteiskuntakaan ei enää naisen haahuilua läpi elämän kustanna.
Naisesta vaikka viis. Mutta olettaisi että miestä kiinnostaisi karvan verran enemmän olla lastensa kanssa.

Ei se homma mene niinkään että lapset ja vaimo on kiva juttu ja heidän kanssa ollaan silloin jos ja kun työltä ja harrasteiltaan ehtii.

Kyse siinä ei ole mistään uus-feminismistä, mikä minun tulkitani mukaan on sitä että aloituksen teksti käännetään toisin päin, eli että nainen tulee ja menee miten lystää ja mies pistetään sinne kotiin lapsen kanssa odottelemaan milloin arvon rouvan sopii tuleman kotiin.

Mua monasti kummastuttaa miehet, joita ei tunnu kiinnostavan kotona olo. Mutta silti siellä on pidettävä se pikku vaimo ja herran tertut. Maailassa jossa on roppatolkulla jo naisia jotka kyllä taloudellisesti pärjää mennen tullen ilman sitä miestäkin.

Missä on puolison kunnioitus, puolin ja toisin? Missä on kummankin tarpeiden huomiointi, tasavertaisesti. Vink vink...kaikki naiset ei todellakaan tule onnelliseksi siitä että on se lapsi ja puoli valtakuntaa. Eikä ne vaateet nyt maailman mullistavia ole. Vai onko mieheltä liikaa vaadittu että viettäisi päivittäin edes puolet siitä ajasta naisensa kanssa, mitä menee töihin (esmes 4 tuntia?)

Miksi ottaa puoliso jos tälle ei ole aikaa.... Kyllähän niitä satunnaispanojakin löytyy.

Ihan samaa mieltä.
On täysin kohtuutonta olettaa, että mies viettäisi aikaansa vaimonsa tai lastensa kanssa. Kerrassaan naurettavaa.
Vielä naurettavampaa on se, että nainen voi kuvitella vaikuttavansa siihen, missä asuu. Onhan se nyt selvä, että koko perheen kuuluu liikkua miehen uratavotteiden perässä juuri siihen tahtiin kuin miehen työnantaja miestä haluaa liikutella.
Kyllä miehen pitää saada tehdä työnsä rauhassa ja sen jälkeen harrastella rankan työn vastapainoksi.
Naiset saa maata perse homeessa jälkikasvun kanssa kotona kun toinen hoitaa rahaa kotiin. Se on pelkkää onnea ja autuutta olla jumiutuneena neljän seinän sisälle kodin- ja lastenhoitajaksi.
Ihme kiittämätön eukko.

Mielestäni sinun kannattaa alkaa rakentamaan omaa elämääsi. Saat varmaan lapsesi hoitoon joskus sukulaisille. Lähde ulos, lähde huvittelemaan, nauti ystävien seurasta, hanki itsellesi rakastaja. Jos mies ei hoida velvollisuuksiaan, niin joku muu mies kyllä tekee sen mielellään. Saatat huomata, että elämä onkin mukavaa, kun et enää kaipaa miestäsi. Et tarvitse häntä mihinkään. Lapset saattavat tarvita, mutta se on miehen ongelma. Älä tee siitä omaa ongelmaasi.

Mielestäni sinun kannattaa alkaa rakentamaan omaa elämääsi. Saat varmaan lapsesi hoitoon joskus sukulaisille. Lähde ulos, lähde huvittelemaan, nauti ystävien seurasta, hanki itsellesi rakastaja. Jos mies ei hoida velvollisuuksiaan, niin joku muu mies kyllä tekee sen mielellään. Saatat huomata, että elämä onkin mukavaa, kun et enää kaipaa miestäsi. Et tarvitse häntä mihinkään. Lapset saattavat tarvita, mutta se on miehen ongelma. Älä tee siitä omaa ongelmaasi.
Juurikin näin ninä tein kun vastaavanlainen tilanne oli.Ja ai juma että mä nautin tästä elämästä ja vapaudesta.Käyn ulkona ja harrastelen paljon ja tukiverkostokin löytyy.

Yhteistyössä