Katso miten vaalitulos voi muuttaa tulojasi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Coffee Break
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja työ odottaa;23523325:
PEESI!

Mitäs sitten kun ne suurituloiset päättävät pakata kimpsunsa ja muuttaa vähemmän verotettaviin maihin? Se sama määrä veroja tämän yhteiskunnan pyörittämiseksi on kuitenkin kerättävä ja silloihan se vaje tasataan jäljelle jäävien veronmaksajien kesken.

Eihän voida olettaa, että suurituloiset/keskituloiset elättävät kaikki tuilla elelevät.
Vähän pitäisi saada ryhtiä ihmisiin, pelottaa mihin tämä yhteiskunta on menossa, kun nuoretkin ovat heti oppivelvollisuuden päätyttyä tukien varassa.

Itse yritän kasvattaa omia lapsia näkemään työnteon vaikutus koko yhteiskuntaan. Kyllähän se välillä tuntuu epäreilulta, kun tietää, että "saman elintason" saisi tukien muodossakin.

Jep, suurituloiset lähtevät täältä menemään, kun kyllästyvät tällaiseen veropolitiikkaan. Kukas täällä sitten kaikki elättää? Niin, kuka?! Kai se on näiden joidenkin vain nähtävä, että uskovat. Olikos se nyt Uudessa Seelannissa, kun kyllästyttiin siihen, että talous oli ihan kuralla tukien johdosta, niin siellähän lopetettiin kaikki tuet. Ihmisiä varotettiin pari v etukäteen, jotta kerkeisivät varautua tilanteeseen... Näin sitten tehtiin, ja pari vuotta eteenpäin siellä oli paljon köyhyyttä, jonka jälkeen tilanne korjaantui ja talous on nykyään paljon parempaa kuin ennen, ja ihmiset onnellisempia.

En kannusta. Olen sitä mieltä, että perustulomalli (johon voi tutustua tarkemmin tämän palstan ulkopuolella - tänne en kaikkea materiaalia ala sullomaan) ei kannusta ihmisiä syrjäytymään.

Sulle ei riitä näköjään todisteeksi se, että täällä, jossa tuputetaan ihmisille enemmän rahaa kuin muualla, tekemättä työtä, on enemmän syrjäytyneisyyttä sun muuta, kuin muualla. On se joillekin vaan niin vaikeaa...

En kannusta. Olen sitä mieltä, että perustulomalli (johon voi tutustua tarkemmin tämän palstan ulkopuolella - tänne en kaikkea materiaalia ala sullomaan) ei kannusta ihmisiä syrjäytymään.
Perustulo olisi kyllä aika kiva. Mä haluaisin laajentaa tämän reilun vuoden kestäneen downshitingin koskemaan kuluttamisen lisäksi myös työntekoa, mutta olen sen verran vanhanaikainen, että tukien varassa en halua elää, kun kerran pystyn töitäkin tekemään. Perustulo olisi kuitenkin vastaus probleemaani, sillä sen saisivat kaikki ja töitä voisi tehdä vain sen verran, mitä sen perustulon lisäksi oikeasti tarvitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja Että silleen...;23523596:
Jep, suurituloiset lähtevät täältä menemään, kun kyllästyvät tällaiseen veropolitiikkaan. Kukas täällä sitten kaikki elättää? Niin, kuka?! Kai se on näiden joidenkin vain nähtävä, että uskovat. Olikos se nyt Uudessa Seelannissa, kun kyllästyttiin siihen, että talous oli ihan kuralla tukien johdosta, niin siellähän lopetettiin kaikki tuet. Ihmisiä varotettiin pari v etukäteen, jotta kerkeisivät varautua tilanteeseen... Näin sitten tehtiin, ja pari vuotta eteenpäin siellä oli paljon köyhyyttä, jonka jälkeen tilanne korjaantui ja talous on nykyään paljon parempaa kuin ennen, ja ihmiset onnellisempia.

