Katsotaanko molempien vanhempien tulot kun haen opintotukea vaikka vanhempani on eronneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opintotukihakemus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opintotukihakemus

Vieras
Vanhempani on eronnut minun ollessa alle 3v ja olen koko ajan asunut äitini kanssa. Katsotaanko kuitenkin isäni tulot mukaan kun opintotukeani lasketaan?

Minun vahemman sisaruksen kohdalla niitä ei katsottu,mutta silloin isäpuoleni asui meillä ja hänen tulonsa katsottiin siihen. Eli ei katsottu ainkaan päällekäin isän ja isäpuolen tuloja

Keiden tulot otetaan huomioon?

Vanhempina pidetään opiskelijan omia tai ottovanhempia. Jos vanhempasi ovat eronneet tai asuvat pysyvästi erillään välien rikkoutumisen vuoksi, Kela ottaa huomioon sen vanhemman tulot, jonka luona asut tai viimeksi asuit. Jos olet viimeksi asunut molempien vanhempiesi luona, kummankin vanhempasi tulot otetaan huomioon.

Jos olet alle 18-vuotias ja asut toisen vanhempasi ja tämän uuden aviopuolison luona, myös vanhempasi uuden aviopuolison tulot otetaan huomioon.

[QUOTE="eee";27958186]Mulla katsottiin vain äidin tulot, koska asuin äidin luona.[/QUOTE]

kyllä silloi vuonna kiv ja kirves ainkin vaikuttu myös isän tuot, vaika vanhempani olivat eronneet. Mutta iskällä ei sit ollu kovin isot tulot kun sain täyden opintotuen. ja asui äidin luona, siskoni asui isä luona

Teitä on huijattu.... :D Mulla oli kanssa vanhemmat eronneet kun aloin opiskelemaan ja asuin isän luona. Laskivat ensin kummankin tulot mutta tehtiin valitus ja oikaisivat heti eivätkä enää ottaneet äidin tuloja huomioon.
Se on hyvä kun lehdissä selitetään kuinka ihmiset huijaavat rahaa kelalta muttei koskaan että kela huijaa ihmisiä. Helppoahan se on olla maksamatta kun ihmiset eivät tajua tehdä valitusta/ oikaisu vaatimusta. Huvittavinta on se että jos opiskelet kolme vuotta ja toisena vuonna teet oikaisu vaatimuksen niin et voi saada takautuvana menneitä tukia mutta kela voi itse periä takaisin monen vuoden takaisia.

Yhteistyössä