Tällä hetkellä kaikkein suurituloisimmat maksavat suhteessa vähemmän veroja kuin esim. keskituloiset. Tämä verovaje jää muiden maksettavaksi. Yhtä paljon tuloja saavien ihmisten pitäisi maksaa yhtä paljon veroja. Tulojen noustessa verojen pitäisi nousta. On oikeudenmukaista, että ne joilla on kykyä maksaa veroja maksavat niitä suhteessa enemmän kuin pienituloiset.

"Jep, suurituloiset lähtevät täältä menemään, kun kyllästyvät tällaiseen veropolitiikkaan." On ahneudun huippu kyllästyä tällaisee veropolitiikkaan ja leikkiä ajatuksellä, että lahdetään pois Suomesta.

Nykymallissa on sellainen outous, että ei ole ollenkaan mahdotonta, että joutuu maksamaan veroja enemmän kuin on tuloja. Tosin tällöin pitää olla todella pienituloinen ja tilillä pitää olla säästöjä.

on yhä olemassa joitakin järkeviä ihmisiä, jotka tiedostavat, että tuet kannustavat lusmuiluun, joka tuo mukanansa muuta pahoinvointia tähän yhteiskuntaan.

Mä luulen että aika harva meistä (terveistä) on sellainen joka haluaa lusmuilla.

Pahoinvointi yhteiskunnassa taitaa enemmänkin lähteä siitä kun rahaa ei ole tehdä yhtään mitään kivaa. Ja mä nyt tarkennan että mä en tolla kivalla tarkoita mitään tolkutonta tuhlausta vaan kahvila käyntiä, ravintolasyömistä, lintsireissua tms. arkista kivaa jonka voi toteuttaa erikseen siihen säästämättä.

Tällä hetkellä kaikkein suurituloisimmat maksavat suhteessa vähemmän veroja kuin esim. keskituloiset. Tämä verovaje jää muiden maksettavaksi. Yhtä paljon tuloja saavien ihmisten pitäisi maksaa yhtä paljon veroja. Tulojen noustessa verojen pitäisi nousta. On oikeudenmukaista, että ne joilla on kykyä maksaa veroja maksavat niitä suhteessa enemmän kuin pienituloiset.

"Jep, suurituloiset lähtevät täältä menemään, kun kyllästyvät tällaiseen veropolitiikkaan." On ahneudun huippu kyllästyä tällaisee veropolitiikkaan ja leikkiä ajatuksellä, että lahdetään pois Suomesta.

Nykymallissa on sellainen outous, että ei ole ollenkaan mahdotonta, että joutuu maksamaan veroja enemmän kuin on tuloja. Tosin tällöin pitää olla todella pienituloinen ja tilillä pitää olla säästöjä.

Höpö höpö! Suomessa on progressiivinen verotus, joka tarkoittaa sitä, että varakkaammalla on paljon suurempi veroprosentti, kuin pienituloisella. Jos varakkaat maksavat yhteensa vähemmän veroja, niin sehän tarkoittaa vaan ja ainoastaan sitä, että täällä maassa ei oikeasti ole paljoakaan rikkaita, ja näiden harvojen varakkaampien pitäisi kustantaa muiden eläminen. Jos haluaa elää leveemmin, niin sitä voi itse opiskella itselleen sellaisen alan, jolla tienaa paremmin. Elämä on valintoja. Tottakai on olemassa sellaisiakin ihmisiä, jotka ovat esim. jonkun vamman tuottamana täysin työkyvyttömiä, eivätkä vaan voi käydä töissä, ja tietenkin heitä pitää tukea, mutta täällä nämä tuet ovat menneet aivan älyttömyyksiin.

Ne, jotka haluavat muiden rahoilla, ovat niitä ahneita.

[QUOTE="Huoh";23523634]Sulle ei riitä näköjään todisteeksi se, että täällä, jossa tuputetaan ihmisille enemmän rahaa kuin muualla, tekemättä työtä, on enemmän syrjäytyneisyyttä sun muuta, kuin muualla. [/QUOTE]

Oletko perehtynyt sosiaali- ja työllisyyspolitiikkaan ihan virallisen datan perusteella? Siellä ne syyt on.

Tältä pohjalta voisin esittää Kokoomuksen kannattajille (jotka kuulemma haluaisivat työnteosta kannattavaa) kysymyksen, miksi kannustinloukkuja ei pureta? Tämä olisi ollut jo vuosia mahdollista, jos poliittista tahtoa olisi löytynyt, mutta mitään ei tapahdu.

Toinen kysymys: Miksi Suomessa jossa minimipalkkaa ei ole vieläkään määritetty ja sen vuoksi osa työntekijöistä ei tule toimeen palkallaan, ei voitaisi tuota minimipalkkaa vihdoin määritellä? (Kokoomus ei sitä halua, eli sitä ei tapahdu, eli Kokoomus ei edes halua kaikkien ihmisten tulevan toimeen palkallaan. Onhan suuryritysten etu, että helposti liikuteltavaa, alipalkattua pätkätyövoimaa on sankoin joukoin saatavilla.)

Itse kuitenkin pidän tätä tilannetta järjettömänä ja toivoisin, että hallitusvaltaa saisivat puolueet, jotka ovat konkreettisesti valmiita toimimaan pienituloisten tilanteen korjaamiseksi.

Mutta tämähän on utopistinen haave, tiedän sen. Pienituloiset äänestävät edelleen oikeistoa ja meno jatkuu ihan samana kuin muutamat viime vuodet. Joten yhdenkään Kokoomuksen kannattajan tuskin tarvitsee olla näistä mun poliittisista toiveista tippaakaan huolissaan. :)

Mä luulen että aika harva meistä (terveistä) on sellainen joka haluaa lusmuilla.

Pahoinvointi yhteiskunnassa taitaa enemmänkin lähteä siitä kun rahaa ei ole tehdä yhtään mitään kivaa. Ja mä nyt tarkennan että mä en tolla kivalla tarkoita mitään tolkutonta tuhlausta vaan kahvila käyntiä, ravintolasyömistä, lintsireissua tms. arkista kivaa jonka voi toteuttaa erikseen siihen säästämättä.
Mä luulen, että pahoinvoini lähtee siitä, että yksilön odotukset eivät täyty. Suurin osa ihmisistä hyväksyy tilanteen elämässään, jos tietää tilanteen olevan väliaikainen esim opiskelun tai äitiyslomalla olemisen vuoksi. Mutta jos vaikuttaa siltä, että ne odotukset eivät tulevaisuudessakaan täyty, niin tilanne on jo toinen. Tunnen ihmisiä, joiden odotukset ovat täyttyneet vasta sitten, kun ovat hypänneet oravanpyörästä pois. He eivät kaipaa kahvilla, ravintolassa eivätkä Linnanmäellä käyntiä, joten sitä varten he eivät kaipaa myöskään rahaa. He ovat kaivanneet aamuisin pitkään nukkumista, aikaa marjastaa, sienestää, käydä keskellä päivää hiihtämässä jne. Eri ihmisillä on erilaiset odotukset.

Arvatkaapa onko kivaa olla kivulias, vaikeita leikkauksia läpikäyvä nuori, joka palavasti haluaisi töihin mutta ei ole siihen ollut kyvykäs pitkään aikaan? Suuri ongelma on se, että lääkkeisiin ja sairaalassaoloon saa laittaa rahaa useita satoja, mutta tulot kuussa ei riitä kattamaan sitä kaikkea.

Mun pienestä tulosta viedään iso osa veroja. Kun on paljon niitä joilla olisi ihan oikeasti varaa maksaa sitä enemmänkin. Miksi rikkaita suositaan? Sanotaan että jokainen voi pyrkiä hyvään ammattiin. Mutta aina ei ole niin. Kyllä mä mielelläni olisin vaikka lääkäri mutta elämä ei anna kaikilla yhtä hyviä mahdollisuuksia.

Nuoruuden kodissani oli enemmän varaa kuin keskimäärin muissa perheissä. Me emme oikeastaan ikinä syöneet ravintolassa, kun se oli kallista. Miksi siis muutkaan saisivat syödä ravintoloissa ja käydä riennoissa, kun ei sillä tilinsaldolla tarvitse olla asiaan vaikutusta. Minusta kuuluu myös asiaan, että tuilla elävillä perheillä ei kuulukaan olla kaikkeen varaan... On ihan oikein, että sellaisten perheiden lapset näkevät, mitä lusmuilu teettää, ja se motivoi heitä yrittämään kovemmin kuin vanhempansa. Sinä siis luulet, että raha tuo onnen. Just. Jos se on onnellisuuden määre, niin töitä vaan paiskimaan.

Oletko perehtynyt sosiaali- ja työllisyyspolitiikkaan ihan virallisen datan perusteella? Siellä ne syyt on.

Tältä pohjalta voisin esittää Kokoomuksen kannattajille (jotka kuulemma haluaisivat työnteosta kannattavaa) kysymyksen, miksi kannustinloukkuja ei pureta? Tämä olisi ollut jo vuosia mahdollista, jos poliittista tahtoa olisi löytynyt, mutta mitään ei tapahdu.

Toinen kysymys: Miksi Suomessa jossa minimipalkkaa ei ole vieläkään määritetty ja sen vuoksi osa työntekijöistä ei tule toimeen palkallaan, ei voitaisi tuota minimipalkkaa vihdoin määritellä? (Kokoomus ei sitä halua, eli sitä ei tapahdu, eli Kokoomus ei edes halua kaikkien ihmisten tulevan toimeen palkallaan. Onhan suuryritysten etu, että helposti liikuteltavaa, alipalkattua pätkätyövoimaa on sankoin joukoin saatavilla.)

Itse kuitenkin pidän tätä tilannetta järjettömänä ja toivoisin, että hallitusvaltaa saisivat puolueet, jotka ovat konkreettisesti valmiita toimimaan pienituloisten tilanteen korjaamiseksi.

Mutta tämähän on utopistinen haave, tiedän sen. Pienituloiset äänestävät edelleen oikeistoa ja meno jatkuu ihan samana kuin muutamat viime vuodet. Joten yhdenkään Kokoomuksen kannattajan tuskin tarvitsee olla näistä mun poliittisista toiveista tippaakaan huolissaan. :)

Et näköjään tunne lainkaan yhteiskunnan toimintamallia. Jos oppositiossa on tarpeeksi vastustajia, niin valtapuoluekaan ei saa tahtoakaan missään asiassa läpi. Jotta mitään muutoksia oikeasti tapahtuu, niin asian kannalla on oltava suurin osa kaikista puolueista.

Tukia ei kuulu pienentää vaan laittaa palkat kaikilla aloilla sen mukaiseksi, että on järkevämpi olla töissä. Mun mielestä kuitenkin sekin älytöntä että halutaan nostaa toimeentulotuen määrää. Jos tuet pienempiä kuin palkka, niin monet lusmut menis ennemmin sinne töihin. Nyt tiedän monia jotka saa kotona olemisesta paremmin rahaa ku työssäkäynnistä. Fiksua?

Jos varakkaat maksavat yhteensa vähemmän veroja, niin sehän tarkoittaa vaan ja ainoastaan sitä, että täällä maassa ei oikeasti ole paljoakaan rikkaita, ja näiden harvojen varakkaampien pitäisi kustantaa muiden eläminen.

Jaa jaa, jopa näin rajallisesti varakas ihminen kuin esim. minä tietää miten oman verotuksensa voisi järjestellä siten, ettei veroja tarvitse juuri maksaa.

Nykyinen verotussysteemi (à la Kokoomus) mahdollistaa tämän. Ja lisää verohelpotuksia pitäisi varakkaiden vielä saada!

Mielestäni ei. Sen sijaan varallisuusvero voitaisiin palauttaa.

Tukia ei kuulu pienentää vaan laittaa palkat kaikilla aloilla sen mukaiseksi, että on järkevämpi olla töissä. Mun mielestä kuitenkin sekin älytöntä että halutaan nostaa toimeentulotuen määrää. Jos tuet pienempiä kuin palkka, niin monet lusmut menis ennemmin sinne töihin. Nyt tiedän monia jotka saa kotona olemisesta paremmin rahaa ku työssäkäynnistä. Fiksua?
Tuossa on vaan se ongelma, että suomalaiset kyllä arvostavat omaa työtään ja puheissaan jopa naapurin työtä, mutta kun se naapurin palkka nousee ja naapurin tekemästä asiasta pitäisikin maksaa enemmän, niin ääni muuttuu kellossa.

Nuoruuden kodissani oli enemmän varaa kuin keskimäärin muissa perheissä. Me emme oikeastaan ikinä syöneet ravintolassa, kun se oli kallista. Miksi siis muutkaan saisivat syödä ravintoloissa ja käydä riennoissa, kun ei sillä tilinsaldolla tarvitse olla asiaan vaikutusta. Minusta kuuluu myös asiaan, että tuilla elävillä perheillä ei kuulukaan olla kaikkeen varaan... On ihan oikein, että sellaisten perheiden lapset näkevät, mitä lusmuilu teettää, ja se motivoi heitä yrittämään kovemmin kuin vanhempansa. Sinä siis luulet, että raha tuo onnen. Just. Jos se on onnellisuuden määre, niin töitä vaan paiskimaan.

Mä olen töissä ja keskituloinen. Mä tiedän että raha ei tuo onnea, mutta kyllä se kuitenkin tuo iloa ja varmuutta elämään.

Jaa jaa, jopa näin rajallisesti varakas ihminen kuin esim. minä tietää miten oman verotuksensa voisi järjestellä siten, ettei veroja tarvitse juuri maksaa.

Nykyinen verotussysteemi (à la Kokoomus) mahdollistaa tämän. Ja lisää verohelpotuksia pitäisi varakkaiden vielä saada!

Mielestäni ei. Sen sijaan varallisuusvero voitaisiin palauttaa.

Ota sinä sitten ne makoilijat kotiisi asumaan, jos haluavat, mutta me muut emme halua osallistua, kiitos vain. :)

Et näköjään tunne lainkaan yhteiskunnan toimintamallia. Jos oppositiossa on tarpeeksi vastustajia, niin valtapuoluekaan ei saa tahtoakaan missään asiassa läpi. Jotta mitään muutoksia oikeasti tapahtuu, niin asian kannalla on oltava suurin osa kaikista puolueista.

Sähän kovin selvänäköinen olet kun tiedät mitä mä tiedän ja mitä en. :D

Sitä vain ihmettelen, ettei Kokoomus ole inahtanutkaan em. asioiden korjaamiseksi (vaikka työnteon kannattavuus heille mukamas niin kovin tärkeää), vaan intressit on ollu aivan muissa asioissa, esimerkiksi pääomatuloilla ja perintörahoilla elävien asioiden ajamisessa. Tietenkään suuryrityksiä unohtamatta.

Pääomatuloilla ja perintörahoilla on ihan oikein ja mukavaa elää, mutta tämä pieni porukka ei mielestäni ansaitsisi niin etuoikeutettua asemaa (verotuksessa) kuin mitä sille ollaan vuodesta toiseen sinnikkäästi puuhaamassa by Kokoomus.

Joillakin suomalaisilla tuntuu olevan sellainen asenne, että jos köyhäksi syntyy, niin köyhänä myös kuolee ja se on yhteiskunnan vika. Suomessa on kuitenkin mielettömän hyvä koulutusjärjestelmä ja siinä missä monissa maissa opiskelijat saattavat tuskailla tuhansien tai jopa kymmien tuhansien lukukausimaksuilla, suomalaisille opiskelijoille valtio maksaa siitä että opiskelee. Ja valinnoilla mitkä tekee opiskelujan/opiskelualojen suhteen voi suhteellisen paljon vaikuttaa omaan tulevaan tulotasoonsa.

En minäkään itke ja valita palkkatasoani sen vuoksi etten viitsinyt opiskella kauppatieteiden maisteriksi vaan kouluttauduin ainoastaan tradenomiksi. Ja edelleenhän minulla on tulevaisuudessa mahdollisuus maisterintutkintoon, jos haluan tai viitsin, mutta se on kiinni itsestäni.

Yhteistyössä